Mohlo by vás také zajímat
Důkaz „nemocného“ Německa? Volkswagen poprvé zvažuje zavření fabriky v Evropě
Lukáš Kovanda 3. září 2024Německá automobilka Volkswagen zpřísňuje svůj úsporný program v hlavní, stejnojmenné značce. Nevylučuje uzavírání závodů v Německu a nucené propouštění, protože…
Nejlepší čas investovat už byl, ale nejhorší je, neinvestovat vůbec
Patrik Novotný 3. září 2024Investice, jako vše v životě, s sebou nesou příležitosti i rizika, a výsledky naší snahy nemusí skončit v zelených číslech. Na…
Více než desetina Česka je zabetonovaná. Proč se vyplatí investovat do půdy?
Vladimír Brůna 26. srpna 2024Orné půdy už nikdy nebude více, vždy jen méně. Proč se vyplatí investovat do půdy? Třeba i proto, že orná…
- KOMENTÁŘ
Adidas versus Nike očima investora. Kdo s koho po koronavirové krizi?
Není větších rivalů v oblasti sportovní módy než německý Adidas a americký Nike. Jak si vedou a jak se to podepisuje na jejich akciích? Do soupeření zasáhla koronakrize a také se na něm projevuje zahraničněpolitické hašteření USA s Čínou. Více v komentáři Petera Garnryho, vedoucího kapitálové strategie Saxo Bank.
Společně proti rasismu |
Jako reakci na smrt Američana George Floyda zabitého nepřiměřeným policejním zásahem, který vyvolal početné protesty v celé Americe, udělali začátkem června rivalové vstřícný krok. Firma Nike vydala krátký film s převráceným mottem „Just do it“ na „Nedělejte to, nepředstírejte, že v Americe není problém. Neotáčejte se zády k rasismu“. Tento příspěvek pak Adidas retweetoval s přidanými hesly – „Společně jdeme kupředu. Společně měníme věci kolem sebe“. |
Německý Adidas si v posledních pěti letech vede mnohem lépe než Nike. Zejména v oblasti růstu provozních zisků, zvyšování podílu na severoamerickém trhu a budování pozic v Číně.
Nedávno společnost oznámila, že byly její čínské tržby ve 2. čtvrtletí vyšší než ve stejném období loňského roku, což naznačuje, že čínští spotřebitelé dávají značce Adidas přednost před Nike.
Příčinou může být přetrvávající napětí mezi Čínou a USA. Německá vláda navíc oznámila, že od 1. července snižuje DPH z 19 procent na 16 procent, což firmě Adidas nepochybně pomůže taktéž.
Dvojí podpora
Akcie firmy Adidas nedávno poskočily výše díky dvěma tržním výhodám. Jednou z nich je dohoda Německé vládní koalice na novém stimulačním balíčku o objemu 130 miliard eur, který zahrnuje i zmíněné snížení DPH, počínaje 1. červencem.
GRAF: Vývoj ceny akcií Adidas
Od začátku roku 2020 do 10. června, v eurech
Zdroj: tradingeconomics.com
To žene německému podnikání vítr do plachet a navíc může vést ke snižování DPH i v dalších zemích EU.
Ještě důležitější je však oznámení, které společnost Adidas učinila ohledně svých dosavadních tržeb v Číně za letošní 2. čtvrtletí, které jsou vyšší než ve stejném období loňského roku.
To bylo pro trhy překvapením. Ukazuje to nejen ekonomické zotavení čínských spotřebitelů, ale hlavně fakt, že může být Adidas v Číně kvůli napětí v čínsko-amerických vztazích oblíbenější než Nike.
Kdo s koho?
Na Adidas jsme upozorňovali již začátkem března, kdy jsme tento akciový titul zařadili do našeho ‚záchranného koše‘. V průběhu zotavení ovšem akcie Adidasu za Nike zaostávaly.
Akcie Nike dokázala vyrovnat ztráty z února i března a její akcie dosáhly svého absolutního maxima. Akciím společnosti Adidas zbývá k dosažení absolutního maxima ještě 26 procent.
To jen ukazuje, jaká spekulativní horečka zuří kolem amerických akcií. Podle aktuálních čínských ukazatelů má totiž Adidas oproti Nike na nejrychleji rostoucím a nejvýznamnějším spotřebním trhu světa náskok.
Akcionáři firmy Adidas se navíc mohou utěšovat faktem, že její akcie měly od 1. ledna 2015 celkovou návratnost 352 procent, zatímco akcie Nike jen 121 procent.
GRAF: Srovnání vývoje ceny akcií Adidas a Nike
Od roku 2015 do začátku června 2020, v USD (Nike – levá osa Y) a eurech (Adidas – pravá osa Y)
Zdroj: tradingeconomics.com
V letech 2014–2015 probíhala ve firmě Adidas strategická reorganizace, díky níž společnost zahájila trend agresivního růstu zisků a její zisk před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA) stoupal mnohem rychleji než v případě jejího amerického konkurenta.
Ten se navíc dostal do potíží i na severoamerickém trhu, kde se začalo pro změnu dařit Adidasu.
Nedávný propad EBITDA Adidasu byl způsoben tím, že první čtvrtletí firmy končí v březnu, takže byla zasažena ve všech zeměpisných oblastech, zatímco poslední fiskální kvartál Nike končil únorem, takže se do něj promítla pouze situace v Číně.
Růst marží
Klíčovým katalyzátorem je pro Adidas růst marží EBITDA, i když v oblasti provozních marží už Němci dohnali Nike v roce 2019. V současnosti má tedy poněkud omezený potenciál, ale cestou k vyšším maržím může být přímý prodej spotřebitelům online.
V oblasti výnosů roste Adidas evidentně rychleji než Nike. Napětí mezi USA a Čínou může tento rozdíl vlivem čínské poptávky ještě dál zvýšit.
VÍCE K TÉMATU:
70 let po hádce bratrů Dasslerů jejich pohrobci Puma a Adidas bodují
Koupit, vrátit, koupit, vrátit. E-shopy s oblečením mají problém
Akcionáře firmy Adidas by mělo těšit i to, že jsou její akcie oceněny na cca pětiprocentní budoucí FCF výnos (výnos volných peněžních prostředků, pozn. red.) ve srovnání s 2,8procentním výnosem volného cashflow v případě firmy Nike.
GRAF: Srovnání vývoje kumulativního růstu výnosů EBITDA Adidas a Nike
V meziročním srovnání od roku 2010 do 1. čtvrtletí 2020, v procentech
Zdroj: Saxo Group, Bloomberg
Opatrně se sázkou na růst
Pro akcie výrobců spotřebního zboží, jako jsou Adidas a Nike, jsou klíčovými riziky změny v dodavatelských řetězcích, nečekané události a růst produktových nákladů. Jedním z významných rizik je i delší ekonomická recese, protože ekonomický růst je určujícím faktorem spotřebních výdajů.
Nakonec je třeba upozornit, že ceny akciových titulů dál stoupají, takže by si investoři měli dát pozor, aby s vidinou budoucího růstu nepřeplatili.