Špinavé rodinné prádlo by se nemělo prát veřejně. Wolfgang Porsche to však nevydržel. V dokumentu veřejnoprávní televize ZDF o mocné rodině, která ovládá automobilový koncern Volkswagen, kritizoval svého bratrance Ferdinanda Piëcha, jenž už ve vedení firmy nefiguruje.
Nutno podotknout, že to nebylo poprvé. Už dříve Porsche prohlásil, že příbuzné si nevybíráte.
Letitá rivalita
Čtyřiasedmdesátiletý Porsche je předsedou dozorčí rady stejnojmenné automobilky, jež spadá do koncernu Volkswagen (ve VW je členem dozorčí rady).
Na jméno nemůže přijít svému osmdesátiletému bratranci a exšéfovi celého koncernu VW Ferdinandu Piëchovi. Ten je jmenovcem svého děda, legendárního konstruktéra automobilů Ferdinanda Porscheho, jenž se narodil ve Vratislavicích nad Nisou v roce 1875.
I když se Piëch, dříve mocný muž celého německého autoprůmyslu, z rodinného podniku stáhl v dubnu tohoto roku prodejem akcií, nedá druhé části rodiny spát, uvedl německý deník Handelsblatt.
Přitom to byl hlavně Piëch, kdo firmu obrazně řečeno dovedl do 21. století a ze značky Audi udělal luxusní konkurenci vozů BMW a Mercedes.
GRAF: Jak se vládne ve Volkswagen Group
Pozn: struktura ke konci roku 2016
Zdroj: Volkswagen AG
Autokrat v čele „ich-firmy“
V roce 2015 Piëch předčasně rezignoval na post šéfa dozorčí rady VW, kde bral téměř 1,5 milionu eur ročně.
Švýcarský deník Neue Zürcher Zeitung (NZZ) v té době Piëcha popsal jako autokrata, který se snažil odstranit tehdejšího šéfa koncernu Martina Winterkorna v době, kdy za rok 2014 vykázal rekordní prodeje, tržby i zisk.
Piëch se stále snažil řídit VW jako „ich-firmu“ a nesnesl ve vedení kohokoliv, kdo by jej mohl svými schopnostmi překonat. To se mu s Winterkornem zrovna nepovedlo, nicméně místo Piëcha přišla aféra Dieselgate, která vypukla v září 2015. A osud úspěšného šéfa koncernu VW byl zpečetěn.
TABULKA: Prodeje aut značky VW
Podle vybraných zemí v roce 2016, prodeje jsou v tisících vozů, tržní podíly jsou v procentech.
* Údaje u Číny jsou za rok 2015.
Zdroj: de.wikipedia.org
Během vyšetřování podvodů s emisemi naftových motorů Piëch tvrdil, že Winterkorn a další vysocí manažeři museli o manipulacích softwaru s dieselovými motory vědět předem. Ti to odmítli.
Když letos v březnu prodal téměř 15 procent akcií firmy Porsche SE svému bratrovi, zdálo se, že spory v rodině skončí. Opak byl ale pravdou.
Adopce kvůli jménu
Wolfgang Porsche v dokumentu televize ZDF o koncernu VW přiložil do sporu další polínko tvrzením, že jeho rodina dříve uvažovala o tom, že by Piëcha adoptovali, aby nesl stejné jméno.
Nakonec to Ferry Porsche, syn Ferdinanda – zakladatele firmy, odmítl. „Už měl čtyři syny, nepotřeboval adoptovat dalšího,“ prohlásil v televizi Wolfgang Porsche.
Bratranec se slavnějším jménem Piëcha kritizuje také kvůli tomu, že zabránil převzetí koncernu Volkswagen firmou Porsche před deseti lety. Vše skončilo v roce 2012 tím, že naopak VW převzal části firmy Porsche.
„Bylo to zbytečné a nepříjemné,“ řekl Porsche na adresu Piëcha.
Vedení koncernu toho má dost
Kritika Porscheho překvapila management VW. Podle Handelsblattu se pravděpodobně jedná o pokračování sporu Porsche versus Piëch, který aféru Dieselgate dává za vinu celému vedení koncernu, kde sedí i Wolfgang Porsche.
Top manažeři největší automobilky světa nyní řeší, kdo, kdy a co věděl o podvodech s emisemi dieselových motorů. Interní vyšetřování koncernu obvinění dlouholetého šéfa „vlka samotáře“ odmítlo.
Bratranec Porsche zřejmě věří tomu, že veškeré kroky, které Piëch nyní činí, dělá ze zlomyslnosti, aby koncern co nejvíce očernil v očích veřejnosti. A možná i kvůli tomu, že nebyl nikdy nositelem slavného jména Porsche.
GRAF: Top 5 automobilek v roce 2016
Globální srovnání podle výše prodejů (mil. vozů) a výše tržeb (mld. USD).
Zdroj: Statista.com
Trh nicméně na rozmíšky obou rodinných klanů ve firmě nebere ohled. Během září wolfsburská automobilka dodala nejvíce vozů ve své historii. Z továrních linek sjelo 1,01 milionu vozů, což je o 6,6 procenta více než před rokem.