Mohlo by vás také zajímat
9. 10. 2024 – Colors of Finance: Největší konference pro finanční profesionály
Redakce 9. září 2024Konference Colors of Finance pro finanční profesionály je ideálním místem pro výměnu zkušeností a nové nápady. Na této konferenci se…
Další hřebíček do rakve hotovosti? Boom okamžitých a přímých plateb to naznačuje
Radoslav Tomašiak 5. dubna 2023Otevřené bankovnictví podpořilo vznik inovací a větší konkurenci na finančním trhu. Do popředí zájmu spotřebitelů i obchodníků se dostávají nové…
PRŮZKUM: Komu ještě vzrostou mzdy a v jakých oborech naopak zamrznou?
Jan Strouhal 24. listopadu 2022Prudký růst cen v letošním roce přinesl velký tlak na zaměstnavatele, po kterých zaměstnanci požadují navýšení mezd. Někteří už tak…
- ROZHOVOR
Marcin Glogowski (PayPal): Peníze nefungují pro dost lidí tak, jak by měly
Generální manager pro střední a východní Evropu společnosti PayPal Marcin Glogowski si pochvaluje působení na českém trhu, který zahrnuje více než 40 tisíc e-shopů. Podle Glogowského se PayPal snaží pro celosvětově zhruba 300 milionům uživatelů zajistit pohodlnější, bezpečnější a levnější převody peněz. Glogowski poskytl server Peak.cz exkluzivní rozhovor.
Jak PayPal vidí budoucnost trhu platebních služeb? Mám na mysli příchod konkurentů jako Android Pay nebo Apple Pay, do toho se na trh chystá WhatsApp Pay nebo Lidl Pay…
Platební služby jsou dynamické a rychle rostoucí odvětví, které nabízí velké příležitosti. V takových podmínkách na trhu je nejen přirozené, ale dokonce vítané, že přichází noví hráči s novými inovacemi – hrají totiž důležitou roli pro rozvoj celého odvětví.
Každá ze zmiňovaných firem cílí pouze na určitý segment ekosystému platebních služeb, zatímco PayPal je obousměrná síť propojující kupující a prodávající na celém světě, pomáhá jim provádět transakce novými způsoby a v novém kontextu, na různých zařízeních s různými operačními systémy.
Marcin Glogowski |
Než nastoupil ke společnosti PayPal, získal 10leté zkušenosti v oblasti strategického poradenství (po většinu doby ve společnosti Boston Consulting Group) se zaměřením na klienty ze sektoru finančních služeb z celé Evropy, včetně regionu CEE, Ruska, Ukrajiny a západní Evropy.
Marcin Glogowski řídí každodenní obchodní aktivity společnosti PayPal ve více než 20 zemích rychle rostoucího regionu střední a východní Evropy (CEE). Zaměřuje se na další vývoj online plateb s cílem naplnit očekávání zákazníků a podpořit růst firem v regionu CEE. |
Velkým tématem je bezpečnost plateb. Co pro klid zákazníků dělá PayPal?
Jsme přesvědčeni, že bezpečnost dat musí být na prvním místě ve všem, co děláme. Rozvoj techniky bude nadále zásadním způsobem ovlivňovat naše životy. Vzhledem k tomu, že teprve začínáme chápat a vyžívat možností nových technologií, jako jsou umělá inteligence či velká data, musíme být v této otázce velmi obezřetní.
Naše loňská akvizice společnosti Simility v hodnotě zhruba 120 milionů dolarů nám umožnila zvětšit rozsah práce na umělé inteligenci a strojovém učení – můžeme je využít u služeb zákazníkům, ale také v autonomní infrastruktuře a k autonomní automatizaci.
A co je nejdůležitější, mohou přispět k účinnějšímu boji proti podvodům.
Od června se PayPal integroval do brány Google. Co to pro PayPal znamená?
Naším cílem je pomáhat lidem spravovat své finance v dnešním dynamickém světě. Abychom udrželi krok s vývojem trhu, zaměřovali jsme se v posledních letech na navazování různých partnerství s cílem nabídnout větší možnosti volby a flexibilitu v tom, jak a kde zákazníci mohou platit – v mobilní aplikaci, online, v obchodu nebo zcela novými způsoby, například prostřednictvím hlasového asistenta. A to je příklad partnerství s Google Pay.
Budete spolupracovat i s dalšími podobnými službami?
Co se týče budoucí spolupráce – pokud budeme mít nějaké novinky, rozhodně si je nenecháme pro sebe.
Digitalizace výrazným způsobem mění bankovnictví…
Ano, digitalizace bankovních služeb mění způsob, jakým přistupujeme k našim financím a jejich správě, a platí to celosvětově. Zároveň zůstává po světě 1,7 miliardy dospělých, kteří nemohou bankovní služby využívat.
Dnešní finanční systém nezvládá na patřičné úrovni obsloužit příliš mnoho lidí a firem a příliš mnoho peněz se plýtvá na poplatky nebo kvůli neefektivitě či korupci.
Proto je dnes důležitější než kdy dříve vytvořit a podporovat skutečně inkluzivní globální ekonomiku, která slouží všem. To je motivací našeho poslání demokratizovat finanční služby tak, aby se co nejvíce lidí a firem mohlo úspěšně zapojit do digitální ekonomiky.
V jednotlivých komunitách, kulturách a zemích se sice liší příčiny a důsledky, ale všude platí jedno: peníze a finanční služby nefungují pro dostatek lidí tak, jak by měly. A to se PayPal snaží změnit.
Jak moc se PayPal za zhruba 20 let změnil?
Dvacet let je dlouhá doba – služba PayPal byla spuštěna v roce 1998, kdy vznikl šifrovací systém schopný bezpečně uchovávat peníze a data na mobilních telefonech. Od té doby zůstáváme v čele digitální platební revoluce a držíme krok s inovacemi a vývojem technologií.
Platforma PayPal dnes pomocí technologií zvyšuje pohodlí, dostupnost a bezpečnost finančních služeb a obchodu a slouží 300 milionům spotřebitelů a obchodníků z více než 200 zemí. Pomáháme lidem zapojit se do globální ekonomiky a poskytujeme jim nástroje, které jim dopomáhají k úspěchu.
Jak důležitý je pro PayPal segment malých a středních podniků? Jak jim můžete pomoci?
Malé a střední firmy v EU a v ČR představují 99 % všech obchodních společností a zaměstnávají dvě třetiny pracovní síly. V uplynulých pěti letech vytvořily přibližně 85 % všech nových pracovních míst a nabídly cestu k prosperitě milionům domácností.
Zároveň ale mnoho z nich nemá přístup k nejnovějším řešením a ztrácí se v konkurenčním boji s digitálními obry. A v tom jim může PayPal pomoci.
Naše role spočívá v poskytnutí bezpečného přístupu k moderním nástrojům bez mnohamilionových investic. Podle našich interních dat malé podniky, které přijímají platby prostřednictvím služby PayPal a využívají ji při svém provozu, rostou rychleji než ostatní – exportéři využívající PayPal v roce 2017 zaznamenávali růst o 14,3 procenta, zatímco tradiční evropské offline firmy o pouhá 2 procenta.
V České republice své produkty a služby prodává online 24 procent firem této velikosti – to je více než průměr Evropské unie (28), který činí 17 procent. Zároveň se očekává meziroční růst přeshraničního elektronického obchodu o 27 procent na 1 bilion dolarů v roce 2020.
To znamená, že české firmy mají mnohem větší prostor k expanzi.
Nedávno jste v České republice spustili službu Xoom pro mezinárodní převody peněz. Co to podle vás přinese českým uživatelům služby PayPal a české ekonomice vůbec?
Každou transakci uskutečněnou přes službu Xoom považujeme za ulehčení něčího života – získání peněz na nákup potravin, zaplacení účtů nebo uhrazení školného. Tím, že umožňují zákazníkům rychle a bezpečně posílat peníze přes hranice, PayPal a Xoom pomáhají zlepšovat finanční zdraví milionů lidí na celém světě.
Pokud si myslíte, že to jsou jen prázdná slova, představte si, že díky službě Xoom můžete třeba z autobusu v Londýně nebo Berlíně pomocí svého mobilního telefonu přeposlat peníze, které bude mít vaše rodina v Brně nebo Ostravě k dispozici během pár minut, aby mohla uhradit nečekaný naléhavý výdaj nebo běžné náklady.
PayPal už více než rok komunikuje česky. Jste spokojení s fungování služby v České republice?
Správa osobních financí není snadná záležitost – a provádět jí ve svém druhém nebo třetím jazyce je ještě těžší. Proto pro nás bylo tak důležité lokalizovat hlavní stránky – chtěli jsme místním kupujícím a prodávajícím otevřít dveře do světa.
Ve 4,7 milionu uživatelů českých e-shopů spatřujeme značný potenciál, zvláště s ohledem na výlučné postavení ČR z hlediska online prodejců – na 10,5 milionů obyvatel zde připadá 40 100 internetových obchodů. Přepočteno na jednoho obyvatele se jedná o jedno z nejvyšších čísel ze všech evropských zemí.
Naším cílem v České republice a celém regionu je zajistit dostupnost našich služeb pro místní i zahraniční nákupy.
PayPal řadí Českou republiku mezi evropské ekonomické tygry. Můžete vysvětlit, co vás k takovému označení vede?
Obecně panuje názor, že země střední a východní Evropy vývojově poněkud zaostávají za západní Evropou. Touto otázkou jsme se zabývali v naší studii Noví evropští tygři a ukázalo se, že ačkoli máme mnoho co dohánět, náš region v mnoha ohledech vykazuje růst, na který můžeme být právem hrdí.
Například tempo šíření mobilních technologií bylo v tomto regionu podstatně rychlejší oproti západní Evropě – více než 300% nárůst v letech 2007 až 2017 oproti 200% v ostatních členských státech EU. A nejen to. Celková hodnota exportu z tohoto regionu činila 56 procent HDP, tedy zhruba o 14 procentních bodů více než ve zbytku EU. České republice dosáhl tento ukazatel 80 procent – tj. výrazně nad průměr.
Mezi zeměmi střední a východní Evropy se z hlediska výše HDP umístila Česká republika na třetím místě. Ukazatele týkající se infrastruktury a logistiky se blížily nejvyspělejším zemím EU. Velmi uspokojivé výsledky jsme mohli pozorovat v oblasti pevného širokopásmového připojení, rozsahu dálniční sítě nebo kvalifikace pracovní síly.
Poláci a Češi jsou si poměrně blízcí. Jaký je váš osobní postoj vůči České republice? Jaké podle vás mezi Čechy a Poláky panují shody a naopak rozdíly z hlediska podnikání?
Řekl bych, že jsme si podobní chováním. Poláci i Češi jsou otevření novinkám a novým technologiím, jak ukazuje podíl mobilních zařízení na elektronickém obchodu v našich zemích: 53 procent, respektive 54 procent.
Na druhou stranu zaujímáme dosti odlišný postoj k platebním metodám. Zatímco v Polsku zákazníci za polovinu nákupů zaplatí bankovním převodem a pouze za každý desátý hotově, v České republice zůstává nejoblíbenější platební metodou dobírka v hotovosti, kterou kupující volí ve 45 procentech případů a pouze třetinu nákupů platí bankovním převodem.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Tomáš Hejkal (Stock Plzeň-Božkov): Čechům zachutnaly třtinové rumy
Libor Hubík (KFC): Digitalizace se nevyhne ani fastfoodům, spouštíme pro hosty smart aplikaci