Mohlo by vás také zajímat
Bublina kolem AI? Může to zajít ještě mnohem dál
Dmytro Spilka 27. listopadu 2024Americké akciové trhy žene vzhůru z velké části nadšení z potenciálu umělé inteligence. Po uvedení ChatGPT od OpenAI, kterou pomohl…
ČNB zase přikoupila zlato; Google Play se musí otevřít a EDF si stěžuje na jaderný supertendr i v Bruselu aneb souhrn ekonomických událostí 41. týdne 2024
Libor Akrman 11. října 2024Čína uvalí clo na brandy z EU; účet pojišťoven za povodně: 2 mld. Kč; příval českých makrodat; CSG kupuje startup…
Elektrický Elroq na scéně; Kellnerová v čele českých boháčů a Brusel může zavést cla na čínská elektromobily aneb souhrn ekonomických událostí 40. týdne 2024
Libor Akrman 4. října 2024Vláda si plácla s odbory; dálniční známka zdraží; povodňový schodek prošel; O2 může převzít Nordic Telekom; Rozpočtové radě se nezdá…
- Analýza
První Model 3 je tu aneb kdo další kromě Tesly zaboduje u elektromobilů?
Trend elektromobility je v automobilovém průmyslu jednoznačný a postupuje mílovými kroky. Tesla již ukázala svůj „levný“ Model 3, další výrobce GM zaplavuje zákazníky svým Chevroletem Bolt. A před pár dny švédské Volvo (v čínských rukách) oznámilo, že definitivně končí se spalovacími motory a za dva roky už půjde jen „elektrocestou“. Kdo další má našlápnuto?
Konec července je termín, kdy první třicítka zákazníků dostane novinku od automobilky Tesly s názvem Model 3. První snímky nového elektromobilu zveřejnil o víkendu spoluzakladatel a šéf firmy Elon Musk na svém twitterovském účtu.
First Production Model 3 pic.twitter.com/TCa2NSUNI3
— Elon Musk (@elonmusk) July 9, 2017
Čtyřdveřová verze elektromobilu je průlomem firmy, aby elektromobily byly cenově dostupné širším masám zákazníků. Tesla nastavila základní cenu Modelu 3 na 35 tisíc dolarů (cca 800 tisíc korun), což je skoro o polovinu méně než zatím prodávané nejlevnější modely od Tesly.
Cenu nového modelu může v USA navíc stlačit ještě poskytovaná federální daňová úleva na nákup elektromobilu ve výši 7 500 dolarů.
Nejen Muskova Tesla
Ale elektromobily nejsou synonymem autům od společnosti Tesla. Ta není jediným hráčem na rychle se rozvíjejícím trhu, který má před sebou podle všeho světlou budoucnost (nebo mu ji alespoň všichni věští).
Vedle Tesly se v oblasti elektromobilů a autonomních aut činí například také Alphabet (matka Googlu, pozn. red.) nebo tradiční automobilka General Motors.
Posledně jmenovaná dokonce předběhla Teslu v uvedení elektromobilu pro široké masy a posouvá tento segment ke stále širší skupině zákazníků. Je otázka, jak se toto „předběhnutí“ projeví právě nástupem Modelu 3.
Analytici z UBS před pár týdny sestavili seznam sedmi společností, které mohou v nejbližších letech těžit z rostoucího zájmu o elektromobily, i když nejde přímo o výrobce konečných produktů na čtyřech kolech. Pojďme se tedy podívat na „sedm elektrostatečných“.
1. Maxim Integrated Products
Kalifornská společnost, jejíž historie započala v roce 1983, vyvíjí integrované obvody pro automobilový, průmyslový, telekomunikační, spotřební i výpočetní trh.
Postupně se v tomto segmentu vypracoval na jednoho z největších hráčů, který má skoro 9 tisíc zaměstnanců a v roce 2015 vygenerovala tržby ve výši 206 miliard dolarů.
Letos v červnu vydala desetileté dluhopisy za 500 milionů dolarů s kupónem 3,45 procenta hodnocené agenturou Moody’s stupněm Baa1.
Důvodem, proč by měla na poli elektromobility hrát podle UBS důležitou roli, je silná tržní pozice, dobrá diverzifikace a solidní vyhlídky.
V posledním čtvrtletí společnost předčila očekávání ziskem na akcii i růstem tržeb. Tržní kapitalizace je přes 13 miliard dolarů a ukazatel forwardového P/E se pohybuje okolo 20.
Dividendový výnos ve výši 2,8 procenta je pro investory varováním, ale to může být kompenzováno vysokým dividendovým výplatním poměrem 74,14 procenta.
GRAF: Vývoj akcií Maxim Integrated Products
Za poslední rok, v dolarech
Zdroj: ieconomics.com
2. Albemarle
Společnost má celkem dlouhou historii, jejíž začátky sahají až do konce 19. století, kdy začala s produkcí papíru. Postupně rozšiřovala portfolio výrobků a činností a v roce 1994 vznikla jako samostatná Albemarle Corporation.
Hlavním důvodem analytiků UBS pro zařazení do seznamu je to, že jde o jednoho z největších producentů lithia a produktů na něm založených, včetně baterií (poptávka po tomto kovu má v nejbližších letech rychle růst).
Společnost mimo jiné také provozuje jediný lithiový důl v USA a nedávno získala povolení rozšířit produkci v jednom z australských nalezišť.
Zisky firmy s tržní kapitalizací přes 12 miliard dolarů (forwardové P/E 22, dividendový výnos 1,11 procenta) rostou každý rok a překonávají odhady.
GRAF: Vývoj akcií Albemarle
Za poslední rok, v dolarech
Zdroj: ieconomics.com
3. Lear Corporation
Světový lídr v oblasti vývoje a výroby autosedaček a elektrických rozvodů do automobilů sice může pocítit pokles zájmu o auta s klasickými spalovacími motory, ale zájem o elektromobily může tuto mezeru pomoci vyplnit. Bude záležet na samotné firmě, jak tuto změnu preferencí zákazníků zvládne.
Každopádně působí v 37 zemích, v nichž má 243 poboček, které zaměstnávají 150 tisíc lidí. Mimochodem působí i na pěti místech v Česku: v Ostrově u Stříbra, Kolíně (sedačky), Plzni, Brně (administrativa a technologie) a Vyškově (elektrické rozvody).
Firma s tržní kapitalizací 10 miliard dolarů nabízí zajímavé ocenění (forwardové P/E 8,5), dividendový výnos 1,37 procenta a v posledních letech zpravidla hospodářské výsledky nad odhady.
GRAF: Vývoj akcií Lear Corporation
Za poslední rok, v dolarech
Zdroj: ieconomics.com
4. Texas Instruments
Známý výrobce polovodičů rovněž patří mezi lídry v oblasti dodávek elektronických a bezpečnostních systémů do automobilů. Může těžit z rozšíření elektromobilů a zejména autonomních aut.
V autonomních elektromobilech může najít uplatnění nová verze radarových senzorů, které společnost nedávno představila. Mimochodem i tato firma má svoji českou pobočku v Praze.
Firma má tržní kapitalizaci 80 miliard dolarů, forwardové P/E je okolo 20 a akcie nabízejí zajímavý dividendový výnos zhruba 2,5 procenta. Příjmy i zisky pomalu, ale stabilně rostou, a to většinou nad odhady analytiků.
GRAF: Vývoj akcií Texas Instruments
Za poslední rok, v dolarech
Zdroj: ieconomics.com
5. Delphi Automotive
Dodavatel elektronických součástek, bezpečnostních systémů a softwaru a vybavení do automobilů se v posledních letech stále více orientuje na oblast elektromobilů a vozů bez řidiče.
Daří se jí uzavírat strategická partnerství s firmami jako Trandev Group, Mobileye, Intel nebo BMW, a firma se tak začíná profilovat jako jeden z lídrů v oblasti vývoje a výroby aut bez řidiče, což v budoucnu může mít pozitivní dopad na její fungování.
Jeden z největších výrobců autosoučástek světa, který zaměstnává přes 160 tisíc lidí ve více než 20 zemích, navíc plánuje oddělit svou divizi zaměřenou na vývoj a výrobu spalovacích motorů, což jí umožní se ještě více soustředit na nový byznys.
Tržní kapitalizace firmy je bezmála 23 miliard dolarů, forwardové P/E je 11,8 a dividendový výnos je 1,35 procenta. Ačkoli růst zisků není bůhvíjaký, s překonáváním odhadů trhu nemá společnost problém.
GRAF: Vývoj akcií Delphi Automotive
Za poslední rok, v dolarech
Zdroj: ieconomics.com
6. Analog Devices
Vývojář a producent integrovaných obvodů má za sebou poněkud turbulentní období, ale vychází z něj zatím vítězně.
Společnost je sice známá jako dodavatel čipů pro Apple, ale brání se tomuto označení, angažuje se totiž také ve výrobě komponentů pro elektromobily a autonomní auta.
Firma s tržní kapitalizací 29 miliard dolarů reportuje nad očekávání dobré výsledky a na konci května potěšila investory vylepšením výhledu na další čtvrtletí.
Poměrně zajímavý dividendový výnos (2,3 %) a forwardové P/E na 17 jsou v současnosti pro investory lákavé.
GRAF: Vývoj akcií Analog Devices
Za poslední rok, v dolarech
Zdroj: ieconomics.com
7. General Motors
A mezi sedmičkou vybraných je i tradiční automobilový výrobce General Motors. Jeden z největších výrobců aut s tržní kapitalizací 52 miliard dolarů se pustil do boje s Teslou o pozici na trhu dostupných elektromobilů.
A úspěšně, svým Chevroletem Bolt EV ji dokonce předstihl. Tesla ukázala lidem i firmám směr a General Motors toho dokázala využít ve svůj prospěch. Podobně jako Tesla se soustředí také na výrobu baterií, v nichž vidí budoucnost, která společnosti dává určitou nezávislost ve výrobě vlastních aut.
Nízké forwardové P/E (5,7) a zajímavý dividendový výnos 4,4 procenta (s rozumným výplatním poměrem 23,5 procenta) jsou dalšími lákadly pro investory.
GRAF: Vývoj akcií General Motors
Za poslední rok, v dolarech
Zdroj: ieconomics.com
UŽ JSTE SI HO OBJEDNALI? – Přihlaste se k odběru newsletteru – NEVÁHEJTE!!!
V článku bylo z velké části čerpáno z materiálu na Investičním webu.