Mohlo by vás také zajímat
Síkela eurokomisařem „proti Číně“; Fed výrazně srazil sazby a ČEZ chce jít na malé reaktory s Brity aneb souhrn ekonomických událostí 38. týdne 2024
Libor Akrman 20. září 2024Povodně se podepíší na změně rozpočtu, část škod půjde uhradit z fondů EU; pojišťovna zatím hlásí škody kolem 20 mld.…
Škodovky už umí platit za tankování samy. Díky službě Pay to Fuel
Libor Akrman 16. září 2024Škoda Auto ve spolupráci s Mastercard spustila v Česku službu Pay to Fuel, která umožňuje platit za načerpané palivo přímo…
Draghi nastavil EU kruté zrcadlo, evropská pokuta pro Google a Apple a na Seznam.cz si posvítí ÚOHS aneb souhrn ekonomických událostí 37. týdne 2024
Libor Akrman 13. září 2024ECB jde se sazbami dolů; nezaměstnanost jev Česku stabilní, inflace těsně nad 2 %; Apple představil novou řadu iPhone, Apple…
- ROZHOVOR
Chceme si v Česku udržet 15 procent trhu se smartphony, říká šéf českého Huaweie
Jak se projevila pandemie na trhu s chytrými telefony? A jaký vývoj lze v tomto směru předpokládat během následujících let? I na to odpovídal Fabio Yan, šéf spotřebitelské divize čínské společnosti Huawei v ČR. Došlo i na to, jak se americké sankce podepsaly na filozofii a chodu Huaweie.
V letošním prvním pololetí čínská společnost Huawei krátce předstihla jihokorejský Samsung a byla největším výrobcem mobilních telefonů na světě. Za první tři čtvrtletí firma oznámila bezmála desetiprocentní nárůst tržeb, když utržila 671,3 miliardy čínských jüanů (100,4 mld. dolarů).
i prodeje smartphonů ale ovlivnila pandemie koronaviru a ve třetím čtvrtletí se na první místo vrátil jihokorejský Samsung. Mírný globální pokles prodejů by se ovšem podle výzkumné společnosti International Data Corporation (IDC) měl postupně vrátit k růstu.
„Na českém trhu si stále držíme silné postavení. Naším cílem pro příští rok je udržet si zde patnáctiprocentní podíl,“ říká v exkluzivním rozhovoru Fabio Yan, šéf spotřebitelské divize čínské společnosti Huawei v ČR.
Čínská společnost čelí americkým sankcím, v jejichž důsledku došlo k odstřižení od služeb Googlu. Tento ekosystém aplikací a operačního systému musel Huawei nahradit vlastním systémem. „Situace kolem mobilních služeb Googlu se nás zpočátku dotkla citelně. Například jsme na většině zámořských trhů neuvedli do prodeje řadu Mate 30. Od té doby jsme se zároveň začali soustředit na ještě intenzivnější vývoj ekosystému HMS,“ dodává Fabio Yan.
Jak se koronavirová pandemie projevila na trhu se smartphony? A jak se propad ekonomiky na tomto trhu projeví?
Koronavirus ovlivnil v roce 2020 život úplně každého. Ani my nejsme výjimkou. Naše prodejní čísla v létě poklesla, ale už se dokázala vrátit k růstu. Naše priorita se nemění, Huawei vždy bude poskytovat kvalitní produkty a služby zákazníkům. Zaměřujeme se na inovace, přičemž nehledíme na to, jak těžké časy zrovna zažíváme. V roce 2019 jsme investovali přes patnáct procent našich příjmů do výzkumu a vývoje. V letošním roce to bude ještě víc. Chceme pomoci zákazníkům, aby v těchto specifických časech mohli zůstat ve spojení právě díky technologiím.
Momentálně existuje obrovské množství výrobců smartphonů, zejména v Číně. Xiaomi poprvé předčilo Apple. Předpokládáte některá výrobní spojení? Vezmeme-li v úvahu současnou přesycenost trhu s telefony, jaké jsou předpovědi ohledně prodejů?
Dle mého posouvá vzájemná konkurence průmysl kupředu. Pro zákazníky je zase
dobře, že mají z čeho vybírat. Trh s chytrými zařízeními je možná relativně plný, ale vývoj se nezastaví, vždy budou novější technologie, které nějakým způsobem zlepší život.
Češi jsou nadšenci do inovací
Pozorujete jakožto globální společnost rozdíly mezi požadavky zákazníků v různých regionech jako Evropa, Asie, Amerika?
Obecně platí, že každý trh je jiný. Já se mohu vyjádřit k českém trhu, který mám na starosti. V této souvislosti musím zmínit jednu věc, kterou na Češích miluji. Jsou nadšenci do inovací, což je pro Huawei dobrá zpráva, jelikož sami neustále přicházíme s něčím
novým. Mám radost i z toho, že máme v České republice velmi širokou základnu věrných zákazníků.
Podle údajů společnosti IDC je Huawei dvojkou na globálním trhu s chytrými telefony, před ním je Samsung, za ním Xiaomi. Jaká je vaše pozice na trhu v Česku?
Na českém trhu si stále držíme silné postavení. Vděčíme za to především našemu širokému portfoliu produktů, stejně jako neutuchajícímu inovačnímu úsilí. To se v poslední době zaměřuje hlavně na rychlé zdokonalování ekosystému Huawei Mobile Services (HMS), včetně jeho fungování v rámci operačních systémů telefonů. Dynamický vývoj zaznamenáváme také na poli dostupnosti aplikací, které zákazníkům nabízíme v AppGallery, třetím největším virtuálním trhu s aplikacemi na světě. Naším cílem pro příští rok je udržet si na českém trhu patnáctiprocentní podíl.
Které produkty Huawei jsou v České republice nejoblíbenější?
Naše řada vlajkových smartphonů P40 je mezi zákazníky rozhodně tou nejpopulárnější, kdežto v médiích sklízel největší ohlas ještě prémiovější model Mate 40 Pro. Také segment nositelných technologií, zejména chytré hodinky, zaznamenal prudký nárůst zájmu. Díky své praktičnosti a funkčnosti se stávají běžnou součástí lidských životů.
Očekávání od vlajkové lodi společnosti – Mate 40 Pro – se tedy naplnila i při absenci služeb Googlu (Google Mobile Services – GMS)?
Po uvedení modelu na trh jsme zaznamenali, že novináři i zákazníci hodnotí Huawei Mate 40 Pro velice pozitivně. Patří mu první místo v žebříčku fotomobilů DxOMark. Podle mého názoru je Mate 40 novým králem mezi současnými smartphony. Tato vlajková řada navíc přináší celou řadu inovací a nabízí nevídaný uživatelský zážitek. Silný výkon už je trvalým symbolem všech řad Mate. Nová generace chytrých telefonů ale dosahuje dalších technologických výšin, i díky přítomnosti nejnovějšího čipsetu 5nm.
Pokud se podíváme na dostupnost aplikací, zákazníci Huaweie mají několik možností,
jak se k nim dostat. Jednou z nich je neustále se rozrůstající AppGallery, dalším nástrojem je Petal Search, vyhledávací platforma, která přináší aplikace z různých zdrojů. V neposlední řadě lze aplikace a kompletní data přenést ze starého zařízení Huawei do nového s využitím aplikace Phone Clone.
Ekosystém HMS roste
Už je to více než rok, kdy byly služby a aplikace vázané na Google zakázány pro telefony Huawei. Jak vás to ovlivnilo?
Rozhodně se nás situace kolem mobilních služeb Googlu zpočátku dotkla citelně. Například jsme na většině zámořských trhů neuvedli do prodeje řadu Mate 30. Od té
doby jsme se zároveň začali soustředit na ještě intenzivnější vývoj ekosystému HMS a v tomto směru se nám podařilo dosáhnout obrovského posunu.
Naše AppGallery se během dvou let stala třetím největším obchodem s aplikacemi na světě, na což jsme velmi pyšní. Počet aplikací se během jednoho roku zdesetinásobil, a to nemluvím o rapidním nárůstu počtu lokálních aplikací na jednotlivých trzích. Máme radost, že zákazníci takto pozitivně přijali služby HMS platformy na svých telefonech.
Přinesla vaše HMS platforma, jež v telefonech nahradila služby Google,
větší konkurenci a rivalitu mezi vývojáři či uživateli?
Myslím si, že vývojářům i uživatelům teď nabízíme více možností. Naše společnost investovala jednu miliardu dolarů do programu Shining-Star, který kontinuálně podporuje vývojáře po celém světě a motivuje je k zapojení jejich aplikací do AppGallery a systému HMS. V tuto chvíli stojí program Shining-Star za více než deseti tisíci inovativních aplikací z celého světa.
Jaká je budoucnost vašeho operačního systému Harmony? Je šance, že by se rozšířil do produktů dalších společností?
Harmony OS byl původně vyvinutý pro IoT, zejména aplikace pro chytrou domácnost. Na operačním systému nadále pracujeme, a pokud se dostane příští verzi pozornosti od našich průmyslových partnerů, zvážíme možnou spolupráci.
Seznam.cz – vzor lokálních partnerství
Letos v létě jste oznámili novou spolupráci s českou společností Seznam.cz. Co od ní očekáváte? Co bude náplní této spolupráce?
Motivací vedoucí k tomuto důležitému spojení bylo poskytnout co možná nejpřesněji lokalizované vyhledávání, stejně jako cenné služby aplikací typu Seznam.cz, Mapy.cz nebo e-mailového rozhraní, zákazníkům Huaweie. Podíleli jsme se na vývoji některých společných aplikací, což byla skvělá a obohacující zkušenost, která nám zároveň ukázala, kudy by se mělo ubírat partnerství na lokální úrovni.
Plánujete další podobnou spolupráci s jinou českou či evropskou společností?
Stále se poohlížíme po nových možnostech, tudíž to nemohu vyloučit. Seznam.cz má na domácím trhu velice specifické postavení, podobných příkladů bychom i v dalších zemích příliš nenašli. Společnost Huawei je vždycky ráda, když může být součástí místních komunit a zároveň pomoci vytvářet cenná spojení po celém světě.
Na které hlavní oblasti se soustředí váš výzkum a vývoj?
Zákazníci se mohou těšit na spoustu inovací, které s našimi novými produkty představíme, ale ze své pozice toho víc prozradit nemohu. Víc byste se určitě dozvěděli při návštěvě našeho vývojového centra ve Finsku. Jakmile to situace zase dovolí, všechny tam rádi přivítáme.
Matebooky s Microsoftem budou
Letos jste v Česku uvedli také nejnovější řadu notebooků MateBook. Jak velké máte ambice uspět s těmito zařízeními v silné konkurenci, která panuje nejen v Evropě, ale po celém světě?
Uvedení nové série laptopů bylo logickým krokem, kterým jsme doplnili naši tradičně silnou nabídku chytrých telefonů a dalších wearables. Tyto naše tenké a lehké osobní počítače nabízejí prvotřídní výkon a špičkový design, kterými uspokojí rostoucí požadavky zákazníků. Věříme, že prodeje MateBooků budou stoupat, a to jak lokálně, tak globálně.
Je nějaké riziko, že by se produkty společnosti Microsoft z vašich počítačů MateBook vydaly stejnou cestou jako Google?
S Microsoftem máme výtečnou spolupráci, naši zákazníci si jeho software nemohou vynachválit. Nevidíme zde potenciální riziko, jelikož Microsoft má potřebné licence od vlády Spojených států. Nadále se soustředíme na špičkové technologie a inovace, které chce svým zákazníkům po celém světě přinášet ve svých produktech a službách.
Chytré telefony se staly středobodem našeho života, některé jejich funkce se implementují nebo projektují do zařízení, jako jsou MateBooky, chytré hodinky, automobily, televize, chytré domácnosti. Které další nové funkce můžeme v budoucnu u smartphonů očekávat?
Věřím, že budeme svědky ještě hlubší integrace různých zařízení, což jde ruku v ruce s uživatelskou strategií Huaweie 1+8+N. Dalším trendem bude vyšší úroveň automatizace. V budoucnosti budou uživatelé přes svůj telefon kontrolovat velkou část svých každodenních aktivit, od hlasových a textových zpráv přes chytré domácnosti až po práci a volný čas, sporty, videa či online sdílení obsahu.
Budoucnost v propojeném ekosystému
Co je podle vás aktuálně největší výhodou chytrých telefonů?
V současnosti jsou smartphony nástrojem pro práci i zábavu. Umožňují nám se propojit se světem. Huawei nabízí řešení, která pomáhají zvyšovat efektivitu podnikání, takže si uživatelé mohou díky tomu užívat více volného času.
Jedním z nedostatků současných mobilů je baterie. Nabíjecí rychlost se stále zvyšuje, ale kapacita zatím zůstává u prozatímního stropu na úrovni zhruba 5 000 mAh. Věnujete se v tomto směru dalším vylepšením?
Velká baterie byla vždy charakteristickým znakem smartphonů Huawei. Většina z našich zařízení má baterii o kapacitě 4 000 nebo 5 000 mAh. Jsme schopni vyrábět baterie o ještě větší kapacitě, zároveň ale musíme myslet na scénáře a zkušenosti z pohledu zákazníků. Mezi těmito dvěma rovinami se snažíme najít rovnováhu.
Budou se smartphony nadále integrovat do našeho života, nebo se objeví jiné nositelné zařízení, které je nahradí? Některé teorie předpovídají, že fyzická zařízení budou do deseti let minulostí…
Strategie 1+8+N |
Strategii 1+8+N představila společnost Huawei již loni. Jde o vytváření ekosystému propojených technologií a zařízení, kde 1 znamená smartphone, 8 znamená další propojená zařízení jako počítač, TV, tablet, hodinky, náramky nebo sluchátka atd. a N představuje další okolní prostředí a technologie. Společným rysem je jeden propojující ekosystém. |
Éra smartphonů toho má ještě spoustu před sebou. Inovace umožní dál posouvat
uživatelskou zkušenost, zejména v oblasti softwarových řešení. Naše strategie 1+8+N (viz box vpravo, pozn. red.) míří k užší integraci a spolupráci mezi několika zařízeními. Smartphone není rozhodně mrtvou technologií. Uvidíme, jak si povede v příštích několika desítkách let, ale věřím, že bude i nadále výraznou součástí našich životů.
Co mohou zákazníci očekávat od smartphonů či jiných nositelných zařízení v horizontu pěti až deseti let? Bude tento typ zařízení ještě existovat?
Jak jsem již zmínil, myslím si, že éra chytrých telefonů jen tak nepomine. Spíše přibude víc funkcí na jednom zařízení. Sluchátka možná nebudou taková, jak je známe dnes. Trendem ale určitě bude plynulá integrace a další vývoj propracovaných ekosystémů.
Vysoce praktický mobil
Smartphony rovněž nahrazují fotoaparáty a kamery, okamžité připojení a zlepšující se vlastnosti objektivů neustále posouvají kvalitu mobilních fotografií. Jaký očekáváte vývoj v tomto směru?
Chytré telefony mohou eventuálně nahradit digitální kamery, protože jsou zkrátka praktičtější. Lidé mají k dispozici čím dál menší zařízení, která dokážou fotit a natáčet v čím dál lepší kvalitě. V budoucnosti se bude kamera kombinovat například s chytrými hodinkami, brýlemi a sluchátky. Trend bude vždy stejný – dopřát uživateli co největší míru praktičnosti.
Několik výrobců včetně Huaweie začalo vyvíjet mobily se skládacími displeji. Můžeme očekávat, že se tato technologie postupně objeví také u notebooků?
Myšlenka, že budete mít stále po ruce opravdu velký displej, je lákavá. V některých
odvětvích to může být nesmírně užitečné. Ovšem odpověď na tuto otázku závisí z
velké části na potřebách zákazníka. Zatím se zdá, že lidé upřednostňují laptopy s
fyzickou klávesnicí, čímž se limituje motivace k zakomponování skládacího displeje
do tohoto typu výrobku. Tento prvek je symbolem vyspělé technologie, zároveň ale
bude mít kvůli vysokým nákladům vždy punc prémiového výrobku.