Čísla z německé ekonomiky v posledních týdnech nevyznívala dvakrát přesvědčivě. Průmysl v červnu překvapivě výrazně poklesl (o 1,5 procenta). Po jeho výsledcích reálně hrozí, že se německý HDP za druhý kvartál dočká revize směrem dolů.
Zatímco první odhad HDP ukazoval na stagnaci největší evropské ekonomiky, slabý červnový průmysl ukazuje spíše na lehký pokles.
GRAF: Vývoj německého HDP
Za poslední 3 roky, v procentech.
Zdroj: tradingeconomics.com
I když Německu nikdo nevěští hlubokou recesi, je pravděpodobné, že za celý rok německé hospodářství skončí v mínusu.
A to samozřejmě není dobrá zpráva ani pro Česko, která se naopak recesi snaží opustit. Klopýtající německá ekonomika bude na Česko působit jako nechtěná brzda bránící oživení.
Předpokládáme, že na českou ekonomiku bude působit pozitivně stabilizace spotřeby domácností (daná postupnou stabilizací reálné mzdy a poklesem míry úspor), ale negativně se pravděpodobně bude projevovat slabší zahraniční poptávka, zejména ta z Německa.
Český průmysl lepší německého
Dobrou zprávou je, že český průmysl na tom zatím zdaleka není tak špatně, jako ten německý, a to zejména v klíčovém segmentu automotive.
V Česku v posledních měsících jede výroba dopravních prostředků na plný plyn. Konečně výrazněji poklesl počet firem čelících výpadkům v subdodávkách (podíl klesl v průběhu roku 2023 z více než 90 procent na méně než 30 procent firem) a i díky tomu se využití kapacit pohybuje poblíž historických maxim (nad 92 procent).
To německý automotive nezažívá zdaleka tak impozantní “come back”. Jednak proto, že čelil problémům již před startem pandemie COVID 19 – po aféře DieselGate (od roku 2017) šla v Německu produkce automotivu postupně dolů.
GRAF: Srovnání produkce v autoprůmyslu vybraných zemí
Od roku 2017 do půli roku 2023, bazický index v procentech (2017=100)
Zdroj: Patria s použitím dat ACEA, Eurostat, DG ECFIN
A po pandemii zase v důsledku zostřené konkurence na poli elektro-mobility (zejména ze strany Číny a USA) tradiční němečtí výrobci ztrácejí globální tržní podíly. I proto se výroba segmentu automotive v Německu pohybuje v tuto chvíli stále zhruba 14 procent pod úrovněmi roku 2017.
Musíme držet Němcům palce
Dobrou zprávou je, že výroba v Česku prožívá (kvůli řadě důvodů včetně orientace na levnější modely) “zatím” zcela jiný příběh (produkce je skoro 30 procent nad úrovněmi roku 2017).
Tato radost však může být velmi krátkodobá. Jednak energeticky náročná odvětví (chemický, papírenský, kovozpracující průmysl) jsou v Česku v úplně stejných potížích jako ve zbytku Evropy.
A pokud by Evropa měla v důsledku přechodu na elektromobilitu čelit trvalému poklesu výroby automobilů, Česko nezůstane stát zcela stranou – dříve nebo později to negativně pocítí celá síť českých subdodavatelů. Nezbývá tedy než “držet německým automobilkám palce”, ať v zostřené globální konkurenci nakonec uspějí.