Mohlo by vás také zajímat
ČNB zase přikoupila zlato; Google Play se musí otevřít a EDF si stěžuje na jaderný supertendr i v Bruselu aneb souhrn ekonomických událostí 41. týdne 2024
Libor Akrman 11. října 2024Čína uvalí clo na brandy z EU; účet pojišťoven za povodně: 2 mld. Kč; příval českých makrodat; CSG kupuje startup…
Milovaná i proklínaná Tesla. Očekávání investorů zatím ale spíš nenaplňuje
Marek Nemky 3. října 2024Tesla se v poslední době potýká mimo jiné s rostoucí konkurencí ve Spojených státech, slabou státní podporou prodeje elektromobilů v…
Další otřesná čísla. Německo prohlubuje dál svůj ekonomický propad
Kryštof Míšek 25. září 2024Ekonomika našeho souseda si již delší dobu prochází složitým obdobím. Můžeme s jistotou říci, že tamní ekonomika je nemocná, a…
- Analýza
Česko: země elektrolytu a elektromobilitě zaslíbená?
Zájem o elektromobily roste. Škoda Auto už nějaký čas anoncuje, že do roku 2025 chce na trh uvést pět modelů elektromobilů a každý čtvrtý vůz vyrobený v Mladé Boleslavi bude mít pod kapotou elektromotor. Ale není to jen o automobilkách, ale také o výrobcích baterií, které pohánějí tyto vozy. Česku se letos do této oblasti výroby podařilo přilákat dvě firmy, jež zde investují do nových provozů.
Elektromobilita je fenoménem dnešní doby a tlak na snižování emisí povede k jejímu dalšímu rozvoji. I proto je dobré, že se agentuře CzechInvest podařilo do Česka přilákat již druhou zahraniční firmu, která se na elektromobilitu zaměřuje – japonskou společnost Central Glass. Ta zde výrazně navýší svoje produkční kapacity výroby elektrolytu pro autobaterie.
Japonská firma, jež má také provozy v Číně, Japonsku a Jižní Koreji, postaví v Pardubicích továrnu právě na výrobu náplní do autobaterek.
Chemická spolupráce
Nová továrna zde vznikne do konce roku a má být umístěna v průmyslové zóně SemtineZone v Semtíně a Rybitví, již vlastní chemička Synthesia Pardubice.
I proto si chce firma „vypěstovat“ vlastní pracovníky, neboť také plánuje spolupráci s Fakultou chemicko-technologickou a dalšími pracovišti Univerzity Pardubice.
Podle Synthesie se Central Glass zařadí po bok zhruba stovky subjektů, v nichž podle údajů před dvěma lety pracovalo kolem 4 500 lidí. Jde o největší průmyslovou oblast v Pardubicích. Chemička ji postupně zbavuje ekologických zátěží.
Central Glass v současnosti produkuje 30 tisíc tun elektrolytu ročně. Díky novému provozu v Pardubicích by tento objem měl vzrůst o dalších 20 tisíc tun za rok.
„K rozjezdu nové továrny bude firma postupně nabírat kolem 50 lidí. Pardubická továrna, jejímž prostřednictvím bychom se rádi dostali do popředí světového trhu, bude navíc první v Evropě, která bude ve větším množství vyrábět elektrolyty pro lithiové akumulátory do elektromobilů,“ řekl generální ředitel Central Glass Hiroshi Honjo.
Zároveň dodal, že o stoprocentní zaplacení nákladů na novou halu se postará společnost Central Glass. Kolik to bude stát, však neupřesnil.
Hlad po lithiu
Jedním z důvodů, proč jdou Japonci do Česka, může být i zdroj místního lithia, kterého máme podle odhadů kolem čtyř procent celkových světových zásob.
Zásoby lithia na Cínovci v Krušných horách jsou největší v Evropě. Do roku 2020 zde chce začít těžit australská společnost European Metals.
Central Glass ale není prvním podobným investorem do technologií autobaterií u nás. Od března v Ostravě vyrábí lithium-iontové baterie čínsko-americká firma A123 Systems.
Ta zde investuje 13 milionů dolarů a do tří let nabídne práci zhruba 150 lidem. Na rozdíl od Central Glass ale vyrábí celé baterie, přičemž se zaměřuje na novou generaci baterií založenou na 48 voltech (nyní se standardně používají 12voltové, pozn. red.).
Firma už baterie dodává Daimleru a McLarenu, bude dodávat do nového závodu Jaguaru a Land Roveru ve slovenské Nitře. Dalšími značkami budou Fiat, Porsche nebo Audi.
Malá japonská firma?
Firma Central Glass je především výrobcem průmyslových skel a chemikálií, nicméně už před časem začala vyvíjet nové typy elektrolytu. Na rozdíl od lithium-iontových či lithium-polymerových akumulátorů šlo o dost neobvyklou konstrukci typu lithium-vzduch.
Tržní kapitalizace vybraných firem z pražské burzy (BCPP) (k 5. červnu 2017, v mld. Kč) |
|
Erste Group ČEZ Unipetrol Philip Morris ČR Kofola Fortuna |
368,7 242,6 51,1 26,8 9,1 6,2 |
Hodnota této firmy není příliš velká, pohybuje se pod hranicí 100 miliard jenů, což je v přepočtu nad 20 miliardami korun.
Jen pro srovnání, největší firma na pražské burze (BCPP) podle tržní kapitalizace je Erste Group s hodnotou nad 369 miliard korun.
Japonské firmě se přibližuje tabáková firma Philip Morris s tržní kapitalizací na úrovni necelých 27 miliard korun.
GRAF: Vývoj ceny akcií Central Glass
Za poslední čtyři roky, cena je v jenech.
Zdroj: TradingView.com
Elektromobilita nade vše
Evropa je po Číně druhým největším trhem s elektromobily na světě. Minulý rok se na celém světě prodalo 774 tisíc elektromobilů, z toho více než dvě stě tisíc v Evropě.
Důvodem jejich dosavadního pomalého rozšiřování je pořizovací cena, která je stále poměrně vysoká. A také nízká kapacita bateriových článků, kvůli nimž je dojezdová vzdálenost elektrovozů zatím menší než u klasických pohonů.
Jak ale nedávno uvedla agentura Bloomberg, první „překážka“ v podobě vyšší ceny by měla padnout do roku 2025. Výzkum Bloomberg New Energy Finance (BNEF) uvádí, že při zohlednění nákladů na palivo a údržbu elektromobily překonají auta se spalovacím motorem již v horizontu několika let.
Klesající náklady na baterie budou znamenat zlevnění elektřinou poháněných automobilů pod úroveň aut se spalovacími motory v USA a Evropě již v roce 2025. Baterie v současné době představují zhruba polovinu nákladů na elektromobil a jejich ceny podle BNEF klesnou přibližně o 77 procent mezi lety 2016 a 2030.
GRAF: Vzestup elektromobilů
Do roku 2040 bude podíl elektrovozů na celkovém novém vozovém parku mezi 35 až 47 procenty.
Zdroj: BNEF
Studie uvádí, že zatímco průměrná cena benzinových vozů v roce 2016 se pohybovala kolem 26 až 27 tisíc USD a u těch elektrických činila téměř 45 000 dolarů, v roce 2030 to bude přesně naopak.
Data evropských automobilek říkají, že cenový pokles lithium-iontových automobilových baterií do dubna 2017 zaznamenal za posledních 18 měsíců více než 40 procent.
A zvyšuje se i dojezdová vzdálenost vozů na baterky. Zatímco do letošního roku se výkonnost baterií v elektrovozech pohybovala okolo dojezdu 300 kilometrů, v lednu 2017 byla na autosalonu v Detroitu představena nová generace akumulátorových článků. Ta umožňuje autu dojet na jedno nabití až 600 kilometrů, přičemž nabití k tomuto výkonu zabere zhruba 20 minut.
NOVINKA – Přihlaste se k odběru newsletteru – NOVINKA