Mohlo by vás také zajímat
Polsko se pomalu stává lídrem v oblasti bezpečnosti a obrany Evropy
Robert Břešťan 25. září 2024Česká republika se začátkem září na tři dny stala centrem globální politické debaty o bezpečnosti. Velkou část debat konference byla…
Důkaz „nemocného“ Německa? Volkswagen poprvé zvažuje zavření fabriky v Evropě
Lukáš Kovanda 3. září 2024Německá automobilka Volkswagen zpřísňuje svůj úsporný program v hlavní, stejnojmenné značce. Nevylučuje uzavírání závodů v Německu a nucené propouštění, protože…
Schizofrenní Německo: Stop pomoci Ukrajině chce nahradit ruskými rezervami, což ale dříve odmítalo
Lukáš Kovanda 19. srpna 2024Kvůli napnutým jednáním o rozpočtu už německá vláda nebude financovat novou pomoc Ukrajině, jelikož vládou nově schválené limity pro pomoc…
- ČLÁNEK
Chaos na polské hranici. Může za to Brusel, nadržuje Ukrajincům, tvrdí řidiči kamionů
Několik tisíc ukrajinských kamionů s řidiči je zablokováno na hranici s Polskem. V hlavní roli jsou polští řidiči kamionů a zemědělci, kteří ukrajinskou konkurenci považují za neférovou a nekalou, protože jim kazí ceny a bere zakázky. Brusel totiž kvůli válce zrušil přísná pravidla pro Ukrajinu a řidiči mohou fakticky bez formalit vstupovat na evropský trh.
Chaos na polsko-ukrajinské hranici vznikl kvůli tomu, že se polským řidičům kamionů nelíbí až příliš benevolentní přístup Evropské unie k ukrajinským firmám. Ty totiž fakticky získaly kvůli válce s Ruskem vstup na evropský unijní trh. Ten čítá 448 milionů obyvatel s vysokou kupní silou.
Nespokojení Poláci už blokují hraniční přechody (nově uvolnili jeden ze čtyř blokovaných, přechod Uhryniv–Dolhobyczów pro prázdné kamiony, pozn. red.) od 6. listopadu. Stěžují si, že přicházejí o zakázky a tím také o výdělky.
Za několik týdnů se na hranicích vytvořily obrovské kolony ukrajinských kamionů. Je jich několik tisíc. Řidiči si stěžují, že jsou uvěznění v mnohakilometrových frontách bez jídla a hygienického zázemí.
Nálada v Polsku se vůči Ukrajině po téměř dvou letech války zásadně změnila. V prvních týdnech ruské agrese Poláci ve velkém vítali ukrajinské běžence teplým jídlem. Také se pořádaly sbírky na oblečení, obyvatelé Polska nabízeli ubytování, autobusy je zdarma rozvážely po celé zemi. Nyní už takové nadšení z pomoci Ukrajině nepanuje, všiml si web Politico.
Ukrajina žádá větší pomoc od Západu
Země přitom odolává silnější ruské armádě, ale ukazuje se, že bez větší podpory Západu (Bílý dům dokonce varoval, že už nemá peníze na další pomoc a čeká na schválení nového finančního balíku Kongresem, pozn. red.) není schopna Ukrajina ruské jednotky ze svého území vytlačit.
Blokování ukrajinských přístavů v Černém moři vedlo na začátku války právě k tomu, že Brusel souhlasil s volnou silniční přepravou zboží do EU. Hlavně se jedná o zemědělské komodity, ty ale kazí ceny zemědělcům v sousedních zemích. Nejhlasitěji si stěžují polští farmáři a nyní se k nim přidali i řidiči kamionů.
V situaci, kdy v Polsku panuje fakticky bezvládí (viz box) a čeká se na sestavení stabilní vlády Donalda Tuska, Brusel kritizuje Varšavu, že s chaosem na hranicích nic nedělá a nesnaží se Kyjevu vyjít vstříc s funkčním řešením.
Tusk zase kritizuje dočasnou vládu Mateusze Morawieckého, že akutní problémy neřeší, ale pouze to předstírá.
Dočasná Morawieckého vláda |
Nová polská vláda pod vedením Mateusze Morawieckého z Práva a spravedlnosti (PiS) složila přísahu do rukou prezidenta Andrzeje Dudy. Očekává se ale, že tento kabinet brzy skončí, protože nezíská podporu v Sejmu. PiS je sice nejsilnější stranou, po říjnových volbách ale už nemá v parlamentu většinu. Poslanci zřejmě zvolí novým premiérem Donalda Tuska, který byl v čele vlády v letech 2007 až 2014. Poté byl šéfem Evropské rady. Měl by sestavit proevropskou vládu. Kromě jeho Občanské koalice ji mají tvořit strany Třetí cesta a Nová levice. |
Ukrajinci nemusí splňovat unijní pravidla
Polským profesionálním řidičům se nelíbí, že EU zrušila pro ukrajinské řidiče povolenky, které by regulovaly jejich práci na území Evropské unie. Toto opatření má platit minimálně do poloviny příštího roku.
Stěžují si, že Ukrajinci benevolentní přístup zneužívají a „kradou“ polským firmám zakázky. Nemusí totiž pro převážení zakázek kamkoliv po území Unie splňovat žádné formality, které musí naopak splňovat unijní speditéři.
Přes hranici zpět na Ukrajinu pouštějí protestující Poláci pouze dodávky humanitární pomoci a vojenského materiálu.
K protestu se ze solidarity s Polskem v pátek 1. prosince přidali také autodopravci ze Slovenska, kteří začali blokovat přechod Vyšné Nemecké – Užhorod. V úterý 5. prosince ale blokádu přerušili.
I slovenské ministerstvo dopravy požadavky chápe a sdílí obavy před lacinou ukrajinskou konkurencí. Unie autodopravců Slovenska (UNAS), která protest organizuje, v reakci na jednání ministrů dopravy zemí EU ze 4. prosince dodala, že zatím žádný posun řešení nevidí a zůstává ve stávkové pohotovosti.
Milion ukrajinských kamionů
Zástupce polských nespokojených „kamioňáků“ Rafał Mekler, který vlastní přepravu ve východním Polsku, dokonce tvrdí, že Ukrajinci před válkou provozovali nákladní dopravu se 160 tisíci kamionů a letos jich už mají jeden milion.
Nutno ale zdůraznit, že Mekler je také výraznou politickou figurou pravicové strany Konfederace. A ta protesty na hranicích s ukrajinským sousedem organizuje. Ve svých příspěvcích na sociálních sítích označil Ukrajinu za „rozmazleného spratka“, který zneužívá pomoc Západu a zejména vstřícnost a velkorysost Polska.
VÍCE K TÉMATU:
Polští farmáři bojují proti ukrajinskému obilí. Kritizují Varšavu, že jen slibuje
Země na východě Evropy si stěžují na Ukrajinu. Zaplavila trh pšenicí a kukuřicí
Před válkou se dopravní zakázky mezi Polskem a Ukrajinou rozdělily mezi obě země v poměru 60 ku 40 ve prospěch Ukrajiny. Nyní to je 90 ku 10, stěžují si polské firmy.
Zástupci ukrajinských firem, jako je Oleksij Davyděnko, který vlastní firmu pro zdravotnické potřeby Medtechnika, naopak tvrdí, že Kyjev až příliš spoléhal na pomoc Varšavy a nyní toho lituje.
Ukrajina je na přístupu do EU přes Polsko ekonomicky závislá. Blokáda hranic už stála ukrajinskou ekonomiku přes 400 milionů eur (9,8 miliardy korun), zdůraznil v Kyjevě viceprezident Asociace mezinárodních dopravců Volodymyr Balin.