ANKETA PEAK VOICE
Opravdu lze rozpočet na příští rok se schodkem 252 miliard korun označit jako zodpovědný, jak prohlásil ministr financí Zbyněk Stanjura?
Michal Skořepa, ekonom České spořitelny
Za zodpovědný bych pokládal rozpočet, z něhož bude plynout neutrální strukturální, tedy vnitřní, dlouhodobé nastavení českých veřejných financí. Strukturální podstata vládního návrhu rozpočtu na příští rok je ale zřetelně deficitní.
Z pohledu politické reality nepříliš soudržné pětikoalice jde možná o maximum možného, nicméně o dosažení ideálu zodpovědnosti bych nemluvil.
Z detailnějšího pohledu bych za odpovědný pokládal rozpočet, který mimo jiné napomáhá potřebnému zvýšení kvality českého školství udržováním průměrného učitelského platu na úrovni 130 procent průměrné mzdy, zatímco s předloženým návrhem bude podle názoru ředitelů škol splnění tohoto cíle obtížné…
Pavel Sobíšek, hlavní ekonom UniCredit Bank
Pod pojmem odpovědnost si v rozpočtovém procesu může každý představit něco jiného. Pro mě je podstatné, že vláda podniká kroky ke zmírnění růstu zadlužení země. Že je v tomto ohledu na správné trajektorii, lze soudit podle oboustranné kritiky, kterou svým přístupem vyvolává.
Populisté ji kritizují za to, že vůbec nějaká opatření prosazuje (peníze přece rostou na stromech, že?), zatímco konzervativní část koalice by si představovala razantnější brzdu zadlužování.
Výsledný balík opatření, který je základem pro sestavování rozpočtu na rok 2024, se tak jeví jako rozumný kompromis. Tím netvrdím, že se mně v návrhu rozpočtu vše líbí. Odráží ale politickou realitu, jednoznačně povede ke zmírnění růstu dluhů a není natolik restriktivní, aby neumožnil ekonomice nastartovat růst…
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Co pohání inflaci v Česku? Drahé potraviny to spíše nejsou
Dá se ještě věřit ministrovi financí? Vláda v otázkách rozpočtu stále tápe
Schodek státního rozpočtu se snížil, ale další nárůst ho nemine
Petr Kymlička, partner skupiny Moore Czech Republic
Návrh rozpočtu na příští rok bych rozhodně jako zodpovědný neoznačil. Jestliže se dle slov ministra financí nepředpokládají žádné mimořádné výdaje v důsledku vnějších krizí, pak to vlastně znamená, že schodek ve výši čtvrt bilionu korun považuje vláda za normální, stejně jako stále velmi rychlý růst zadlužování.
Upřímně řečeno, očekával jsem mnohem radikálnější přístup k úsporám. Do relativního snížení schodku oproti roku 2023 se ostatně nepromítl ani celý očekávaný efekt konsolidačního balíčku. Kromě toho mám pochybnosti i o struktuře jednotlivých výdajových kapitol.
Asi nelze zpochybňovat výdaje na obranu, ale zbytek rozpočtu je spíše odrazem snahy najít krátkodobý kompromis v koalici než ambiciózním, cílevědomým a strategicky orientovaným plánem.