Mohlo by vás také zajímat
Elektrický Elroq na scéně; Kellnerová v čele českých boháčů a Brusel může zavést cla na čínská elektromobily aneb souhrn ekonomických událostí 40. týdne 2024
Libor Akrman 4. října 2024Vláda si plácla s odbory; dálniční známka zdraží; povodňový schodek prošel; O2 může převzít Nordic Telekom; Rozpočtové radě se nezdá…
Milovaná i proklínaná Tesla. Očekávání investorů zatím ale spíš nenaplňuje
Marek Nemky 3. října 2024Tesla se v poslední době potýká mimo jiné s rostoucí konkurencí ve Spojených státech, slabou státní podporou prodeje elektromobilů v…
Síkela eurokomisařem „proti Číně“; Fed výrazně srazil sazby a ČEZ chce jít na malé reaktory s Brity aneb souhrn ekonomických událostí 38. týdne 2024
Libor Akrman 20. září 2024Povodně se podepíší na změně rozpočtu, část škod půjde uhradit z fondů EU; pojišťovna zatím hlásí škody kolem 20 mld.…
- KOMENTÁŘ
Nové Muskovy vize: kamkoli po planetě do 30 minut a na Mars už za sedm let
Americký podnikatel Elon Musk, zakladatel výrobce elektromobilů Tesla nebo vesmírné společnosti SpaceX, představil několik vizí spojených s dopravou. Zároveň se ale jeho firmy potýkají s již odstartovanými projekty. Pojďte si projít souhrn „muskovin“ z posledních několika dní.
Po nějakém čase o sobě zase dává vědět americký podnikatel vizionář Elon Musk. Část zpráv se týká elektromobility, část vesmírných letů a část skladování energie. Pojďme se na to tedy podívat.
Na sociální síti Reddit se objevila fotografie elektronáklaďáku Tesla Semi, který by měl být oficiálně představen koncem října. Semi by měl na jedno nabití ujet 500 kilometrů. Při jeho vývoji chce Muskova firma Tesla využít komponenty z nového, „levného“ Modelu 3.
Zpožděná „trojka“
Právě tento vůz, s nímž chce Musk zaplavit trh, však ve výrobě nabírá zpoždění. „Přestože drtivá většina výrobních subsystémů v továrně v Kalifornii a v naší nevadské Gigafactory může operovat ve vysoké kadenci, některé další se aktivují déle, než se očekávalo,“ oznámila Tesla.
Zároveň dodala, že „ví, co má být opraveno, a vše bude vyřešeno brzy“.
Nicméně výroba je pozadu. Původní plány tvrdily, že v srpnu z výrobních linek sjede sto testovacích vozů, určených pro zaměstnance Tesly k vychytání posledních nedokonalostí. V září už se mělo vyrobit 1 500 aut a kapacita výroby měla postupně narůstat na prosincových 5 000 vozů.
GRAF: Plán výroby Modelu 3
Od srpna do konce roku 2017
Zdroj: Tesla
Místo toho Tesla od srpna, kdy se naplno rozjela výroba, do konce září vyrobila pouze 260 kusů Modelu 3. Při necelém půl milionu předobjednaných vozů to není nic moc.
Dobyvatel vesmíru
Že nemá přízemní plány, dokázal Elon Musk již mnohokrát, třeba i jen tím, že rozjel svůj další projekt Space X – tedy raket, které létají do vesmíru a po misi se dokážou vrátit na Zemi.
Před pár dny pak popsal svoje plány na dobytí rudé planety, Marsu. První vesmírné koráby s lidmi by tam mohly zamířit již v roce 2024. A ještě předtím k Marsu zamíří zásobovací lodi, které na jeho orbitě vytvoří jakousi základnu pro pozdější osídlení.
K letu hodlá použít raketu BFR s 31 motory (pro srovnání současné rakety Falcon, které SpaceX používá, mají motorů devět, pozn. red.), o výšce 106 metrů a nosnosti 150 tun. „Samotná vesmírná loď BFR pak má být vysoká 48 metrů, v níž by mělo být 40 kabin, kdy v každé můžou teoreticky být dva nebo tři lidé. Pohánět ji pak bude šest motorů Raptor, jež zvládnou cestu na Mars za tři až šest měsíců a vystačit mají také na zpomalení lodi a přistávací manévr,“ uvedl server Space.com.
Stejné rakety BFR chce Musk použít i pro osídlení Měsíce nebo dalších těles sluneční soustavy. „Je rok 2017, už dávno bychom měli mít na Měsíci základnu,“ prohlásil Musk na Mezinárodním astronautickém kongresu.
Po planetě za půl hodiny
Jak dlouho by mohly trvat cesty po světě se SpaceX podle Elona Muska |
S létáním do vesmíru souvisí i další Muskova vize, byť tentokrát je poněkud přízemnější.
Jeho nový koncept cestování hodlá pro cestu z jednoho konce světa na druhý využít podobných raket jako pro výpravy do kosmu.
„Nejdelší cesty po světě budou trvat do 30 minut. A libovolné místo na zeměkouli by měly zvládnout do hodiny,“ tvrdí propagační video.
Cena za cestu by přitom měla být podobná jako letenka ekonomickou třídou.
Loď by měla dokonce dosahovat maximální rychlosti 27 tisíc kilometrů za hodinu, přičemž tento způsob cestování využívá principu raket, které jsou „schopny“ návratu. SpaceX takto zvládá výrazně snížit náklady, když může rakety využívat několikrát.
Například cesta z New Yorku do Hongkongu by měla trvat 22 minut, do Šanghaje 39 minut. Cestující nasednou na břehu do lodi, která je odveze ke startovací plošině rakety na moře a odtud je přenese na podobnou plošinu na druhém konci světa.
Vzhledem k tomu, že Musk se o tomto způsobu dopravy zmínil až na závěr svého vystoupení na vesmírném kongresu, neřekl o projektu mnoho detailů.
Podle serveru The Verge by ale při jedné cestě mohla raketa přepravit zhruba sto až dvě stě cestujících.
„Otázkou například je, jak moc bude chtít Musk promlouvat do leteckého průmyslu, jak budou cesty snášet cestující, či to hlavní – kdy by mohl s tímto způsobem přepravy začít,“ vyjmenovává server některé příklady neznámých.
VIDEO: Cestování po celém světě s raketami SpaceX
Zdroj: YouTube.com
Baterie do celého světa
A aby byl výčet „muskovin“ úplný, je třeba zmínit i jeho aktuální počiny na poli energetických úložišť. Již jsme zmiňovali, že staví obří bateriové úložiště v Jižní Austrálii. Musk se dohodl s australskou vládou, že projekt dokončí do 100 dní. Pokud ne, ponese veškeré náklady na úložiště jeho Tesla, respektive společnost SolarCity.
Termín dokončení je v prosinci a aktuálně je hotová polovina, respektive kapacita úložiště je 50 MW z celkového 100 MW výkonu. Tesla nezveřejnila plánované náklady na projekt, ale uvedla, že pokud nezvládne úložiště včas dokončit, bude ji to stát minimálně 50 milionů dolarů.
K tomu čeká Teslu i projekt na druhém konci světa, v Portoriku. To se vyrovnává s následky ničivého hurikánu. Ostrov se potýká s energetickou krizí. Jak uvedl Musk na Twitteru, instalace solárních panelů v kombinaci s obřími úložišti energie by mohla být řešením do budoucna.
Navíc má s podobným projektem, byť menšího rozsahu, zkušenosti z ostrova Tay v soustroví Americká Samoa v Pacifiku.
Nyní bude záležet, jak se dohodne s tamní vládou a zda se také podaří přilákat soukromé investory, kteří by se na projektu finančně spolupodíleli. Mimochodem, Portoriku pomůže i další technologický gigant – Google. Ten dostal povolení ke spuštění reálného provozu internetové sítě poskytované ze stratosférických balonů, tzv. projekt Loon.
Plány firmy počítají s vysláním potřebného počtu takových balonů, které signálem pokryjí zajímavou část zemského povrchu. Podle Googlu jeden balon pokryje oblast zhruba 40kilometrového kruhu.