Mohlo by vás také zajímat
České výrobní firmy bez automatizace průmyslu v konkurenci neobstojí
Libor Akrman 2. října 2024Digitalizace a automatizace si stále častěji nacházejí cestu do výrobních průmyslových podniků a mohou také nahradit nedostatek kvalifikovaných pracovníků ve…
Draghi nastavil EU kruté zrcadlo, evropská pokuta pro Google a Apple a na Seznam.cz si posvítí ÚOHS aneb souhrn ekonomických událostí 37. týdne 2024
Libor Akrman 13. září 2024ECB jde se sazbami dolů; nezaměstnanost jev Česku stabilní, inflace těsně nad 2 %; Apple představil novou řadu iPhone, Apple…
Inflace už je krotká, cena bitcoinu zase šplhá do nebes a rusko-čínské Citroëny aneb souhrn ekonomických událostí 7. týdne 2024
Libor Akrman, František Novák 16. února 2024Inflace už je v Česku pod 3 %; bitcoin aktuálně stojí přes 52 tisíc USD; Bloomberg věští konec německé průmyslové…
Roboti už jdou do Česka. Baví zákazníky, dělají pohovory nebo fungují jako recepční
Roboti s umělou inteligencí dnes již běžně diagnostikují, léčí, vyrábějí, řídí automobily i vlaky, obsluhují recepci a pomáhají v bankách. Někteří právě teď pročítají váš poslaný životopis. Vývoj jde neustále dopředu a do pár let se od robotů dočkáme i kreativních schopností.
Hodně práce, málo lidí. Je vám to povědomé? A máte také pocit, že nejvíce přebývá takové práce, kterou nechce nikdo dělat?
Nedivte se, podle Úřadu práce České republiky je aktuální míra nezaměstnanosti v Česku na rekordně nízké úrovni 2,8 procenta.
Jako jedno z řešení, jak zvýšit produktivitu a snížit onen tlak, se podle studie společnosti McKinsey nabízí digitalizace. Potažmo rovnou robotizace.
Česky mluvící pionýr Pepper
Koncem ledna představil svého humanoidního robota mobilní operátor T-Mobile. Robot pochází od japonské společnosti SoftBank Robotics, která jej poprvé představila už v roce 2016. Pepper T-Dee, jak se robot jmenuje, má hlavně bavit zákazníky, přičemž s nimi dokáže vést plnohodnotný rozhovor v češtině.
Zákazníci pražské T-Mobile prodejny u stanice metra I. P. Pavlova se s ním dorozumí hlasem i pomocí tabletu, který má umístěný na hrudi. Pepper T-Dee měří 130 centimetrů, vypráví vtipy, zpívá a tančí. Můžete si s ním zahrát hru, prověří vaše znalosti v krátkém kvízu nebo vám zapózuje na společném selfie.
Ve své slovní databázi má asi 230 českých frází. Právě češtinou je robot operátora exkluzivní, neboť po celém světě jich je více než 20 000 robotů ve více než 70 zemích. Jeho služby využívá už přes 2 000 firem. Nejčastěji se používá v maloobchodě, a to v nákupních centrech, dále pak v telekomunikacích a oblíbený je také u automobilových prodejců.
Jak jsme si s Pepperem popovídali my, se můžete podívat ve videu.
„Zatím Peppera T-Dee testujeme na prodejně a reakce zákazníků jsou jen pozitivní. I pro kolegy je milým zpestřením. Nejprve si chceme vyzkoušet, kam až v jeho zapojení můžeme zajít. Až poté se rozhodneme, kolik jich v budoucnu pořídíme,“ popisuje plány Radek Janíček, manažer podpory prodejen ve společnosti T-Mobile a v současné době Pepperův nejbližší kolega.
Pepper má v Česku hned několik sourozenců, ačkoli jejich existenci T-Dee ve videu popírá. Robota s vizáží jak vystřiženou z japonského komiksu mají třeba na pražském letišti nebo v jednom z pražských hotelů.
Pohovor s chatbotem
Budoucnost robotů je například v personalistice. Roboti dnes běžně pročítají stovky životopisů denně.
„Nikdo ve velkých firmách už neprochází 500 životopisů. Všechno je zautomatizované,“ potvrzuje HR konzultant Gordon Whyte z BIE Group. Roboti sami roztřídí životopisy na ty „použitelné“, zároveň vyhodnocují jednoduché testy, které uchazeči vyplňují.
Prvního HR robota v Česku letos zaměstnala personální agentura Gi Group; konkrétně jde o náborového chatbota z řady přední české vývojářské firmy Feedyou.
Udělejte dojem na robota
„Na pracovních portálech se točí stále stejní lidé. K získání nových uchazečů je potřeba otevírat nové komunikační kanály. A proto je chatbot vhodná volba – je totiž k dispozici tam, kde lidi tráví čas, a to v jakoukoli chvíli, kdy tam daný čas tráví,“ říká Vojtěch Dlouhý, spoluzakladatel a obchodní ředitel vývojářského startupu Feedyou.
Firmy, které bojují s nízkou zaměstnaností, mohou podle něj pomocí chatbotů oslovit pasivní kandidáty a dostat se k nim blíže než kdy dříve.
Obecně se robotizace v HR stává žádaným a efektivním trendem i díky eliminaci rizika předpojatosti během pracovního pohovoru. Ne každý totiž umí udělat naživo ten nejlepší dojem. S chatboty by mělo být vše jednodušší.
Recepčníbot Pepper
Chatboti pomáhají nejen při vyhledávání lidí na nejrůznějších pozicích, šikovní jsou i při podpoře prodeje. Zároveň je můžete zapojit při vytváření průzkumů spokojenosti na webu či zjišťování veřejného mínění.
Také na české hotelové scéně již slouží robot třídy Pepper. Sympatický leskle bílý humanoid pomáhá v pražském hotelu Pyramida hostům s orientací v objektu.
Měří metr dvacet, váží 28 kilogramů. Mluví zatím anglicky, pomalu se ale učí i češtině a dalším jazykům.
VIDEO: Robot v hotelu Pyramida
Včera jsme byli na tiskovce v Orea Hotel Pyramida a čekalo tam nás nás překvapení!#horeka #robotpepper #oreahotels
Zveřejnil(a) Horeka dne Úterý 25. září 2018
Zdroj: Facebook hotelu Pyramida
Co taková technologická novinka znamená pro lidské zaměstnance v dané oblasti? Plánuje se v hoteliérství nahradit živé recepční těmi umělými?
Jednodušší administrativa, časem i ubytování hostů
Hotelová síť Orea, která v Česku zaměstnala robota jako první, tvrdí, že do budoucna lidi propouštět určitě nechce. Naopak roboti by jim měli ulevit od rutinní administrativy.
„Lidé, kteří pracují na Pyramidě, jsou z malého kolegy nadšení. Robot Pepper je společenský a stále se seznamuje s novými věcmi a učí dalším dovednostem,“ říká Gorjan Lazarov, ředitel jedné z největších hotelových skupin v České republice, OREA Hotels & Resorts.
Konkrétně Pepper pomáhá hostům s drobnými dotazy. Poradí, jak se zorientovat v hotelu, nabídne turistické rady i informace o lokalitě nebo o službách hotelu. V budoucnu by měl umět hosty také ubytovat. Budoucnost robotů na recepci ale nekončí jen u hoteliérství.
Například developer Skanska Property nahradil částečně lidskou recepční za stroj v kancelářské budově Visionary v pražských Holešovicích. Další virtuální recepce je plánovaná v nové budově Parkview na Pankráci.
Bankoboti do zázemí
Sektor, který je na tom v oblasti digitalizace nadprůměrně ve srovnání s ostatními státy EU, je podle McKinsey také finančnictví.
Podíl na tom mají i softwarový robot Standa a jeho nová kolegyně Adina, které zaměstnává Sberbank CZ. Česká pobočka Sberbank najala na práci softwarové roboty jako vůbec jedna z prvních evropských bank.
Roboti jsou posilou především v back officu, kde plní rutinní administrativní činnosti spojené s čerpáním schválených úvěrů. Svým lidským kolegům ušetří měsíčně až 300 hodin času, které mohou věnovat zajímavější práci.
Například zkvalitnění zákaznické péče a činnostem, které vyžadují obecně kreativnější a důmyslnější přístup. Pro zajímavost, běžný administrativní úkon trvá robotovi průměrně čtyři minuty, jeho lidskému kolegovi v průměru šestkrát déle.
Přístup k sofistikovanější práci
Prvotním cílem robotizace ve Sberbank bylo především uvolnit ruce přetíženému týmu back officu, který se nyní může soustředit na sofistikovanější práci s vyšší přidanou hodnotou.
„Naše roboty vnímám obdobně jako ty kuchyňské. Tedy primárně nám ulehčují práci, pomáhají s tím, co se opakuje a obtěžuje nás. Lidé pro nás ale jsou a stále budou nezastupitelní. Kolegové kolem robota se stávají většími odborníky, prohlubují si znalosti, celkově pak více přispívají ke zlepšování procesů. Uvědomují si, že jim roboti neberou práci, ale naopak jim ji zjednodušují,“ komentuje robotizaci bankovních procesů Vratislava Šestáková, head of operations ze Sberbank CZ.
TABULKA: Srovnání práce člověka a robota v procesech Sberbank
Zdroj: Sberbank
A dodává, že v budoucnu by banka ráda automatizovala také zpracování finančních výkazů nebo činnosti v e-shopu.
Je třeba se bát?
Jak je vidno, nástup robotů do řady lidských činností již probíhá. Na druhou stranu je třeba dodat, že jejich role má především usnadnit proces při rutinních činnostech.
Tam, kde jsou potřeba různorodé činnosti, popřípadě reagování na změnu podmínek daného prostředí, je zatím jejich (masivnější) nástup vzdálenou hudbou budoucnosti.
Článek, který byl redakčně upraven, původně vyšel na serveru More Than Office.
Robot umí to, na co je naprogramovaný. My máme v práci robota od https://www.profitexgroup.com/ , kde nám ho sestrojili podle požadavků, které jsme jim sdělili. Robota používáme při kontrole kvality, protože pracuje pořád stejně, takže je pro tuto práci ideální.