Mohlo by vás také zajímat
Bitcoin prolomil hranici 100 tisíc dolarů; Babiš zrušil svěřenský fond a královnou Spotify je Taylor Swift aneb souhrn ekonomických událostí 47. týdne 2024
Libor Akrman 6. prosince 2024MPO zadotuje 700 miliony projekty s AI; průměrná mzda vzrostla; ČEZ koupil elektromontážní EL-ENG; Juchelka bude dál v čele KB;…
Zisk ČEZu slábne, ale navýšil celoroční výhled; inflace v Česku zrychlila a Amazon spustil outlet aneb souhrn ekonomických událostí 46. týdne 2024
Libor Akrman 15. listopadu 2024Spousta zpráv z ČEZu; státní dluhopisy šly na dračku; celosvětový odbyt elektromobilů stoupá; tučná pokuta od EU pro Metu; Čupr…
Draghi nastavil EU kruté zrcadlo, evropská pokuta pro Google a Apple a na Seznam.cz si posvítí ÚOHS aneb souhrn ekonomických událostí 37. týdne 2024
Libor Akrman 13. září 2024ECB jde se sazbami dolů; nezaměstnanost jev Česku stabilní, inflace těsně nad 2 %; Apple představil novou řadu iPhone, Apple…
- KOMENTÁŘ
Paradox: hudebníkům přibývá posluchačů, peněz ale vydělávají méně
Nástup streamingu změnil podobu hudebního průmyslu. Za on-line přístup k hudbě platí přes 100 milionů lidí na celém světě a jejich počet neustále roste. Nicméně samotní umělci z nárůstu posluchačů zas tolik netěží, neboť částky ze streamingu jsou spíše malé.
Zpěvačka Alanis Morrisette se ve svém hudebním hitu Ironic z roku 1995 táže: Není to ironie? (Isn´t ironic?). Dalo by se říci, že to přesně vystihuje realitu současného hudebního světa.
Streamování totálně změnilo způsob, jak lidé platí za poslech hudby, která se stává obyčejným spotřebním zbožím. Stoupající popularita a počet přehraných skladeb však neznamenají, že mají umělci více peněz.
Zatímco ještě nedávno jsme platili 350 korun za jedno CD (v USA cena 9,99 dolaru), nyní většina lidí platí podobnou sumu za měsíc poslechu (často to je však výrazně méně, jak se streamovací služby slevovými akcemi snaží přilákat další nové posluchače a uživatele). Ať už se jedná o služby, jako je třeba Spotify, YouTube nebo Apple Music a celá řada dalších.
Klíčové smlouvy s vydavatelstvími
Je to jen pár dní, co hudebním trhem „otřásla“ zpráva o smluvní dohodě vydavatelství Warner Music Group s Apple Music. Warneři jsou jedním ze tří největších hudebních vydavatelství, podle nichž se řídí příjmy většiny muzikantů.
To, co „otřáslo“ trhem, je fakt, že na oplátku za hudební katalog, který obsahuje mimo jiné hvězdy, jako jsou zpěváci Bruno Mars, Ed Sheeran nebo třeba kapela Red Hot Chili Peppers, bude Apple odvádět určité procento z příjmů, jež zaplatí uživatelé služby Apple Music.
Nutno podotknout, že s Warnery se koncem srpna dohodla i největší streamovací služba Spotify, již využívalo na konci července přes 60 milionů platících uživatelů (dalších více než 80 milionů používá bezplatnou verzi, která mezi skladby vkládá reklamu, pozn. red.).
GRAF: Vývoj počtu uživatelů Spotify a Apple Music
Od vzniku služeb do současnosti, v milionech uživatelů
Zdroj: Spotify, Apple, Billboard
Spotify již předtím uzavřela smlouvy s dalšími hlavními vydavatelstvími Sony Music a Universal.
Pro Apple Music jde o první velký úlovek, i když Apple již vyjednává i se Sony Music.
Méně peněz pro hudebníky?
Co to tedy v reálu znamená? Zaprvé: Apple Music, která funguje od roku 2015 oproti o sedm let starší Spotify, se daří natolik dobře, že dokázala mít při jednání s Warner Music dostatečnou vyjednávací sílu, aby uzavřela tento obchod, podotýká server Quartz.
Zadruhé to ale znamená, že hudebníci této stáje se sice dostanou k více lidem, ale jejich příjmy zas o tolik nevzrostou. Což je věc, která se nelíbí řadě z nich.
Kolik platí platformy umělcům v USA |
Jde o průměrnou platbu za tisíc streamingových přehrání v roce 2016, v dolarech.
Zdroj: RIAA, Digital Music News |
Je třeba podoktnout, že průměrná částka, kterou Apple platí umělcům ze streamingu, je ve srovnání s konkurencí nejvyšší.
U „jablíčkářů“ podle dat Asociace amerického nahrávacího průmyslu (RIAA) dostanou umělci 12 až 15 dolarů za tisíc přehrání, u Spotify je to zhruba polovina a u YouTube je to pouze dolar (zde však další příjmy mohou navýšit příjmy z reklamy umístěné u videí, pozn. red.).
Podle serveru Beatiful však RIAA má částky nadnesené a ve skutečnosti jsou zhruba poloviční. Nicméně server potvrzuje, že nejvíc platí Apple.
Marný boj umělců
Hudebníci se snaží s nízkými částkami občas bojovat, ale i ty největší hvězdy, jejichž přehrávání se počítá na stovky tisíc, to mají marné.
Připomeňme si zhruba dva roky starý spor zpěvačky Taylor Swift se službou Spotify, kdy odmítla poskytnout této službě své songy kvůli tomu, že by za to dostala málo zaplaceno. Letos v létě se však bez větších fanfár její diskografie na Spotify objevila.
K určitým ústupkům streamovacích služeb ale dochází. Lídr trhu Spotify má s velkými vydavateli klauzuli o tom, že neplatící uživatelé dostanou vybrané interprety jen dočasně, na rozdíl od těch platících. I díky tomu pak může těmto celebritám zaplatit více.
A Apple, nabízející jen placenou verzi své služby, se tedy dohodl na tom, že část z tržeb z poplatků za užívání „přenechá“ Warner Music. Lze však čekat, že podobně by to mohlo dopadnout i u dalších vydavatelství.
To, že Apple „svolil“ k takovéto cenové politice, má svůj důvod. Hudba se totiž stává v měřítku nabídky všech doplňkových služeb Apple (prim v tržbách hrají iPhony, pozn. red.) důležitější.
MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT:
Streaming hudby posouvá hranice. Spotify začne více cílit na osobní vkus uživatelů
Budoucnost televizní zábavy čeká nadvládu Netflixu a Facebooku
Příjmy Apple Music rostou, podle odhadů loni dosáhly necelých tří miliard dolarů, což je zhruba deset procent tržeb za divizi služeb (divize služeb se na celkových tržbách společnosti podílejí zhruba 15 procenty, ale tento podíl každoročně roste, pozn. red.).
GRAF: Podíly jednotlivých segmentů divize služeb firmy Apple
Jde o odhad z letošního března, v procentech.
Zdroj: Apple, RBC Capital Markets, Appleinsider.com
Apple však věří, že tato suma poroste, když za celou divizi služeb utrží v roce 2020 dvojnásobek částky 25,5 miliardy dolarů, které dosáhla za loňský rok.
Koncerty jsou nutnost
Každopádně jen ze streamingu nemohou být hudebníci živi. Streaming dokonce vyhání staré rockové hvězdy, aby znovu koncertovali, protože jim to vydělá více peněz než prodeje hudby na nosičích.
Na čem vydělává Beyoncé? |
Příjmy Beyoncé za rok 2016, kdy byla nejlépe vydělávající hvězdou hudebního průmyslu.
Zdroj: Billboard |
Ačkoli je třeba Beyoncé považována za jednu z nejvýdělečnějších zpěvaček světa, tak pouze deset procent jejích příjmů přichází z reprodukovaných nahrávek. Hlavní příjmy plynou z koncertů.
I když se podle serveru Quartz současný kontrakt Applu s Warner Music dotkne pouze hudebníků, kteří jsou v této stáji, lze podle odborníků čekat, že podobné smlouvy uzavřou i další vydavatelé.
I oni kývnou na menší tržby, nicméně s vyhlídkou toho, že streamovací průmysl velmi rychle roste. A ani umělci jako držitelé autorských práv nebudou mít na vybranou.
Zachránce skomírajícího průmyslu
V ideální situaci se streaming hudby rozroste do takových rozměrů, že dokáže zachránit celý hudební průmysl, který v posledních dvaceti letech skomíral.
Důvod byl jednoduchý – nástup služeb jako Napster, Limewire nebo iTunes. Zatímco příjmy hudebního průmyslu několik desetiletí klesaly, loni poprvé po letech vzrostly. Právě díky streamingu tržby loni dosáhly 15,7 miliardy dolarů, což je o 5,9 procenta více než o rok dříve. A díky dalšímu rozvoji služby a nárůstu počtu uživatelů podle studie banky Goldman Sachs tyto tržby vzrostou do roku 2030 na více než dvojnásobek – 41 miliard dolarů.
Ale byznys model streamingu hudby, výhodný pro posluchače a spíše nevýhodný pro samotné hudebníky, může znamenat, že uděláme jeden krok kupředu a zároveň jeden krok zpět. Každopádně už teď jde o nejrozšířenější prostředek, jakým lidé hudbu poslouchají.