Mohlo by vás také zajímat
Důkaz „nemocného“ Německa? Volkswagen poprvé zvažuje zavření fabriky v Evropě
Lukáš Kovanda 3. září 2024Německá automobilka Volkswagen zpřísňuje svůj úsporný program v hlavní, stejnojmenné značce. Nevylučuje uzavírání závodů v Německu a nucené propouštění, protože…
Může fotbalové Euro pomoci německé ekonomice?
Jan Bureš 17. června 2024Stabilní, bohatá a relativně drahá ekonomika je dnešní Německo, které se ale potýká s dílčím hospodářským útlumem. Ekonom Jan Bureš…
Liberty Ostrava v insolvenci, Brusel zvyšuje cla na čínské elektromobily a už i Apple má AI aneb souhrn ekonomických událostí 24. týdne 2024
Libor Akrman 14. června 2024O jádru v ČR chce mít vláda jasno v srpnu; Česko koupí tanky Leopard spolu s Němci; v Praze na…
- ČLÁNEK
Německé benzinky zbrojí na éru elektromobility. Nechtějí přijít o klienty
Německá vláda plánuje, že do konce dekády vznikne v zemi milion dobíjecích stanic. Zatím jich je pouze 70 tisíc. Do přípravy na novou „dobu elektrickou“ se vrhly i čerpací stanice a masivně investují do potřebné infrastruktury. Nechtějí přijít o zákazníky.
Největší ekonomika Evropské unie vsadila v rámci osobní dopravy na elektromobilitu. I když plány německého kabinetu nabírají zpoždění a prodeje elektromobilů jsou za původním očekáváním, i tak se v zemi, která přinesla světu spalovací motory, stále více investuje do infrastruktury, která má nahradit benzin a naftu v nádržích za elektřinu v akumulátorech.
Plány berlínské koaliční vlády, ve které jsou i Zelení, jsou ambiciózní. V roce 2030 má po německých silnicích a dálnicích jezdit minimálně 15 milionů elektromobilů. Pro zásobování této masy vozů s elektrickým pohonem má vzniknout milion nabíjecích míst.
Přitom nyní jich je vybudováno „jen“ 70 tisíc, tedy sedm procent z cílového počtu. Spolková agentura pro sítě uvedla, že loni bylo v Německu od ledna do září uvedeno do provozu 8200 veřejných běžných nabíjecích stanic a 2200 rychlonabíjecích.
Osmkrát rychleji
Tempo zprovoznění nových stanic se tak musí zvýšit alespoň osmkrát, aby se plánů německé vlády dosáhlo. V příštích osmi letech jich musí vzniknout každý rok v průměru 116 tisíc, aby byl cíl splněn.
Generální ředitel společnosti NOW, která má na starosti rozšíření dobíjecích bodů u německých silnic, Kurt-Christoph von Knobelsdorff si uvědomuje, že se tempo budování elektrické infrastruktury musí výrazně zrychlit.
I když k naplnění milionové kvóty pravděpodobně nedojde, i tak si provozovatelé současných čerpacích stanic uvědomují, že musí do nabíjecích stanic investovat obrovské prostředky, aby nepřišli o podstatnou část zákazníků.
Nyní je v Německu přes 14 tisíc čerpacích stanic a jsou ideálním místem k budování další kapacity pro dobíjení elektrických vozů. Obvykle se nacházejí na snadno dostupných místech pro motoristy. Navíc mají zároveň prostor pro budování nové infrastruktury a zkušenosti s poskytováním dalších služeb.
Trh s čerpacími stanicemi v Německu |
V Německu bylo na začátku roku 2022 celkem 14 458 čerpacích stanic, z toho 359 se nachází podél dálnic. I když celkový počet „pump“ zůstává konstantní, na trhu dochází v průběhu roku k pohybu. Menší stanice zanikají a většinou jsou nahrazeny novými na jiných místech. Zároveň se řada čerpacích stanic modernizuje či rozšiřuje a vybavuje rychlonabíjecími stanicemi nebo digitálními platebními systémy. Mnoho menších čerpacích stanic také čeká přechod na automatický provoz bez personálu. Celkový obrat čerpacích stanic činil v roce 2018 9,9 miliardy eur. Podle informací německé asociace čerpacích stanic byl v roce 2019 průměrný roční obrat kolem jednoho milionu eur. Mezi tři největší provozovatele čerpacích stanic v Německu patří Aral, Shell a TotalEnergies. Na začátku roku 2022 BP provozovala pod značkou Aral celkem 2 285 čerpacích stanic, o 15 méně než o rok dříve. Počet čerpacích stanic Shell činí 1 951, o čtyři méně než před rokem. Na začátku roku 2022 měla TotalEnergies celkem 1 156 čerpacích stanic, což znamená meziročně pokles o jednu stanici. Zdroj: Handelsdaten |
Multifunkční budoucnost
Studie dopravních odborníků z Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) a Aral vidí čerpací stanici budoucnosti jako multifunkční kontaktní místo v mobilním každodenním životě.
Má nabízet nejen palivo pro motoristy – fosilní paliva, v budoucnu vodík, případně další syntetická paliva a elektřinu pro dobíjení akumulátorů –, ale i služby pro sdílení dalších služeb. Navíc se bude zvyšovat náročnost na elektrickou infrastrukturu s nástupem dobíjecích užitkových a nákladních vozů.
Síť stanic Aral chce mít do konce roku 2025 pět tisíc rychlonabíjecích míst. A ve střednědobém horizontu má každá druhá čerpací stanice nabízet ultrarychlé nabíjení.
„To znamená, že řidiči mohou nabít své elektrické vozidlo do deseti minut na dojezd až 300 kilometrů, pokud mají vhodnou baterii,“ vysvětlila mluvčí sítě Aral, kterou provozuje britský koncern BP.
Také společnost Shell, jež provozuje po Aralu nejvíce stanic v Německu, ve velkém buduje rychlonabíjecí místa. Ke konci roku 2022 to bylo 205 dobíjecích stanic s celkovými 308 místy.
„V Německu máme ambici zřídit do roku 2025 více než 3 400 dobíjecích míst Shell Recharge na více než tisíci čerpacích stanicích a dalších místech,“ uvedla mluvčí společnosti. Kromě benzinových stanic tak budou vznikat nabíječky i tam, kde jezdí větší počet elektromobilů.
Trojka na německém trhu, TotalEnergies, už provozuje 3 600 nabíjecích míst pro elektromobily včetně tří stovek rychlonabíjecích stanic. Provozuje také 24 vodíkových stanic. Další hráči na trhu, jako je Esso, se také přidávají v boji o řidiče elektromobilů. Polská skupina Orlen, jež v Německu provozuje stanice pod názvem Star, investuje do budování nové infrastruktury 100 milionů eur. Plánuje až 868 rychlonabíječek.
Problémy se sítí
Největší překážkou ve skokovém zvýšení budování stanic s elektřinou je ale německá přenosová soustava elektřiny. V řadě regionů země není buď dostatečně silná, nebo stabilní, aby přibývající nabíjecí místa „utáhla“.
Volkswagen a Aral se snaží tuto slabinu minimalizovat tím, že zranitelnost sítě vyrovnává v nabíječce Flexpole další akumulátor a není potřeba složitého připojení k elektrické síti.
„Do první poloviny roku 2024 plánujeme zřídit až 4 000 nabíjecích míst s technologií Flexpole v pobočkách Aral v Německu a v pobočkách BP ve Velké Británii,“ zdůraznila mluvčí společnosti.
Chybí politická podpora?
Ne každý ale nachází pro vládní plány nadšení. Ředitel obchodního sdružení Fuels & Energy Adrian Willig například kritizuje to, že německý kabinet nutí soukromé provozovatele čerpacích stanic, aby do konce roku 2026 měly tři čtvrtiny z nich povinně alespoň jedno rychlonabíjecí místo.
Podle něj se jedná o obdobu komunistického plánovaného hospodářství. Spíše by politická reprezentace měla zjednodušit podmínky pro stavbu nových dobíjecích stanic.
„Náš průmysl chce hrát klíčovou roli v tom, aby se Německo stalo předním globálním trhem pro elektromobilitu. To ale nevyžaduje vyšší cíle, nýbrž politickou podporu. Zejména pokud jde o odstraňování stávajících administrativních překážek na federální, státní a místní úrovni,“ zdůraznil Willig.
Rovněž Kurt-Christoph von Knobelsdorff požaduje zrychlení schvalovacích postupů, zlepšení integrace dobíjecí infrastruktury do energetické sítě a digitalizaci celého systému.
Každopádně ambiciózní cíle vlády mít v provozu až 15 milionů elektromobilů do roku 2030 zvyšují tlak na rozšiřování nabíjecí infrastruktury.