Mohlo by vás také zajímat
Bitcoin prolomil hranici 100 tisíc dolarů; Babiš zrušil svěřenský fond a královnou Spotify je Taylor Swift aneb souhrn ekonomických událostí 47. týdne 2024
Libor Akrman 6. prosince 2024MPO zadotuje 700 miliony projekty s AI; průměrná mzda vzrostla; ČEZ koupil elektromontážní EL-ENG; Juchelka bude dál v čele KB;…
Google bude bez Chromu?; ve VW se čekají bouře a EDF se odvolává u ÚOHS aneb souhrn ekonomických událostí 47. týdne 2024
Libor Akrman 22. listopadu 2024Pozor na AI, varuje ECB; MMR dostalo pokutu za zpackanou digitalizaci; EDF podala rozklad u ÚOHS; prezidentu Pavlovi e nezdá…
Německá budoucnost? V únoru předčasné volby a přetrvávající ekonomická mizérie
Dominik Rusinko 13. listopadu 2024Jako první věc na seznamu priorit bude muset nová německá vláda řešit, jak zvýšit konkurenceschopnost ekonomiky a nakopnout hospodářský růst.
- ČLÁNEK
Volkswagen Dieselgate stále bolí. Dosud ho spory stály 30 miliard eur
Ani po čtyřech letech od vypuknutí skandálu s falšováním emisí naftových motorů firmy Volkswagen není uzavřen celkový účet, který bude muset německý koncern zaplatit. Nedávno přitom padlo v Česku první nepravomocné rozhodnutí soudu, jež přisuzuje poškozeným klientům přes 220 tisíc korun za automobil. V Německu společnost přiznala, že jen za advokáty a poradenství už utratila 1,8 miliardy eur (45 miliard korun). Celkové výdaje související s pokrytím nákladů na dieselovou kauzu se dosud vyšplhaly na 30 miliard eur (768 miliard korun).
Přes sedm tisíc Čechů uplatňuje nároky vůči automobilkám v tzv. kauze dieselgate, která se týká podvodů s testy emisí u automobilů. Obvodní soud pro Prahu 8 před časem nepravomocně uznal nárok na odškodnění českých majitelů sdružených pod Safe Dieselem a organizací DieselGate.
Podle rozsudku zveřejněného v půli června má VW zaplatit odškodné v celkové výši 636 milionů korun. Nutno podotknout, že i když se jedná zatím i prvoinstanční rozhodnutí obvodního soudu v Praze 8, je do jisté míry průlomové. Minimálně zástupci Safe Diesel ho takto prezentují a dodávají, že i díky tomu se „nyní k žalobě připojují další poškození spotřebitelé.
Majitelé vozů, kteří žalobu podali, mají dostat odškodnění ve výši 220 tisíc korun za jeden vůz. Podle advokátů z kanceláře BBH, kteří zastupují přes čtyři tisíce klientů, jde o odškodnění v podobné výši, jako tomu bylo u poškozených spotřebitelů ve Spojených státech.
Čeká se na soudní boj
Ti získali odškodnění mezi pěti až deseti tisíci dolary (113 tisíc až 225 tisíc korun). Zda automobilka bude muset částku skutečně vyplatit, není jisté. Soudu se totiž v zákonné lhůtě nevyjádřila německá automobilka, pouze česká dcera Škoda Auto nároky rozporovala.
Volkswagen se proti rozsudku odvolá prostřednictvím opravných prostředků. Společnost Porsche Česká republika, která v Česku koncern zastupuje, je přesvědčena, že spor největší světová automobilka vyhraje a rozsudek bude zrušen.
Skandál přitom vypukl téměř před čtyřmi lety, v září 2015, a jeho urovnání hlavně v Evropě je stále v nedohlednu. V Německu již koncern akceptoval pokutu ve výši jedné miliardy eur, odškodnění se však domáhají stovky tisíc vlastníků dotčených vozidel v celé Evropě.
V USA Volkswagen vyplatil majitelům vozů odškodné 5100 až 10.000 dolarů. Majitelům také nabídl opravu či zpětný odkup jejich vozu.
GRAF: Největší automobilky podle počtu prodaných vozů
Za rok 2018, v milionech prodaných vozů
Zdroj: largest.org
Drazí advokáti
Volkswagen nedávno také přiznal, že za advokáty a další právní poradenství dosud vydal 1,77 miliardy eur (45 miliard korun).
Nicméně i když v řadě zemí spor o odškodnění pokračuje, výdaje se mu vyplácí. Letos v únoru německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch automobilky. Šlo o případ, kdy zákazník požadoval odškodnění za koupi vozidla na naftový pohon se softwarem, který sloužil k manipulaci s emisemi.
Únorové rozhodnutí ale není definitivní, protože případ bude zřejmě prvním mezi žalobami o náhrady škody, který se v Německu dostane k nejvyššímu soudu. Může se stát významným precedentem pro postižené zákazníky, napsala agentura Reuters.
Zákazníci největšího německého výrobce automobilů podali po celém Německu tisíce žalob a požadují odškodnění za koupi automobilů, u nichž Volkswagen manipuloval s měřením emisí. Jedná se o všechny postižené značky skandálem – Volkswagen, Škoda, Seat, Audi, Porsche.
Nejvíce získala americká právní kancelář Jones Day, jež zastupovala VW u amerických úřadů, napsal deník Handelsblatt.
Skandál snižuje koncernu zisky
Nicméně právní spory se již projevují na hospodaření firmy. Zisk koncernu dosáhl v prvním čtvrtletí 3,05 miliardy eur, o rok dříve to bylo 3,3 miliardy eur. Právě náklady na probíhající právní spory zisk koncernu snižují, přiznal člen představenstva VW pro oblast financí Frank Witter.
VÍCE K TÉMATU:
Smůla pro majitele dieselů: nafta je dražší než benzin a zřejmě jí to vydrží
František Honsa: VW dobře ví, že musí poškozené v kauze Dieselgate odškodnit
Dieselgate je v USA zapomenuta. Američané znovu přicházejí dieselům na chuť
Jak už bylo řečeno v Německu běží velké množství sporů. Ne všechny se přitom týkají odškodnění pro vlastníky naftových aut, jejichž cena je na trhu ojetých automobilů značně nižší.
Jde například i o odškodnění za vyhození z práce. Dvaapadesátiletá manažerka Stefanie J. dostala v koncernu kvůli aféře výpověď v srpnu 2018. Údajně kvůli vymazání dat, které dokazovaly úmyslné podvody se softwarem. Koncern po ní požaduje náhradu škody ve výši 33 miliard eur (844 miliard korun), informoval deník Bild.
To je více, než byly dosavadní náklady na aféru. Společnost dvojitého véčka dosud hovořila 30 miliardách eur (768 miliard korun).
Manažerka tvrdí, že k tomuto jednání dostala pokyn od nadřízených, zdůraznil její právník Till Hoffmann-Remy u pracovního soudu v Braunschweigu, kam spadají spory podle nedalekého sídla společnosti ve Wolfsburgu.
Bývalému generálnímu řediteli automobilky Martinu Winterkornovi hrozí vězení až do výše deseti let. Státní zastupitelství v Braunschweigu tvrdí, že o podvodech věděl. Kromě Winterkorna jsou obviněni další čtyři vysocí manažeři VW. Vyšetřovací spis má 75 tisíc stran.
Většina podvodných aut jezdí bez úprav
Z analýzy neziskové organizace Transport and Environment vyplývá, že automobilů s falešným softwarem bylo celkem 43 milionů. Aktualizaci softwaru si přitom nechalo
udělat pouze 10 milionů z nich.
„Automobilový průmysl měl čtyři roky na nápravu, ale selhal v úpravách i těch vozů, které se zavázal opravit,“ zlobí se Florent Grelier z Transport and Environment. Podle něj je potřeba, aby se tyto vozy povinně stáhly z celého trhu EU.
Zejména automobily v zemích střední a východní Evropy jsou pozadu. Německá organizace Deutche Umwelthilfe zdůraznila, že ve Spojených státech došlo u mnoha aut také k úpravám hardwaru.
Kromě nové legislativy to ale v Evropě vyžaduje i politickou vůli, kterou Grelier u politiků nevidí. V britském deníku The Guardian zdůraznil, že všichni občané celé EU mají právo dýchat čistý vzduch.
Nejen Volkswagen
Do skandálu s podváděním emisí není zapojen pouze Volkswagen, ale také další automobilky.
Německý autoklub ADAC uvedl, že v testech emisí dusíku naftových motorizací, které dělá od roku 2016, neuspělo 38 ze 40 testovaných modelů. Podvody se týkají také značek Chrysler, Jeep, Nissan, Renault nebo Mercedes.
Pokutu kvůli účasti na skandálu musí zaplatit rovněž největší dodavatel autosoučástek na světě, společnost Robert Bosch. Státní zastupitelství ve Stuttgartu v květnu rozhodlo o pokutě ve výši 90 milionů eur (2,3 miliardy korun). Firma s jejím zaplacením souhlasila.
GRAF: Kde se prodalo nejvíce automobilů
Za rok 2018, podle regionů světa, v mil. vozů, meziroční změna je v procentech.
Pozn.: V roce 2018 se prodalo celosvětově 86 milionů automobilů, prodeje ale meziročně klesly o půl procenta.
Zdroj: best-selling-cars.com/ Jato