Mohlo by vás také zajímat
Schizofrenní Německo: Stop pomoci Ukrajině chce nahradit ruskými rezervami, což ale dříve odmítalo
Lukáš Kovanda 19. srpna 2024Kvůli napnutým jednáním o rozpočtu už německá vláda nebude financovat novou pomoc Ukrajině, jelikož vládou nově schválené limity pro pomoc…
Inflace padá, Francie se propadá
Lukáš Kovanda 21. června 2024Inflace ve světě i v Česku zpomaluje. To je dobrá zpráva pro akcie a rizikovější aktiva typu kryptoměn. Stoupají totiž…
Přebírá Francie roli „nemocného muže Evropy“?
Lukáš Kovanda 13. června 2024Francii hrozí dluhová krize, varuje tamní ministr financí. Předvolební prognózy navíc naznačují "veletoč" na tamní politické scéně, což by mohlo…
- Článek
Přeprava budoucnosti: po létajících autech přichází také vize vlaku s křídly
Po autonomních vozech, okřídlených autech a Hyperloopu přichází další vize dopravy budoucnosti. Francouzská společnost AKKA Technologies představila koncept létajícího vlaku. Zní vám to jako dobrý vtip scenáristy filmu o agentovi 007? Možná je ale méně vzdálený realitě než sám James Bond. Link & Fly by měl umožnit nástup cestujících do letadla blíže k jejich domovům a zrychlit pohyb cestujících na letištích.
Francouzský podnikatelský vizionář Maurice Ricci přišel s nápadem na letadlo s odnímatelnými křídly. Jako první o něm informoval americký zpravodajský server Bloomberg.
Futuristický koncept společnosti AKKA Technologies představuje zbrusu nový způsob přepravy, který kombinuje leteckou a železniční dopravu.
Křídla na vlak
Cestující nastoupí do „trupu letadla“ už v železniční stanici, odkud po kolejích pokračují až na letištní ranvej, kde jsou k tubusu připevněna křídla. Zatímco na letištích musí pasažéři projít skrz bezpečnostní rámy, ve vizionářském vlaku to obstará sken oční sítnice.
Bezpečnostní kontrola a celé odbavování cestujících tak nový způsob dopravy významně urychluje. Letadla by tak místo obvyklých sedmi krátkých letů jich mohly denně zvládat až devět.
Ve vleku Boeingu
Že vám to zní jako dobré sci-fi? Projekt Link & Fly je možná méně vzdálený realitě, než bychom čekali. Spolu s AKKA Technologies by se podle Ricciho totiž na vývoji projektu měl podílet i americký výrobce letadel Boeing. Zatímco tato společnost je dostatečně známá, pojďme si představit tu druhou.
VÍCE O BOEINGU NA PEAK.CZ:
Souboj o světové nebe má jen dva rivaly: Boeing a Airbus. Kdo je lepší?
Na poli dopravy nejde v případě AKKA Technologies o žádného nováčka, ale už zavedenou společnost, které má za sebou několik realizací vizionářských projektů.
Firma, která má dnes tržní hodnotu 1,1 miliardy eur (28,5 miliardy Kč), přišla například už v roce 2008 s konceptem autonomního vozu.
O šest let později se spojila s firmou Dassault Systemes a nabídla své služby výrobcům automobilů. A letos v březnu AKKA oznámila partnerství s Microsoftem a firmou ICONIQ MOTORS na vývoji autonomního vozu.
Podobný úspěch by teď ráda zopakovala i s výrobci letadel a v hledáčku je podle serveru Futurism.com právě Boeing. I kvůli tomu letos provedla akvizici agentury PDS Tech, která podle Futurism.com propojuje velké hráče v leteckém průmyslu.
„Zatímco auta jezdí na elektřinu a jsou autonomní, přichází další velký zvrat v konstrukci letadel,“ tvrdí podnikatelský inovátor Maurice Ricci, který je generálním ředitelem a současně i majoritním vlastníkem AKKA Technologies.
Zákazníci jsou
Ricci chce svojí koncepcí oslovit leteckého giganta Boeing, ale nejen jeho. A myšlenka létajícího vlaku ztvárněná v 3D modelovém videu už sklízí zájem prvních potenciálních zákazníků. „Jsou z Asie,“ prozradil Ricci, aniž by jmenoval jakoukoli společnost.
Nabízí se třeba čínský výrobce letadel Comac, který vyvíjí vlastní letadlovou flotilu a mohl by mít zájem získat technologické partnery z evropského leteckého ekosystému.
VIDEO: Podívejte se na 3D model konceptu létajícího vlaku od společnosti AKKA Technologies
Zdroj: Akka Technologies
Žádané futuristické alternativy
Výrobci letadel podle Ricciho začínají reagovat na futuristické koncepty dopravy, ať už jsou to investice Uberu do létajících taxíků, nebo Larryho Page, spoluzakladatele Googlu, do technologického startupu Kitty Hawk, jenž vyrábí elektrické letadlo pro jednu osobu.
Airbus zase přišel s novou divizí pro dohled nad přepravou budoucnosti a Boeing již nabídl dva miliony dolarů tomu, kdo vyrobí funkční jetpack, tedy tryskový batoh, který by člověka dokázal přenést na vzdálenost alespoň 20 kilometrů.
Letos v lednu pak představili Američané transportní dron, který unese zátěž přes 200 kilogramů. Ten by mohl být jakýmsi předchůdcem autonomních letadel.
Podoba s A320
Ricciho „okřídlený vlak“ je, co se velikosti a užití týče, podobný letounu Airbus A320, který vyrábí konkurenční evropský výrobce letadel. Je uzpůsoben spíše pro krátké lety a pojme až 162 pasažérů.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Recept na dopravní zácpy? Ohlídejte si i odstup aut jedoucích za vámi
Čísla nelžou: Když na dovolenou, tak letecky! Není čeho se bát
Při odstranění sedaček je možné využít letadlo k přepravě nákladu. S připevněnými křídly a motory upevněnými nahoře činí rozpětí křídel Link & Fly podle návrhu asi 49 metrů, což je o 15 metrů více, než je rozpětí křídel A320, i přes to, že je samotný letoun o něco menší než ten zmíněný. Na délku má Link & Fly 34 metrů a na výšku pak osm metrů.
Nejdřív pozornost
AKKA Technologies se svým konceptem Link & Fly sází na design, který poutá pozornost. Francouzská společnost ani nepředpokládá, že některá z firem celý koncept Link & Fly zrealizuje.
Nikoho nepřesvědčuje, chce jen dál šířit tuto nosnou myšlenku možného způsobu přepravy v 21. století a rozproudit debatu o jejích možnostech. Případně dát námět k využití některých součástí, které na svém projektu Ricci ukazuje.
„Letadla musí být efektivnější, méně znečišťující a méně hlučná,“ řekl Ricci a dodal: „Našim úkolem je pak ukázat zákazníkům technologie budoucnosti.“
A dle ohlasů v médiích se zdá, že minimálně připoutat pozornost se Riccimu povedlo.