Mohlo by vás také zajímat
České zdravotnictví není připraveno na další krize ani na stárnutí populace, ukazuje analýza
Pavlína Zítková 13. září 2024Český zdravotnický systém je na 10. místě zemí nejhůře připravených na stárnutí populace, možné další epidemie, nárůst chronických chorob a…
Richard Krajník (Sázíme Česko): Lesnický obor v Česku zaspal, my se ho snažíme posouvat do 21. století
Libor Akrman 19. prosince 2023Každý strom se počítá. Sázíme lesy pro budoucnost. To jsou jen některé slogany, které projekt Sázíme Česko má na svém…
Správa reklam a kampaně na sociálních sítích s pomocí autopilota? Český startup má globální ambice
Libor Akrman 13. prosince 2023Automatizace, optimalizace a analytika reklamního obsahu na sociálních sítích bez nutnosti lidské práce. To je platforma Advertee, za kterou stojí…
- ROZHOVOR
Petr Bartoš (Medevio): Naše komunikační platforma šetří čas pacientům i lékařům
Před třemi lety založil Petr Bartoš platformu Medevio, s níž chtěl především zjednodušit komunikaci mezi lékaři a pacienty. Platforma se ale postupně rozrůstá o další funkcionality a pomáhá již několika stovkám ordinací. „Našimi nejčastějšími klienty jsou malé ordinace s jedním až třemi lékaři a sestrou. Zároveň už chodíme a nabízíme naše služby i po větších klinikách,“ říká k růstové fázi svého projektu Petr Bartoš.
Přes 400 ordinací, 250 000 pacientů, 45 000 požadavků měsíčně. To vše zahrnuje platforma Medevio, která usnadňuje komunikaci mezi lékaři a pacienty a pomáhá také s administrativou, kterou jsou lékaři zavalení.
Před třemi lety ji založil Petr Bartoš, který už v minulosti spoluzakládal úspěšné startupy v Česku, jako jsou Slevomat, Dáme jídlo nebo Rohlik.cz. Společně s Pavlem Svítilem také rozběhli firmu Cogvio, jež sbírá, čistí a analyzuje data o lécích z celého světa a farmaceutickým firmám poskytuje datové analýzy. Využívají ji téměř všichni globální lídři trhu.
„Platforma Medevio pokrývá monitoring péče od chvíle, kdy pacient opustí ordinaci, až do chvíle, než přijde na kontrolu. Doplňuje tak běžně poskytovanou zdravotní péči a zlepšuje její efektivitu,“ říká její zakladatel Petr Bartoš.
Kam dál Medevio směřuje? Kdy plánuje expanzi do zahraničí a jaké vidí rozdíly při zakládání jednotlivých projektů?
Než jste spoluzakládal známé startupy jako Dáme jídlo (dnes již pod názvem foodora), Rohlik.cz nebo Slevomat, studoval jste lékařskou fakultu na Karlově univerzitě. Tu jste ale nedokončil. Přesto se dnes pohybujete v oboru zdravotnictví. Berete těch pár let studia zpětně jako výhodu?
Považuji to za velkou výhodu. Funguji vlastně jako překladatel z technického do zdravotnického světa. Rozumím řeči zdravotnictví, kdybych to měl zjednodušit. Potkal jsem tam také spoustu lidí, se kterými dodnes spolupracuji. Nevýhodou je, že nemám titul, což mě ale nijak zvlášť osobně ani pracovně nelimituje.
Pro snazší komunikaci
Založil jste platformu Medevio, která pomáhá v komunikaci mezi lékařem a pacientem a zároveň zajišťuje i jistou administrativní činnost. Co všechno platforma dokáže?
Úplně na začátku to byla jen komunikační platforma, v průběhu času postupně přibývají další a další nástroje. Pokud někdo aplikaci ovládat nezvládá, může zavolat a dovolá se na naši digitální ústřednu, prostřednictvím které se zpráva volaného přepíše lékaři do systému nebo se nahrávka uloží. Lékař nebo sestra tak mohou požadavek vyřizovat až ve chvíli, kdy si na něj vyčlení svůj čas. Nemusí to řešit okamžitě, kdy jim zrovna sedí v ordinaci jiný pacient. Velmi záhy po spuštění jsme přidali mobilní aplikaci pro pacienty, abychom komunikaci usnadnili i ve chvíli, kdy se lékař chce třeba na něco jen doptat a není nutná fyzická návštěva pacienta v ordinaci. Klasickým příkladem je chronická preskripce, kdy pacient jen potřebuje doplnit léky.
Co dalšího jste do aplikace zapracovali?
Něco jako deníček pacienta. Napadlo nás totiž, že i když pacient chodí například jednou za půl roku nebo rok na preventivní nebo pravidelné kontroly, vždy se na schůzce s lékařem probírá, co se za tu dobu stalo. Proto jsme umožnili, aby si pacient mohl vést přímo v aplikaci záznamy, co se v rámci jeho zdravotního stavu děje. Ne proto, aby se lékař každý den sledoval, co si pacient píše do deníčku, ale aby měl při další návštěvě přesnější přehled a nemusel spoléhat čistě na paměť pacienta.
Pokud jsou data a hodnoty strukturované, aplikace je sleduje a předpřipravuje je pro lékaře. Vypichuje například hodnoty, které jsou mimo běžný rámec a plán a lékaře upozorní, aby si třeba pacienta objednal na dřívější kontrolu, což samozřejmě léčbu zefektivňuje. Čím dříve se pacient zachytí, tím nižší jsou pak náklady na jeho léčbu. Této oblasti říkáme léčebné plány a pilotní projekty máme nastavené u některých chronických onemocnění. Tímto směrem se nyní posouváme. Zároveň pracujeme na tom, aby zdravotní pojišťovny tyto distanční výkony zahrnovaly do své úhradové vyhlášky, čímž by motivovaly lékaře tyto výkony dělat.
Monitoring mezi návštěvami ordinace
A cílový stav a funkce Medevia?
Platforma Medevio by měla pokrývat monitoring péče od chvíle, kdy pacient opustí ordinaci, až do chvíle, než přijde na kontrolu. Na schůzce lékař pacientovi nastaví léčebný plán a právě v monitorování průběhu nastavené péče je obrovský prostor pro vylepšení. Snahou je nabízet ucelenou platformu, ve které se pacienti budou moci dostat ke svým zdravotním datům a dál je sdílet se svými lékaři a lidmi, kteří se o ně třeba starají.
Původní investice do rozjezdu projektu Medevio činila 500 tisíc eur. Před více než rokem jste řešil financování na další dva roky, jak se to povedlo?
V roce 2022 jsme udělali menší investiční kolo a nyní stojíme před rozhodnutím, jestli budeme dělat ještě jedno, anebo už růst ufinancujeme z vlastních prostředků. Nejvíce záleží na tom, jak moc investujeme do rozvoje platformy. Jasno budeme mít do podzimu.
Plánujete i expanzi do zahraničí? Například na Slovensko?
Slovensko je pro nás určitě první volbou k expanzi. Jazykově i ve zdravotních systémech jsme si hodně podobní a spousta lékařů i pacientů využívá Český zdravotní systém. Teoreticky bychom tam mohli vstoupit ještě v letošním roce. Nicméně stále jsme ještě relativně malá firma s malou částí českého trhu, takže se chceme primárně soustředit na naši zemi. Další země pak nejdříve příští rok. Uvidíme.
DALŠÍ ČÁST ROZHOVORU NALEZNETE NA WEBU NAŠE ZDRAVOTNICTVÍ.cz
Podíl na trhu roste
Na trhu působí několik dalších podobných platforem. Dělala jsem třeba rozhovor se spoluzakladatelem platformy Sestra Emmy. Jak velká je konkurence na tuzemském trhu?
Pacientskou platformu, jako je Medevio, využívá v České republice zatím jen několik stovek progresivních lékařů. Naší největší konkurencí je proto telefon, tužka a papír. Některá větší zdravotnická zařízení se pustila do vývoje vlastních digitálních řešení, ale menší zdravotnická zařízení a soukromí lékaři na vývoj vlastního řešení nemají čas ani peníze. A proto je tu Medevio.
Kolik lékařů tedy používá váš systém?
Náš podíl na trhu rozhodně není malý. Platformu používá již více než 400 ordinací a ty mají pod sebou 1500 až 3000 pacientů. Když si to člověk vynásobí, je to zajímavé číslo. Dnes tak máme v databázi přes 250 tisíc pacientů. Podle našich zjištění vyřízení jednoho požadavku v Medeviu lékaři ušetří v průměru tři minuty času. Celkově jsme tak v ordinacích českých lékařů za dobu existence aplikace pomohli ušetřit již 30 000 hodin práce, což představuje až 3750 pracovních dní.
Každý den čelíme výzvám
Spoluzakládal jste třeba platformu pro prodej potravin Rohlík. Jaký byl rozdíl v rozjezdu obou byznysů?
Medevio je oproti Rohlik.cz více v segmentu B2B či B2B2C. Proto by byla lepší paralela s dalším mým dřívějším projektem Dáme jídlo, který umožňoval propojení mezi restauracemi a zákazníky restaurací.
Každopádně všechny předchozí projekty ve srovnání s tím dnešním byly pro mě celkově extrémně jiné. U Slevomatu, Dáme jídlo i Rohlíku byznys zakládal Tomáš Čupr a já jsem byl jen technický spoluzakladatel či CTO. V Medeviu funguji jako CEO a hlavní founder, proto mám daleko více zodpovědnosti a zároveň mě to nutí učit se věci, které jsem v předchozích projektech řešit nemusel.
V čem je tedy vaše pozice u Medevia odlišná?
U Medevia jsem zakladatelem se vším všudy. Řeším nejen technologickou část, ale hlídám si i produkty, vývojáře, datovou analytiku, kontakty s lékaři, kontakty s našimi partnery. Starám se o daleko víc věcí. Zároveň si ale vážím toho, co jsem se v předchozích projektech naučil, a to hlavně po technologické stránce. Jak se dělá dobrá zákaznická služba, jakým způsobem se vytváří dobrý uživatelský design použitelný pro digitálně zdatné i méně zdatné uživatele.
Překvapilo vás něco při samotném rozjezdu toho projektu? Dalo vám něco opravdu zabrat?
Spoustu věcí jsem se musel naučit a učím se stále. Za ty tři roky jsme odvedli velký kus práce, zároveň jsme ale za mě pořád na začátku. Čelíme výzvám každý den. Nejdůležitější pro nás je ale držet si nastavenou vizi. Vědět, proč to děláme a co jsme si vytyčili, abychom se lépe poprali se vším, co přijde.
Jaké máte finanční plány do budoucna? Kam směřujete?
Za loňský rok jsme měli tržby v řádu milionů korun. Stále jsme jako startup na začátku. Letos míříme na break-even (bod zvratu, kdy firma produkuje tolik, že se tržby rovnají nákladům, pozn. red.), abychom získali dobrou pozici pro fundraising na expanzi do zahraničí.
Kolik lidí teď zaměstnáváte?
V současnosti máme v týmu zhruba patnáct lidí a jsme ve fázi product/market fit. Ověřili jsme si, že přinášíme našim uživatelům zásadní přidanou hodnotu, a nyní pracujeme na tom, aby se o nás dozvěděla většina trhu. Velkou výhodou je, že nás stávající klienti z řad lékařů doporučují dál. V podstatě drtivá většina nových lékařů přichází na doporučení. Našimi nejčastějšími klienty jsou malé ordinace s jedním až třemi lékaři. Oslovujeme ale i větší kliniky. Zájem lékařů nám ukazuje, že jdeme správným směrem. I proto jsme odvážnější v tom, do čeho chceme investovat. Z personálního hlediska se budeme letos dále rozšiřovat, abychom akcelerovali růst.
Jak velký?
Do konce roku můžeme být až dvojnásobní, co se počtu lidí i počtu lékařů a uživatelů na platformě týče. Personálně budeme posilovat hlavně obchodní oddělení a vývojový tým.
DALŠÍ ČÁST ROZHOVORU NALEZNETE NA WEBU NAŠE ZDRAVOTNICTVÍ.cz