Petr Knap, partner EY pro automobilový průmysl
Fúze Fiatu Chrysler s francouzským Renaultem by rozhodně zvýšila konkurenci na trhu.
Nově vzniklé firmě by navíc umožnila efektivněji realizovat nutné investice do rozvojových technologií v souvislosti s rozšiřováním elektrifikace i autonomního řízení.
Manažersky by to ovšem byla velká výzva. A to ani nevíme, co by se pak stalo se současnou aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi.
Martin Sklenský, analytik Comsense Analytics
Spojení FCA s Renaultem by rozhodně mohlo být přínosem. Značek automobilů by neubylo a podle Fiatu by nedošlo ani k zavírání žádné z nynějších továren. Globální spoluprací by naopak automobilky mohly ušetřit dle prvotních odhadů ročně až pět miliard eur.
K úsporám by došlo například při sdílení informací v oblasti výzkumu a vývoje či při nákupech. Snaha snížit náklady a zefektivnit procesy je totiž možná hlavním důvodem případné fúze. Nutí je k tomu rostoucí potřeba investic, náklady na vývoj elektromobilů, rostoucí tlak na snižování emisí či klesající prodeje na čínském trhu.
Pozitivně na jednání reagovali také investoři, když akcie obou automobilek po potvrzení jednání zpevnily.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Zachrání automobilky ekonomiku? Podle statistik to vypadá, že ano
Třícípá hvězda stoupá vzhůru. Současnost a budoucnost značky Mercedes-Benz
Budoucnost elektromobility? Automobilky budou prodávat s nulovou marží
Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings
Tlak na snížení emisí a téměř násilná podpora elektromobility jsou pro automobilky obrovskou finanční zátěží, takže i velké kolosy jako FCA a aliance Renault-Nissan vidí v těsnější spolupráci šanci na výraznou úsporu nákladů.
Spojení takto velkých hráčů by umožnilo využití společných sil a finančních prostředků ve prospěch urychlení vývoje technologií a jejich rychlejší zavádění do provozu, což by mohlo mít na automobilový průmysl pozitivní vliv, a to z celosvětového hlediska. Díky úsporám nebude důvod uzavírat továrny ve světě, propouštět lidi, a minimalizuje se tak negativní dopad na celý dodavatelský řetězec, což je ve výsledku pro automobilový průmysl pozitivní.
Navíc bude z evropského hlediska zajímavé sdílení platforem, díky kterému by Fiat mohl oživit svoji modelovou paletu osobních vozů a došlo by k rozšíření spolupráce na poli užitkových vozů.