Mohlo by vás také zajímat
Tesla propustí desetinu lidí, Colt CZ může koupit Sellier & Bellot a Portál občana už je v mobilu aneb souhrn ekonomických událostí 16. týdne 2024
Libor Akrman 19. dubna 2024Britská Royal Mail nechce Křetínského; Avast dostal pokutu 351 milionů Kč; čínské automobilky expandují do Evropy; český autoland šlape; Muskův…
Jaderná nabídka bude později; hypotéky zatím výrazněji nezlevňují a nejbohatší je zase Arnault aneb souhrn událostí 14. týdne 2024
František Novák, Libor Akrman 5. dubna 2024Brusel uvolnil stamiliony eur pro Česko; stát vybral na daních více než loni; Křetínský odstavuje uhelné zdroje; Apple po zrušení…
Zatímco politici nejistě přešlapují, firmy by přijetí eura rozhodně uvítaly, vyplynulo z ankety
Libor Akrman 5. dubna 2024Od počátku roku, kdy otázku přijetí eura místo koruny zmínil prezident Petr Pavel v novoročním projevu, toto téma průběžně rezonuje…
- GLOSA
Devět miliard bylo Seznamu málo, chce od Googlu deset. A není to málo, Andreji Pavloviči?
Tuzemská internetová firma Seznam loni v prosinci v předžalobní výzvě žádala po Googlu náhradu škody 9,07 miliardy korun. Ta jí měla vzniknout kvůli nemožnosti rozšiřovat své aplikace do zařízení s Androidem. Bránily tomu obchodní dohody Googlu s výrobci mobilních zařízení s Androidem. O půl roku později Seznam svůj požadavek navýšil, což glosuje internetový novinář Daniel Dočekal.
Vlastně to působí trochu jako špatný vtip, jen to mírně graduje. Na konci loňského roku Seznam oznámil, že po Googlu chce devět miliard za zneužívání dominantního postavení. O půl roku později přichází s tím, že chce o jednu miliardu více.
Seznam zvyšuje požadavek |
Tuzemská internetová firma Seznam zvýšila svůj požadavek na náhradu škody vůči americkému konkurentovi Google o jednu miliardu na deset miliard Kč. Google podle Seznamu zneužívá své dominantní postavení na trhu s licencovanými operačními systémy pro chytrá mobilní zařízení a aplikacemi pro platformu Android. Požadavek na náhradu škody bude součástí žaloby na Google, kterou Seznam chystá. (ČTK) |
Už tehdy to bylo takové zvláštní (viz můj předchozí příspěvek pro Peak.cz), a současné navýšení o „tak malou“ částku působí ještě groteskněji.
O to více s ohledem na to, že „žalobu“ Seznam.cz stále jenom „chystá“ a celé je to stále jenom v rovině mediálních tanečků. Ty by pochopitelně mohly vést k tomu, že se třeba Google zalekne a nějakým způsobem se se Seznamem dohodne. Byť něco takového je velmi málo pravděpodobné.
Deset miliard korun je v porovnání s již placenými postihy od Evropské unie zanedbatelná částka. V poslední dekádě jde mimochodem o více než osm miliard eur (v přepočtu zhruba přes 200 miliard korun). Pro lepší pochopení kontextu si zkuste spočítat, kolik procent z této částky je požadovaných deset miliard korun.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Otřásá se pozice Applu? Na trůn nejhodnotnějších firem míří Alphabet
Globální daňový bič na technologické obry vyvolává víc otazníků než radosti
Jak vydělávají Microsoft, Apple, Alphabet, Facebook a Amazon?
Proč jen Google?
Celé je to ale stále stejně absurdní. Jádrem pudla je totiž to, že Seznam se nemohl stát výchozím vyhledávačem na telefonech s Androidem. Hodně originální nápad, protože právě ve vyhledávání je vyhledávač Seznam tou nejméně použitelnou možností. Konkurovat Googlu v kvalitě a rozsahu už roky nemá šanci, stejně jako se to nedaří Microsoftu ani dalším společnostem.
Otázkou je i to, proč Seznam míří pouze na Google. Nemožnost být výchozím vyhledávačem (a nejenom tím) má i na telefonech a tabletech od Applu. Ten ale žalovat nechce ani nezkouší na totožný problém ukazovat v médiích.
Celé je to poněkud nedůstojné i s ohledem na výsledky Seznamu – tržby ve výši 4,69 miliardy korun v roce 2019, zisk před zdaněním 1,4 miliardy korun. Můžeme jenom hádat, o kolik budou výsledky za rok 2020 vyšší, a přemýšlet nad tím, proč Seznam od Googlu aktuálně chce zhruba sedminásobek zisku před zdaněním.
Čekání na žalobu?
Zůstává jediná jistota. Seznam se mediálně přiživuje na tlaku Bruselu na Google a další technologické giganty. Na konci tohoto roku chce EU navíc začít přezkoumávat monopolní pozici Googlu v reklamě. Za půl roku tak možná Seznam ohlásí, že peněz chce ještě více (…a že stále připravuje žalobu).
Vyplatí se totiž připomenout, že před šesti měsíci Seznam poslal do Googlu předžalobní výzvu s požadavkem na zaplacení do 30 dnů. O půl roku zvyšuje částku a stále hovoří o tom, že žalobu podá.
Také je vhodné připomenout to, co už zaznělo před půl rokem. Vysouzených deset miliard by nakonec stejně zaplatili čeští uživatelé a zákazníci Googlu. Stejně jako u digitální daně, kde se zvýšené náklady projeví ve vyšších cenách reklamy.
V reklamě je přitom konkurentem Seznamu právě Google (a samozřejmě Facebook). Můžeme to brát tak trochu i jako poněkud zvláštní formu konkurenčního boje.
Daniel Dočekal
SPOLUPRACOVNÍCI REDAKCE