Mohlo by vás také zajímat
Deindustrializace v praxi: německý byznys model se vyčerpal. Nastane úpadek země do bezvýznamnosti?
František Novák 25. listopadu 2024Automobilový průmysl, chemický průmysl i strojírenství v Německu upadají. Německu se nedaří vrátit k ekonomickému růstu před covidem-19.
Německá budoucnost? V únoru předčasné volby a přetrvávající ekonomická mizérie
Dominik Rusinko 13. listopadu 2024Jako první věc na seznamu priorit bude muset nová německá vláda řešit, jak zvýšit konkurenceschopnost ekonomiky a nakopnout hospodářský růst.
Dřív kopírovala Čína světové výrobce. Dnes kopírují evropské a japonské automobilky Čínu a EU zavádí cla
Jan Staněk 11. listopadu 2024Od konce října platí v zemích Evropské unie vyrovnávací cla až 35,3 procenta na dovoz bateriových elektromobilů z Číny. Brusel…
- ANALÝZA
Horší než konsolidační balíček vlády? Evropská migrační dohoda může státní kase dost zavařit
Začátkem června se státy EU po řadě let marného snažení dohodly na migrační reformě počítající s povinnou solidaritou se zeměmi přetíženými žadateli o azyl, stejně jako s rychlejším vyřizováním neúspěšných žádostí. Co by to mohlo znamenat pro Česko, rozebírá hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Migrační dohoda EU, k níž se Česko připojilo, může mít nečekaně výrazný dopad na peněženky daňových poplatníků v ČR. Česko se totiž zavázalo, že v případě silných nebo rychlých migračních toků se bude podílet na přijetí buď nejméně 30 tisíc migrantů ročně, nebo na platbě minimálně 600 milionů eur ročně, tedy dle současného kurzu více než 14 miliard korun.
Migrační dohoda v kostce |
Státy Evropské unie se začátkem června po řadě let marného snažení dohodly na migrační reformě počítající s povinnou solidaritou se zeměmi přetíženými žadateli o azyl, stejně jako s rychlejším vyřizováním neúspěšných žádostí. Nyní budou členské země v příštích měsících vyjednávat o textu dohody s europoslanci. Text ukládá Evropské komisi, aby každoročně analyzovala celkovou migrační situaci v EU i v jednotlivých státech. Na základě hodnocení má poté doporučit unijním státům rozdělení požadovaných 30 000 žadatelů o azyl ročně. Přitom má přihlížet i k „počtu státních příslušníků třetích zemí nebo osob bez občanství těšících se dočasné ochraně“. Tu v EU požívají výhradně lidé prchající před ruskou agresí na Ukrajině. (ČTK) |
Obě číselné částky jsou ale minimální. Česku tak na základě migrační dohody může být určen i citelně vyšší počet migrantů k přijetí. A v případě neochoty je přijmout to může být i výrazně vyšší částka.
To, kolik má Česko přijmout uprchlíků, přitom určí Evropská komise, stejně jako případně částku, kterou se země může z jejich přijímání „vykoupit“. Nemusí jít o zanedbatelné peníze.
Realistický příklad
Jeden příklad za všechny. Představme si, že se třeba za tři nebo čtyři roky, když už bude po válce na Ukrajině, zopakuje rok 2015. Do EU jako tehdy přijde přes 1,2 milionu migrantů ze zemí Afriky nebo Blízkého východu.
Evropská komise dle nyní podepsané migrační dohody určí, že má Česko přijmout 80 tisíc z nich, což je realistický předpoklad. Proč realistický?
Protože jedna z nejlidnatějších zemí EU a šestá největší ekonomika unie — Polsko – se na dojednané „povinné solidaritě“ podílet nebude. Maďarsko také ne. Jižní země EU, jako je Itálie nebo Řecko, jsou migranty přetíženy již nyní.
A je dost možné, že přijde i tlak dvou nejsilnějších ekonomik EU — Německa a Francie.
Co udělá Německo a Francie?
Frontex: Imigrantů přibývá |
Letos od ledna do května překročilo hranice Evropské unie nelegální cestou 102 000 migrantů, o 12 % více než za stejné období v roce 2022. Zdaleka nejvyužívanější cestou je ta přes centrální Středomoří, kudy přišlo 50 300 migrantů, což je nárůst na dvojnásobek a nejvíce od roku 2017. O vývoji migrace informovala v půli června Evropská agentura pro pohraniční a pobřežní stráž Frontex. |
Německo může říci, že značný počet migrantů přijalo již právě při migrační krizi roku 2015. Navíc tam nyní dramaticky sílí preference protiimigrační strany Alternativa pro Německo (AfD). Ta už je tam druhou nejsilnější stranou; v průzkumech preferencí má 20 procent, tedy více než vládní sociální demokraté kancléře Olafa Scholze.
Pokud tedy za tři nebo čtyři roky AfD nebude přímo v německé vládě, tamní vláda se bude obávat, že by se tak stát mohlo, a bude usilovat – prostřednictvím Evropské komise – , aby se více migrantů přerozdělilo třeba právě do Česka.
Berlín může argumentovat tím, že Česko vlastně dosud žádné migranty ze zemí Afriky nebo Blízkého východu nepřijímalo. Podobně může argumentovat také Francie, v jejíž společnosti antiimigrační nálady také spíše houstnou, což bude za další tři nebo čtyři roky – jako v Německu – ještě patrnější.
Toto spolu s dalšími zmíněnými faktory pak snadno může zapříčinit, že Brusel určí Česku, aby přijalo právě oněch 80 tisíc běženců z celkového počtu přes 1,2 milionu.
Ve hře pokuta 40 miliard
V Česku ovšem – předpokládejme dále – bude vládnout kabinet mnohem méně nakloněný přijímání imigrantů ze zemí Blízkého východu či Afriky, než je současná vláda. Takže tento kabinet imigranty přijmout odmítne.
Česko tak realisticky v takovém případně zaplatí za nepřijetí zhruba 40 miliard korun. To nejsou zanedbatelné peníze. Vždyť je to o pět miliard korun více, než kolik činí inkaso ze všech daňových a odvodových navýšení obsažených pro příští rok v tolik diskutovaném konsolidačním balíčku.
Vše na základě podepsané migrační dohody. Je paradoxní, jak se do mrtě debatuje zatím jen návrh konsolidačního balíčku, ale opatření, které má potenciálně ještě větší dopad na veřejné finance, projde zcela bez debaty a jakékoli pozornosti.
VÍCE K TÉMATU:
Vyvěste vlajky, zpívejte hymnu. CDU se snaží zažehnout německou hrdost
Ukrajinci jsou v celé Evropě. Dvě třetiny lidí už se do zničené země asi nevrátí
Bali, ráj pro digitální nomády. Místní ale začínají na pracující turisty žárlit
Migrační nejistota
Z makroekonomického hlediska dopadu na veřejné finance a tvorbu veřejných rozpočtů je obzvláště tísnivá právě nejistota plynoucí z migrační dohody EU. Česko nemusí s dostatečným předstihem dost dobře vědět, kolik migrantů mu Evropská komise určí přijmout. A tedy kolik případně zaplatí za jejich odmítnutí.
Migrační vlny z Afriky či Blízkého východu navíc mohou časem sílit nejen z důvodu tamních možných konfliktů a válek, ale i z důvodů klimatických nebo kvůli vnitropolitickému vývoji v jiných evropských zemích.
Pokud například v příštích německých parlamentních volbách ještě výrazněji uspějí tamní Zelení, kteří jsou k přijímání migrantů relativně vysoce vstřícní i v porovnání s dalšími německými stranami, lze předpokládat vyšší příliv migrantů nejen do Německa, ale obecně do EU, včetně Česka.
Podepsáním migrační dohody EU se tak vývoj českých veřejných financí stává závislejším na obtížně předvídatelném vývoji politické situace v Africe, na Blízkém východě, ale i v zemích typu Německa.
V krajním případě může za triumf Zelených v německých volbách platit český důchodce. I do Česka pak totiž zamíří více migrantů, jejichž odmítnutí tak bude o to nákladnější – a o odpovídající částku může být v rámci zachování udržitelných veřejných financí nutné seškrtat penze.
Jak velká hrozba finanční zátěže?
Ale to vše zahaluje mlha nejistoty, která ekonomice, jak známo, nikdy nesvědčí. Jedinou jistotou se tak nyní zdá, že migrační dohoda EU představuje další zátěž pro české veřejné rozpočty.
Velké firmy slibují zaměstnanost |
Velké nadnárodní společnosti jako internetový prodejce Amazon nebo hotelové sítě Marriott a Hilton dnes slíbily, že během tří let v Evropě zaměstnají více než 13 000 uprchlíků, uvedla agentura AP. Amazon v příštích třech letech najme nejméně 5000 uprchlíků, Marriott a Hilton každý po 1500. Asi 1000 lidem chce dát práci řetězec kaváren Starbucks a úklidová firma ISS. K iniciativě se připojily také společnosti Adidas, L’Oréal nebo PepsiCo. Vyškolit 10 000 uprchlíků a dalším 40 000 zprostředkovat uplatnění se podle agentury Reuters zavázala společnost Randstad, největší personální agentura na světě. Za iniciativou s cílem zaměstnat tisíce uprchlíků v Evropě stojí nevládní organizace Tent Partnership for Refugees založená Hamdim Ulukayou, filantropem kurdského původu, který působí ve Spojených státech. Tam mu patří společnost Chobani, přední výrobce jogurtu řeckého typu na americkém trhu. Cílem jeho organizace je propojovat firmy a uprchlíky. |
Nyní jde jen o to, o jak velkou. Což ale v tuto chvíli nikdo neví; stanoveno je jen to, kolik tato zátěž bude činit minimálně, nikoli to, jaká je její maximální částka.
Ano, imigrace je velmi často – ovšem spíše až dlouhodobě – ekonomicky přínosná. Zvláště v ekonomikách demograficky stárnoucích, s přehřátým trhem práce, což je přesně případ Česka. Musí se s ní ovšem náležitě a promyšleně pracovat.
Záleží také z velké míry na tom, jaké náklady si vyžádá začlenění imigrantů na pracovní trh hostitelské země. Z čím vzdálenějších civilizačních okruhů migranti pochází, tím větší nároky (a náklady) na její imigrační politiku zpravidla vznikají.
Zvládne to český stát?
Migrační dohoda EU znamená, že Česko při nějaké další migrační krizi typu té z let 2015 a 2016 buď zaplatí třeba desítky miliard korun ročně, což zatíží veřejné finance, anebo přijme třeba desítky tisíc migrantů z civilizačně vzdálených okruhů typu Afriky či Blízkého východu.
Český stát přitom nedokáže zvládnout ani na roky dopředu dobře předvídatelnou vnitrostátní migraci. Tedy přistěhovalectví Čechů z venkova či menších měst do metropole Prahy. Aktuálně kritický tamní nedostatek tisíců míst pro zápis na střední školu je toho jasným důkazem.
Opravdu lze věřit, že ten samý stát, jenž „nezvládá sám sebe“ a své vlastní lidi, totiž děti, zvládne začlenit nepředvídatelnou migrační vlnu z Afriky či Blízkého východu? Vlnu, která ročně čítá desetitisíce lidí bez kvalifikace a bez jazykové znalosti, aby byla ekonomicky přínosná?