Mohlo by vás také zajímat
Více než desetina Česka je zabetonovaná. Proč se vyplatí investovat do půdy?
Vladimír Brůna 26. srpna 2024Orné půdy už nikdy nebude více, vždy jen méně. Proč se vyplatí investovat do půdy? Třeba i proto, že orná…
Může fotbalové Euro pomoci německé ekonomice?
Jan Bureš 17. června 2024Stabilní, bohatá a relativně drahá ekonomika je dnešní Německo, které se ale potýká s dílčím hospodářským útlumem. Ekonom Jan Bureš…
Milovníci kávy si budou muset připlatit. Cena kvůli špatné úrodě opět roste
František Novák 3. června 2024Rostoucí obliba pití kávy v asijských zemích a mizerná úroda tlačí ceny kávových zrn vzhůru.
- ČLÁNEK
Fígl na ústavní soud. Německo našlo možnost, jak dotovat vodík
I přes dluhovou brzdu, kterou potvrdil německý ústavní soud, Scholzova vláda našla možnost, jak do vodíkové infrastruktury napumpovat miliardy eur. Samotnou síť budou provozovat soukromé firmy a jejím uživatelům budou účtovat poplatky, které mají pokrýt náklady na výstavbu až do roku 2055.
Německá vláda loni na podzim zásadně narazila se svými plány na energetickou transformaci. Ústavní soud jí zakázal používat desítky miliard eur z balíčku na nastartování ekonomiky po covidu-19 v rámci takzvaného zákona o dluhové brzdě. Legislativní omezení reagovalo na finanční krizi z roku 2008 a od 2011 zásadně omezuje schodkové hospodaření německé vlády.
Podle webu Deutsche Welle i kvůli tomuto opatření chybí v německé ekonomice dlouhodobé investice do oprav energetické a silniční infrastruktury, jako jsou dálnice a mosty. Podfinancováním trpí také opravy veřejných budov ve zdravotnictví a školství.
Proto kabinet sociálního demokrata Olafa Scholze vymyslel nový přístup, jak oklikou dostat dotace do zelených řešení v energetice.
Fígl na dluhovou brzdu
Zelený ministr hospodářství a energetiky Robert Habeck přišel s novým mechanismem. Ten má umožnit německému kabinetu utrácet za velké infrastrukturní projekty, zejména v rámci energetické transformace s důrazem na rozvoj obnovitelných zdrojů.
VÍCE K TÉMATU:
Německo ztrácí ve světě prestiž. Čína už největší evropskou ekonomiku nebere vážně
Zákaz spalovacích motorů v EU oslabuje. Němci začínají otáčet
Německé vzdušné zámky. Projekty se zeleným vodíkem nefungují
Konkrétně se jedná o vyčlenění 20 miliard eur (cca 500 miliard korun) na vybudování sítě potrubí pro zelený vodík. S novým zákonem už souhlasily obě komory parlamentu. Fígl spočívá v tom, že tyto prostředky v podstatě představují půjčku pro firmy, které začnou vodíkovou infrastrukturu budovat. A investované prostředky se mají postupně, až do roku 2055, vrátit zpět do státního rozpočtu.
Samotné plynárenské potrubí mají provozovat soukromé firmy. Za dodávky vodíku budou účtovat uživatelům poplatky, jež budou dostatečně vysoké, aby se náklady za několik dekád vrátily.
Prostředky má firmám půjčovat německá veřejná investiční banka KfW. „Financování vodíkové sítě představuje historický milník. Proto jsem velmi rád, že se nám podařilo navrhnout dobrý zákon,“ pochvaluje si nové řešení i liberální poslanec z FDP Michael Kruse.
Jak naskočit do vodíkové ekonomiky?
Ekonom Jens Südekum z univerzity v Düsseldorfu řešení vnímá pozitivně a chválí ho. Návrh uvítali i zástupci německého průmyslu a hráči plynárenského sektoru.
Podle Südekuma umožní vládě dotovat počáteční náklady za používání sítě, takže bude „pro zákazníky levnější naskočit na palubu“. V pozdějších fázích financování se ale budou muset poplatky navyšovat, aby se celá investice vrátila.
Německá vláda počítá s tím, že bude pomocí vodíku, který se bude vyrábět elektrolýzou vody za využití energie z obnovitelných zdrojů (bude se také muset ve velkém dovážet), dekarbonizovat průmyslovou výrobu, ale také dopravu, jako je železnice a letectví.
Kolik to bude stát? Nikdo zatím neví
Klíčovou otázkou stále zůstává, kolik bude zelené palivo nakonec stát. Ekonom Philip Schnaars, vedoucí výzkumu regulace v Institutu energetické ekonomie v Kolíně nad Rýnem, zdůraznil, že německá ekonomika bude potřebovat obrovské objemy vodíku, ale i dlouhou dobu na vybudování infrastruktury pro jeho používání.
A právě celkové náklady budou určující v tom, zda se tato energetická surovina nakonec na trhu prosadí. Zatím je výrazně levnější používání zemního plynu. „Hovoříme o období ode dneška do roku 2055. Je téměř nemožné učinit platná prohlášení o tomto období,“ řekl Schnaars pro DW.
Pro samotný firemní sektor, který by měl provozovat vodíkovou infrastrukturu, jsou finanční rizika příliš vysoká. Proto německá vláda „tlačí“ rozšíření této technologie za pomoci úvěrů z veřejných rozpočtů. Má to ale háček a Südekum pokládá řečnickou otázku: kdo pokryje finanční rizika, pokud se budou až do roku 2055 hromadit případné ztráty. Soukromý sektor má totiž podle politiků v Berlíně pokrýt 25 procent rizika.
Modernizace elektrizační soustavy
Nový mechanismus dlouhodobých státních půjček chce nicméně ministr Habeck použít i pro další financování modernizace německé infrastruktury. Další krokem by mohlo být financování elektrizační soustavy. Její kapacity jsou totiž už nyní nedostatečné pro přenos obnovitelné energie ze severu země na průmyslový jih. Experti odhadují, že její modernizace spolyká až 300 miliard eur.
A podobný princip by se mohl použít i pro podporu bydlení a výstavbu bytů. Liberální poslanec Kruse ale varuje, aby se koaliční strany současné vlády nesnažily ve velkém obcházet dluhovou brzdu. Hrozí totiž, že by podobné snahy mohly opět narazit u ústavních soudců z Karlsruhe.