Mohlo by vás také zajímat
Co pohání inflaci v Česku? Drahé potraviny to spíše nejsou
Jan Bureš 22. září 2023Míra inflace v Evropské unii v srpnu klesla na 5,9 procenta z červencové hodnoty 6,1 procenta, uvedl v týdnu statistický…
Návštěva Benátek se prodraží. Město schválilo novou daň pro turisty
Jan Strouhal 13. září 2023Zastupitelům italských Benátek dochází trpělivost s miliony turistů, kteří ročně přijíždí do světoznámého města. Nově se zaměřila na nárazové turisty,…
Markéta Bláhová (Daytrip): Poskytujeme zákazníkům při přesunech na dovolené komfort a zážitky
Libor Akrman 16. února 2023Startup Daytrip představuje alternativu k veřejné dopravě. Prostřednictvím moderní online platformy poskytuje služby více než pěti tisíc řidičů v 90…
- ČLÁNEK
Moje auto, můj hrad. Češi vysáli z trhu obytné vozy a karavany
Češi si v době pandemie našli novou zálibu, kterou je trávení volného času a dovolené v obytných vozech a autokaravanech. Prodejci nestíhají prodávat, půjčovny půjčovat a kempy začínají praskat ve švech.

Češi vzali karavany útokem. Zdroj: FC Morelo CZ
Češi díky rostoucí životní úrovni a také kvůli covidu ve velkém naskočili na trend, který známe hlavně ze západní nebo jižní Evropy. Vlivem růstu úspor a dlouhým lockdownům se totiž houfně vrhli na karavany a další obytné vozy. Na českých silnicích a v kempech už tak nevidíme velké bílé skříně na čtyřech kolech jen s německou nebo holandskou SPZ, většina už je hlavně česká.
Češi tak vylézají ze stanů a vyhledávají pohodlí s měkkou postelí, sociálním zařízením, kuchyňkou i topením, kterou jim každý karavan a obytný vůz nabídne.
Je to vidět i na statistikách. Čísla o registracích vozů se jen letos v prvním čtvrtletí, kdy je tradičně nižší zájem o obytňáky než v letní sezóně, vyhoupla do opravdu extrémních výšin. Na českém trhu bylo v prvních třech měsících tohoto roku dle dat ministerstva dopravy registrováno 450 obytných vozů, což je samo o sobě nepříliš zajímavé číslo.
Když jej převedeme do meziročního porovnání, získáme lepší obrázek. Meziročně se v Česku v úvodu roku prodalo o 210 % více obytňáků, čímž jsme předstihli i Německo, které hlásilo růst “jen” o 197 %.
„Máte dům na kolečkách a nic vás neomezuje. Zároveň je to ale bezpečné, protože se izolujete jen s rodinou,“ vysvětluje trend Klára Hájek Velínská z Asociace kempování a karavaningu a potvrzuje, že zájem o obytná auta meziročně vzrostl až o 200 %.
Za leden až březen se tak registrovalo stejně vozidel jako v tradičně silném druhém čtvrtletí. Důvodů tohoto nebývalého zájmu je více. V Česku se obliba trávení dovolené na roadtripech v karavanech a obytných autech lákajících hlavně na svobodu cestování začala zvedat už před třemi až čtyřmi lety.
Zdroj: Silverontheroad.com, data: MD ČR
Horečka jen tak neustane
Jedním z důvodů je, že životní úroveň Čechů roste a ti navíc na svých dovolených hledají více aktivity a dobrodružství, což jim obytné vozy nabízí.
Katalyzátorem rychlého boomu se ale stala pandemie, která zájem domácích zákazníků akcelerovala. Jednak zvýšila mnoha lidem úspory, za druhé je zavřela doma s nemožností vyrazit do hotelu, apartmánu či dalších ubytovacích zařízení třetích stran. Karavan a obytný vůz se tak staly jediným možným útočištěm, jak legálně opustit stěny našich domovů (a nezmrznout).
Opravdu silný zájem o pořizování nebo jen půjčování obytných vozů se projevuje od jara loňského roku. „Hitem jsou především dodávky uzpůsobené na kemping jako například Volkswagen Transporter s obytnou vestavbou, který si zájemci bookují na celý týden,“ uváděl už před rokem šéf carsharingové platformy HoppyGo Robin Švaříček, který si tehdy liboval nad silnou poptávkou. Možná sám ještě netušil, kam až se během pár měsíců dostane.
Vysoký zájem o cestování s obytnými vozy nás neopustí ani v následujících měsících, které jsou více než charakteristické pro roadtripy a kempování. Půjčovny vozů, ať už online nebo klasické, jsou beznadějně vybookovány už od zimních měsíců a samotní prodejci také nevědí, kam dřív skočit.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Historické dno autoprůmyslu v EU stále na dohled. V Česku však mají automobilky napilno
Vlastislav Bříza (Koh-i-noor): Peníze jsou krev. Kdo je nemá, umírá
PODCAST: Němci i Češi letos dostanou zřejmě nové vlády. Rozpočtové starosti mají ale zcela odlišné
Potvrzují, že v tomto segmentu nyní neexistují měsíce se slabší poptávkou. „Dveře se u nás letos nezavřely, lidé mají nyní o vozy zájem celoročně. V zimě s nimi parkují u sjezdovek a v létě pak mohou vyjet prakticky kamkoliv,“ vysvětluje Pavla Skolil z předního českého prodejce obytných vozů FC Morelo CZ.
Koupit karavan je tak v Česku v současné době v podstatě nemožné, protože tu v podstatě žádné volné k prodeji nejsou. Čekací lhůty jsou několikaměsíční a ty, které se sem dostanou ze zahraničí, putují rovnou ke svému zákazníkovi, aniž by se stačily ohřát v showroomech. A ani v bazarech příliš neuspějete. Karavany a upravené obytné vozy se v nich prakticky neprodávají.
Boom zájmu o trávení dovolené v karavanu, obytném autu či camperu ale s sebou přináší i první problémy. Česká republika totiž na tento trend není připravena, pokud se na celou problematiku podíváme z pohledu infrastruktury. Například zde ještě před dvěma lety nebylo v podstatě kde vylít odpadní nádrž. Služby, které jsou v kempech v západní Evropě běžné, se sem dostávají jen pomalu.
Nové příležitosti
První vlaštovky se ale objevují. Po celém Česku začínají vznikat tzv. stellplatzy, tedy místa určená pro stání karavanů se základní nabídkou služeb jako je možnost připojení k elektřině nebo právě vylití odpadní nádrže na určeném místě. Stellplatzy jsou často bezobslužné, se závorou a za nižší poplatek, než je to v případě kempu. Je to vlastně něco mezi přenocováním ve volné přírodě zadarmo a v placeném kempu.
A někteří využívají nečekaného zájmu o přenocování karavanistů mimo klasický kemp a snaží se tuto zálibu propojit i s jejich dalším byznysem. Konkrétním příkladem je Stellplatz Park ‚n‘ wine, který vyrostl v pálavských Velkých Bílovicích v sousedství místního vinaře Davida Mádla. Od konce dubna neměl víkend, kdy by nebylo plno. A stejná situace platí i pro nadcházející víkend.
„Víkend 21.5-23.5 obsazen. Na další víkend je ještě pár míst,” objevilo se ve středu na facebookových stránkách Stellplatzu.
Stellplatz Park ‚n‘ wine ve Velkých Bílovicích. Zdroj: FB Stellplatz Park ‚n‘ wine
Stellplatzy a obecně nová stání pro karavany i kempy tak dostávají novou vzpruhu a začínají se rozrůstat. A turistů v karavanech si začínají všímat nejen samotní soukromníci, ale také samotné obce, které je doposud přehlížely. Dnes už a ně začínají nahlížet jako na další příjem z cestovního ruchu.
Například Liberecký kraj se nově rozhodl vypsat dotační program na vybudování stání pro obytné vozy. Uvažují o něm například v Harrachově nebo ve Smržovce. Cílem je zabránit tomu, aby obytné vozy parkovaly kdekoli ve městě a blokovaly parkoviště.
Podobná nová parkoviště už letos vzniknou i například kolem největší české vodní nádrže Lipno. Kemp u Máchova jezera pro letošní sezonu zdvojnásobil počet stání pro obytné vozy z 20 na 40 míst.
„Abychom dohnali ztráty v lodní dopravě, tak se snažíme rozšiřovat kapacity v kempu. To znamená kapacitu ubytování včetně navýšení možnosti napojení karavanů a obytných vozů na elektřinu,“ řekl pro Českou televizi Vladimír Reichert ze společnosti Regata Máchovo jezero, která lodní dopravu na jezeře zajišťuje.
V některých obcích jdou ale opačným směrem. Například v katastru horské obce Malá Úpa karavaning po neblahé silvestrovské zkušenosti zcela zakázali. „Dlouho jsme zvažovali pro a proti, ale nakonec se rozhodli vícedenní stání karavanů na parkovištích ve vlastnictví obce Malá Úpa, která leží ve výšce 1050 metrů nad mořem na území národního parku KRNAP, zakázat,” informovala radnice už v polovině dubna.
Jako důvody uváděla vysoký počet karavanů o Silvestra a s ním spojené negativní aspekty včetně nepořádku.