Mohlo by vás také zajímat
Na pašerácké stezce. Rusko udržuje dopravní letadla ve vzduchu za pomoci překupníků
František Novák 20. května 2024Západní sankce nejprve způsobily kolaps dovozu náhradních dílů pro dopravní letouny ruských leteckých společností. Aerolinky však postupně našly nové způsoby,…
Soukromé vrtulníky jsou stále více žádané. Bohatí lidé je vnímají jako symbol úspěchu
František Novák 12. února 2024O luxusní helikoptéry britského výrobce Hill za 600 tisíc liber je obrovský zájem. Zájemci platí nevratnou zálohu sto tisíc liber,…
Aeroliniím jde o každou minutu. Snaží se „parkování“ letadel omezit na minimum
František Novák 6. prosince 2023Letecké společnosti zavádějí nové technologie a strategie k co nejrychlejšímu odbavení letadel na letištích. A hledají i další způsoby, jak…
- KOMENTÁŘ
Letecká brána Česka: jak hospodaří pražské Letiště Václava Havla?
Letiště Praha má za sebou osmdesátiletou historii. Rozhodně ale není zastaralou firmou, naopak plánuje další vize rozvoje na příští desetiletí. Investovat chce až 27 miliard korun.
Moskva, Paříž, Amsterdam nebo Burgas. To byly hlavní cíle letních cest letadlem z pražského Letiště Václava Havla. Jen v červenci ruzyňskými terminály prošlo 1,7 milionu lidí.
Z aktuálních výsledků za sedm měsíců tohoto roku vyplývá, že pražské letiště má našlápnuto k velmi úspěšnému roku. Za toto období odbavilo 8,5 milionu cestujících, což je o pětinu více než rok předtím.
GRAF: Vývoj počtu odbavených cestujících Letištěm Václava Havla v Praze
Od roku 2007 do současnosti, za rok 2017 jde o údaje od ledna do konce července, v milionech cestujících.
Zdroj: Letiště Praha
Šéf letiště Václav Řehoř očekává, že za celý rok odbavenost vzroste oproti loňsku o více než 15 procent. Loňský rok byl přitom pro Ruzyni rekordní, když poprvé v historii odbavila přes 13 milionů cestujících.
„Ukazuje se, že růst cestujících v průběhu hlavních letních měsíců bude zřejmě vyšší oproti našemu původnímu očekávání. Důvodem je nárůst nabízené kapacity leteckých dopravců meziročně o 14 procent a zároveň vyšší obsazenost letů, než jaké dopravci přes letní měsíce dosahovali v minulosti,“ uvedl nedávno Řehoř při prezentaci výsledků za první pololetí.
I proto chce společnost dále otevírat nové přímé linky a navyšovat frekvence stávajících spojení. Hodně slibná je podle Řehoře přímá linka katarských aerolinek Qatar Airlines, které jsou dlouhodobě na světové špičce v úrovni poskytovaných služeb. Podle Řehoře by jen tato nová linka, jež lépe propojí Prahu s Asií, mohla ročně přilákat přes 90 tisíc cestujících.
Jak si ale vede Letiště Václava Havla po ekonomické stránce?
Hospodaření vzkvétá
Jako svoji bázi využívají Letiště Václava Havla Praha čtyři dopravci – České aerolinie, Ryanair, Travel Service a Wizz Air. Společnost Letiště Praha, a. s., je stoprocentní dceřinou společností Českého Aeroholdingu, a. s.
Ten sdružuje společnosti působící v oblastech souvisejících s provozováním letiště a s poskytováním příslušných pozemních služeb a je stoprocentně vlastněn Ministerstvem financí České republiky. Stát si tak udržuje přímou kontrolu a může být spokojen. Co se týče hospodaření, je na tom společnost Letiště Praha velmi dobře.
Celkový majetek přesáhl v loňském roce pět miliard korun. Téměř polovina je tvořena dlouhodobým hmotným majetkem. Další významnou položku tvoří peněžní prostředky. Díky tomu má společnost vysoké hodnoty běžné likvidity (4,01 při doporučených hodnotách 1,8–2,5) i okamžité likvidity (1,81 při doporučených hodnotách 0,2–0,5).
Společnost tuto úroveň likvidity navíc udržuje dlouhodobě. Je tak zřejmé, že má dostatek peněžních prostředků na případné investiční či marketingové projekty. Letos na jaře představila klíčové strategické projekty, které by měly dosáhnout během deseti let 27 miliard korun.
Zahrnují zejména „rozvoj terminálů a navazujících ploch pro letadla, zkapacitnění dráhového systému, ale i úpravu veřejného prostoru před terminály a rozvoj širšího území letiště“ uvádí letiště na svých stránkách. Budoucí kapacita by tak mohla vyrůst až na 21 milionů cestujících ročně.
TABULKA: Finanční stav Letiště Václava Havla
Za roky 2014 až 2016, finanční údaje jsou v milionech korun.
Zdroj: Letiště Praha, Comsense
Co se týká hospodaření, poměrně vysoké jsou také pohledávky, respektive krátkodobé pohledávky z obchodních vztahů.
Vlastní kapitál na financování
Pokud jde o zdroje financování, využívá společnost především vlastní kapitál. Ten zvyšuje podobným tempem jako celková aktiva, díky čemuž se drží finanční páka i zadluženost na velmi nízkých úrovních.
Z hlediska cizích zdrojů jde prakticky jen o dlouhodobé závazky z obchodních vztahů a různé krátkodobé závazky. Společnost dle výkazů za rok 2016 nevyužívala žádných bankovních či jiných úvěrů a má tak dostatečný prostor pro případné získání finančních prostředků tímto způsobem, kdyby vyvstala potřeba.
Letišti navíc také každoročně rostou tržby za prodej vlastních výrobků a služeb. Ty tvoří především poplatky od leteckých dopravců (za rok 2016 dosáhly 4,84 miliardy korun) a výnosy ze správy a pronájmu nemovitostí a z parkovného (za rok 2016 1,6 miliardy korun).
Vzhledem k udržování nákladovosti zvyšuje Letiště Praha každoročně také provozní výsledek hospodaření. V roce 2016 byl provozní výsledek hospodaření 2,06 miliardy korun, což je zhruba 32 procent tržeb. To lze považovat za velmi dobrou úroveň.
Finanční výsledek hospodaření je vzhledem k téměř nulovým úrokovým nákladům tvořen především ostatními finančními výnosy a náklady, které však společnost dále nespecifikuje.
Poslední úlovky Letiště Václava Havla v Praze |
Qatar Airways – linka Praha–Dauhá – Létá od konce srpna. – Zajišťuje spojení sedmkrát týdně se 144 místy v A320, od října by měly být kapacity navýšeny. Rusline – Praha–Kaliningrad – Začne létat od 30. října a bude létat dvakrát týdně. – Spojení bude zajišťovat Bombardier CRJ 100/200.China Eastern Airline – Praha–Si-an – Součást spojení Prahy se Šanghají, kdy v Si-anu bude mezipřistání. – Létat začne od 29. října a půjde o součást čtvrteční a nedělní linky.American Airlines – Praha–Filadelfie – Začne létat v květnu 2018. – Půjde o pravidelnou denní linku. Z Prahy bude odlétat v 11.30, ve Filadelfii bude v 15.10 místního času; v opačném směru bude startovat v 18.10 z Filadelfie a v Praze bude následující den v 9.05. |
Celkově čistý zisk společnosti za rok 2016 dosáhl hodnoty 1,66 miliardy korun, což představuje meziroční růst zhruba 15,6 procenta, přičemž ziskovost celkových aktiv společnosti přesáhla 32 procent. Ziskovost vlastního kapitálu je, vzhledem k jeho vysoké úrovni, jen o něco vyšší, stále však téměř 40 procent.
Růst zisku sice oproti roku 2015 zpomalil (v roce 2015 meziročně o 25 procent), stále se však jedná o poměrně velké tempo růstu. Ziskovost společnosti navíc každoročně roste o několik procentních bodů.
Změna je život
V poslední době je letiště vidět především díky projektu #MěnímeLetiště. V rámci tohoto projektu se snaží především českou veřejnost upozornit na změny a inovace, které zavádí.
Má jít především o zlepšení poměru cena/kvalita poskytovaných služeb, jako je například občerstvení či parkování. Tento projekt je dlouhodobou koncepcí letiště, jejímž prostřednictvím se snaží prezentovat jako vstřícné, moderní a rostoucí.
„Rosteme opatrně podle růstu cestujících. Pět milionů lidí navíc oproti současnému stavu už pro nás znamená rozšiřování kapacit všeho, od parkovišť přes odbavení, dráhový systém až po služby. Proto jsme ve spolupráci s renomovanými mezinárodními konzultanty rozpracovali rozvojové studie, které nám umožní postupný rozvoj realizovat,“ vysvětloval na jaře Václav Řehoř.
Výstavba v plánu na plný plyn
Aktuálně je v plném běhu rozšiřování Terminálu 2, který by se měl stát hlavním odbavovacím místem pražského letiště. Jak nedávno uvedl server Euro, na podzim firma vypíše tendr na rozšíření a modernizaci třídírny zavazadel za 1,2 miliardy korun. Do plného provozu by pak měla být uvedena za několik let.
Současně chce letiště také upravit prostory pro parkování velkých letadel. Právě ta by v případě většího zájmu o spojení s Prahou mohly posílat aerolinky Qatar Airlines. V současnosti na Ruzyni létá obří letoun Airbus A380 společnosti Emirates.
Klíčové bude pro Letiště Praha také postavení druhé ranveje, která je v plánu již řadu let. Ta by z výše uvedené plánované 27miliardové investice měla spolknout třetinu. „Všechna letiště po Evropě se připravují na další růst a my musíme také,“ prohlásil k investicím Řehoř.
Vizí pro budoucnost je také tzv. Airport City, v němž by měly být kanceláře pro firmy a také další parkovací místa. Velkou otázkou pak zůstává dopravní napojení na centrum města, které v současnosti zajišťují autobusy, ale v budoucnu to měla být rychlodráha.
Každopádně je chvályhodné, že i přes dosavadní pozitivní vývoj vedení společnosti nezahálí a snaží se nadále vycházet vstříc cestujícím.