Mohlo by vás také zajímat
Levicový Hollywood se bouří. Chce víc peněz od „tlustých kocourů“
František Novák 25. července 2023Největší stávka amerických herců sdružených do odborové asociace za více než šest dekád paralyzovala Hollywood, továrnu na sny. Herci se…
Za problémy firmy Adidas nestojí jen fiasko s oblečením rapperské značky Yeezy
Peter Garnry 16. února 2023Německý výrobce sportovní obuvi a oblečení Adidas nezažívá zrovna růžové období. Firma varovala, že by se letos poprvé za tři…
Odchod Zuckerbergovy Mety z Evropy? Rozhodně ne, 30 miliard dolarů tržeb si neodstřihne žádná firma
Libor Akrman 9. února 2022Americká společnost Meta Platforms pohrozila, že své služby Facebook a Instagram stáhne z Evropy, pokud nebude moci přenášet data uživatelů…
- Analýza
V pozadí Star Wars běží reálný byznys a dělá z nich stroj na miliardy dolarů
Fanoušci Hvězdných válek vášnivě debatují o tom, co se jim na kterém díle líbí. Možná už si tolik neuvědomují, že za tímto imaginárním světem existuje i svět velmi výnosného reálného byznysu. Podle odhadů lidé za 40 let existence Star Wars utratili bezmála 50 miliard dolarů – za vstupenky, DVD, videokazety, hračky či další předměty s touto značkou.

Kdysi dávno v daleké, předaleké galaxii… (A long time ago in a galaxy far, far away…). Tak zpravidla začíná každý film ze série Star Wars.
A samozřejmě nemůže chybět klasický hudební motiv Johna Williamse, přičemž titulky se dají do pohybu a odplouvají před divákem do dáli ke vzdáleným galaxiím.
VIDEO: Úvod Star Wars: Nová naděje (1977)
Zdroj: youtube.com
A přesně tohle, minimálně tedy úvodní věta, znovu míří do kin celého světa. Natěšení fanoušci již dlouho odpočítávali čas do premiéry nejnovějšího dílu ságy Star Wars, již osmého, který pokračuje v příběhu o galaktickém boji dobra se zlem.
Pojďme se ale trochu ohlédnout.
Přes 40 let historie
Když v roce 1976 tehdy jednatřicetiletý Kaliforňan George Lucas natáčel v tuniské poušti první díl (označený však číslicí IV) své sci-fi série Star Wars, pravděpodobně ho nenapadlo, že jednou tato značka bude mít cenu miliard dolarů.
Zpočátku se totiž Lucas potýkal s celou řadou problémů. Natáčení se vyvíjelo katastrofálně, spousta rekvizit nefungovala správně a skeptičtí ředitelé společnosti 20th Century Fox si rvali vlasy (společnost je distributorem originálních šesti dílů série Star Wars a až do roku 2020 vlastní domácí distribuční práva i práva do kin pro Star Wars epizody I, II, III, V a VI, pozn. red.).
Podle nich byl žánr sci-fi mrtvý, tudíž se obávali, že investované peníze se firmě nikdy nevrátí. Neustále kontrolovali výdaje a snažili se ušetřit, kde se dalo. Dle jejich názoru byly nezbytné rekvizity, kostýmy a zvláštní efekty moc drahé. Lucas si tak musel vystačit se seškrtaným rozpočtem.
Celkově na Star Wars epizodu IV: Nová naděje, která byla uvedena do kin 25. května 1977, měl rozpočet pouze 11 milionů dolarů. Něco málo přes rok před chystaným uvedením do kin byl projekt Star Wars v hrozném stavu a Lucas si byl jistý, že pokud film vůbec kdy spatří světlo světa, bude příšerný.

Režisér George Lucas při natáčení Epizody IV s hercem představujícím robota 3PO. Zdroj: Lucasfilm
Mýlil se on i všichni skeptici kolem něho. Přišel obrovský komerční úspěch, který pokračuje i 40 let poté. První film jen v kinech celosvětově utržil 786,6 milionu dolarů, což je více než 71násobek jeho rozpočtu.
Vznik světové značky
Kromě toho ale epizoda IV znamenala začátek obrovské značky Star Wars, která se rozšířila snad do všech odvětví. Stal se z ní světový fenomén.
Ten se projevil například v roce 2011, kdy při sčítání lidu v České republice uvedlo zhruba 15 000 osob ve sčítacích formulářích jako své náboženství odpověď Jedi a že se hlásí k morálním hodnotám rytířů Jedi z filmové ságy Hvězdných válek. Celosvětový fenomén však je mnohonásobně větší.
Konkrétní cenovku na značku Star Wars v roce 2012 nasadila společnost Walt Disney, která koupila od George Lucase filmové studio Lucasfilm, vlastnící většinu práv ke značce Star Wars, za 4,05 miliardy dolarů (zhruba 78 miliard korun).
Společnost 20th Century Fox, která původní filmy vydávala, byla totiž i přes komerční úspěch k celé značce velmi skeptická. Očekávané tržby za projekt, tehdy nazvaný pouze The Star Wars, byly v roce 1977 stanoveny v rozmezí 8–12 milionů dolarů. George Lucas si měl za tento film vydělat pouze 150 000 dolarů (50 000 za napsání scénáře, 50 000 za režii a 50 000 za produkci).
Díky velkému komerčnímu úspěchu jeho předchozího filmu American Graffiti si Lucas na radu svého agenta vyjednal u studia právo na natočení pokračování, a především právo na tzv. merchandising. Ten představuje prodej hraček, postaviček, rekvizit a všech ostatních reklamních a jiných předmětů spojených se značkou Star Wars.
To se ukázalo jako velmi prozíravé, stala se z toho totiž nejvýdělečnější část byznysu okolo značky Star Wars.
Hvězdné miliardy
Příjmy ze vstupenek na filmy Star Wars představují podle odhadu amerického časopisu Fortune pouze zhruba šestinu z celkové sumy, kterou značka za dobu své existence vydělala.
Celkově podle odhadů původních šest dílů Star Wars před přechodem pod Disney, tři speciální edice, opětovné vydání prvních dvou dílů v roce 1982 a animovaná série Star Wars – Klonové války z roku 2008 vydělaly do roku 2015 (kdy měl premiéru nový, sedmý díl Star Wars již pod vlastnictvím Disney) zhruba pět miliard dolarů. Při započtení inflace to je dle odhadu Fortune zhruba 7,3 miliardy dolarů.
GRAF: Tržby v kinech za jednotlivé filmy Star Wars
Údaje jsou v miliardách dolarů.
Zdroj: Boxofficemojo.com
Dalších zhruba 5,7 miliardy dolarů přinesly podle kalkulací výzkumného institutu Statistic Brain příjmy z filmů mimo kina, tedy prodej od VHS přes DVD až po současné digitální kopie stahované z internetu.
Nová éra: Disney
Nicméně „mašina na peníze“ jede naplno i pod křídly nového vlastníka. Nejnovější dva díly z této sci-fi série – Star Wars Epizoda VII: Síla se probouzí a Rogue One: Star Wars Story –, které produkovala již společnost Disney, vydělaly v kinech celosvětově zhruba 3,1 miliardy dolarů. Rozpočet činil zhruba 500 milionů dolarů. Takže oba filmy vydělaly jen v kinech zhruba 2,6 miliardy dolarů.
To je však stále poměrně málo oproti výnosům právě z merchandisingu. Ten podle kalkulací Statistic Brain a CNBC od roku 1977 do roku 2015 vynesl příjmy ve výši zhruba 12 miliard dolarů.
Jen příjmy ze samotného merchandisingu okolo sedmého dílu Star Wars VII: Síla se probouzí dosáhly podle odhadů společnosti Bloomberg pět miliard dolarů. Jednou z nejznámějších hraček z prostředí tohoto filmu byla replika robota BB-8, o kterou byl celosvětově obrovský zájem, a stala se hitem.

Dva slavní roboti ze Star Wars: lucasovský R2D2 (vlevo) a disneyovský BB-8. Zdroj: Thenextweb.com
Další zlatá slepice: videohry
Ani tím však výčet příjmů ze Star Wars nekončí. Další velkou částí jsou videohry. Ty tvoří podle některých odhadů zhruba deset procent příjmů celé značky.
Podle analýzy serveru 24/7 Wall Street vyšlo od roku 1982, kdy byla na trh uvedena první hra na motivy Star Wars, až do roku 2012 v produkci společnosti LucasArts (dceřiná společnost Lucasfilm zaměřující se hlavně na tvorbu počítačových her, pozn. red.) zhruba sto různých videoher právě na motivy Star Wars.
Jen do roku 2015 tato divize vydělala podle odhadů zhruba tři miliardy dolarů. Na začátku roku 2013 nový vlastník Disney zastavil veškerý interní vývoj her pod značkou LucasArts a propustil většinu zaměstnanců. Od té doby se vývojem her na motivy Star Wars zabývá společnost Electronic Arts (EA) prostřednictvím licence. Kolik za tuto licenci firma Disneymu platí, však není známo, odhadem to ale budou desítky milionů dolarů.
Kontroverzní Battlefront
Již pod Electronic Arts vyšly hry Disney Infinity 3.0, Star Wars: Battlefront, které podle odhadů vynesly společnosti příjmy ve výši zhruba 1,3 miliardy dolarů. Nebyly to ale příliš úspěšné hry a nevyhnuly se chybám.
Nejnovější a velmi očekávanou hrou na motivy této sci-fi série je Star Wars: Battlefront 2, která vyšla v listopadu letošního roku.
VIDEO: Oficiální trailer ke hře Star Wars: Battlefront 2
Zdroj: YouTube.com
Mělo jít o velký hit, který však společnost Electronic Arts nezvládla příliš dobře. Podle kritiků jde o hru, jež se stala ztělesněním negativních trendů herního průmyslu.
Do hry byly zakomponovány interní mikrotransakce (jedná se o mechanismus, kdy si musí hráč za reálné peníze dokupovat určitý obsah ve hře) za vylepšení postav v on-line kláních, navíc formou loterie. Mikrotransakce ve hře, která stojí v přepočtu okolo 2 000 korun, pobouřily jak zákazníky, tak kritiky. Hra se prodávala ještě hůře než první díl.
Proklínaní Electronic Arts
Navíc vyvolala po celém světě vlnu odporu. Po zákazu prodeje takzvaných lootboxů (virtuální předmět ve hře, který zpravidla vylepšuje hrdinovy vlastnosti, pozn. red.), které se objevují i v jiných hrách, volají zákonodárci v USA a Austrálii, v Evropě jej chce zakázat belgická loterijní komise.
To všechno kvůli snaze Electronic Arts vydělávat na hře i po jejím úvodním prodeji. Electronic Arts sice po nátlaku veřejnosti i telefonickém pokárání od Disney zrušila možnost nákupu herních výhod za reálné peníze, špatné pověsti se ale již nezbaví.
Akcie společnosti Electronic Arts na to reagovaly postupným poklesem, za poslední čtvrtletí odepsaly zhruba osm procent. Navíc Electronic Arts podle průzkumů patří mezi nejvíce nenáviděné herní vývojáře na světě a několik let zpátky společnost dokonce dvakrát po sobě „vyhrála“ anketu o nejméně oblíbenou společnost v USA. Disney si tak do budoucna možná rozmyslí, jestli hry na motivy Star Wars nebude vyvíjet jiná společnost.
GRAF: Vývoj ceny akcií Electronic Arts
Za poslední půlrok, v dolarech
Zdroj: Tradingeconomics.com
Budoucnost je více než růžová
Nejnovější díl série Star Wars VIII: Poslední z Jediů, který nyní vstupuje do kin, podle odhadů vydělá v kinech stejně jako sedmá epizoda, tedy více než dvě miliardy dolarů. Kromě toho však další miliardy společnosti Disney přinese jistě opět rozsáhlý nový merchandising, prodeje DVD a streamovacích služeb a další produkty s logem Star Wars.
Nemluvě o tom, že by v Disney byli sami proti sobě, kdyby tuto „hvězdnou zlatou slepici“ nenechali snášet dál.
Do budoucna jsou již v plánu další filmy. Příští rok přijde příběhově samostatný snímek nazvaný Solo: A Star Wars Story, který je jakousi volnou odbočkou od hlavní dějové linie (podobně jako byl loňský snímek Rogue One, pozn. red.). Na konci roku 2019 pak přijde do kin poslední část aktuální trilogie Star Wars epizoda IX.
Novinky: další trilogie a seriál
Minulý měsíc společnost Disney také oznámila, že natočí další trilogii ze světa Star Wars. Dohlížet na ni bude režisér Rian Johnson, autor osmé epizody Star Wars, která právě vstupuje do kin.

Star Wars: The Last Jedi..Rey (Daisy Ridley)..Photo: Lucasfilm Ltd. ..© 2017 Lucasfilm Ltd. All Rights Reserved.
Novinky by měly přinést dosud neviděné postavy a světy, tím pádem i nové příjmy z merchandisingu. Disney také pro svou vznikající streamovací platformu vyvíjí nový hraný seriál ze světa Star Wars. Ta by měla začít fungovat koncem roku 2019.
Zajímavé je oznámení, že Disney plánuje otevřít první luxusní hotel na motivy Star Wars. Má jít o kombinaci hotelu a zábavního parku. Tento projekt má vzhledem k velikosti univerza Star Wars obrovský potenciál. Projekt je zatím v plenkách a není známo mnoho podrobností, ale vyrůst má poblíž zábavního parku Disney na Floridě. Vzhledem k oblíbenosti a šířce fanouškovské základy Star Wars by to mohl být velmi úspěšný projekt.
Celkově se tak investice do Star Wars společnosti Disney bezesporu vyplatila. Podle loňského odhadu společnosti Brand Finance činí hodnota této značky deset miliard dolarů.
Další desítky miliard přináší filmy, merchandising i videohry. Původní investice Disney v roce 2012 přitom byla „jen“ zhruba čtyři miliardy dolarů. Především díky Star Wars tak byla značka Disney společností Brand Finance označena za nejsilnější na světě.
Až na to, že IV byla přidáná během natáčení epizod 1-3 a zárověn Lukas řekl, že Star Wars se nepřekládá