Mohlo by vás také zajímat
Král Amazon, šéf ČD Kupec v zatracení i výhledy hypotečního trhu
Redakce 14. června 2019Amazon je oficiálně nejhodnotnější značkou světa. Dvanáct let se o první příčku žebříčku BrandZ střídavě přetahovaly společnosti Google a Apple.…
- ČLÁNEK
Pandemie ekonomiky přibrzdila, globální značky ale svoji hodnotu výrazně posílily
Nejhodnotnější značkou světa je Amazon, za ním následují Apple a Google. Vyplývá to z žebříčku 100 nejhodnotnějších značek světa BrandZ, který sestavuje výzkumná společnost Kantar. Americké značky se na celkové hodnotě značek v žebříčku podílejí 74 procenty. Čínské značky 14 procenty a evropské osmi procenty.
Sedm bilionů dolarů. To je letošní kumulovaná hodnota stovky nejhodnotnějších značek světa z žebříčku BrandZ, který každoročně sestavuje výzkumná agentura Kantar. To je zhruba stejně, jako když se sečte HDP Německa a Francie. Nebo kolik činí valuace čtyř nejhodnotnějších firem světa (Apple, Saudi Aramco, Microsoft a Amazon).
(Top 10 značek žebříčku pak letos představuje kumulovanou hodnotu 3,3 bilionu dolarů, pro porovnání v roce 2011 šlo o hodnotu 800 miliard dolarů, pozn. red.)
Oproti loňsku se tato celková kumulovaná hodnota zvýšila o 42 procent navzdory tomu, že svět průběžně sužovala pandemie covidu-19. Průzkum Kantaru vychází z tržních hodnot firem a spotřebitelských hodnocení více než 18 tisíc značek z více než 50 zemí celého světa.
„Rok 2020 se stal rekordním rokem pro růst značek, a to navzdory tomu, že mnoho z nich muselo čelit náročnému období. Náš výzkum opět prokázal, že silné značky doručují nadstandardní výnosy svým akcionářům, jsou více odolné a dokážou se rychleji zotavit,“ uvedla k žebříčku Nathalie Burdetová, globální šéfka výzkumné agentury Kantar.
GRAF: Vývoj celkové hodnoty top 100 nejhodnotnějších značek
Od roku 2006 do roku 2021, data byla sesbírána během 1. pololetí 2021, v bil. USD.
Zdroj dat: Kantar BrandZ s využitím dat Bloomberg a S&P Capital
Jak ale podotýkají materiály k žebříčku, pandemie nebyla jediným „hybatelem dějin“ a hodnot značek. Ty se musely například vypořádat s okolnostmi globálního hnutí Black Lives Matter. Dalšími faktory byl také příklon značek k udržitelnosti a sociální spravedlnosti, což je podle autorů studie další posun k rozšíření altruismu.
Z výsledků také vyplývá, že posilovaly především americké značky a pak, že trhu dominují technologie. Hodnoty amerických brandů v průměru meziročně rostly o 46 procent. Díky tomu nyní tvoří bezmála tři čtvrtiny (74 %) celkové hodnoty Top 100 značek. V porovnání s makrostatistikou HDP přitom americký HPD tvoří pouze 24 procent celkového globálního HDP.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Otřásá se pozice Applu? Na trůn nejhodnotnějších firem míří Alphabet
Nejziskovější firma světa Saudi Aramco jde na burzu. Z trůnu sesadí Apple i Microsoft
Technologie dominují
Jak už bylo řečeno, technologické značky i letos opanovaly žebříček hodnocení Kantar BrandZ. Celkem sedm z 10 ve srovnání vedoucích značek pochází právě z technologického sektoru.
Kromě nejhodnotnějšího Amazonu (viz dále), pomohl právě pandemický „exodus“ do světa on-line dalším firmám. Asi nikoho nepřekvapí, že se dařilo technologickým značkám jako Apple, Google nebo Microsoft.
GRAF: Kantar BrandZ Nejhodnotnější značky světa 2021
Zdroj: KantarBrandZ
Technologie navíc pomohly i netechnologickým značkám. Příkladem může být značka Gucci, která během pandemie využila sílu sociální sítě TikTok či řetězec restaurací Domino’s, který využíval online a doručovací služby. Poprvé pak vynesla pandemie do žebříčku dodavatele technologií pro počítačové hry a čipy Nvidia a AMD.
„Vzhledem k růstu podílu globálního e-commerce na celkových prodejích z 12 na 15 procent se jednalo o pozitivní rok především pro značky, které byly součástí takovéhoto hodnotového řetězce – od prodejce až po doručovatele jako např. FedEx a UPS. Zároveň jsme však zaznamenali růst i v odvětvích, která podle mnohých odborníků měla na počátku pandemie představovat spíše výzvu,“ podotkla Burdetová.
A dodává, že například oděvní značky vystoupaly v žebříčku více než mediální a zábavní značky. Obdobně luxusní značky, navzdory celosvětově omezenému cestování a lockdownům, zaznamenaly růst jako výsledek své reorientace prodejních sil do on-line prostředí.
Odraz v akciích
Jak dále hodnocení Kantaru podotýká, silné značky a jejich hodnota je úzce provázaná i s vývojem ceny akcií. Navíc ve volatilním období, jaké přinesla pandemie nebo v minulosti finanční krize, právě silné značky lépe odolávají.
Když tržní turbulence tlačí trhy dolů, akcie silných značek klesají pomaleji, a když se trhy zotaví, silné značky mají zase tendenci odskočit rychleji vzhůru.
Za 16 let, kdy přinášíme srovnání světových nejhodnotnějších značek, mají akcie společností s nejhodnotnějšími značkami mnohem lepší výkon v porovnání s tržními indexy. Portfolio značek v žebříčku od dubna 2006 do dubna 2021 vzrostlo o 363 procent, čímž například překonaly výkonnost indexů S&P 500 nebo MSCI World Index.
GRAF: Srovnání výkonnosti akcií Kantar BrandZ a tržních indexů
Od roku 2006 do roku 2021 (2006 = 100), v procentech
Zdroj: Kantar BrandZ
Rychlíkem je Tesla, vládne Amazon
Pokud se podíváme na jednotlivé značky, tak zaznamenáníhodný je výkon automobilky Tesla. Její značka se za uplynulý rok stala nejrychleji rostoucí, s meziročním růstem hodnoty o 275 procent na 42,6 miliard dolarů.
Top 10 nejhodnotnějších značek Kantar BrandZ za rok 2021 |
Zdroj: Kantar BrandZ |
Podobně jako její valuace dominuje výrobcům v automobilovém průmyslu, tak i mezi značkami je Tesla nejhodnotnější automobilovou značkou. V celkovém žebříčku poskočila na 47. místo, když mezi značkami autovýrobců vede nad 64. Toyotou o více než 15 miliard dolarů. O tři místa za ní je pak Mercedes-Benz s 25,8 mld. dolarů.
Globálnímu žebříčku však dominuje i letos internetový obchod Amazon. Jeho značku ohodnotili analytici Kantaru na 683,9 miliardy dolarů. Meziročně si tato značka polepšila o 64 procent, což souvisí právě s pandemií, kdy lidé dávali přednost on-line nákupům.
Amazon se v žebříčku BrandZ objevil poprvé v roce 2006, a od té doby hodnota jeho značky vzrostla o necelých 268 miliard. Spolu s Applem se letos staly prvními značkami, které překonaly hodnotu půl bilionu dolarů.