Mohlo by vás také zajímat
Elektrický Elroq na scéně; Kellnerová v čele českých boháčů a Brusel může zavést cla na čínská elektromobily aneb souhrn ekonomických událostí 40. týdne 2024
Libor Akrman 4. října 2024Vláda si plácla s odbory; dálniční známka zdraží; povodňový schodek prošel; O2 může převzít Nordic Telekom; Rozpočtové radě se nezdá…
Milovaná i proklínaná Tesla. Očekávání investorů zatím ale spíš nenaplňuje
Marek Nemky 3. října 2024Tesla se v poslední době potýká mimo jiné s rostoucí konkurencí ve Spojených státech, slabou státní podporou prodeje elektromobilů v…
České průmyslové oživení bez resurekce u sousedů bude “jen klopýtat”
Jan Bureš, Jan Čermák 30. září 2024Zatímco v německém průmyslu nálada v tamním průmyslu v září spadla do blízkosti ročních minim, tak v Česku naopak mírně…
- ČLÁNEK
Automobilky mění plány produkce elektromobilů. O drahé elektrické vozy není zájem
Stále více automobilek mění svou původní strategii produkce elektromobilů. Prodej drahých luxusních elektromobilů nemá u zákazníků potřebnou odezvu. Na trh vstupují spíše zájemci o koupi malého a levného elektrického auta do města, případně roste zájem o hybridní pohony. Svou roli hraje také Muskova cenová válka a zlevňování vozidel Tesla.
Elektromobilita a přechod na bezuhlíkovou dopravu se v posledních letech staly zaklínadlem automobilového průmyslu po celém světě. Nyní se ale ukazuje, že zákazníci nechtějí utrácet mnohem vyšší částky za auta, která mají menší dojezd než tradiční vozy se spalovacími motory.
A pokud ano, dávají přednost spíše menším a levnějším autům do města. Případně se zajímají o hybridní pohony.
O plně elektrické luxusní vozy, které měly automobilovým výrobcům drahý vývoj zaplatit vysokými maržemi, je zájem minimální, napsal web Business Insider.
General Motors začne více podporovat hybridy
Jednou z automobilek, které přehodnocují původní plány výroby plně elektrických luxusních aut, je americký výrobce General Motors. Jeho ředitelka Mary Barraová oznámila, že se výrobce aut tradičních značek Buick, Cadillac, Chevrolet nebo GMC začne v reklamní kampani více zaměřovat na podporu modelů s hybridními pohony na trhu v Severní Americe. Nepřímo přiznala, že plně elektrická luxusní auta jsou příliš drahá a není o ně mezi potenciálními kupci zájem.
A GM není jedinou automobilkou, která mění svoji strategii. Pomyslnou zpátečku zařadil i švédský výrobce Volvo. Dceřiná značka pro elektrovozy Polestar Automotive se stala až příliš velkým „jedlíkem“ finančních prostředků. Řízení firmy i proto předává vlastníkovi automobilky Volvo Cars, čínské společnosti Geely Holding. V reakci na toto rozhodnutí akcie Volva zpevnily o dvacet procent.
I to dokládá, že investoři nevěří tomu, že by byla v současné době sázka na produkci drahých elektromobilů trefou do černého.
Nepřímý důkaz, že o elektromobily není mezi řidiči kdovíjaký zájem, zaznamenává i autopůjčovna Hertz. Největší americká půjčovna vozů se proto rozhodla, že prodá třetinu svých elektromobilů ze svého vozového parku v Americe. Ty tvořily asi desetinu celkového počtu aut.
Musk odstartoval „brutální“ cenovou válku
Argumentovala hlavně tím, že opravy aut s akumulátory jsou příliš drahé a nevyplatí se. Navíc poptávka po zapůjčení elektromobilů není tak vysoká, jako po těch se spalovacími motory.
Rozhodnutí společnosti Hertz souvisí také s tím, že automobilka Tesla začala loni na podzim snižovat prodejní ceny svých nových aut. Elon Musk tak částečně reagoval na levnější čínskou konkurenci a vyvolal tím na trhu s elektromobily cenovou válku, jak napsal časopis Forbes.
Čínská cenová válka v Evropě |
Čínské automobilky agresivně vstupují na evropský trh. Poskytují obrovské slevy na své elektromobily. Například čínská značka GWM nabízí malý elektromobil Ora 03 s dojezdem 310 kilometrů se slevou 12 tisíc eur (300 tisíc korun), informoval německý Handelsblatt. Bez slevy se prodávalo auto velikosti VW Golf za 39 tisíc eur (975 tisíc korun). „Nacházíme se na začátku cenové války,“ připustil Michael Ziegler, šéf asociace automobilového průmyslu v Bádensku-Württembersku. |
Zejména západní automobilové značky nemají tak vysoké marže jako Tesla. Proto je prostor pro zlevňování jejich modelů s kabelem do elektrické zástrčky minimální.
„Je to celkem brutální. Nedokážu si představit, že současný status quo může být udržitelný pro každého,“ nechal se koncem minulého roku slyšet finanční ředitel německé automobilky Mercedes-Benz Harald Wilhelm.
Pokračující cenová válka podle analytiků banky Morgan Stanley povede k nižším prodejům elektromobilů tradičních automobilek.
Vydělat by na tom ale mohl čínský výrobce BYD, který už na konci minulého roku předstihl v globálních prodejích plně elektrických aut americkou Teslu.
Navíc podle údajů Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) během prosince prodeje elektromobilů v EU poprvé od dubna 2020 klesly meziročně o 17 procent.
Analytici banky HSBC uvedli, že ceny elektromobilů jsou pod stále větším tlakem rostoucí konkurence v automobilovém sektoru.
I přesto ale odhadují, že trh s elektromobily bude růst do roku 2030 ročním tempem o 25 procent. Na konci dekády by mohly elektromobily na evropském trhu tvořit až tři pětiny nově prodávaných aut.
Dva tábory: plná elektrifikace, nebo hybrid
Automobilový trh se v posledních letech rozdělil na dva tábory. Část producentů aut, jako je GM nebo Volkswagen, se rozhodla vsadit svou budoucnost na masovou produkci plně elektrických aut.
Naopak druhý tábor, který zastupuje například japonská Toyota nebo automobilka Stellantis – sdružuje francouzskou automobilku Groupe PSA a italsko-americkou společnost Fiat Chrysler Automobiles –, naopak vsadil na postupný přechod k elektromobilitě a nabízí řadu modelů aut s hybridním pohonem.
VÍCE K TÉMATU:
Čína určuje vývoj a produkci elektrobusů ve světě. Západu „ujel vlak“ i v tomto sektoru
Německo se potýká s nástupem elektromobility. Doplatí na to i Česko?
Mistr outsourcingu Foxconn: Nechce dělat jen elektroniku, bude vyrábět i elektromobily
Poslední kroky GM ukazují, že druhý tábor bude mít pravděpodobně v následujících letech na trhu s automobily výhodu. I šéfka GM Barraová uznala, že modely aut s hybridním pohonem mají ve většině segmentů automobilového trhu vysoký potenciál. Stále totiž chybí hustá síť dobíjecí infrastruktury, která většinu zákazníků od koupě plně elektrického auta odrazuje.
Omezení investic
Změny na trhu s auty plnými akumulátorů vedou k tomu, že automobilky přehodnocují investice do dalšího vývoje. V Severní Americe se například výrobci elektromobilů zavázali, že investují až sto miliard dolarů na vývoj aut s elektromotory. Jejich uživateli se mají stát první řidiči, tedy mladí. To ale znamená, že dobíjecí auta musí výrazně zlevnit.
„Velký počet lidí žije od výplaty k výplatě. Mají dluhy na kreditních kartách, hypoteční dluhy,“ prohlásil už loni v říjnu šéf Tesly Elon Musk, když oznámil, že jeho automobilka musí vyrábět auta za mnohem dostupnější ceny.
Jako příklad dostupnosti elektromobilů může posloužit cena oblíbeného Fordu F-150 na americkém trhu. Zatímco v elektrické verzi stojí okolo 50 tisíc dolarů (1,2 milionu korun), základní verze s benzinovým motorem stojí 37 tisíc dolarů (860 tisíc korun), tedy téměř o třetinu méně.
Podle analytické služby Bloomberg BNEF bude trvat minimálně další tři roky, než se ceny akumulátorů zlevní natolik, aby ceny aut s bateriemi mohly konkurovat modelům se spalovacími motory.