Mohlo by vás také zajímat
Michal Pivrnec (Green Future): Plasty ze žlutých popelnic zrecyklujeme všechny kromě PET lahví
Libor Akrman 17. května 2024Česká společnost Green Future představila revoluční technologii na termochemickou recyklaci plastů. Dokonce se chlubí, že jako první na světě vyvinula…
Investiční výhled Saxo Bank: Stane se rok 2024 rokem kovů?
Ole Hansen 31. ledna 2024Nadcházející rok se může stát rokem kovů. Pozornost se bude upírat hlavně na zlato, stříbro, platinu, měď a hliník.
Trénink na recyklaci nápojových obalů rozjel také Rohlík.cz
Libor Akrman 27. listopadu 2023On-line supermarket Rohlík.cz zavádí systém zálohování nanečisto. Jeho kurýři začínají od zákazníků vybírat PET lahve, nicméně pro zákazníky žádnou vratnou…
- ROZHOVOR
Radek Mádr (Ball Beverages Packaging): Zatímco poptávka po nápojích spíše stagnuje, poptávka po plechovkách roste
„Zatímco spotřeba nápojů mezi českými spotřebiteli víceméně stagnuje, poptávka po nápojích v plechovkách roste dvouciferným tempem,“ říká v rozhovoru pro Peak.cz Radek Mádr, ředitel společnosti Ball Beverage Packaging Czech Republic, která je součástí nadnárodního koncernu Ball Corporation. Právě jeho česká součást nyní chystá rozsáhlou expanzi, díky níž by roční produkce plechovek z Česka měla narůst až na pět miliard kusů.

Automatizovaná výroba, 200 nových pracovních míst a celková investice 170 milionů eur. To je v kostce nový český závod společnosti Ball, předního výrobce plně recyklovatelných hliníkových obalů, který vyroste na Plzeňsku do konce podzimu 2022.
„Chceme rozšířit naši dosavadní produkci v tuzemsku v reakci na stoupající poptávku spotřebitelů, kteří od obalových materiálů na nápoje vyžadují stoprocentní recyklovatelnost,“ podotýká v rozhovoru pro Peak.cz Radek Mádr, ředitel společnosti Ball Beverage Packaging Czech Republic, která je součástí nadnárodního koncernu Ball Corporation.
Nový závod se dvěma výrobními linkami vyroste v průmyslové zóně Panattoni Pilsen
Digital Park. Plán výstavby je rozdělen do dvou fází, v té první vznikne 150 nových pracovních míst a po dokončení druhé fáze by závod nabídl přibližně dvě stovky kvalifikovaných strojírenských a inženýrských pracovních pozic.
Jak se na Ball Corporation podepsala pandemie? Měli jste nějaké problémy ve výrobě, jako jsou třeba nakažení zaměstnanci?
Příchod koronavirové pandemie na jaře loňského roku byl pro nás, stejně jako pro celou společnost, nečekaný a překvapivý. Přibližně v prvních dvou měsících jsme registrovali nižší poptávku. Je to logické, šlo o bezprecedentní případ, kdy zákazníci nemohli vědět, jak se zdravotní a ekonomická situace bude vyvíjet. Přibližně po osmi týdnech jsme se ale vrátili na trendy jako v době před vypuknutím pandemie.
Samozřejmě že i nadále musíme věnovat mimořádnou pozornost zajištění zvýšených hygienických opatření. Ovšem bezpečnost a zdraví zaměstnanců jsou pro nás velkou prioritou prakticky odjakživa. Jsme součástí velké mezinárodní skupiny, ve
které nároky na safety management byly a jsou velmi vysoké a jsou nedílnou součástí firemní kultury.
Vzrostla s růstem e-commerce i poptávka po plechovkách jako vhodném obalu pro online nákupy a dopravu k zákazníkům?
Nemyslím, že zvýšená poptávka po nápojích v plechovkách souvisí přímo či primárně s e-commerce. Těch faktorů je hned několik. Pravda je, že koronavirus se podepsal na tom, že lidé častěji konzumují jídlo a nápoje doma. Převoz plechovek je oproti některým jiným druhům balení logisticky jednodušší.
Určitě ale do zájmu o hliníkové plechovky vstupují i další vlivy, které jsou – a to nejen na českém trhu – patrné už z doby před koronavirem. Jde hlavně o měnící se životní styl spotřebitelů, kteří dávají postupně více přednost balením nápojů šetrnějším vůči životnímu prostředí. Současně sledujeme vznik nových kategorií nápojů, které jsou dostupné v plechovkách právě z důvodu designu nebo udržitelného rozvoje. To platí i pro Čechy.
Pět miliard plechovek ročně
Produkční kapacita českého závodu v Dýšině představuje přibližně půl miliardy plechovek. O kolik se zvýší produkce novým závodem?
Donedávna byla kapacita našeho závodu v Dýšině kolem 500 milionů plechovek za rok. Už na konci loňského roku jsme ale uvedli do provozu další výrobní linku, která kapacitu zvýšila na 1,3 miliardy plechovek za rok. Další přidané kapacity by měly do konce letošního roku zvýšit výrobu až na dvě miliardy kusů plechovek ročně.
Nový závod pak naši kapacitu v první fázi výstavby navýší o další 1,6 miliardy a ve druhé fázi ještě jednou tolik. Celkem bychom se mohli v horizontu dvou až tří let dostat na více než pět miliard plechovek vyrobených za rok. Samozřejmě část produkce míří i na zahraniční trhy.

Radek Mádr, ředitel společnosti Ball Beverage Packaging Czech Republic
Bude nový závod nezávislý na tom současném, nebo budou nějak propojeny?
Z hlediska funkčnosti a každodenního provozu bude nový závod plně samostatný. Ovšem bude součástí našich dalších aktivit v Česku a vlastně mimo naše hranice, ať už ve formě lidských kapacit, know-how, technologií, logistiky, vývoje, nebo dalších možných synergií.
Jaký je hlavní důvod pro tuto výraznou expanzi? Roste cena hliníku, máte vyšší poptávku od stávajících či nových odběratelů?
Jednoznačně vyšší poptávka, která bude nepochybně růst i v dalších letech. Ostatně zatímco spotřeba nápojů mezi českými spotřebiteli víceméně stagnuje, poptávka po nápojích v plechovkách roste dvouciferným tempem. Mezi spotřebiteli prostě roste zájem o produkty, které jsou vůči životnímu prostředí šetrnější, ekologičtější. Vedle toho mají plechovky atributy, jako je třeba atraktivní image a design.
Termo barvy a odtrhávátka
Panuje i u plechovek nějaká trendovost? Základ bude vždy hliník, ale povrchová úprava se, jak naznačujete, vyvíjí…
Ano, i v našem segmentu se trendy mění a je pro nás důležité sledovat, co je takříkajíc „in“. Například na pivním trhu je stále největší zájem o půllitrové plechovky „klasického“ tvaru. Ovšem u nealko nápojů sledujeme, že roste poptávka po plechovkách, které jsou vyšší, ale menšího průměru.
Co se týče trendů z hlediska typu nápojů, plechovkám stále vévodí pivo, limonády, energetické nápoje, ale častěji se oproti minulosti setkáváme i s tím, že zákazníci stáčí do plechovek minerální vody, džusy, nebo dokonce i víno. Samostatnou kapitolou je design, kde v současnosti „letí“ termo barvy, matné laky, QR kódy či barevná „odtrhávátka“ s logem zákazníka.
U nápojů ale v současnosti převládají spíše plasty, zejména u větších objemů. Bude to tak, že si to do budoucna „rozdělíte“? Plechovky na nápoje do objemu kolem 0,5 litru a ty větší objemy (1,5 litru a výše) plasty?
Plechovky se v podstatě vyrábějí nanejvýš do objemu jednoho litru s tím, že tradičním objemem je 0,5 a 0,33 litru. Je to dáno možnostmi, limity a efektivním využitím zpracování hliníku. Na tomto se pravděpodobně v budoucnu nic zásadního nezmění. Výhodou hliníkových plechovek je v každém případě jejich stoprocentní recyklovatelnost, kterou lze prakticky donekonečna opakovat.

Výrobní závod Ball v Česku produkuje stamiliony hliníkových plechovek ročně. Nyní svoji kapacitu zvýší výstavbou nového závodu. Zdroj: Ball
Nakolik se v novém závodě prosadí rozšiřující se digitalizace, automatizace a robotizace?
Jde o zcela klíčovou záležitost, proto jí věnujeme už dlouhodobě mimořádnou prioritu a naše investice velmi často míří právě do těchto procesů. Používáme ty nejmodernější technologie a pro práci, která má manuální charakter, už prakticky využíváme jen prostředky robotizace a automatizace.
Je to nejen efektivnější, ale chráníme tím i zdraví našich pracovníků, kteří nemusí dělat fyzicky náročnou a opakující se práci. Bez šikovných lidí se ale neobejdeme, ve výrobě se ovšem naši pracovníci věnují převážně úpravě výrobních parametrů nebo kontrole procesu výroby.
Které jsou hlavní oblasti inovací u vás v Ballu? U samotné plechovky už je asi vše vymyšlené do dokonalosti, ne?
Hlavní surovinou je hliník, na tom se nic nemění. Ve srovnání s dobou třeba před dvaceti lety je ale materiálová spotřeba hliníku při výrobě plechovek daleko úspornější. Je to díky inovacím a novým technologiím a obecně neustálému pokroku. V mnoha ohledech prostě došlo k úsporám při zachování vysoké kvality.
Inovace se týkají třeba i použitých barev a povrchových úprav, našim zákazníkům to umožňuje propagovat své značky díky unikátním technologiím. Patří mezi ně například barvy reagující na světlo a teplotu, tisk ve vysokém rozlišení nebo hmatové efekty, z nichž žádná nemá vliv na recyklovatelnost obalu.
Více šedých kontejnerů
Hliník je považován za ideální materiál pro cirkulární ekonomiku. Jak se daří tento model, nebo alespoň povědomí o něm rozšiřovat?
Určitě je dobře, že se celá řada institucí na soukromé i státní úrovni, stejně jako municipalit, této problematice věnuje, ať už ve smyslu edukace, nebo rozšiřování infrastruktury. V říjnu loňského roku skupina G20 formálně podpořila koncept cirkulární ekonomiky a toto téma bude hrát významnou roli na nadcházejícím summitu o změně klimatu COP26, který má letos na podzim proběhnout ve Velké Británii.

Hliník je považován za ideální recyklovatelný materiál. Zdroj: Ball
Češi jsou považováni za dobré „třiditele“ odpadu, nicméně plechovky u nás končí ve směsném odpadu, a tedy zpravidla na skládce. Je nějaká šance, že se to zlepší?
Myslím, že i tady můžeme vidět postupné zlepšování. Čím více šedých kontejnerů bude k dispozici spotřebitelům, tím lépe, případně existuje možnost třídit plechovky i do kontejnerů pro kombinované sběry. Existují technologie, které umožní separovat kovy a plechovky velmi jednoduše a levně pomocí magnetické cesty nebo formou tzv. vířivých proudů. Snažíme se podporovat spolu s našimi partnery nejlepší technologie a přístupy, které mohou zvýšit míru recyklace.
Kde jsou překážky navyšování této míry? Je to problém nedostatečné infrastruktury? Jak se o její zlepšení zasazuje Ball?
Myslím, že jde o záležitost komplexní, klíčová je spolupráce a ideálně společný přístup všech zainteresovaných subjektů. Co se týče našich aktivit, jsme například součástí celoevropské iniciativy Každá plechovka se počítá. Ta si klade za cíl, a to i v Česku, podporovat sběr plechovek a recyklaci, zejména v rovině edukace veřejnosti. Navazuje ovšem i kontakty a rozvíjí spolupráci s organizacemi s obdobným zaměřením.
Snažíme se tím motivovat lidi, aby třídili kovový odpad správně a přispěli tak k jeho recyklaci. Na lokální úrovni pak navazujeme spolupráci se školami a univerzitami například formou zajištění praxe, zpracovávání diplomových prací, případně startu pracovní kariéry studentů.
Jak je na tom Česko z pohledu požadavků EU na recyklaci 60 procent všech hliníkových obalů?
I Česká republika by měla dle požadavků EU dosáhnout do roku 2030 na
recyklaci 60 procent všech hliníkových obalů. Do roku 2025 by to mělo být 50 procent. Přitom průměrný podíl recyklovaných plechovek v Evropě v roce 2017 činil 74,5 procenta, v Německu stoupá na 99 procent, tudíž i v Česku máme příležitosti a možnosti udělat více.