Mohlo by vás také zajímat
Lukáš Bartoš (Adria Gold): Čerstvé produkty Utrhni si skutečnou chuť rozšíří naše zmrzlé portfolio
Libor Akrman 16. října 2023Už nejen zmrzliny a mražené potraviny, ale i čerstvý sortiment. Tak se rozrůstá rodinná firma Adria Gold, která mezi výrobci…
Evropské krávy jsou kvůli boji s uhlíkem v ohrožení. Irsko plánuje hromadné vybíjení
František Novák 20. července 2023Irsko má větší počet kusů skotu než obyvatel. Aby snížilo uhlíkovou stopu, plánuje vláda v Dublinu výrazné snížení stavů hovězího…
Camembert má ve Francii na kahánku. Tradiční sýry ničí sucho, inflace i pokles zájmu
František Novák 17. července 2023Sýry jsou druhým jménem Francie. Tradičně jsou podávány po hlavním jídle. Obliba především zrajících sýrů, jako je camembert nebo brie,…
- ROZHOVOR
Tomáš Hejkal (Stock Plzeň-Božkov): Čechům zachutnaly třtinové rumy
Celková spotřeba alkoholu podle Tomáše Hejkala, marketingového ředitele Stock Plzeň - Božkov klesá, ale nejde o negativní jev. „Dřívější éru ‚panákování‘ vystřídala éra koktejlů a míchaných drinků z kvalitního alkoholu. Více se tak daří prémiovým značkám,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Peak.cz.
Plzeňská likérka Stock Plzeň – Božkov se chystá oslavit historický milník stoleté existence. Jednička na českém trhu nabízí více než 100 značek, z nichž část sama vyrábí a u jiných – zejména prémiových značek – funguje jako distributor.
„Letošní koupí společnosti Bartida jsme doplnili naše portfolio zejména o prémiové značky lihovin jako například kubánský rum Legendario,“ říká v exkluzivním rozhovoru Tomáš Hejkal, marketingový ředitel společnosti.
Vlastní produkci firma soustředí ve výrobě v Plzni. Další výrobní závod pak má v Polsku a nedávno koupila závod v Itálii. Podle Hejkala jsou právě rumy z cukrové třtiny v současnosti velmi populární, k čemuž Božkov přispěl i vlastní značkou Republica.
„Božkov Republica se stala jednou z nejoblíbenějších značek v kategorii třtinových rumů. Proto jsme se rozhodli řadu rozšířit a uvést ještě prémiovější třtinový rum – Božkov Republica Reserva, která přinese ještě vyzrálejší chuťový požitek,“ dodává.
Stock Spirit slaví století na trhu, jak vnímáte toto výročí z pozice marketingového ředitele značky?
Na to mám poměrně jednoduchou odpověď. Jsme hrdí na to, že 100 let rozvíjíme značky, které jsou u lidí populární a jsou součástí běžného života české společnosti. Staly se z nich love brandy, Božkov je jednou z nejoblíbenějších značek alkoholu u nás. Minulé roky dokonce vyhrál titul nejdůvěryhodnější značka alkoholu v Česku. To s sebou ale nese i odpovědnost. Jsme hrdí na kořeny a řemeslný původ značek Božkov i Fernet, který nás zavazuje i do budoucna.
Tomáš Hejkal |
Tomáš Hejkal působí ve společnosti Stock Plzeň-Božkov od roku 2014, kam přišel z odvětví nealkoholických nápojů. Před svým vstupem do FMCG sektoru, získal rozsáhlé zkušenosti z marketingu telekomunikací jak spotřebitelům, tak firemním zákazníkům. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze a získal titul MBA na chicagské DePaul University. |
Přibližte čtenářům onu historickou událost…
Historii likérky píšeme od roku 1920, kdy již existující lihovar v Božkově koupil Lionello Stock. V Plzni se ale alkohol pálil už od roku 1867. Prvním výrobkem likérky byl koňak, respektive brandy, jenž dosáhl takové obliby a kvality, že se stal přímou konkurencí francouzských destilatérů. Úspěch byl dokonce tak veliký, že se ve 20. letech minulého století stala firma Camis & Stock jednou z největších společností svého druhu v Evropě.
Panákování vystřídaly koktejly
Mění se v čase chuťové preference spotřebitelů?
Byznys s alkoholem je podobný tomu módnímu, kde se trendy střídají. V žebříčku oblíbenosti se střídají značky i typy alkoholu. Ale mění se i způsob, respektive příležitosti, kdy a jak si lidé dopřávají alkohol. Dřívější éru „panákování“ vystřídala éra koktejlů a míchaných drinků z kvalitního alkoholu, daří se tak prémiovým značkám. Spotřebitelé se více zajímají o původ a příběh značky, chtějí vědět, co pijí.
Dnes už to není o množství, ale o kvalitě alkoholu, což je velmi silný trend, který dnes na trhu vidíme. Do popředí se také dostávají importované značky, ale na druhou stranu citová a lokální vazba českých spotřebitelů k tuzemským značkám je silná. Domácí likérky, které nabízejí prémiové značky tak rostou. Je to krásně vidět i na naší prémiové značce rumu Božkov Republica, který se těší velké spotřebitelské oblibě.
Lidé tedy dávají přednost míchaným drinkům?
Do jisté míry ano, trh tomu jde hodně naproti. Koktejlová kultura je daleko rozvinutější, než byla v minulosti. Samozřejmě ve srovnání s Londýnem nebo Berlínem toho máme ještě hodně co dohánět. Už to ale není jen o Praze, skvělé bary vznikají v Brně, Olomouci, v Českých Budějovicích, v Ostravě i na jiných místech republiky.
Vyvíjí se poptávka i demograficky? Z mého pohledu byla v minulosti spotřeba tvrdého alkoholu doménou zejména starší generace, ta mladší dávala přednost až na občasné výjimky pivu a vínu…
To stále platí. Mladí lidé – samozřejmě ti, kteří již dovršili 18 let věku – preferují nápoje s nižším obsahem alkoholu a tvrdý alkohol konzumují spíše ve formě míchaných nápojů. Celkově spotřeba tvrdého alkoholu dlouhodobě klesá. Ale i mladí si umí užít prémiové značky. Ve srovnání s minulostí věnují větší část svého disponibilního příjmu na zábavu, do čehož patří i konzumace alkoholu. Jsou rozhodně náročnější na zážitek z pití, takže už to není o kvantitě, ale kvalitním pití.
Lidé preferují sladší rum
Co podle vás stojí za úspěchem Republicy?
Určitě jsme trefili dobu a příběh. Republicu jsme uvedli na trh jako připomínku stého výročí České republiky. Na projektu jsme pracovali dva roky, chtěli jsme přijít s něčím, co bude navazovat na kořeny božkovské likérky a přinese prémiový zážitek za přijatelnou cenu. Mělo to i svoji stinnou stránku, protože někteří lidé si mysleli, že je to jen limitovaná edice na oslavu republiky. Když ale byla na pultech i nadále, tak rychle pochopili.
Jaký byl vývoj prodejů? Po počátečním šílenství přišla klidná a stabilní hladina?
Relativně rychle prodeje vystřelily, ale drží se poměrně vysoko i nadále. Dokázali jsme vyrobit rum, který Čechům, jež preferují sladší rumy, chutná. Novince se podařilo, že se k Božkovu vrátili lidé, kteří dříve pili tuzemák, ale poté přešli na prémiové značky. Dá se říct, že jsme objevili díru na trhu.
Byly v Česku rumy na bázi karibských rumů z třtinového cukru i dříve? Nebo českému trhu jednoznačně dominovaly ty z řepného cukru?
Rumy vyráběné z třtinového cukru tu byly i dříve, relativně spousta, samozřejmě za socialismu to bylo horší, ale byl a je tu stále třeba Key Rum a další importované značky.
Importované rumy, které jsou v podobné kategorii chuťového profilu jako naše Republica, určené k samostatnému vychutnávání, však stojí násobně víc než Republica. Ta je cenově na úrovni importovaných rumů, které jsou ale určeny do koktejlů, nikoli k „usrkávání“. Rumy do míchaných drinků jsou totiž chuťově výraznější a aromatičtější, aby byly v koktejlu rozpoznatelné.
Na trh jste nedávnou uvedli novou variantu Republica Reserva. V čem se liší od klasické varianty?
Začnu oklikou, nejsložitějším krokem, který bych označil skoro za duševní přerod, bylo rozhodnutí, že v Božkově budeme vyrábět rumy z třtinového cukru. Začali jsme Republicou, u Reservy jdeme ještě o krůček dál, kdy v kategorii třtinových rumů nabízíme něco, co je ještě vytříbenější. Představuje mix rumů, z nichž některé jsou i dvanáct let staré.
Tento rum je o něco sušší, tedy méně sladký, než klasická Republica a může oslovit i spotřebitele, kteří pijí prémiové importované rumy. Primárně bychom ale chtěli, aby si ho kupovali lidé, kteří mají rádi Republicu a mají pozitivní vztah k Božkovu. Chceme jim poskytnout zážitek vyvážené chuti s dřevitými tóny, stařenější tekutinu. A to vše přitom za cenu, která je stále „božkovská“. Máme krédo, že nejlepší je být sám sebou, a toho se držíme s každou novinkou. Tudíž nepromujeme na etiketě, že jde o dvanáctiletý rum, neboť ho obsahuje jen díl. Nehrajeme si na ultra prémiovou značku, pořád děláme rumy, které jsou cenově přijatelné.
Kolik tedy bude stát?
Doporučená cena půllitru Reservy se shoduje s cenou sedmičky Republicy, tedy kolem 300 korun.
Vedou rumy a tuzemáky
Republicu prodáváte i na Slovensku. Jste spokojeni s tamními prodeji?
Nad očekávání, a to i přesto, že Božkov na Slovensku nepatří mezi silné značky s tradicí. Vlastně ani rum obecně se u Slováků netěší velkému zájmu, pijí hlavně borovičky a ovocné destiláty, nicméně Republica si na tamním trhu našla své místo.
Slováci mají borovičky, co z panáků nejvíce zachutnalo Čechům?
U Čechů vedou rumy a tuzemáky, pak jsou to převážně vodky, hořko-bylinné likéry a importované whisky. To jsou ty čtyři nejoblíbenější kategorie pití.
Likérka Stock Plzeň-Božkov v květnu koupila stoprocentní podíly ve společnostech Bartida a Bartida Retail. Plánujete ve Stocku další akvizice?
Na zhodnocení proběhlé akvizice je velmi brzy, ale interně jsme za akvizici moc rádi. Integrace probíhá podle plánu a řekl bych, že velmi dobře. Získali jsme mimo značky Bartida Original i několik distribučních značek, jako třeba Legendario, tudíž to pro nás znamená velké posílení nabízeného portfolia a také velké posílení lidského kapitálu. Protože Bartida se zaměřuje na prémiový segment.
Zároveň ale spolupracujeme také s největším výrobcem destilátů s firmou Diageo, která zastupuje značky jako Johnnie Walker, Captain Morgan, Baileys, Smirnoff a další, stejně tak i s třetím největším výrobcem Beam Suntory, jež stojí za značkami Jim Beam, Courvoisier, Maker’s Mark a další.
To vše jsou značky, které vyžadují velmi precizní on-trade přístup do prémiového gastra. Díky tomu, že jsme koupili Bartidu, se naše možnosti v tomto segmentu rozšiřují.
Nabízené portfolio tedy rozšiřujete?
Když se podíváte na Stock v roce 2013, měl primárně svoje značky, které tehdy byly v mainstreamové cenové kategorii a k tomu měl jednu nebo dvě distribuční značky. Dnes jsme úplně jinou společností.
Máme přes sto různých značek, včetně našich vlastních značek, které ale posouváme do kategorie prémiových produktů. Jsme největší výrobce v oblasti tuzemáku, vodek i hořko-bylinných likérů. Zároveň jsme aktivní i v kategorii pravých rumů, máme whisky z pěti různých oblastí světa. Celá šíře sortimentu je tak schopna pokrýt gastro provozy od vesnických restaurací a hospod až po nejprémiovější gastra v Praze, protože pro každého máme v sortimentu zajímavou nabídku. Máme lahve od stokoruny do sedmdesáti tisíc.
Obsahu alkoholu ubývá
Obecný trendem, alespoň soudě podle výpovědí výrobců piv i vín, je nižší obsah alkoholu. Vnímáte to stejně?
Ano, spotřebitelé vyžadují nižší procento alkoholu. Například prodej našich výrobků nad 50 procent alkoholu setrvale klesá. Ale kompenzuje to konzumace tvrdého alkoholu v koktejlech, kde ho lze naředit na nízké procento, tam jde spotřeba naopak nahoru.
Objevila se v poslední době nějaká novinka, která se uchytila a zaplnila díru na trhu spotřebitelských chutí?
To budou asi ochucené varianty. Božkov byl na českém trhu první, kdo dělal ochucené tuzemáky. To samé se teď objevuje u whisky a bourbonu. V případě whisky se hodně uchytil Jim Beam Honey nebo Jim Beam Apple. Nižší procento alkoholu s příchutí navíc jednoduše spotřebitele zaujala.
Sucho zdražilo suroviny
Projevují se na surovinách klimatické změny?
Ano, je to patrné například u výroby Fernetu, při jehož výrobě se využívají bylinky, jež se macerují v lihu. Počasí se podepisuje na kvalitě bylinek a zdražuje kvalitní bylinky, které nakupujeme. Klimatické změny nám komplikují maceraci, při níž opravdu záleží na správném poměru bylin v konkrétní kvalitě. Rozhodují maličkosti, třeba to, jak je bylinka nasušena a nařezána.
Poslední roky bylo velké sucho, projevilo se to na cenách vašich vstupních surovin či dokonce jste pocítili jejich nedostatek nebo sníženou kvalitu?
Ceny vstupů se rozhodně zvýšily, když je navíc nedostatek, náklady rostou skokově, obzvlášť, když požadujete vysokou kvalitu surovin. Snažíme se ale využít co nejvíc lokální dodavatele. Některé suroviny nakupujeme v zahraničí, zejména právě některé vybrané bylinky, jež se v Česku třeba vůbec nepěstují.
Na kolik se ve výrobě původně řemeslných destilátů projevuje automatizace a robotizace a případně i vývoj v oblasti technologie výroby destilátů, co se třeba týče chemických sloučenin?
Principiálně výroba zůstává u těchto produktů velmi tradiční s velkým podílem ruční výroby, ale technologie nám napomáhají ji mít ekologičtější, například co se týče spotřeby vody. Receptury se ale snažíme mít co nejvíce přírodní, naopak opouštíme aromatické receptury s přidanou chemií.
Projevuje se i na trhu výroby destilátů podobný efekt jako je tomu v pivovarnictví, kde vedle velkých značek, které ovládají majoritu trhu, koexistují mini a mikropivovary? Objevují se častěji malé rodinné likérky a destilérky?
Ano, malé palírny vznikají, je to zajímavý trend, který roste, ale asi ne tak silný jako je tomu v případě pivovarů. Není to úplně masová záležitost.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ:
Pavel Zavadil (Herbadent): Dokážeme vyrobit cokoliv, ale nejtěžší je to prodat
Libor Hubík (KFC): Digitalizace se nevyhne ani fastfoodům, spouštíme pro hosty smart aplikaci
Zemědělství 4.0: Jak digitální farmy změní budoucnost pěstování
V článku je uvedeno, že Republiku vyrábějí. Nevím, možná nerozumím výrobě rumu, ale míchání 4 karibských rumů se neříká výroba….