Když si budete chtít domluvit prohlídku v jedné z luxusních prodejen Tiffany & Co, může se vám stát, že si na ni pro velký zájem dlouho počkáte.
Anebo na to můžete jít jinak – sjednáte si schůzku virtuální, která se uskuteční mnohem dříve a v čase, který vám pravděpodobně bude velmi vyhovovat. Prohlédnete si při ní diamanty ze všech možných úhlů, samozřejmě s personalizovaným doporučením pro váš styl i příležitost. A dost možná odejdete přesně s tím prstenem, který jste si vysnili, aniž jste opustili pohodlí svého domova.
Přesně tak vypadá zážitek z virtuálního nákupu, trendu, který se začal v posledních
letech šířit světem e-commerce.
Boom imaginárních showroomů
Zatímco v tradičním elektronickém obchodě se setkáte primárně se statickými webovými stránkami, které umožňují co nejrychlejší výběr a objednání jednotlivých produktů pomocí klikání myší, obchod virtuální je navržený tak, abyste v něm chtěli zůstat co nejdéle.
Inovativní značky z celého světa zvou klienty do imaginárních showroomů, ve kterých se zákazníci cítí jako v těch opravdových. Firmy tak zároveň získávají možnost využívat obchodních nástrojů a metod, které nejsou v kamenných obchodech zdaleka myslitelné.
Virtuální nakupování totiž mimo jiné umožňuje používat inteligentní algoritmy pro
analýzu preferencí a nákupních zvyklostí zákazníků, což umožňuje vysokou úroveň
personalizace a nabídky produktů a služeb, které by zákazníka zajímaly.
VÍCE K TÉMATU:
Apple znovu sází na technologický průlom. Brýle Vision Pro mají vytřít konkurenci zrak
Virtuální realita proniká i do netradičních oborů. Ukáže výrobu mincí, štěpnou reakci nebo pomáhá s rehabilitací
Jiří Havlíček (Daktela): Zákaznická komunikace stojí a padá s maily a telefonními hovory
Rasismus zasáhl i vývoj umělé inteligence, říká černošská psycholožka
Za lepší konverzí
A to je vzácná příležitost těžit lepší konverze. Například naše funkce Luigi’s Box Recommender již na standardních e-shopech umožňuje personalizovat doporučení produktů pro každého zákazníka na základě jeho předchozích nákupů, prohlížení stránek a dalších faktorů.
Představme si například, že zákazník vstoupí do virtuálního obchodu a chce si koupit nový televizor. Stačí, aby zadal několik klíčových slov a vyhledávač mu okamžitě ukáže relevantní výsledky. Pokud zákazník už v minulosti tento obchod navštívil, případně zde nakoupil a má účet, funkce Luigi’s Box Recommender mu může nabídnout doporučení na základě jeho předchozích nákupů. Například další televizory v podobné cenové kategorii nebo příslušenství jako stojany či reproduktory.
To nejenže zvýší pravděpodobnost, že zákazník nakoupí více produktů, ale také zlepší jeho celkový zážitek z nakupování. Když zákazník nabude pocitu, že mu obchod rozumí a nabízí mu relevantní produkty, pravděpodobněji nakoupí právě v něm a opakovaně.
Kromě personalizace jsou jednou z výhod virtuálních obchodů také nižší náklady – v imaginárním obchodě neplatíte nájem, nemusíte nikoho zaměstnávat ani platit energie. Díky tomu třeba můžete nabídnout lepší ceny než konkurence.
Má to samozřejmě i svá negativa: chybějící fyzický kontakt sice nahradit možné není, ale na dalších aspektech se pracovat dá. Třeba na informovanosti o produktu, na rychlosti doručení či zabezpečení plateb.
Hudba budoucnosti?
Virtuální obchody zažily své zlaté časy během pandemie, která zavřela prodejny kamenné. Budou ale stejně populární i v časech, kdy je lidský kontakt znovu na denním pořádku?
Zdá se, že velkou roli by v tomto případě mohlo hrát rozšíření VR a AR technologií, které by poskytly ještě přesnější obraz o realitě, než v jakém standardu jsme dosud zvyklí.
Očekávám také, že svou roli budou hrát chatboty a jiní virtuální asistenti včetně produktů postavených na nástrojích jako ChatGPT a jemu podobných – zákazníkům tak pomohou zajistit ještě autentičtější zážitek.
Stále však platí, že osobní zážitek v kamenné prodejně v mnoha případech nahradit nelze. Virtuální nakupování proto vidím spíše jako doplněk k běžnému prodeji. Navíc může přilákat specifickou sortu zákazníků – podobně jako je tomu u běžného online nakupování.
Přitáhne zejména ty, kteří potřebují především nakoupit rychle a efektivně. Mluvit přímo o revoluci v nákupech sice momentálně nelze. Ale to neznamená, že virtuální obchody nenajdou v online světě své pevné místo. Naopak budou představovat nemalou výhodu při zvyšování konverzí…