Mohlo by vás také zajímat
Německé lesy jsou vážně nemocné. Čtyři z pěti stromů nepřežijí
František Novák 23. října 2023Sucho, vichřice, kůrovec. To jsou hlavní příčiny toho, že v Německu, které je po Česku v rámci EU největším exportérem…
Strnadův kauf za 45 miliard, vláda má nový energetický plán a síť X bude za dolar aneb souhrn 42. týdne 2023
Libor Akrman, František Novák 20. října 2023Paliva zlevňují; Deutsche Bahn prodává Arrivu; Čína nechce více plynu od Ruska; Tržby Tesly zklamaly analytiky; Nokia ruší tisíce míst;…
Protiruské sankce kousají. Rusům zdražují veškeré zboží, některé na trhu úplně chybí
František Novák 27. září 2023Na Rusko od začátku války dopadlo více než 13 tisíc omezení. Sankce běžným Rusům fakticky zdražují veškeré zboží na trhu,…
- ANALÝZA
Do boje o desítky miliard korun, které utratí Češi za „hadry“, se zapojí Primark
Na český trh po letech zvažování a vyjednávání vstupuje irská oděvní značka Primark. Vzhledem k tomu, že se u nás jen v oděvech a obuvi protočí podle různých zdrojů od 60 do 100 miliard korun, dává jeho vstup smysl. Pojďme se tedy se značkou Primark seznámit blíže.

Krácení nákupů kvůli vysoké inflaci zaznamenává téměř veškerý maloobchod. Největší propad je vidět u prodejců oblečení a obuvi, vybavení domácností, zboží pro volný čas a elektroniky. (Ilustrační foto) Zdroj: iStock
Irská oděvní značka Primark je velmi známá po celém světě a Česko není výjimkou. Dosud však museli čeští zákazníci toužící po cenově dostupném oblečení této značky jezdit do obchodů řetězce do Německa nebo Rakouska.
Primark už přitom v roce 2016 otevřel distribuční centrum v Boru u Tachova (provozuje jej společnost DHL Supply Chain), ze kterého tyto prodejny obsluhuje. Nabízí se tedy otázka, proč svůj sortiment oblečení, obuvi a doplňků do domácnosti nezačal prodávat v Česku již tehdy.
Odhady, jak velký je trh s oblečením, se různí. Od zhruba 64 miliard korun až po bezmála 100 miliard korun (kam ale analytici začleňují i tržby za obuv, pozn. red.).
GRAF: Vývoj tržeb v sektoru oblečení v Česku
Jde o údaje od roku 2010 do roku 2023, v mld. Kč.
Pozn.: * Údaje pro roky 2019 až 2023 jsou prognózy.
Zdroj: Statista.com
Opatrnost Primarku
Češi jsou přitom svou vášní pro výhodný nákup dobře známí. Konkurenční řetězce, které se zaměřují na podobnou módu, jako například švédský H&M, v Česku také již léta působí.
Kromě již zmíněného zde několik let úspěšně působí i nizozemský řetězec C&A, španělský Inditex (má pod sebou značky Zara nebo Bershka), britský Marks & Spencer nebo polské řetězce Pepco, LPP (značky Reserved, Mohito nebo Cropp, pozn. red.) či CCC.
Ačkoliv oficiální důvody neznáme, šlo pravděpodobně o opatrnost řetězce. Společnost prodává své zboží za nízké ceny, což znamená také nízké marže, velký objem dodávaného zboží, nízké výdaje na reklamu a podobně.
Česko je sice ve středu Evropy, jde však o malý trh, který ani nepoužívá euro. Právě tomu se Primark snažil vyhýbat.
Malý trh
Zajímavé také je, že Primark vůbec neuvažuje o prodeji přes internet, a to právě kvůli vysokým nákladům s tím spojeným. Nákup oblečení přes internet přináší velké náklady jak na zasílání, tak na vracení zboží.
Ve výsledku může být velmi problematický a finančně náročný. O tom se koneckonců přesvědčil také ZOOT, který je v poslední době často zmiňován právě kvůli finančním problémům a neschopnosti dostát svým závazkům.
VÍCE K TÉMATU:
Zoot nás nepřekvapil. Padat budou i další dluhopisové firmy
Koupit, vrátit, koupit, vrátit. E-shopy s oblečením mají problém
Americké zkušenosti do Česka?
Stojí za to také poznamenat, že Primark dlouho odkládal vstup do Spojených států. Na americkou půdu vstoupil teprve v roce 2015 a v současnosti tam má devět prodejen. To je na tak velký trh poměrně málo.
Značka si tam nicméně vyzkoušela trh s jinou měnou, což mohl být jeden z faktorů, proč nyní vstupuje i na tuzemský trh.
Asi moc nepřekvapí, že svůj první obchod otevře v Praze na Václavském náměstí (kde také jinde) kvůli hojné návštěvnosti cizinců z Východu. Mezi nimi je značka také známá a Primarku to poskytne další mezinárodně navštěvované prodejní místo.
Podle Hospodářských novin by obchod Primarku měl od příštího roku být v novostavbě na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice. Jedná se o projekt nazvaný Květinový dům developera a majitele domu, společnosti Flow East.
Součástí zemědělského holdingu
Jak se ale společnosti, která prodává oblečení i za pár eur, daří po finanční stránce? Primark je součástí britské skupiny Associated British Foods PLC (ABF). Jak už název napovídá, jde o skupinu, která se zaměřuje především na zemědělské produkty a potraviny.
Primark tvoří jediného zástupce v divizi holdingu, kterou označuje jako „retail“. I přes rozdílnost oboru od jejího hlavního byznysu jde pro britskou skupinu o významnou součást. Tato divize, respektive tedy samotný Primark tvoří zhruba polovinu tržeb ABF.
Samotná ABF vznikla už v roce 1935, tehdy jako Food Investments Limited, a postupně se rozrůstala, až v roce 1982 přijala současný název. Jedná se o veřejně obchodovanou společnost, jsou tedy k dispozici její finanční výsledky.
V loňském roce se celé skupině podařilo dosáhnout tržeb téměř 15,6 miliardy liber (cca 465 miliard korun). Znamenalo to však zpomalení tempa růstu z předchozího roku a o 300 milionů liber nižší provozní zisk. To se podepsalo také na poklesu čistého zisku o zhruba 16 procent.
TABULKA: Srovnání hlavních finančních ukazatelů ABF
Za roky 2016 až 2018, finanční údaje jsou v mil. liber.
Zdroj: Comsense, Thomson Reuters
Přesto se jedná o finančně poměrně zdravou společnost a ziskovost vlastních zdrojů se jí podařilo udržet nad deseti procenty.
Trh však s výsledky za poslední rok příliš spokojený nebyl a akcie společnosti v poslední době mají klesající trend. Majoritním vlastníkem je s podílem téměř 55 procent britská investiční společnost Wittington Investments, pro kterou jde o nejvýznamnější investici.
GRAF: Vývoj akcií společnosti ABF, jejíž je Primark součástí
Za posledních deset let, cena je v librách.
Zdroj: Tradingeconomics.com
Tržby rostou
Vraťme se však k samotnému Primarku. Podle výroční zprávy skupiny prodával loni oděvní řetězec zboží celkem v 11 zemích v 363 prodejnách.
Loňské tržby činily 7,5 miliardy liber (zhruba 223 miliard korun) oproti 7,05 miliardy za rok 2017. Provozní zisk pak činil 843 milionů liber (přes 25 miliard korun), oproti 735 milionům v roce 2017. Značka tedy roste a zároveň se jí i daří zvyšovat marži, a to na 11,3 procenta.
Pro srovnání švédská skupina H&M dosáhla v roce 2018 oproti Primarku více než dvojnásobných tržeb – 210,4 miliardy švédských korun (zhruba 511 miliard korun). Lepší byla i u provozního zisku 15,5 miliardy švédských korun (přes 37 miliard korun). To jsou sice větší čísla, provozní marži však měla nižší, a to 7,4 procenta.
Nejen do Česka
Na český trh Primark vstoupí nejspíš až příští rok, už letos se však chystá poprvé vstoupit na východní trhy. V létě má otevřít svůj první obchod ve slovinské Lublani a chystá se také do Polska.
Primark má tak i díky těmto novým trhům mnoho prostoru pro další růst a jeho obliba (nejen) v Česku asi jen tak neklesne.
A to i přes to, že se jedná o představitele tzv. rychlé módy. To znamená prodej co nejlevnějších oděvů bez ohledu na sociální aspekty či dopady na životní prostředí.
V minulosti se značka již potýkala s několika skandály. Šlo například o údajné vzkazy v několika kusech oblečení s voláním o pomoc a informace o nelidských podmínkách, které panují v asijských továrnách na oblečení, kde pro značku šijí. Na začátku letošního roku měl jeden zákazník dokonce najít lidskou kost v zakoupených ponožkách. Snad se tak nestane v Česku…

každý pátek ve vašem e-mailu.