Mohlo by vás také zajímat
Může Česko dohnat vbrzku německé platy? Říše snů, sci-fi či zázrak, shodují se ekonomové
Libor Akrman 25. listopadu 2024Premiér Petr Fiala nastínil možnost, že by Česko mohlo v dohledné době (příští volební období) dohnat úroveň německých mezd. Zeptali…
Jak ovlivní Trumponomika 2.0 vývoj kurzu koruny?
Dominik Rusinko 20. listopadu 2024Donald Trump se vrací do Bílého domu a s ním i obavy o evropskou ekonomiku. Jaké dopady by mohla mít…
Fialův slib „německých mezd“ by mohl vést k bankrotu Česka
Lukáš Kovanda 18. listopadu 2024Premiér Petr Fiala (ODS) v Otázkách Václava Moravce prohlásil, že Češi do několika let budou mít mzdy srovnatelné s těmi…
- ANALÝZA
Jaké jsou makroekonomické plusy a minusy Národního plánu obnovy?
Národní plán obnovy (NPO) je strategický dokument, kterým Česká republika požádá o finanční příspěvek z evropského Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility) ve výši přibližně 7 036 milionů eur bez DPH (179 miliard korun) ve formě grantů. Nad tím, co to znamená pro českou ekonomiku, se zamýšlí analytik České spořitelny Michal Skořepa.
Pomalu (pomaleji, než se plánovalo) se rozjíždí čerpání prostředků z Národního plánu obnovy (NPO). V této souvislosti je užitečné zrekapitulovat, v čem je tento plán (coby součást vlny plánů zpracovaných paralelně všemi jednotlivými členskými zeměmi EU) makroekonomicky jiný než standardní, čistě národní postup.
Tedy prodej českých státních dluhopisů + využití těchto peněz na investiční výdaje + postupné splácení dluhopisů.
Pár odlišností
Lze nalézt přinejmenším čtyři základní rozdíly:
1. Transfer jistiny
Díky NPO může Česko benefitovat z vnitrounijního transferu jistiny. Chudší země EU (jako třeba Česko) budou čerpat vyšší částky peněz, než kolik pak budou splácet, a to na úkor zemí bohatších.
Tento princip známe už z oblasti tradičních kohezních fondů. Pokud by si Česko půjčilo danou částku (jde o cca 180 miliard korun v cenách roku 2018) samo „na své triko“, muselo by následně celou tuto částku i s úroky také splatit.
Vzhledem k tomu, že splácení má probíhat až do padesátých let tohoto století, může se do té doby postavení Česka z pohledu relativního bohatství v rámci EU změnit. Konečná čistá bilance ve smyslu „načerpali jsme minus museli jsme splatit“ tak zatím není jasná. Čím víc relativně zbohatneme, tím víc budeme splácet, a tedy tím nižší ta bilance bude.
2. Transfer úroků
Díky NPO může Česko benefitovat z vnitrounijního transferu úroků. Díky společnému ručení za splácení vzniklého dluhu si méně bonitní země (jako třeba Česko) půjčují přes NPO za nižší úroky, a to na úkor zemí bonitnějších.
Například výnos z německých státních dluhopisů je zřetelně nižší než výnos z obdobných dluhopisů.
GRAF: Srovnání vývoje výnosů desetiletých dluhopisů
Za posledních šest měsíců, v procentech
Zdroj: Eikon
Takže pokud si Němci půjčí peníze přes svůj NPO (= přes dluhopisy EU), budou muset platit úroky vyšší, než kdyby si půjčili „na své triko“; u zemí, jako je třeba Itálie, je tomu přesně naopak.
3. Nestranný dohled
Díky NPO může Česko benefitovat z toho, že úředníci Evropské komise, tedy lidé bez osobních, obchodních a jiných vazeb na místní příjemce peněz, dohlížejí na správnost procesů. Tedy na to, že procesy vybírání financovaných projektů a samotného financování jsou jakžtakž efektivní. Tedy že při nich pokud možno nenastávají chyby z neznalosti například v oblasti pokřivování trhů, že nedochází k dotačním podvodům a korupci.
Tu a tam asi může být tento vnější dohled z Bruselu ke škodě. Například je otázka, jestli bylo skutečně optimální tlačit na to, aby minimálně 37 procent a 20 procent výdajů v rámci NPO bylo zeleného a digitálního rázu.
Nicméně při vědomí, o kolika dotačních nepravostech už jsme v Česku slyšeli, mám obavu, že celkově nám nezaujatý bruselský dohled spíš prospívá (pokud tedy vůbec chceme pobírat nějaké dotace).
V tomto smyslu bohužel ještě pořád jsme nedospělá, nedostatečně civilizovaná země.
4. Rychlost na škodu?
Národní plán obnovy nás tlačil do toho, abychom všechny projekty určené k financování tímto nástrojem identifikovali během poměrně krátké doby (cca léto 2020 až léto 2021). A hlavně nás tlačí do jejich realizace tak, abychom všechny žádosti o zpětné proplacení byli schopni poslat do srpna 2026.
Výše uvedené body 1–3 lze dle mého soudu vnímat z pohledu Česka jako plusy. Oproti tomu investiční šturmování dané tímto posledním bodem ve mně z několika důvodů budí obavu:
(a) Mnohé zejména složitější investiční projekty se nestihnou připravit dostatečně kvalitně.
(b) Z NPO plynoucí dodatečná vlna investic (zvýšení investic českého veřejného sektoru v letech 2022–2026 každoročně o cca 15 procent) přetíží kapacity nabídkové strany české ekonomiky. Už jen proto, že půjde o roky, kdy se budou dočerpávat evropské fondy v rámci programového období 2014–2020. A také kdy bude zároveň česká firemní sféra chtít aspoň částečně dohnat investice zanedbané v důsledku pandemie.
Že přinejmenším v nejbližších kvartálech nebude česká agregátní nabídka poptávce stačit, naznačuje například odhad České národní banky (z poslední Zprávy o měnové politice) ohledně vývoje mezery výstupu:
GRAF: Vývoj mezery výstupu
Vývoj mezery výstupu od roku 2017 do roku 2023, v % potenciálního produktu
Zdroj: ČNB
Širší hodnocení jedině s pořádnou analýzou
Výše uvedené poznámky se drží makroekonomické roviny – záměrně se vyhýbají hodnocení smysluplnosti obsahu NPO.
Takové hodnocení, pokud by mělo být korektní, by vyžadovalo velmi složitou a datově náročnou analýzu. Museli bychom rozebrat náklady a výnosy (cost benefit analysis) jednotlivých investičních a reformních projektů, které byly do NPO zařazeny. A také dalších projektů, které se objevily například v Národním investičním plánu, ale do NPO se nedostaly…