Mohlo by vás také zajímat
Kdo může za výpadek? Jednoznačně Evropská unie, tvrdí Microsoft
Lukáš Kovanda 23. července 2024Mnoho firem z celé řady oborů po celém světě postihla v pátek série výpadků. Důvodem byla aktualizace bezpečnostního softwaru od…
Milovníci kávy si budou muset připlatit. Cena kvůli špatné úrodě opět roste
František Novák 3. června 2024Rostoucí obliba pití kávy v asijských zemích a mizerná úroda tlačí ceny kávových zrn vzhůru.
Milan Mitošinka (Qinshift): Bariéry umělé inteligence zatím ovlivňuje výpočetní výkon
Libor Akrman 1. června 2024Pokud nástroje umělé inteligence dostanou data, dokážou být velmi dobrým pomocníkem. „Určitým rizikem AI je její schopnost si vymýšlet. V…
- ČLÁNEK
Coffee first! Firmy jsou kávou posedlé, kanceláře dokonce designují podle kávovaru
Káva až na prvním místě. Toto pravidlo stále častěji promlouvá do návrhů interiérových designů kancelářských prostor. Odborníci dokonce uvádějí, že produktivitu lidí brzdí nejen prokrastinace, ale taky prokofeinizace = chorobné odkládání povinností do doby, než si člověk dá svoje kafe.
Když Martin Nepraš zakládal před třemi lety technologickou firmu BizMachine, nenapadlo ho, na co všechno hledí zaměstnanci při nástupu do nové práce.
Překvapilo ho, že na začátku řešili s podřízenými i to, jaké nakoupí do lednice jogurty nebo zmrzlinu. Ale klíčové bylo kafe a kávovar.
Kávová vlna
„Dnes máme ve firmě několik zařízení na kávu a v různých intervalech se kolem nich motají skupinky lidí,” popisuje Nepraš.
Jak důležitý je kofein v téhle mladé pražské firmě, prozrazuje nápis na plecháčku, do něhož tady vaří kafe návštěvníkům. Stojí na něm: „First coffee, then BizMachine.“
Někomu by to mohlo připadat jako rozmar, kávový benefit má ale své opodstatnění. Ve firmě BizMachine sídlící v pražském Karlíně pracuje hodně mladých lidí z generace millennials, kteří se vezou na tzv. třetí kávové vlně. Pokud byste je nezastihli v kanceláři, našli byste je nejspíš ve Starbucks nebo v jiné z tamních vyhlášených kaváren.
Také proto se vše ve firmě BizMachine doslova točí kolem kafe. Firemní kuchyňka s upraženými kávovými zrny totiž leží atypicky ve středu jejich kanceláří na dohled od všech počítačů.
Nejen stravenky, benefitem je i káva
Kafe už se etablovalo do pozice standardního zaměstnaneckého benefitu, podobně jako stravenky, home-office nebo služební mobil.
Trend potvrzuje i Filip Mikschik z portálu pracovních nabídek StartupJobs: „Za rok 2018 jsme vystavili téměř šest tisíc inzerátů. Zmínku o kávě jsme našli v 26 procentech z nich. Z jiného úhlu pohledu – na kávu láká ve svých inzerátech více než 530 firem, tedy asi 38 procent všech společností na StartupJobs.cz.”
Detailní pohled na pracovní nabídky ukázal, že na kafe firmy lákají nejčastěji, když hledají nové lidi do managementu, obchodního oddělení nebo IT.
Schůzka bez kávy? Nemožné
Kafe je nejen němý svědek téměř všech obchodních schůzek, ale svého druhu také architektem kancelářského prostředí.
„Popularity kávy se využívá k motivování zaměstnanců více chodit do potkávacích zón přímo ve firmách. Pokud chcete, aby se lidé někde více spontánně potkávali, dejte tam dobrý stroj s dobrou kávou,” potvrzuje Filip Muška, analytik společnosti CBRE, který sleduje, jak pracovní místo ovlivňuje práci a výkon lidí.
Nájemci v řadě administrativních budov dnes své prostory vysloveně upravují tak, aby bylo kafe zaměstnancům blíž.
Ze zastrčených kuchyněk se stávají celé kávové a oddechové „lounge”, často osázené zelenými rostlinami a vybavené pohodlným nábytkem. Takovými místy se chlubí české pobočky globálních hráčů, například Google nebo Johnson & Johnson, stejně jako mladé společnosti typu STRV, Credo Ventures nebo Business Link.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Třícípá hvězda stoupá vzhůru. Současnost a budoucnost značky Mercedes-Benz
Život v roce 2030: Čtyři věci, které experti nemohou předpovědět
Kavárny se tlačí do officehousů
Venkovní kavárny v blízkosti byznysových center se hůře hlásí o slovo. Proto po několika měsících skončila pobočka Starbucks v přízemí nově otevřeného kancelářského komplexu Spark ve Varšavě.
Nedokázala konkurovat kvalitní kávě, která se servírovala prakticky jen o patro výš, a navíc pro zaměstnance zadarmo.
Kafe se stává středobodem administrativních budov z více důvodů. V prvé řadě je to příjemný bonus, kterým můžete ukázat, že vám záleží na lidech ve firmě. Ze zdánlivé maličkosti benefituje celý tým. Zaměstnanci nikam neutíkají a firma se zároveň nemusí stydět pozvat návštěvy na vlastní kávu.
Šetří to čas i peníze. Pět minut u kávy je navíc obecně akceptovanější délka prostoje než častější a většinou delší pauzy na kouření.
Socializační prvek
Kávoví stoupenci navíc razí názor, že kafe je skvělý způsob, jak jedince socializovat a nenásilně začlenit do kolektivu.
Je to dobrý nástroj networkingu, když chce člověk získat nové kolegy i obchodní kontakty. (Škarohlídi proti staví argument, že jediný skutečně trvalý vztah se dá vybudovat s espressem.)
„Z tohoto pohledu začíná být klíčové, aby v kancelářích byl neformální příjemný prostor – interní, kde se mohou zaměstnanci cítit uvolněně, jako doma. Měl by být útulný, vhodný pro práci i nepracovní aktivity,” doporučuje Filip Muška ze CBRE.
Antivirový gigant na kofeinu
K naprosté dokonalosti dotáhl kávový servis i kulturu český softwarový gigant Avast. „V pražském sídle pracuje na 800 zaměstnanců a denně se zde připraví přibližně 600 šálků kávy Doubleshot.
VÍCE O AVASTU NA PEAK.cz:
I přes ohlášený odchod CEO a prodej části akcií je Avast stále lukrativním titulem
Avast míří na globální vrchol. Pomůže mu k tomu vstup na londýnskou burzu?
„Týdně se jen v pražské kanceláři spořebuje až 45 kg výběrové 100procentní arabiky,” přibližuje HR ředitelka Avastu Petra Vahalová. Kávu v Avastu připravují jednak baristé v kafeterii v pražském i brněnském sídle.
V samoobslužných zónách mají navíc lidé k dispozici termosky s filtrovanou kávou.
Nespresso roste kancelářemi
Třetí možnost jsou kávovary značky Nespresso s kapslemi, kde se lidé obsluhují sami. Právě zmiňovaný výrobce kávy si je vědom, že káva je nový kult, který hraje jejich byznysu do karet. Kapslové kávovary se objevují ve stále více administrativních sídlech.
„Vidíme, že je trendy mít v budově kafeterii nebo relax zónu, kde jsou pohodlná křesla, sofa, knihovny, v nichž hraje dobré kafe zásadní roli,” říká Milan Sedlák, manažer prodeje Nespresso.
Průzkum, v němž se Nespresso loni zeptalo asi 1200 respondentů z řad svých klientů, mimo jiné ukázal, že 90 procent lidí vnímá kafe servírované v kanceláři jako důkaz péče o zaměstnance. Většina dotázaných také uvedla, že podávání kávy zlepšuje pocit relaxace o přestávkách a následný výkon.
Však víte, co je pro moderní firmu největší pohromou? Když dojde kafe.
Článek, který byl redakčně upravován, původně vyšel na serveru MoreThenOffice.eu.