Mohlo by vás také zajímat
Boeing se přiznal; inflace u nás už je na 2 % a čínská automobilka BYD zaplaví Evropu vozy z Turecka aneb souhrn ekonomických událostí 28. týdne 2024
Libor Akrman 12. července 2024Pražská burza nejvýše po 16 letech; u Volkswagenu přituhuje, Škoda Auto naopak spokojená; O2 koupí operátora Nordic Telecom Regional; kurýrní…
Důchodová reforma poprvé prošla, zbrojař Strnad koupí americkou Vista Outdoor a Trump je vinen aneb souhrn ekonomických zpráv 22. týdne 2024
Libor Akrman 31. května 2024Saudi Aramco „pustí" další akcie; vlastník Royal Mail kývl Křetínskému; stát podpoří dostupné bydlení; Němci budou ukládat CO2 pod zem;…
Tesla propustí desetinu lidí, Colt CZ může koupit Sellier & Bellot a Portál občana už je v mobilu aneb souhrn ekonomických událostí 16. týdne 2024
Libor Akrman 19. dubna 2024Britská Royal Mail nechce Křetínského; Avast dostal pokutu 351 milionů Kč; čínské automobilky expandují do Evropy; český autoland šlape; Muskův…
- ROZHOVOR
Tomáš Balík (Samsung): Vývoj mobilů se soustředí na tři hlavní oblasti – hardware, aplikace se službami a zábavou, a hlavně na zabezpečení
Ačkoli výrobci elektroniky mají problémy kvůli nedostatku čipů, na prodejích se to neodráží. Dopady covidu zájem o mobily a další zařízení nijak neutlumily. „Výraznou změnou je přesun poptávky z kamenných prodejen ještě více do on-line prostředí, ale neznamená to zánik klasických prodejen,“ říká v exkluzivním rozhovoru Tomáš Balík, šéf mobilní divize Samsung Electronics pro ČR a SR.
Jihokorejská společnost Samsung je jedním z výrobních a prodejních lídrů elektroniky po celém světě. Podle průzkumu firmy Canalys byl Samsung největším výrobcem smartphonů za letošní první čtvrtletí. A nedávná data společnosti Strategy Analytics například ukázala, že koncern má na trhu prodejů smartphonů 23procentní podíl. V Česku podle slov lokálního zastoupení je to dokonce o dost víc.
S Tomášem Balíkem, ředitelem mobilní divize českého a slovenského Samsungu, jsme si povídali především o tom, jak se v odvětví projevil dopad pandemie covidu-19, ale i o současných trendech.
„Ačkoli by se mohlo zdát, že největšími vítězi pandemie jsou ‚čistokrevní‘ on-line prodejci, není tomu tak. Nejvíce získaly takzvané omni-channels, tedy ti, kteří kombinují e-shop a vlastní kamenné prodejny,“ říká Tomáš Balík k posunu chování prodejců.
Rozhovor se stočil také k nástupu mobilních sítí páté generace (5G), do nichž nejen výrobci koncových zařízení, ale i operátoři investují nemalé prostředky. „Jen u nás jdou do infrastruktury miliardy korun. Přitom zatím není vůbec vytížená, ale bude. V loňském roce už deset procent prodaných mobilů podporovalo technologii 5G a podíl se bude rychle navyšovat,“ upozorňuje Balík.
Celý svět bojuje s nedostatkem čipů. Jak se Samsung vyrovnává s výpadky dodávek polovodičů?
Dopadá to na nás stejně jako na všechny výrobce, kteří s čipy pracují, jde o celosvětový problém. S tím, jak enormně vzrostla poptávka po všech zařízeních a že se – i když jen na chvíli – kvůli koronaviru uzavřely továrny na výrobu čipů, zkomplikovala se logistika a čekací doby se prodlužují. Nejvíce to ale asi zasáhlo automobilový průmysl.
Tomáš Balík (47 let) |
Od roku 2018 je ředitelem divize mobilních zařízení Samsung Electronics Czech and Slovak. Je zodpovědný za produktový marketing a prodej v divizi zastřešující všechna mobilní zařízení a související služby v České republice a na Slovensku. |
Jak koronavirová pandemie ovlivnila byznys s elektronikou?
Výrobní problémy se odvíjejí hlavně od nedostatku čipů. Co se týká dopadu na maloobchod, ten nebyl úplně drtivý, ale záleží na dílčích segmentech. Vezmu-li spotřební elektroniku jako celek, prodeje rostly. (Podle Canalys jen Samsung prodal celosvětově za první kvartál 76,5 milionu chytrých telefonů, pozn. red.)
Dařilo se prodeji televizí, notebooků, chytrých telefonů, tabletů a prakticky všech zařízení pro domácí kanceláře či pro zajištění výuky dětí na dálku. Nahoru šly i prodeje zábavní elektroniky, tedy herních konzolí.
Omni-channels vítězi pandemie
Přinesl covid změny v trendech nakupování?
Jednoznačná a výrazná změna je, že se poptávka přesunula z kamenných prodejen ještě více do on-line prostředí. Češi ještě donedávna drželi prvenství v on-line nákupech, v čase covidu nás ale o fous předběhli Britové. Ti 61 procent nákupů realizují na internetu, v případě Česka je to necelých 60 procent.
Ačkoli by se tedy mohlo zdát, že největšími vítězi pandemie jsou „čistokrevní“ on-line hráči, není tomu tak. Nejvíce na tom získaly takzvané omni-channels, tedy ti, kteří kombinují e-shop a vlastní kamenné prodejny, jako třeba společnost Datart. Čistí on-line prodejci se v souhrnu víceméně udrželi na předcovidových číslech, možná někdo zaznamenal mírný nárůst. Kdo šel v tržbách samozřejmě dolů, jsou kamenné prodejny.
Dokážou se tyto kamenné prodejny dostat rychle na předkrizová čísla?
Musíme si uvědomit, že ani v případě kamenných prodejen elektroniky nešlo o žádnou tragédii. Propad nebyl natolik razantní, že by se z toho musely dostávat roky. Spadly v řádu procent, nikoli několika desítek procent, jak by se mohlo zdát. Takže návrat na čísla z doby před pandemií bude rychlý a jsme přesvědčen, že koronakrize pro kamenné prodejce elektroniky nebyla fatální.
Na kamennou prodejnu elektroniky lidé nikdy nezanevřou, už jen třeba kvůli nutnosti osobního vyřízení případné reklamace. Kamenné prodejny se ale možná i proto více transformují ve výdejní místa a showroomy. Samotný nákup bude probíhat on-line, ale prodejny vždy budou mít svoje opodstatnění. Oproti zásilkovým službám a úložným boxům mají obrovskou výhodu v tom, že obsluha může zboží zákazníkovi vždy ukázat, rozbalit, nechat ho něco vyzkoušet, může poradit… Myslím, že oněch 60 procent nákupů on-line je vlastně takový strop, že o moc výš internetové prodeje už neporostou, a když, tak jen velmi pozvolna, ne skokově.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
5G jako účinný ekonomický lék pro Česko na koronavirovou pandemii
Jiří Rynt (Ericsson): Díky 5G nás čeká více virtuální reality a samořiditelných aut
Hlídáte svoji digitální stopu? Pozor, na co klikáte, internetoví šmejdi řádí stále více
Čím to je, že se Češi s Brity drží na špici v on-line nakupování?
V Česku i Anglii jsou velmi rozvinuté kvalitní doprovodné služby – rychlé doručení, široké možnosti vyzvednutí zboží. Uvědomte si, že i doručení objemného bílého zboží je reálné třeba do dvou dnů, což je v Evropě opravdu unikát.
Zákazníci v těchto dvou zemích jsou zhýčkaní a netrpěliví, nejdéle jsou schopni akceptovat doručení do tří dnů od nákupu. V zemích na západ od nás je to pět dní i týden, což ale český zákazník nepřipustí nebo jen velmi výjimečně. Logistika prostě vládne světu.
V Česku je také velmi silná konkurence maloobchodních prodejců, kteří vědí, že konkurovat pouze cenou ztrácí v dnešní době význam, a proto nabízejí právě velmi kvalitní doprovodný servis. A koncový zákazník se ho už naučil vyžadovat. Vzpomeňme, že to není tak dávno, co byly marketingové akce na dopravu zdarma jednou za čas, nyní se stává doprava zdarma standardem.
Operátoři mobily neprodávají
Ještě nějaký markantní rozdíl oproti Západu u Čechů pozorujete?
V segmentu prodeje mobilních telefonů nemají operátoři tak silný podíl, jako je tomu v západních zemích nebo třeba i na Slovensku. U nás nemá operátorská trojice ani třetinový podíl na trhu prodeje mobilů. Celých 70 procent prodejů smartphonů se uskutečňuje prostřednictvím retailu. Například ve zmíněné Británii je poměr přesně obrácený. Čeští operátoři se jednoduše soustředí na hlasové a datové služby, hardware si zákazníci koupí jinde.
Jejich byznysmodel je postavený na nízkých nebo žádných dotacích na zařízení, které jsou běžné v jiných zemích. Je tu velmi silný on-line trh, což operátoři z podstaty svého byznysu nevyhledávají, protože smlouvy v papírové podobě znamenají návštěvu prodejny.
Zmínil jste datové služby, kde na jedné straně stojí navyšování nabízeného objemu dat, na straně druhé je rychlost. Obojí souvisí i s rozvojem sítí. Jak si v Česku stojíme v otázce 5G sítí?
Máte pravdu, že je to jeden z trendů, který vidíme již několik let. Operátoři do sítí nové generace investují ohromné prostředky, do infrastruktury jdou miliardy korun. Přitom zatím není vůbec vytížená, ale bude. Už deset procent prodaných mobilů v loňském roce podporovalo technologii 5G a podíl bude rychle přibývat. Operátoři musejí nějak vydělat, aby se jim investice vrátily. Otázka je, zda by se nějak posunula tato návratnost a celý smysl investic, kdyby do Česka vstoupil čtvrtý operátor.
Přístrojů 5G na trhu přibývá, přitom ale z pohledu koncového uživatele vlastně síť 5G nemá až tak velký smysl. Hlavní přínos by měla znamenat hlavně pro průmysl a jeho digitalizaci.
Určitě, v oblasti automatizace, robotizace a digitalizace výroby a všude tam, kde je nutné přenášet ohromné množství dat, mají 5G sítě nezastupitelné postavení. Je to budoucnost. A ani ne tak vzdálená. Do tří let by měla polovina prodaných mobilních zařízení podporovat 5G. I když ani 4G není využité ani z půlky své kapacity. Je to ale nezastavitelný a nevyhnutelný vývoj.
Samsung v tuto chvíli už nedělá nic, co by nepodporovalo 5G?
To ne, ještě stále máme zařízení, která jsou postavená na LTE a 4G, ale jakékoli produktové novinky představené letos a v dalších letech už budou jen 5G. Jihokorejští vývojáři už dokonce pracují i na technologii 6G.
Chtějí čeští zákazníci 5G výrobky, jsou ochotni si za ně připlatit?
Český zákazník je hračička, a chce tedy nové, nejlepší produkty. Takže ano, zaznamenáváme poměrně velký zájem.
Comeback tabletů
Jak jsme přijali „ohebné“ telefony?
Poslední dva roky i po nich poptávka stoupá. Máme v portfoliu dva takové modely, jeden manažerský (model Galaxy Z Fold) a jeden menší (model Galaxy Z Flip). Od začátku jsme věřili, že si v Česku tyto modely najdou svůj segment, a potvrzují nám to stoupající prodeje. Loni jsme celosvětově prodali nižší stovky tisíc kusů a letos bychom se měli dostat na čtyřnásobek. Podobné je to i v Česku, kopírujeme globální prodeje, loni jsme zde prodali nižší tisíce kusů a letos očekáváme násobky. Nicméně na celkových tržbách a prodejích smartphonů Samsung se podílejí v jednotkách procent.
Do „ohybatelné“ technologie se vkládalo mnoho nadějí, měla dokonce vytlačit tablety, ale třeba současná pandemie ukázala nezastupitelné místo tabletů při výuce dětí na dálku…
Prodeje tabletů skutečně před pár lety klesaly, ale od té doby se drží na stabilní úrovni nebo mírně rostou. Spoustě lidí možná bude stačit větší telefon, ale těch, kteří budou mít v domácnosti kombinaci mobilu a tabletu, bude pořád víc. Mobily nikdy nevytlačí tablety, už jen z toho titulu, že se používají k jinému účelu.
Dítěti raději dáte do ruky tablet, aby si pustilo videa z YouTube, Netflixu nebo si zahrálo nějakou hru. Zvuk, pohodlí a velikost displeje hrají pořád ve prospěch tabletů. Spíše si myslím, že tablety mají potenciál nahradit v některých domácnostech notebooky, což se také ukázalo v době pandemie a výuky žáků on-line, kdy prodej tabletů vyskočil.
Nárůst obliby je patrný také u chytrých hodinek. Je zájem třeba o produktové balíčky, které kombinují mobil a chytré hodinky či něco dalšího?
Ano, je to jeden z trendů, na které zákazníci slyší. V Samsungu takové balíčky také nabízíme, třeba ještě v kombinaci s bezdrátovými sluchátky. A obliba chytrých hodinek roste s tím, jak se stávají „chytřejšími“. Hodinky od Samsungu třeba už umějí měřit i krevní tlak a EKG, jejich užití tak není pouze pro sportovce. Přibývá čím dál více zdravotních funkcí, například prevence infarktu. Cílová skupina se díky tomu rozšířila.
Bezpečnost dat je klíč
Jak moc se může celý ekosystém chytrých zařízení uživatelů, ale i domácností rozrůst ve smyslu napojení třetích stran, například z pohledu pojištění, poskytovatelů energií a podobně?
Myslím si, že anonymitu je třeba zachovat v případě, že člověk nebude chtít data sdílet třetím stranám. Je možné, že se dočkáme toho, že ke zdravotním datům z vašich chytrých hodinek bude mít přístup váš lékař, ale vy nebudete mít povinnost mu je sdílet. Zneužívání dat, ať už státní, nebo soukromou autoritou, odmítám.
Rizika zneužití ale sílí, ne?
Nedokážu hovořit paušálně, ale Samsung v tomto směru používá systém zabezpečení Knox, což je aktivní zabezpečení dat přímo v aparátu. Stejný systém zabezpečení používá třeba armáda, různé vládní a bankovní instituce i NATO.
Bezpečnost dat je klíč. Vezměte si, kolik informací a dat máte v mobilu, který slouží i jako prostředek plateb. To vše musí být dokonale zabezpečeno už na úrovni zařízení, nejen cloudových služeb. Lidé chtějí mít v mobilech co nejvíce aplikací a informací, aby s sebou nemuseli nosit peněženky.
Vývoj telefonů se proto soustředí na tři oblasti: nejen na samotný hardware, ale také na softwarové zabezpečení zařízení a navázané aplikace s nejrůznějšími službami a zábavou, což si na androidové platformě žádá uzavírání řady partnerství s dalšími technologickými giganty.