Mohlo by vás také zajímat
Jakub Holub (IBM Consulting): Ukrajina bude jednou digitální lídr Evropy
Libor Akrman 22. prosince 2023„Nejsem ani tolik manažer, nebo ajťák, ale spíše tlumočník mezi světem technologie, světem byznysu a státní správou,“ říká v exkluzivním rozhovoru…
Nový sklad Amazonu v Kojetíně je plný robotů. Black Friday i předvánoční nákupní horečku zvládnou
Libor Akrman 22. listopadu 2023Letos v létě otevřel největší internetový obchod Amazon již druhé distribuční centrum na území České republiky. Jako první u nás…
Drábová dál povede jaderný dozor; rozpočet prošel prvním čtením a záplava hospodářských výsledků aneb souhrn událostí 43. týdne 2023
Libor Akrman 27. října 2023Na českou e-commerce dolehly těžké časy; zdanění miliardářů by vyneslo balík; Fiala se setká se šéfem VW; ČEZ od ledna…
- Článek
Technologie blockchain a kouzla s ní v oblasti logistiky
SERIÁL BLOCKCHAIN, 3. díl: Logistika a mezinárodní obchod jsou obory, které ve svých procesech tradičně řeší problematiku nejistoty a důvěry mezi obchodními stranami a dopravci. Zejména pokud se v obchodním styku potkávají poprvé nebo jsou z destinací, které mají jiné obchodní zvyklosti nebo standardy. A na to se zaměříme v dalším díle našeho seriálu o technologii blockchain.
V průběhu doby vznikla v mezinárodním obchodě řada pravidel, procesů, dokladů (různé druhy certifikátů, dopravních dokumentů, konosamentů (B/L), dokladů o celním odbavení), zajišťovacích instrumentů, jako jsou akreditivy (L/C).
A také na to navazující ekosystém zprostředkujících třetích stran (banky, pojišťovny…), které pomáhají eliminovat možná rizika.
SERIÁL BLOCKCHAIN |
Partnerem seriálu o blockchainu je sdružení 1. DÍL: Krok za krokem: Vše o blockchainu, na co jste se možná báli zeptat |
V důsledku velkého množství účastníků zapojených v logistických řetězcích, kteří si ne vždy plně důvěřují, a nechtějí proto sdílet svá data, je v rámci současných technologických možností poměrně obtížné vytvořit podmínky pro úplnou automatizaci těchto procesů.
Automatizovaná synchronizace
Obvyklé způsoby automatizace jsou dnes založené na elektronické výměně dat mezi obchodními partnery (například pomocí elektronické výměny dat (EDI), B2B portálů nebo poskytování webových API rozhraní do firemních informačních systémů (ERP).
Jejich primárním cílem je zajistit synchronizaci mezi skladovými a účetními knihami a dalšími databázemi, které běží v interních systémech jednotlivých obchodních partnerů a zprostředkovatelů zapojených v logistickém řetězci.
Základním problémem je přitom udržení synchronních dat v reálném čase bez rizika prodlev a možných chyb.
Hledá se „garantovaná verze pravdy“
Pokud se nejedná o data udržovaná v jednom centrálním systému (například v logistickém portálu dodavatele finálních výrobků), chybí zde jakákoliv garance a záruka jejich kvality, úplnosti a aktuálnosti.
Schází zde „jediná garantovaná verze pravdy“. Různí drobní subdodavatelé nemají často ani potřebné IT, aby informace automatizovaně poskytovali do centrálního systému v reálném čase.
Nedostatek „legitimity“ zpracovávaných informací vede k tomu, že elektronická data uložená v negarantovaných systémech nelze považovat za „důkazní materiál“ v případných sporech.
MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT:
Spekulativní cirkus na trhu kryptoměn. Proč virtuální měny nemají budoucnost?
Bitcoin přinese podobný přechod jako z feudalismu do demokracie, věští expert
Rovněž podle nich nelze automatizovaně provádět další operace bez lidské kontroly, zejména pokud to znamená přesun hodnoty, majetku nebo peněz (například automatizované uvolnění peněz z účtu při splnění stanovených podmínek, které nastanou v informačních nebo logistických systémech).
V řadě případů je kvůli tomu stále doprovázejí papírové dokumenty a elektronická výměna dat slouží pouze k urychlení jejich kontroly.
Šance blockchainu i v logistice
Technologie blockchain, zejména ve svých pokročilých podobách (permissionable, business blockchain, smart contract), přináší zásadní technologický pokrok při řešení zmíněných problémů v logistice.
Distribuce zpracování znamená, že každý účastník logistického řetězce může mít svou vlastní databázi (například skladovou knihu), která je automaticky synchronizována se všemi ostatními partnery. Přitom se sdílí pouze taková část dat, kterou si každý partner sám zvolí.
Díky nezměnitelnosti a nezpochybnitelnosti dat uložených v blockchainu má zároveň garanci, že sdílená data jsou shodná, aktuální a validovaná všemi partnery, kteří jsou součástí řetězce. To je možné díky mechanismu vzájemného odsouhlasování transakcí (consensus).
Příklady využití blockchainu v logistice
Jedním z úspěšných příkladů je spolupráce IBM a společnosti Maersk, která je jedním z nejvýznamnějších přepravců kontejnerů a provozovatelů nákladní lodní dopravy na světě.
Obě firmy připravily řešení postavené na otevřené blockchain platformě Hyperledger a Maersk jej nabízí jako službu všem svým logistickým partnerům.
VIDEO: Blockchainová spolupráce IBM a Maersku
Zdroj: YouTube.com
Cílem projektu, který je již několik let v plném produktivním provozu, byl systém pro bezpapírové sledování kontejnerů ve všech destinacích, kde Maersk působí, a digitalizace celého procesu jejich odbavování.
Zásadní výhodou je naprostá transparentnost informací o stavu a pozici každého kontejneru všem zúčastněným stranám (dodavatelé, dopravci, celní orgány, banky, přístavní autority, pojišťovny a odběratelé).
Zároveň jde o velice bezpečný způsob jejich sdílení, kdy každá zúčastněná strana má k dispozici pouze pro ni určenou část informace. Elektronická forma dopravních dokumentů zabraňuje jejich falšování a zmenšuje prostor pro chyby nebo účelové modifikace (například v případě zpoždění termínů dodání s navazujícími sankcemi).
Důvěryhodnost vložených informací je díky použité technologii přitom taková, že pouhá existence záznamu v blockchainu je dostačující důvod (důkaz) pro pokračování navazujících kroků logistického procesu bez nutnosti dokládání dané skutečnosti a stavu kontejneru pomocí papírového dokladu.
Uplatnění blockchainu v dalších oblastech logistiky
- Nezpochybnitelné sledování původu náhradních dílů v automobilovém průmyslu.
- Sledování původu potravin, a to včetně sledování způsobu jejich skladování, například kontrola teploty pomocí senzorů IoT, které jsou součástí balení nebo kontejnerů.
- Možnost vytvoření „digitálních dvojčat“ strojů, zařízení nebo automobilů, kde je v blockchainu důvěryhodným způsobem uchována každá informace o jednotlivých dílech již z výroby, jejich případné poruše nebo výměně a o povaze provedených servisních zásahů nebo o tom, zda došlo k požadované pravidelné profylaktické péči.
Hlavní výhody využití blockchainu v logistice
Pojďme si tedy shrnout, co vše dobré může blockchain do logistiky přinést. A aby toho nebylo příliš, shrneme si to v několika bodech:
- zásadní snížení transakčních nákladů díky vyloučení chyb a automatickým kontrolám;
- zrychlení logistických procesů – eliminace papírových dokladů;
- zvýšení transparentnosti a zmenšení prostoru pro podvodné jednání;
- příležitost pro další automatizace logistických procesů s využitím automaticky vykonavatelných smluv (smart contracts) na základě podmínek a stavů, které v rámci řetězce nastanou a jsou zaznamenány do blockchainu a jako transakce všemi stranami vzájemně odsouhlaseny (consensus).
V příštím díle seriálu si popíšeme tzv. ICO, tedy Initial Coin Offering (veřejná prvotní nabídka nové digitální měny).
PARTNEREM SERIÁLU O BLOCKCHAINU JE SDRUŽENÍ |