Mohlo by vás také zajímat
Proč letos nebude platit v USA Okunův zákon?
Jan Čermák 7. října 2024Letos dojde v americké ekonomice k poněkud zvláštní makroekonomické situaci. Ekonomika USA totiž vykazuje tempo, které se pohybuje nad jejím…
Fed agresivně srazil sazby, bojí se nezaměstnanosti
Jan Čermák 19. září 2024Americká centrální banka (Fed) po dvoudenním zasedání svého měnového výboru snížila základní úrokovou sazbu o půl procentního bodu do rozpětí…
Mladí ležáci — staří žebráci. Jaké jsou generační rozdíly u investování?
Štěpán Křeček 30. července 2024Mladší generace je při investování konzervativnější, než starší kohorta a více se straní riziku, alespoň to vyplývá z průzkumu Bank…
- ČLÁNEK
Mladí lidé v práci: že jsou leniví a nejdůležitější je pro ně plat? Průzkum ukazuje opak
Na téma práce a mladých lidí - generací Y nebo Z už byl napsaný nejeden článek. V souvislosti s trhem práce o nich často naleznete zmínky, že jsou těžko zaměstnatelní, svobodomyslní a sebestřední, nebo že mají přehnané nároky a nekonkrétní cíle. A právě na tyto aspekty se zaměřil průzkum pracovní agentury Grafton Recruitment, z něhož vyplývá, že to zas tak zlé s mladými (snad) nebude.
O mladších generacích, které jsou na trhu práce krátce nebo na něj právě vstupují, se často píše negativně. Hlavně v souvislosti s jejich velkým sebevědomím, neochotou pracovat přesčas, silným důrazem na dobře vybalancovaný soukromý a pracovní život, vysokou fluktuací a představou, že i přes málo zkušeností si zaslouží vysoké mzdy.
Náš průzkum řadu těchto zažitých pravd vyvrací, zástupci mladších generací jsou loajálnější, než se obecně soudí. Zatímco pro mileniály je při zvažování pracovní nabídky nejdůležitější výše mzdy, pro jejich mladší kolegy je to čas, který jim vedle práce zbude pro jejich soukromé aktivity.
Průzkum generace Y a Z |
Generace Y – narozeni v rozmezí let 1982–1994. Generace Z – narozeni v roce 1995 a později). Průzkumu se v průběhu měsíců července a srpna 2019 zúčastnilo 1 624 zástupců generací Y a Z (1 310 respondentů bylo z generace Y, 314 pak z generace Z). |
Co se tedy podařilo zmapovat generací Y a Z? Zaměřili jsme se na pracovní návyky, preferované způsoby hledání práce, oblasti motivace a oblíbené volnočasové aktivity, které již brzy budou tvořit nejsilnější skupinu na trhu práce.
Tři a více let u jednoho zaměstnavatele
Obě generace se shodují na tom, že optimální délka působení u jednoho zaměstnavatele je 3 až 6 let.
To odporuje obecnému názoru, že mladší lidé mění práci častěji. Jen 15 procent respondentů z generace Z a 10,3 procent z generace mileniálů (Y) považuje za optimální strávit v jedné práci méně než 3 roky.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Petr Kubačka (Monster Career CZ): Z pohledu přístupu k práci jsme mladé rozmazlili
Čím to je, že jsou čeští absolventi velmi úspěšní na trhu práce?
Jak vnímají mladí Češi média? Klíčové jsou sociální sítě
Zaměstnanecký poměr, nebo volná noha?
O zástupcích generace Z se často mluví jako o lidech, kteří nechtějí být nikde „uvázaní“. Z průzkumu však vyplývá, že přes 70 procent respondentů z této generace by spíš než nejistotu působení na volné noze raději volilo zaměstnanecký poměr.
Pro generaci Y, která má z větší části již nějaké závazky, například hypotéku, je nejistota volné nohy lákavá ještě méně.
Mzda zaujme…
Obě generace jsou si podobné v přístupu k hledání nové práce – nejčastěji hledají na pracovních portálech, na sociálních sítích anebo u personálních agentur.
Často také dají na doporučení svých blízkých a přátel. Velký rozdíl není ani v tom, co je dokáže na pracovní nabídce zaujmout, v obou případech jde v prvé řadě o výši mzdy a o skutečnost, zda je práce perspektivní.
Mladší generace dává větší důraz na pozici, která odpovídá jejímu vzdělání, generaci Y zase zajímá možnost kariérního růstu, nadstandardní benefity a dobrá pověst firmy mezi zaměstnanci.
…čas rozhoduje
I když zástupce generace Z zaujme v nabídce zejména nabízená mzda, ve výsledku před výší výplaty upřednostňují svůj volný čas, což je ovšem logické vzhledem k tomu, že často bydlí ještě u rodičů a nemají žádné závazky. I z toho důvodu častěji preferují zaměstnání na částečný úvazek.
I když se na první pohled může zdát, že se obě generace ve svých názorech a preferencích téměř neliší, rozdíly se objevují.
I proto by neměly být personalisty či zaměstnavateli vnímány a oslovovány jednotně, neboť to může vést k řadě nedorozumění a nižšímu efektu náborového procesu.
Odlišnosti mezi mileniály a jejich mladšími kolegy z generace Z jsou výrazné zejména v konzumaci mediálního obsahu, v používání sociálních sítí a také ve vnímání marketingu značek.
Autority uznávají, ale mají vlastní hlavu
V průzkumu jsme se zaměřili i na způsoby práce, vnímání autorit a názory zástupců těchto generací na spolupráci se staršími kolegy. Obě generace shodně považují za autoritu především člověka, který se vyzná ve své práci.
Generace Z je pak ochotna považovat za autoritu prakticky každého nadřízeného. V práci projevují zástupci obou věkových skupin vlastní úsudek, proto běžně odkládají úkoly, které nepovažují za užitečné a smysluplné.
Trendem dnešní doby je vytváření věkově rozmanitých týmů. Věříme, že náš průzkum firmám pomůže pochopit hodnoty mladé generace, díky čemuž se jim podaří různé generace v týmu lépe zharmonizovat.