Mohlo by vás také zajímat
Trump do Bílého domu; Rohlík v Německu pomůže Amazonu a ČNB i Fed posílají sazby níže aneb souhrn ekonomických událostí 45. týdne 2024
Libor Akrman 9. listopadu 2024Škody po povodních dosáhnou až 50 mld. Kč; Toyota otevřela v Kolíně obří hub; softwarové společnosti Y Soft pomůže EIB;…
Síkela eurokomisařem „proti Číně“; Fed výrazně srazil sazby a ČEZ chce jít na malé reaktory s Brity aneb souhrn ekonomických událostí 38. týdne 2024
Libor Akrman 20. září 2024Povodně se podepíší na změně rozpočtu, část škod půjde uhradit z fondů EU; pojišťovna zatím hlásí škody kolem 20 mld.…
Opatrná ČNB; pozvolné ožívání české ekonomiky a schodek rozpočtu na dosah 200 miliard korun aneb souhrn ekonomických událostí 31. týdne 2024
Libor Akrman 2. srpna 2024Záplava firemních výsledků (Microsoft, Apple, Meta, KB, Česká spořitelna atd.); ČNB snížila sazby o 0,25 %; schodek rozpočtu je zase…
- Analýza
Souboj o světové nebe má jen dva rivaly: Boeing a Airbus. Kdo je lepší?
Letecká doprava již několik let prudce roste, do nebes každoročně míří skoro 4 miliardy cestujících. Trhu leteckého nebe již několik let panují dva hlavní výrobci americký Boeing a evropský Airbus. Jak na tom jsou z pohledu finančních ukazatelů a čísel?
Konkurence na trhu velkých civilních dopravních letadel mezi Boeingem a Airbusem se označuje jako duopol od devadesátých let minulého století.
Airbus se stal obřím nadnárodním konsorciem evropských výrobců a Boeing v roce 1997 spolkl svého dřívějšího hlavního rivala, společnost McDonnell Douglas.
Ostatní výrobci jako Lockheed Martin, Convair nebo Fairchild Aircraft v USA a British Aerospace či Fokker v Evropě již neměli dostatečné kapacity na efektivní konkurování těmto gigantům v oblasti civilní letecké přepravy (svoji pozici na trhu si ovšem drží, ať už díky vojenským zakázkám, či na poli menších letadel, pozn. red.).
Souboj v doletu
V případě Airbusu A380 nemá Boeing žádný stroj, který by se mohl Airbusu svou velikostí vyrovnat. Naopak Airbus zase nemá žádný letoun v kategorii pro více než 400 pasažérů ve třech kategoriích sedadel.
Ovšem ve třídě velkých letadel dlouhého doletu s kapacitou do 400 míst si obě společnosti již tvrdě konkurují.
Boeingy z řad 787 a 777 jsou se svou kapacitou 242–425 míst a doletem 12–16 tisíc kilometrů přímými konkurenty strojů Airbus A330 a A350 s kapacitou 247–440 míst a doletem 11–15 tisíc kilometrů.
Stejně tak v kategorii „jednouličkových“ strojů si konkurují letadla rodiny Boeing 737 se stroji rodiny Airbus 320. Tato konkurence je zřejmě hlavním důvodem, proč tyto skupiny letadel jsou nabízeny v nejvíce variantách a dochází v nich k největšímu počtu inovací.
TABULKA: Aktuální modely letounů Boeing a Airbus
Ceny jsou uvedeny v ceníkových cenách, v mil. USD.
Zdroj: Boeing, Airbus, Comsense
Třetí milénium: teror, krize a pak už boom
Celý svět letecké dopravy od přelomu tisíciletí ovlivnilo mnoho událostí. Kromě těch pozitivních, jako byl vývoj nových letounů či ekonomický růst, přišly také nepříznivé události jako teroristické útoky 11. září 2001 či ekonomická krize během let 2008 a 2009. Ty se velmi zřetelně podepsaly na počtu objednaných letadel.
Od roku 2001 došlo k poklesu objednávek v souvislosti s teroristickými útoky. V roce 2005 se již letecké společnosti vzpamatovaly a začaly objednávat výrazně více letadel.
Airbus slavil úspěch s prvním letem největšího komerčního letadla A380 a v roce 2007 byl zahájen jeho komerční provoz. Během let 2008 a 2009 došlo opět k výraznému poklesu objednávek kvůli ekonomické krizi.
Od roku 2010 však objednávky opět rostou. Téměř ve všech těchto letech Airbus získal více objednávek; celkově si za tuto dobu u něj zákazníci objednali 15 121 kusů letounů. V případě Boeingu byl tento počet výrazně nižší, a to 12 708 kusů.
GRAF: Vývoj počtu objednávek letounů Boeing a Airbus
Od roku 2000 do roku 2016
Zdroj: Boeing, Airbus
Veletrhy: koření letectví
Nejvíce objednávek se tradičně uskuteční na leteckých veletrzích. Ty největší probíhají ve Francii v Paříži a pak v britském Farnborough (střídají se, v liché roky jsou ve Francii, v sudé v Británii, pozn. red.). Po jejich bok se ale zařadily i aerosalony v Singapuru a také aerosalon v Dubaji, který zde proběhl v první půli listopadu.
Větší úspěch zde zaznamenal Airbus, který získal rekordní zakázku na 430 letadel v katalogové ceně 49,5 miliardy dolarů (necelých 1,1 bilionu korun). Letadla si objednala americká investiční společnost Indigo Partners.
Objednávka zahrnuje 273 letadel A320neo a 157 letadel A321neo. Konečná cena zakázky bude zřejmě nižší než katalogová vzhledem k množstevní slevě. Přesto se jedná o zatím největší zakázku pro Airbus.
Ale ani Beoeing nevyšel naprázdno. Dubajská nízkonákladová letecká společnost FlyDubai si objednala od Boeingu celkem 175 letadel 737 Max. Objednávka zahrnuje také opci na koupi dalších 50 letadel a její hodnota činí 27 miliard dolarů (585,1 miliardy korun).
Kromě toho se Boeingu podařilo hned na začátku aerosalonu získat další objednávku od aerolinek Emirates na 40 letadel 787-10 Dreamliner za 15,1 miliardy dolarů.
Tržbám dominuje Boeing
Celkem na aerosalonu v Dubaji uzavřeli letečtí výrobci zakázky za 113,8 miliardy dolarů (zhruba 2,5 bilionu korun). To je přibližně dvojnásobek plánovaných příjmů státního rozpočtu ČR v letošním roce.
V rekordním roce 2013 se v Dubaji uzavřely kontrakty v katalogových cenách 204 miliard dolarů. Airbus získal 45 přímých a 457 předběžných objednávek, zatímco Boeing má jistých 33 letadel a 217 opcí. Co se týče počtu objednaných letadel, daří se více Airbusu.
Boeing však v roce 2016 utržil 94,6 miliardy dolarů (zhruba 2,3 bilionu korun) a vydělal 4,9 miliardy dolarů (zhruba 119,5 miliardy korun).
Oproti tomu Airbus za stejné období vykázal tržby 66,6 miliardy eur (zhruba 1,8 bilionu korun) a čistý zisk necelou jednu miliardu eur (26,9 miliardy korun).
GRAF: Vývoj tržeb a čistého zisku Boeingu a Airbusu
Za posledních pět let od roku 2012, výsledky Boeingu jsou v mld. USD, u Airbusu pak v mld. EUR.
Boeing |
Airbus |
Zdroj: Airbus, Boeing
Od roku 2012 pak Boeing utržil celkem téměř 450 miliard dolarů (zhruba 9,8 bilionu korun) a vydělal 24 miliard dolarů (zhruba 525,5 miliardy korun).
Airbus naproti tomu od roku 2012 utržil 305,8 miliardy eur (zhruba 8,14 bilionu korun) a vykázal čistý zisk 8,7 miliardy eur (zhruba 233,2 miliardy korun). To už je značný rozdíl.
U obou společností tvoří více než 70 procent výroba a prodej komerčních letadel. Ve výrobních segmentech jsou si tak poměrně podobné.
GRAF: Které segmenty se podílely na tržbách Boeingu a Airbusu
Jde o údaje za rok 2016, jednotlivé podíly na tržbách jsou v procentech.
Zdroj: Airbus, Boeing
Pojďme se však ještě podívat na finanční ukazatele obou společností. V roce 2016 překonal Airbus hranici tří bilionů korun celkových aktiv. Celkově měl majetek větší o zhruba 825 miliard korun než jeho americký rival.
Hlavní rozdíl mezi oběma výrobci letadel je v dlouhodobém majetku. Boeingu v roce 2016 výrazně klesl vlastní kapitál a kvůli tomu značně vzrostla zadluženost a finanční páka.
Co se týče likvidity, jsou na tom obě společnosti velmi podobně. V ziskovosti však naopak s přehledem vítězí Boeing díky mnohem vyššímu zisku a menší velikosti.
TABULKY: Finanční ukazatele leteckých výrobců Airbus a Boeing
Zdroj: Boeing, Airbus, Comsense
Akciově vede Boeing
I když se v posledních letech daří akciím obou společností, Boeing zaznamenal na burze mnohem výraznější růst.
Jeho tržní hodnota je v současnosti 161,63 miliardy dolarů (necelých 3,5 bilionu korun). Díky tomu Boeing přeskočil americký konglomerát General Electric, který tím přišel po 37 letech o pozici největší průmyslové společnosti ve Spojených státech podle tržní kapitalizace.
Tržní hodnota Airbusu je v současnosti oproti Boeingu zhruba poloviční – 66,15 miliardy eur (zhruba 1,7 bilionu korun).
Co se týče poměru mezi tržní cenou akcie a čistým ziskem na akcii (P/E), má Boeing hodnotu 24,96 a Airbus 64,26.
GRAFY: Vývoj akcií Boeingu a Airbusu
Od roku 2012 do současnosti, hodnoty u Airbusu jsou v USD, u Boeingu v eurech.
Boj o nebe plné letadel – zatím plichta
V souboji dvou leteckých velikánů není jednoduché jednoznačně určit vítěze. Airbus dlouhodobě získává více zakázek a díky majetkové angažovanosti Německa a Francie může v případě problému více spoléhat na jejich pomoc.
Boeing však, přestože je menší, má značně vyšší tržby a čistý zisk. Díky tomu dosahuje mnohem vyšší ziskovosti a většího tržního podílu. Na druhou stranu však v roce 2016 Boeingu značně klesl vlastní kapitál, čímž razantně vzrostla finanční páka a zadluženost společnosti.
Z pohledu čísel ale vychází ze souboje lépe spíše Boeing.
Sázka na obří A380 zatím nevychází
Co se týče modelů letadel, nabízí obě společnosti letadla s podobnou kapacitou. Jedinou výjimkou je od Airbusu obří model A380, který je při obvyklé kapacitě 544 sedadel (může ji navýšit až na více než 800, pozn. red.) největším civilním dopravním letadlem současnosti (konkurenční Boeing 747 zvládne maximálně 474 sedadel, přičemž obvyklá kapacita je těsně nad 400 sedadly, pozn. red.).
Hlavním odběratelem těchto letadel je letecká společnost Emirates, která na lety z Evropy bude používat právě jen obří A380. Je také jejich největším uživatelem, od letošního listopadu jich má v provozu rovných 100 a dalších 42 má objednaných.
Jenže gigantický stroj A380 není bez problém. Nikdo další se s většími zakázkami nehrne, naopak je spíše ruší. Emirates navíc požadují záruku, že A380 zůstane v produkci opravdu alespoň deset let.
Budoucnost největšího stroje je v kontrastu s rostoucím podílem menších jednouličkových letadel na delších trasách. Ta jsou totiž flexibilnější, mohou přistávat v podstatě kdekoli a díky inovacím jsou efektivnější.
Letadla, jako jsou Boeing 737 a Airbus A320, jsou stále častěji nasazována i na lety přes Atlantik s tím, jak na těchto trasách expandují nízkorozpočtové společnosti. V ostatních kategoriích si oba výrobci tvrdě konkurují.
Uvidíme tedy, jak bude souboj o světové nebe pokračovat. Zatím je to víceméně plichta.
Trump nejspíš rozjede tvrdou obchodní válku s evropou aby pro boeing vybojoval nějakou umělou výhodu, snad se evropa nenechá tak snadno porazit 🙂 Dřžím Airbusu palce !! Máme na to 🙂 Boeing bude hrát doufejme druhé housle, je to v našem nejlepším zájmu.
Airbus je samozřejmě lepší, Boeingy jsou maximálně pro odporné lowcosty, Airbusy jsou mnohem bezpečnější, technologicky oproti Boeingu skoro půl století napřed a ta letadla jsou vlastně ve všem lepší.