Microsoft, Google, Apple. Všichni tyto značky známe a jejich produkty využíváme. Jde prakticky o symboly naší doby. Možná sice uspěchané, ale technologicky propojené více než kdy dříve.
Mezi nejhodnotnějších TOP 5 firem podle tržní kapitalizace se směle řadí ještě Amazon, zatímco Facebook po četných skandálech tuto exkluzivní skupinku už opustil.
Nejmocnější společnosti světa ovlivňují naše životy mnohem více, než si možná sami myslíme. O dekádu dříve ovšem byla situace na čele žebříčku nejhodnotnějších firem naprosto jiná.
Máloco ilustruje změnu našich spotřebních návyků jako pohled na pětici nejhodnotnějších firem – například v roce 2006 stály na špici ropný gigant ExxonMobil, konglomerát General Electric, další těžař ropy Total, největší americká banka Citibank a z technologického sektoru pouze Microsoft.
Technologie a mileniáni v plenkách
Jak se v tom má investor vyznat? Burzovní pamětníci si pamatují bolestné prasknutí tzv.
technologické bubliny na přelomu milénia. Zatímco investoři krváceli, z dnešního hlediska byly technologie doslova v plenkách.
Ve stejné době se však v plenkách nacházela i generace, která na technologiích vyrostla. Pozoruhodná shoda!
Představme si jeden den mladého člověka: Po probuzení na svém iPhonu (Apple) zkontroluje nové snímky od přátel na sociálních sítích (Instagram – zlaté vejce Facebooku), pozdraví se s kamarády (WhatsApp – vlastní jej také Facebook), vyhledá si potřebné informace (Google) a zhlédne nová videa (YouTube – vlastní jej Google).
Pokud už dosáhl pracovního věku, přijde do kontaktu s programy od Microsoftu.
Prehistorická forma komunikace
Takto strávený čas on-line je velmi cenný pro inzerenty, kteří si uvědomují, že tradiční formy komunikace už mladší zkrátka neberou.
Mám na mysli především klasickou televizi a tištěné noviny. Možná bychom je mohli nazvat starodávnými nebo nemoderními médii – snad se teď nikdo neurazil.
Anebo se podívejte třeba na Netflix – televizi v mobilu. Za pár dolarů měsíčně si divák může kdykoliv pustit cokoliv z programové nabídky.
Burzovní realitou všedních dní je, že technologické společnosti z amerického indexu S&P 500 patří mezi ty s nejdivočejšími pohyby posledních týdnů. Akciové zisky minulých let jsou tak vysoké, že mnozí investoři raději vrabce v hrsti než… – znáte to.
Navzdory stále rozumnému ocenění díky růstu tržeb, zisků i cash flow většiny firem vidíme na trhu, podle mého úsudku, některé těžko odůvodnitelné případy.
Konec televize?
Kupříkladu již zmiňovaný Netflix – firma ohromila už 140 milionů předplatitelů, masivně investuje do vlastní filmové tvorby a povedla se jí v minulosti nejedna trefa do černého – House of Cards, Narcos nebo Orange is the New Black.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Netflix – příliš drahá pohádka o televizní zábavě budoucnosti?
Giganti světového streamingu na burze: napodobí hudební Spotify filmový Netflix?
Akcie Netflixu se s divokými výkyvy vezou na vlně mimořádně silného příběhu faktické smrti klasické televize. Firma „mění uživatelské návyky a jde proti celému zkostnatělému televiznímu odvětví“.
Akcie jen letos vyrostly o 38 procent. Vlastní produkce je však drahá, firma se zadlužuje a utrácí hodně hotovosti.
Konec kamenných obchodů
Obdobným příběhem je Amazon, navíc ještě podpořený silnou osobností zakladatele Jeffa Bezose. Tento podnikatel doslova dobyl Ameriku a příběh jeho Amazonu tkví v tom, že „mění uživatelské návyky a jde proti celému zkostnatělému odvětví“ – tentokrát klasickým kamenným obchodům.
VÍCE K TÉMATU:
Amazon vs. Walmart: kdo uspěje v globální bitvě o lídra maloobchodu?
Strůjce retailové apokalypsy Amazon možná změní i kinoprůmysl
Amazon je v poměru ke svým tržbám velmi málo ziskový, ale investorům to vůbec nevadí. Akcie letos vzlétly o 39 procent.
Otázka je, kdy to začne vadit regulátorům a politikům. Asi není v pořádku, když firma z nejhodnotnější pětice prakticky nepřispívá do veřejných rozpočtů, nemyslíte?
Investovat či neinvestovat
Bez technologií se neobejdeme. Otázkou zůstává, co to znamená pro investory. Některé z technologických společností držíme v našem fondu ČSOB Bohatství dlouhodobě a do dalších raději neinvestujeme.
Při rozhodování zkoumáme například spolehlivost obchodního modelu, schopnost nacházet nové zdroje příjmů a rychlost a účinnost reakce na nepříznivý vývoj. Oceňujeme
například schopnost Microsoftu nalézt nový směr a zbavit se tak přílišné závislosti na jediném produktu (od Windows ke cloudu).
Líbí se nám také Alphabet (Google), který dokázal svou dominanci ve vyhledávání a on-line videu přetavit v neotřesitelnou pozici na reklamním trhu. Akcií Facebooku máme méně než v minulosti, protože firma se nedokáže hodnověrně vypořádat s bezpečnostními
riziky a zneužíváním klientských dat.
Podobně neinvestujeme do Netflixu, který hraje odvážnou, ale velmi rizikovou hru proti zavedeným filmovým a televizním studiím.
Zářná budoucnost…
Jsem přesvědčen, že technologické firmy mají před sebou zářnou budoucnost. Bohužel mezi stálicemi je i spousta budoucích padlých hvězd.
Pokud však investujeme s rozvahou, tato „hvězdná problematika“ nás nemusí investičně trápit, a s radostí můžeme využívat technologické cool vychytávky jako spotřebitelé.