Mohlo by vás také zajímat
Většina Čechů prý žije v krizi; tloustnoucí Číňané hrozbou pro ekonomiku a půl miliardy pro ovocnáře za mráz aneb souhrn ekonomických událostí 36. týdne 2024
Libor Akrman 6. září 2024Nový šéf českého Googlu; průměrná mzda v Česku zase stoupla; ČEZ od nového roku zlevní plyn i elektřinu; vodíkové BMW…
Rolls-Royce jde proti proudu. Staví další továrny, aby mohl dělat luxusní auta pomalu
František Novák, Libor Akrman 8. května 2024Většina automobilek se snaží zvyšovat a zrychlovat produkci svých automobilů. Britský tradiční výrobce luxusních vozů Rolls-Royce jde opačnou cestou. Rozšiřování…
Konec spotřebitelské recese? Čísla obchodníků naznačují, že se blýská na lepší časy
Jan Bureš 15. ledna 2024Českému spotřebiteli se blýská na lepší časy. Maloobchod v listopadu skončil nad odhadem naším i trhu (+0,9 % versus –1,6…
- ČLÁNEK
Luxus ze sekáče. Trendový sektor za miliardy nabírá obrátky
Nákup použitého oblečení, šperků, hodinek a kabelek luxusních značek je zejména mezi mladšími lidmi stále populárnější. Zákazníci nechtějí jen ušetřit, ale chtějí si koupit starší autentické věci. Velikost trhu se odhaduje na 33 miliard eur a stále roste.
Poptávka po luxusním zboží, které už si někdo koupil a používal, je stále vyšší. Mít kabelku značky Louis Vuitton z druhé ruky už není výsadou lidí, kteří neměli na nové zboží a opatřili si ji v zapadlém obchůdku nebo od překupníků na dovolené.
Naopak, nyní samotní výrobci luxusního zboží umožňují zájemcům, aby si „secondhandové“ zboží koupili zcela oficiálně. Nový typ mladých zákazníků nechce primárně ušetřit, ale být součástí cirkulární ekonomiky, ve které je stále populárnější mít retro věci, které se už nedají běžně sehnat, napsal web televizní stanice Deutsche Welle.
Dlouho byla řada značek luxusní módy a doplňků k tomuto druhu zákazníků skeptická, ale nyní už použité zboží nabízí velikáni luxusu, jako je Cartier, Valentino nebo Gucci.
Trh s použitým luxusem rychle roste
Byznys s luxusními kousky světových značek je v současnosti mnohem rozmanitější než dříve a hodnota trhu s „použitým luxusem“ se rok od roku výrazně zvyšuje.
V tomto roce má dosáhnout velikosti 33 miliard eur, předpověděla poradenská společnost Bain & Company. Mezi lety 2017 až 2021 rostl segment s použitým oblečením, kabelkami, šperky a hodinkami o 65 procent.
Naopak trh s tím samým novým zbožím rostl pouze o dvanáct procent. Tento trend samozřejmě přitahuje podvodníky, takže se rozmáhá i objem nelegálních padělků těchto značek, které jsou mnohem sofistikovanější, než tomu bylo dříve. I proto záleží ve velké míře na důvěryhodnosti prodávajících.
Ověřování pravosti
Secondhandové obchody nabízejí různé formy certifikátů pravosti. Jedním z nich je americký obchod The RealReal. Společnost vznikla už v roce 2011 a prodává špičkové oblečení, umění, šperky a bytové dekorace.
Všechny výrobky jsou ověřeny interní komisí, firma zaměstnává stovku odborníků, kteří pravost věcí ověřují. Společnost ze San Franciska začala jako online portál, od roku 2017 otevírá kamenné obchody. Po Spojených státech jich má už patnáct.
Second hand s luxusním zbožím je tak úspěšný, že v roce 2019 vstoupila společnost The RealReal na burzu a získala tím za primární úpis akcií 300 milionů dolarů.
To dokazuje, že investoři luxusu z druhé ruky věří jako svébytnému sektoru maloobchodu. Firma se označuje za největší světový online trh s ověřeným použitým luxusním zbožím. Registruje 24 milionů uživatelů.
VÍCE K TÉMATU:
Tajemství nejhodnotnější evropské firmy? Neutuchající akviziční apetit impéria luxusu LVMH
Není Prada jako Prada aneb jak může blockchain zajistit férový nákup ve světě luxusu
Pandemie ekonomiky přibrzdila, globální značky ale svoji hodnotu výrazně posílily
Rekordní Black Friday
Letošní výprodejová akce Black Friday, jež je v Americe považována za indikátor kondice maloobchodu, znamenala rekordní den obratu v historii společnosti. Za celý listopad vykázal řetězec The RealReal meziroční růst 51 procent hodnoty prodaného zboží.
Průměrná výše objednávky se zvedla na 514 dolarů. Což znamená růst o 17 procent oproti roku 2020, respektive o deset procent ve srovnání s rokem 2019.
O sektor použitého zboží luxusních značek projevil zájem i vlastník značky Gucci, firma Kering. Investovala do pařížské platformy Vestiaire Collective, jež prodává použité kabelky značek, jako je Louis Vuitton, nebo šperky a hodinky firmy Cartier už od roku 2009. Nabízí tři miliony luxusních kousků zboží.
V roce 2018 koupila firma Richemont, jež vlastní značku Cartier, online prodejce použitých hodinek Watchfinder.
Ověřeno pro eBay
Stále větší popularita prodeje použitého zboží od zavedených módních značek vedla také k tomu, že prodejce eBay zavedl službu ověření autenticity věcí, kterou nabízí kupujícím v USA a Spojeném království. Pravost ověřuje nezávislý odborník.
Má tři kategorie. Použité hodinky prodávané za více než dva tisíce dolarů, značkové kabelky dražší než 500 dolarů, a tenisky za 100 až 150 dolarů.
Ověřování pravosti zahrnuje značky, jako je Rolex, Omega, Dior, Prada, Hermés, Chanel. Náklady na program záruky kvality a autentičnosti hradí prodejce eBay, což ukazuje, jak je tento druh zboží žádaný.
GRAF: Nejhodnotnější značky luxusního zboží
Za rok 2021, v mld. USD.
Zdroj: BrandZ/Kantar/statista.com
Mladí chtějí retro luxus
Za růstem tohoto segmentu trhu je především mladší generace, jež je zvyklá nakupovat v online prostředí. Jedná se většinou o klienty s dobrým zázemím, kteří mají dostatek peněz a velkou oblibu luxusních značek. Bohatí mileniálové (lidé narození po roce 1982) i generace Z (narození po roce 1995) budou stále více ovlivňováni produkty na sociálních sítích a do roku 2025 budou tvořit 70 procent maloobchodního trhu zboží luxusních značek, predikuje společnost Bain.
Za poslední dvě dekády došlo na trhu s luxusním zbožím k velké změně a také oživení trhu po covidových restrikcích znamená renesanci luxusních značek, tvrdí Claudia D’Arpiziová, která stojí za dvacátým vydáním Zprávy o luxusu pro rok 2021 ve společnosti Bain & Company.
„Zatímco dříve šlo o status, loga a exkluzivitu, luxusní značky jsou nyní aktéry sociálních debat, kdy se obnovil smysl pro účelnost a odpovědnost,“ zdůraznila. I proto by měl trh s luxusním zbožím růst v následujících letech o šest až osm procent ročně. Motorem jsou tradičně zákazníci z Ameriky (31 procent světového trhu) a Číny (21 procent světového trhu).
Čím více se prodá nového zboží, tím více jej bude na sekundárním trhu s použitými kousky. Končící rok 2021 má být pro výrobce a prodejce osobního luxusního zboží po loňském propadu rekordní.
Očekává se obrat 283 miliard eur, což znamená dvojnásobek oproti roku 2000. Do roku 2025 má trh dosáhnout velikosti 360 až 380 miliard eur.