Mohlo by vás také zajímat
Protiruské sankce kousají. Rusům zdražují veškeré zboží, některé na trhu úplně chybí
František Novák 27. září 2023Na Rusko od začátku války dopadlo více než 13 tisíc omezení. Sankce běžným Rusům fakticky zdražují veškeré zboží na trhu,…
Na jedné straně sankce, na straně druhé bez Ruska by Evropa neměla vzácné kovy
Robert Břešťan 20. září 2023Ne vše „nerostné“ z Ruska je jen ropa a zemní plyn. I když Česko nyní žádný ruský plyn nenakupuje, u…
Čím ropný kartel OPEC+ zvyšuje riziko stagflace?
Ole Hansen 19. září 2023Cena ropy Brent se přiblížila k 93 dolarům za barel a dosáhla tak nového desetiměsíčního maxima, ropa WTI se pak blíží…
- KOMENTÁŘ
Důsledky pokračující války na Ukrajině: dieselová krize se prohlubuje
Růst cen pohonných hmot trápí nejen Česko, ale stává se globálním fenoménem, což pociťují i Spojené státy americké. Cena pohonných hmot se sice primárně odvíjí od vývoje ceny ropy, ale do hry vstupují i další faktory. Jaké?

Ceny pohonných hmot prudce rostou i ve Spojených státech. (Ilustrační foto) Zdroj: PxHere
Spiknutí pumpařů při nastavování marží podle všeho nabývá kolosálních rozměrů a nákaza se z Česka šíří už i za hranice naší kotliny!
Ani v USA totiž vývoj cen ropy a produktů v poslední době neodpovídá historickým zkušenostem. Alespoň soudě dle vývoje cen nafty v New Yorku, která od ledna vzrostla asi na dvojnásobek. Tedy násobně více než cena surové ropy (WTI zdražila asi třikrát méně). A teď o něco vážněji…
GRAF: Vývoj ceny pohonných hmot v USA
Za posledních 25 let, v USD za litr.
Zdroj: tradingeconomics.com
Různé trhy
Uvedený příklad ilustruje, že s nezvyklou dynamikou cen ropných produktů se skutečně nesetkáváme jen u nás. Jde o globální fenomén a jednoduché porovnání vývoje cen surové ropy a např. benzínu nebo nafty může být snadno zavádějící.
Vždy je totiž třeba mít na paměti, že ceny produktů jsou s cenou ropy sice úzce spjaty, ale v podstatě jde o dva různé trhy. A ty se proto denně vypořádávají se společnými, ale i se svými specifickými šoky.
Trh s tzv. středními destiláty (mj. nafta, letecké palivo) vstřebává překvapení hned několik. A to není dobrá zpráva, protože dieselové motory pohání nejen přepravu zboží, ale například i zemědělství. A drahé energie následně tlačí i na růst cen spotřebitelských.
Poptávkový šok souvisí s nečekaně rychlým oživením ekonomiky po COVIDu, která podobně jako v případě jiného zboží aktuálně naráží na nedostatečnou nabídku.
Kdo by převážel ropu z Ruska?
Nabídkový šok je však v současnosti zásadnější a souvisí hlavně s nedostatkem ruské nafty. Ten spíše než sankce reflektuje neochotu firem ruskou ropu převážet.
Třeba firma Shell by mohla vyprávět, že obchodovat s ruskou ropou je sice finančně velmi výnosné, ale není to zrovna nejlepší reklama.
Od ruské ropy a produktů tak dávají ruce pryč i nejtvrdší hráči na trhu, jako je například společnost Trafigura. Obchodníkům navíc prodražuje a komplikuje financování obchodů extrémní cenová volatilita a nepomáhají ani rostoucí sazby.
Zásoby dieselu v oblasti Rotterdamu se tak nepříjemně tenčí. Ve zmíněném New Yorku jsou nádrže plné nejméně za 32 let (delší data nejsou).
K tomu připočtěme to, že dle čerstvých agenturních zpráv v květnu vývoz ruské nafty z Kaliningradské oblasti poklesne oproti dubnu asi o třetinu (Rosněft a Lukoil absentují). Dieselová krize tak prozatím rozhodně není u konce…

každý pátek ve vašem e-mailu.