Mohlo by vás také zajímat
Itálie jako „ekonomický tygr“ zastínila Německo. Růst ekonomiky je ale tažen zadlužením a dotacemi
František Novák 12. dubna 2024Italská ekonomika roste vyšším tempem než německá. Její růst je ale spojen s vysokými dotacemi a rostoucím vládním dluhem.
Putinovi pomahači: Německé firmy opravují okupovaný Mariupol, aktivní je hlavně Knauf
František Novák 11. dubna 2024Přístavní město Mariupol kompletně zničila ruská okupační vojska. Nyní město u Azovského moře využívá Putin pro svou propagandu a s…
Německo se stalo zemí větrných turbín. Nikde v Evropě se nestaví víc, Česko zaostává
František Novák, Libor Akrman 4. dubna 2024Po předchozím útlumu se v roce 2023 v Německu postavilo 745 nových větrných turbín o celkovém instalovaném výkonu 3,6 GW.…
- Článek
Tchibo hledá pořádný impuls. Nový šéf mění firmu od základu
Káva je jen začátek. To naučila své zákazníky německá společnost Tchibo, když postupně rozšiřovala nabídku. Kromě kávy začala prodávat oblečení, vybavení do domácnosti nebo i zájezdy. V Německu lidé vtipkovali, že je jen otázkou času, než se v Tchibu začnou prodávat i auta. Neustále rostoucí nabídce, která se každým týdnem mění, má být nyní konec.
Před téměř 70 lety začal německý podnikatel Max Herz podnikat s kávou. Tchibo začínalo jako zásilkový obchod, který se během desetiletí propracoval až na třetího největšího prodejce kávy na světě. A jak praví firemní slogan: Káva je jen začátek, firma postupně rozšiřovala svůj sortiment i o nekávové výrobky.
Jenže svět byznysu je neúprosný a Tchibo se dostalo do určité fáze stagnace. Nyní to chce zvrátit nový šéf společnosti Thomas Linemayer, který chystá velké změny. Úkol, který před ním stojí, je jasný: dokázat, že Tchibo může zase růst.
Zbrusu nový výrobek – limonáda Mazagrande |
Součástí změn a inovací je i vstup do nového segmentu. Česká pobočka Tchibo spouští prodej nápoje Mazagrande. Inspirovala se k němu alžírským nápojem, který je alternativou k známému frappé. Místo mléka jsou ale do něj přidány citrusové šťávy. Na trhu tak má být konkurencí energetickým nápojům, tak i klasickým ledovým kávám. Pokud se pilotní projekt v Česku povede, chystá se Tchibo na evropskou expanzi, kvůli čemuž si firma registrovala značku i pro ty trhy v Evropě. Nápoj bude prodáván v čtvrtlitrové plechovce za 40 korun. |
V posledních letech totiž hospodářské výsledky firmy stagnovaly a mírně klesaly, což se ani trochu nelíbilo majiteli firmy, miliardáři Michaelovi Herzovi. Podle posledních čísel za rok 2015 činil roční obrat 3,4 miliardy eur a hospodářský výsledek se propadl ze 191 milionů eur v roce 2014 na 34 milionů eur.
Tvrdá kávová konkurence
Konkurence v prodeji kávy a cenový souboj je velmi vyostřený. A co se před pár lety ukázalo jako dobrý tah s prodejem dalšího doplňkového zboží, je nyní Tchibu tak trochu na obtíž.
Důvodem je velký rozmach internetu i napodobení úspěšného modelu Tchiba diskontními řetězci – třeba obchodním řetězcem Lidl.
Tchibo tak čím dál obtížněji svým soupeřům vzdoruje a zastavit propad prodejů (a tedy i tržeb) nepomohlo ani propouštění a zavírání ztrátových prodejen.
Tradiční německá firma, která existuje už od roku 1949 a nyní zaměstnává po celém světě přes 12 tisíc lidí (z toho více než dvě třetiny v Německu), proto začíná rozjíždět pod novým vedením velké změny, kterých si snadno všimnou i zákazníci.
Tchibo dlouho profitovalo ze svého systému, kdy každý týden obměnilo nabídku doplňkového zboží v obchodech.
Ohraný (a nákladný) koncept
„Každý týden nový svět,“ byl slogan, který dlouho zabíral. Zákazníky pobízela zvědavost, co nového se na pultech objeví a pod tlakem faktu, že nabídka byla jen časově omezená, často „pro jistotu“ koupili rychle i to, co možná tak moc nepotřebovali.
Jenže s právě rozšířením e-shopů a cen jejich výrobků i další konkurence tahle konkurenční výhoda Tchiba pomalu opadá.
Navíc koncept – který je navíc velmi náročný na logistiku – přestává fungovat tak, jak bylo vedení firmy zvyklé.
Proto přichází změna v tom, že každotýdenní obměna zboží bude u Tchibo ve výrazně menším objemu a základem mají nyní být pevné kategorie zboží. V nich se bude nabídka měnit jen pětkrát za rok.
NOVINKA – Přihlaste se k odběru newsletteru – NOVINKA
„Dosáhneme větší spolehlivosti v nabídce, aniž bychom přišli o naši silnou stránku: schopnost překvapovat zákazníky se zbožím, které se obměňuje,“ cituje deník FAZ šéfa firmy Linemayra.
Kromě čtyř stálých kategorií zboží (dámské oblečení, spodní prádlo, sport a kuchyně/domov) doplní nabídku ještě zvláštní sortiment bez pevné kategorie. Právě tato část má zachovat týdenní střídání nabídky, na které jsou zákazníci přece jen zvyklí.
„Pro firmu a zaměstnance to je velká změna. Jsem si ale jistý, že jsme na správné cestě,“ dodává Linemayr, který věří, že se mu podaří posílit i on-line prodej.
Proměnou projdou i obchody
Zároveň nyní Tchibo testuje i novou podobu svých obchodů, které mají přilákat mladší zákazníky. Obchody budou mít modernější design a částečně mají připomínat oblíbené hipsterské kavárny. Jestli a případně kdy přestaví Tchibo podle nového modelu, který je vidět třeba v Hamburku, i své ostatní pobočky, zatím není jasné.
Rozsáhlé změny, které nový šéf firmy rozjíždí, se týkají i expanze, která by se měla rozjet rychleji než dosud.
GRAF: Nejrychleji se rozvíjející trhy s kávou
Za rok 2016, jde o nejrychleji se rozvíjející trhy podle hodnoty maloobchodu, v procentech.
Zdroj: theatlas.com
Tchibo, které má pobočky v několika desítkách zemí, se připravuje vstoupit na iránský a čínský trh. Navíc chce rozšířit své aktivity v severní a západní Evropě.
Expanze nemá jít jen po vlastní ose, ale pokud se ukáže zajímavá investice, chce Tchibo růst i prostřednictvím akvizicí konkurenčních společností. Linemayrův cíl je dosáhnout tříprocentního růstu obratu za rok.
Pingback: Mravenčí čtení 23 ⋆ Beat