Mohlo by vás také zajímat
Průvodce investora prezidentskými volbami v USA
Kristina Hooper 5. listopadu 2024Prezidentský souboj v USA mezi viceprezidentkou Kamalou Harrisovou a bývalým prezidentem Donaldem Trumpem je zde. Jeho výsledek může mít výrazný…
České zdravotnictví není připraveno na další krize ani na stárnutí populace, ukazuje analýza
Pavlína Zítková 13. září 2024Český zdravotnický systém je na 10. místě zemí nejhůře připravených na stárnutí populace, možné další epidemie, nárůst chronických chorob a…
Riziko pro českou ekonomiku: inovační úsilí českých firem se zadrhává
Jan Bureš 25. června 2024Inovační úsilí českých firem ve druhé fázi pandemie COVID 19 a na začátku ruské invaze viditelně pokleslo. Aktuální čísla za…
- ROZHOVOR
Pavel Sedláček (Pfizer): Budoucností léčby jsou průlomové léky šité pacientovi na míru
Farmaceutický koncern Pfizer sehrál v posledních letech výraznou roli ve vývoji vakcíny proti covidu-19. V této době společnost dokončila svoji reorganizaci, která jí má pomoci rozšířit technologické možnosti a inovace. „Chceme se soustředit výhradně na vývoj průlomových léků. Naše budoucnost jsou zejména nejnovější trendy v medicíně – genové terapie anebo moderní vakcíny, které se budou moci používat v onkologické oblasti,“ říká Pavel Sedláček, generální ředitel společnosti Pfizer v České republice.
Věda a z ní plynoucí léčebné inovace, doplněné o digitální technologie, jsou největším hybatelem proměny toho, jak se pacienti léčí. „Změnil se přístup k diagnostice, samotné léčbě i komunikaci s pacientem. To, co před dvaceti lety bylo pro pacienta jen sen, je dnes běžnou realitou a vývoj v léčbě se stále zrychluje. Naším cílem není jenom léčit. Cílem je vyléčit a ideálně nemocem předcházet,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Peak.cz Pavel Sedláček, generální ředitel společnosti Pfizer v České republice.
Podle jeho slov se technologický posun jednoznačně pozitivně projeví na každodenním životě pacientů. Ať už se bude jednat o včasnou a správnou diagnostiku, samotné sledování pacienta, nebo i jeho podporu, aby léčbu dodržoval a užíval léky.
„Naším cílem je poskytovat pacientům personalizovanou léčbu v ten správný čas. Díky algoritmům například budeme umět předvídat onemocnění v raném stadiu, budeme stále častěji využívat digitální terapii,“ doplňuje Sedláček.
Pfizer je v současnosti zřejmě nejznámější farmaceutickou firmou díky vakcíně proti covidu. Je vaše firma stejná jako před covidem?
Poslední dva roky znamenaly obrovskou změnu pro celý svět a samozřejmě i pro nás. Když se svět ocitl uprostřed pandemie překvapivých rozměrů, rozhodl CEO společnosti Pfizer Albert Bourla, že uděláme to, co umíme už více než 170 let – přineseme řešení. Dokázali jsme úspěšně vyvinout, vyrobit a následně v historicky krátkém čase dodat vakcínu proti covidu.
Pro rok 2021 jsme výrobu vakcíny zvládli navýšit na tři miliardy dávek, a to z původních 1,3 miliardy. A i nadále jsme se věnovali vývoji nových léků a léčebných postupů v oblastech, na které se kromě vakcín dlouhodobě soustředíme, tedy v onkologii, kardiologii, neurologii, dermatologii, revmatologii, gastroenterologii, či léků na vzácná onemocnění.
Změnila tato pandemická doba nějak i samotný Pfizer?
Jedním z našich velkých projektů, který započal už před pandemií, byla reorganizace společnosti. V jejím rámci vznikl nový Pfizer, štíhlejší a pružnější, který se soustředí výhradně na vývoj průlomových, inovativních léků. Naše portfolio se od roku 2020 skládá pouze z léků vázaných na lékařský předpis a spadají do něj také biologické léky a vakcíny. Kromě této významné transformace společnosti jsme zvládli změnit i to, co je pro každou značku důležité. Představili jsme nové logo a novou korporátní identitu.
Jaká byla cesta k novému logu?
Nové logo jsme představili po více než 70 letech, jedná se tedy o velkou změnu. Původní, ikonicky známý modrý ovál se pomyslně rozpojil do tvaru dvoušroubovice DNA, která symbolizuje naši orientaci na vědu a inovace. Poprvé v historii společnosti Pfizer byly v logu použity také dva odlišné barevné odstíny, které symbolizují naše zaujetí pro výzkum a lidské zdraví. Zajímavostí je, že se do výběru nového loga zapojilo přes čtyři tisíce pacientů a dva tisíce lékařů z celého světa.
Jak se Pfizeru hospodářsky dařilo v roce 2021?
Naše výsledky přirozeně velmi pozitivně ovlivnila vakcína proti covidu. Byli jsme první společností, která dokázala vakcínu zaregistrovat, a zároveň jsme dokázali nabídnout stabilní dodávky. Ale i když z výsledků vyloučíme covidovou vakcínu, dokázali jsme generovat sedmiprocentní operační růst ve třetím čtvrtletí letošního roku oproti předchozímu čtvrtletí. Také jsme dosáhli dvouciferného růstu ve čtyřech ze šesti našich terapeutických oblastí.
Ukážu to ještě na jednom čísle – v prvních devíti měsících letošního roku bylo našimi inovativními léky a vakcínami léčeno bezmála 300 milionů lidí. A to bez započítání vakcíny proti covidu-19! Pokud bychom tuto vakcínu započítali, potom se už jedná o jednu miliardu lidí na celém světě.
Věda, výzkum a inovace
Kterým oblastem výzkumu a vývoje se Pfizer věnuje?
Naším posláním je přinášet průlomové léky, které mění život pacientů. Co se týká výzkumu nových léčiv, je naším velkým tématem genová terapie určená pacientům se vzácnými vrozenými chorobami. Genové terapie mají potenciál poskytnout přelomový klinický benefit a výrazně zlepšit kvalitu života pacientů.
Investujeme do technologií, zařízení i lidských zdrojů, abychom novou generaci průlomových léků, založených na genové terapii, přinesli pacientům po celém světě. V oblasti výzkumu se zaměřujeme také na vývoj inovativních a takzvaných first-in-class molekul s novým mechanismem účinku. Do roku 2025 chceme uvést na trh 25 průlomových léků, mezi nimi jsou dále třeba léky proti pneumokokovým infekcím nebo na léčbu alopecie či dermatitidy.
Ovlivnila doba pandemie výše investic do výzkumu a vývoje?
Budoucnost každé farmaceutické společnosti je v její „pipeline“ (vývojová řada potenciálních přípravků, pozn. red.), tedy ve výzkumu nových léků. Proto musíme neustále investovat ohromné částky do dalšího vývoje. Například v roce 2019 jsme do výzkumu a vývoje investovali 8,65 miliardy dolarů, což činilo 17 procent našeho zisku! V roce 2020 jsme do výzkumu a vývoje investovali již 9,4 miliardy dolarů. Máme 43 vlastních výrobních závodů, po celém světě společnost Pfizer zaměstnává více než 78 tisíc lidí a naše léky dodáváme do 125 zemí světa.
Na léčbu kterých onemocnění se zaměřujete?
V naší pipeline máme 94 potenciálních nových molekul. To je 94 potenciálních možností, jak pozitivně změnit životy pacientů na celém světě. Tradičně silné zastoupení máme v oblasti léčby vzácných onemocnění a v onkologii, kde vyvíjíme například léky na karcinom plic, prsu, močového měchýře, prostaty nebo tlustého střeva a konečníku. Vyvíjíme i další nové léky pro gastroenterologii a novinkou jsou slibné léky pro oblast dermatologie – třeba na atopický ekzém, alopecii nebo vitiligo.
O krok blíž k pacientům
Často se hovoří o zaměření na pacienta i při vývoji nových léků. Jak to v praxi vypadá?
Ano, pacient je pro nás v centru našich snah a našeho rozhodování. S pacienty spolupracujeme na každém kroku vývoje léku, od klinických zkoušek až po uvedení na trh. Díky zpětné vazbě od pacientů, jejich zkušenostem s nemocí i s léčbou získáváme zásadní podněty pro vývoj léčebných postupů. Pracujeme na tom, abychom pacientům nabídli možnost využívat pacientské digitální technologie – tak si například budou moci sami monitorovat svůj zdravotní stav a data zasílat přes aplikaci svému ošetřujícímu lékaři.
Jak konkrétně mohou digitální inovace ovlivnit léčbu a život pacientů?
Velmi, a to jak přímo, tak nepřímo. Velmi dostupnou inovací jsou třeba mobilní aplikace. Ty mohou samy nebo i za účasti pacienta sbírat informace o jeho teplotě, tepu, tlaku, EKG a podobně. Data se potom odesílají do datového centra. Umělá inteligence z nich může sama vyčíst důležité informace a upozorní lékaře nebo data sleduje i sám lékař a udělá z nich závěr a doporučení pro pacienta. Odtud už je jen krůček k telemedicíně, která se s dalším rozvojem umělé inteligence a virtuální reality bude dále rozšiřovat.
Letos jste v Česku poprvé spustili platformu Pfizer Healthcare Lab pro inovativní start-upy v oblasti zdravotnictví. Byl o projekt zájem?
Nad naše očekávání! Velký zájem začínajících firem z celé střední a východní Evropy nás velmi příjemně překvapil. Přihlásilo se 48 start-upů z celkem osmi zemí. Jen z České republiky se zaregistrovalo 16 velmi zajímavých projektů, které mohou přispět ke zlepšení péče o pacienty, k časnějšímu zjištění onemocnění, k lepší diagnostice nebo dodržování léčby. Do nejužšího výběru se dostaly čtyři start-upy z České republiky a jeden lotyšský projekt. Ty od společnosti Pfizer mohou získat podporu například v podobě propojení se sítí odborníků společnosti nebo partnerů, v mentoringu, marketingu či komunikaci.
VÍCE K TÉMATU:
Šance pro zdravotnické start-upy? Cestu k úspěchu chce podporovat i farmaceutický koncern Pfizer
V kterých oblastech tedy vy osobně vidíte největší možnosti využití inovací ve zdravotnictví do budoucna? Co konkrétně inovace ve zdravotnictví mohou přinést pacientům?
Částečně to již zaznělo dříve, ale podle mého názoru to budou zásadní oblasti jako digitalizace, virtualizace a využití umělé inteligence. Velkou budoucnost vidím také v oblastech, jako jsou adherence léčby, moderní komunikace mezi lékařem a pacientem, sledování stavu pacientů či zjednodušení léčby. A zdůrazňuji, že inovace mohou přispět k rozvoji v oblasti diagnostiky, tedy včasného záchytu onemocnění.
Za důležitý považuji i přístup k informacím, který bude i nadále posouvat obecnou úroveň znalostí o zdraví a nemocech, tedy zdravotní gramotnost. To je jen několik příkladů oblastí, kde mohou být nová řešení v krátké době přínosná pro pacienty i lékaře a na které se naše společnost soustředí. Jsem rád, že mohu být součástí prostředí, ve kterém vznikají inovativní řešení a průlomové léky. Nejvíce si vážím těch vědeckých vítězství, která umožní léčit tam, kde doposud žádná léčba neexistovala.
PP-CPF-CZE-0096
Tento článek je komerční sdělení.