Tři roky po odhalení emisního skandálu automobilky Volkswagen má aféra dieselgate stále své dopady na komoditním trhu. Konkrétně zahoupala s cenou platiny a palladia. Oba kovy se totiž používají při výrobě autokatalyzátorů, kde pomáhají redukovat emise vozů.
Po většinu tohoto století byla platina dražší než palladium. Její cenu ale v posledních letech negativně ovlivnil upadající zájem ze strany jejích klíčových zákazníků, což jsou výrobci dieselových automobilů, o které je od skandálu dieselgate nižší zájem, píše agentura Bloomberg. Platina se nyní obchoduje téměř na úrovni svého minima před 10 lety za přibližně 821 dolarů za unci.
GRAF: Vývoj ceny platiny
Za posledních 10 let, v dolarech za unci.
Zdroj: tradingeconomics.com , OTC
Dražší než zlato
Naproti tomu nedostatek palladia, které se používá v katalyzátorech benzinových motorů, vyhnal cenu tohoto kovu na nové rekordy. Jeho cena se aktuálně pohybuje na úrovni 1 325 dolarů za unci.
V posledním čtvrtletí roku 2018 jeho cena vzrostla o 50 procent, což z něj udělalo nejvýnosnější kov loňského roku. V prosinci dokonce překonalo cenu zlata, ačkoli ještě před dvěma lety bylo zlato dvakrát dražší než palladium.
GRAF: Vývoj ceny palladia
Za posledních 10 let v dolarech za unci.
Zdroj: tradingeconomics.com , OTC
Aktuální cenový rozdíl mezi palladiem a platinou je více než 500 dolarů za unci. Většina analytiků se navíc shoduje, že v blízké budoucnosti k dramatickému poklesu ceny dražšího z kovů nedojde.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Nezbytnost každého investičního portfolia? Rozhodně zlato
Rozšiřující se cenový rozdíl mezi oběma kovy proto probudil spekulace o tom, že by na levnější platinu mohli přejít výrobci benzinových motorů. Anton Berlin, analytik ruské společnosti Norilsk Nickel, která je největším světovým těžařem palladia, to ovšem nepovažuje za příliš pravděpodobné.
Unikátní palladium
Palladium podle něj poráží svého rivala díky svým specifickým vlastnostem, jako je lepší odolnost vůči vyšším teplotám, což je pro výrobce benzinových a hybridních vozů důležitý atribut.
Analytik Berlin navíc upozorňuje, že by přechod z jednoho kovu na druhý trval nejméně dva roky a vyžadoval by úpravu motorů a výfukových systémů automobilů.
Automobiloví výrobci navíc podle něj musí použít vyšší množství platiny, než je zapotřebí palladia.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: Chraňte peníze před krizí, investujte do nemovitostních fondů, radí ekonom Slaný
Cena kovů poroste, než přijdou elektromobily
Světová investiční rada pro platinu v listopadu předpovídala, že platina zůstane v roce 2019 v přebytku, i když menším než v loňském roce. Celková poptávka po platině (včetně té investiční v podobě platinových prutů a mincí) se bude podle Berlina postupně obnovovat.
V delším horizontu se podle analytiků dá očekávat, že dojde k poklesu zájmu o oba kovy. Automobilky se totiž budou čím dál více soustředit na výrobu elektromobilů.
/Text je volným překladem příspěvku, který vyšel na serveru Bloomberg.com./
Na bejkárny,na to vás užije ale aby auta neměla tolik zbytečných „kurvítek“ na to se snadno zapomene!!!
Ale podprůměrně inteligentní jedinec věřící nikdy neprokázaným mýtům se také zúčastnil diskuze. Představte nám prosím některá ta ,,kurvítka“ doložte důkazy, články, publikace, které se o tomto problému zmiňují, pokud nic z toho nemáte, nechte svůj tupý názor pro sebe. Děkuji.
No tak to začne být rvačka o lithium.
A zlata bude taky potřeba víc i elektronika ho využije.
Naštěstí u Japonska jsou ohromný nový naleziště všech kovů.
Nakonec nám ty e-auta bude prodávat Čína.
muhehe pamatujte na má slova pamatujte
Potože než se celá Evropa dá do kupy aby vyráběla e-auta
tak nás postě převálcujou ať už cenou a pak množstvím.