Mohlo by vás také zajímat
Levicový Hollywood se bouří. Chce víc peněz od „tlustých kocourů“
František Novák 25. července 2023Největší stávka amerických herců sdružených do odborové asociace za více než šest dekád paralyzovala Hollywood, továrnu na sny. Herci se…
ČEZ a ČSOB hlásí obří růsty zisku, inflace nezrychlila tolik a Disney+ šlape aneb souhrn 32. týdne 2022
Libor Akrman 12. srpna 2022ČEZ v pololetí 34 mld. Kč v plusu; inflace v ČR stoupla už potřinácté na 17,5 %; ČSOB navýšila zisk…
Hon na příjmy z reklamy či divák jako rukojmí? Televizní zábava vstupuje do nové éry
Libor Akrman 11. února 2022Televizní programy skupiny Prima nebudou nejpozději od března dostupné v rámci služby O2 TV. Prima se s O2 nedohodla na…
- ROZHOVOR
Petr Valoušek (TP Vision): Zvuk je u televizí jednoznačně důležitou součástí zážitku stejně jako obraz
Společnost TP Vision, výrobce značky Philips TV & Sound, je předním světovým výrobcem spotřební elektroniky. O tom, jaké jsou současné trendy v oblasti obrazu a audia, jsme si povídali s manažery české pobočky Petrem Valouškem a Michalem Harenčárem.
S přibývajícím obsahem na streamingové služby stále více domácností dává přednost před zážitkem kinosálů televizní obrazovce. Je to pro ně pohodlnější ať už z časového či prostorového hlediska, navíc nabídka je opravdu široká a lidé se tak nemusejí vázat na konkrétní obsah kin.
„Nedá se však říct, že by streamingové platformy zvýšily prodej televizí. Ale je to nástroj, na kterém můžeme v marketingu pracovat,“ říká v exkluzivním dvojrozhovoru k trendu posledních let Petr Valoušek, ředitel TP Vision pro Českou republiku.
Výrobci postupně propojují televizor s dalšími přístroji, čímž vytváří tzv. smart domácnost, přičemž televize často slouží jako jejich ovládací centrum. Také Philips produkuje mnoho domácí elektroniky, která má přístup k jejímu vzájemnému propojování.
„Umíme propojit televizor s kompatibilními reproduktory, a přehrávat tak zvuk na televizoru a více reproduktorech najednou. Tím vzniká v domě jednotný audio ekosystém. Chceme lidi vést k tomu, aby při nákupu televize dostali komplexní zážitek,“ doplňuje svého kolegu Michal Harenčár, který má v TP Vision na starosti oblast audia.
Je to pár měsíců, co na trh streamovacích služeb v Česku vstoupil Disney+ a posunuje směr televizní zábavy, což souvisí i s vaším sektorem. Jak se vyvíjí tvorba televizí z hlediska koncového produktu?
Petr Valoušek (dále PV): Já bych to rozdělil na dvě části – Disney+ a pak celkově aplikace. Obecně televizní byznys vítá co největší počet poskytovatelů obsahu, protože čím víc bude zajímavějšího obsahu a čím větší je nabídka, tím větší bude zájem o sledování. A televize je jedním z fyzických přístrojů, kde se dá videoobsah sledovat. Disney+ jako takový tady určitě chyběl, svět studia Marvel i další obsah tady nebyl, poptávka po tom určitě bude. Je těžké hodnotit po pár týdnech. Nedá se však říct, že by Disney+ nebo jiné streamingové platformy zvýšily prodej televizí. Ale je to nástroj, na kterém můžeme v marketingu pracovat.
I když nezvýšily tyto platformy prodeje televizí, zvýšily třeba tlak na rozšiřování služeb, které televize nabízí?
Petr Valoušek |
Bezmála 10 let působí ve funkci regionálního ředitele společnosti TP Vision pro Českou a Slovenskou republiku, výrobce značky Philips TV & Sound. V minulosti pracoval pro značky Sony, Samsung nebo Changhong Europe Electric. |
PV: Zvýšily tlak na to, abychom uměli promítnout kvalitu, ve které je jejich obsah poskytovaný. Tzn. souvisí s tím zvýšení zájmu o vyšší standard rozlišení 4K a případně o technologii OLED i chytré televize obecně. Sledování TV on Demand stále roste.
Čas 8K teprve přijde
Rozlišení 4K výrazně zvýšilo kvalitu obrazu již před pár lety. Postupně výrobci včetně vás vyvinuli televize, které uměly promítat 4K, ale nebylo tolik obsahu. Jak moc vyznívá paradox, že vy jako výrobci jste do jisté míry předběhli nabídku obsahu?
PV: Dneska je velmi podobná situace s rozlišením 8K. Nejmenovaní konkurenti už 8K nabízí, ale v podstatě pro to není obsah. My k tomu přistupujeme podobně jako v minulosti k 4K. Televizi s rozlišením 8K jsme již ukázali, umíme ji vyrobit, ale říkáme, že ještě není čas a jakmile nastane, tak s 8K přijdeme masověji.
Roste nabídka televizí s kvalitou obrazu tak, aby to spotřebitel mohl ocenit?
PV: Do jisté míry to souvisí, ale ovlivňují to i další věci. Ještě zhruba před 10 lety se říkalo, že ideální vzdálenost diváka od televize je dva a půl krát délka úhlopříčky televize. Dnes už díky vyššímu rozlišení tato poučka neplatí. Tzn., že když máte dvoumetrovou televizi, tak na ni můžete koukat ze dvou metrů, protože obraz je velmi kvalitní a lze ho sledovat z bezprostřední blízkosti, což v minulosti nebylo možné. Naší vizí je vytvářet produkty, které spotřebitelům poskytnou prvotřídní zvukový i vizuální zážitek.
Probíhá technologický vývoj obrazu ruku v ruce s vývojem zvuku, nebo je obraz dominantní vlastností televizí?
PV: Myslím, že je to o přístupu každé značky. U nás jsme k tomu přistoupili, že chceme zlepšovat obraz i zvuk. Netroufám si tvrdit, že to tak platí všude. I proto jsme navázali spolupráci se společností Bowers & Wilkins u vyšších tříd televizí.
Michal Harenčár |
Ve společnosti TP Vision má na starosti oblasti audia pro region střední a východní Evropy (CEE). V minulosti pracoval pro Samsung Electronics nebo společnosti GoClever a Orbico Hungary. |
Michal Harenčár (dále MH): Nebojím se tvrdit, že jsme jeden z mála brandů, který si říká „TV and Sound.“ Zvuk je jednoznačně neméně důležitou součástí zážitku stejně jako obraz. Chceme lidi vést k tomu, aby při nákupu televize hledali i kvalitní zvuk. Aby dostali skutečně komplexní zážitek.
OLED jako mainstream
Jaká je dominantní technologie obrazu?
PV: Určitě OLED, který se postupně stává mainstreamem, odhadoval bych, že za dva tři roky půjde o dominantní technologii. Svědčí o tom i to, že i konkurent, který byl proti OLED, nyní k OLED přechází.
Probíhá tedy ještě nějaký konkurenční souboj technologií, než se ale definitivně prosadí právě OLED?
PV: Řekl bych, že už se to ani nelze považovat za souboj technologií. Co se kvality obrazu obecně týče, tak OLED už dávno vyhrál, ale musí se stát dostupnější pro masu lidí. Možná tedy částečně lze s velkou nadsázkou říkat, že jde o souboj z pohledu zákazníka kvůli ceně technologie. Ale čím více se bude prodávat OLEDů, tím bude cena dále klesat a technologie bude dostupnější. Její podíl na trhu roste každý rok, přičemž dostupnější a dominantní se stane stoprocentně cenou. Čím více OLED panelů se vyrobí, tím je panel levnější, což zvyšuje nabídku a zároveň tlačí cenu dolů.
Ovlivnily váš byznys vnější faktory typu covid, který v tuto chvíli slábne, i když v Číně stále zlobí? Roste inflace, stále je nedostatek čipů, k tomu máme válku na Ukrajině…
PV: Nedostatek čipů se nás tak moc nedotkl. Během dvou covidových let se u nás poptávka zvýšila zhruba o třetinu oproti běžným rokům. Je to logické, lidé nemohli cestovat, leckdy ani chodit ven a jedna z možností zábavy bylo koukat doma na televizi. To našemu trhu určitě pomohlo, letos jsme zhruba 20 procent pod úrovní průměrného roku.
A u audia? Z hlediska covidového nárůstu a současného poklesu, kdybyste se na to měli podívat i v kontextu Evropy?
MH: Jsme na tom rozhodně lépe (úsměv). Podobně jako u TV tak v době covidu zažily extrémní boom soundbary. Lidé seděli doma a chtěli mít komplexní zážitek. Měli nejen televizi, ale i zvuk a lidé přicházeli na to, že soundbar není jen k televizi, ale je to dneska sofistikovaný reproduktor. Navíc postupně s vývojem odpadá nutnost připojení kabelem, vystačíte si s technologií Bluetooth a nejen s ní. Už máme multiple technologie a DTS sound (zkratka pro Digital Theatre System – digitální vícekanálový formát prostorového ozvučení se ztrátovou kompresí). Když například přecházíte z místnosti do místnosti, tak slyšíte zvuk, hudbu všude stejně bez nějakého zpoždění. Tohle jsou současné trendy v audiu, tzn. není snahou být chytrý jen v televizi, ale i ve zvuku.
Opravy na dálku
Televize se postupně stávají softwarovou záležitostí, skrývají v sobě čím dál více funkcí a aplikací na bázi softwaru. Jde o současný trend?
PV: Já bych řekl, že čím dál tím víc. Tento vývoj obecně usnadňuje život i nám. Například dneska už dokážeme spoustu softwarových vad u televizí opravit zákazníkovi na dálku. Tzn. známe výrobní číslo a pokud máte TV připojenou k internetu, umíme většinu softwarových vad na dálku opravit.
K původně víceméně výrobním firmám, z jejichž pásů sjíždí nové obrazovky, musela vyrůst široká divize lidí, kteří se nestarají o samotné výrobky, ale o jejich funkce. Řekl bych, že jich je už víc, než těch, kteří se podílí na skutečné výrobě. Navíc se obecně toto tzv. smart prostředí každým rokem rozšiřuje. Proto zaměstnává více a více lidí. Zjednodušeně řečeno všichni pracují v podstatě se stejným hardwarem, co ale odlišuje jednotlivé firmy je software. Výrobci už umí softwarově vylepšit obraz, což rozhoduje o tom, jak výsledný vjem vypadá.
Je to stejné jako třeba u mobilů, že u televizí hraje největší roli jejich systém? Nebo i zde dominuje Android či něco jako iOS?
PV: To záleží na každém výrobci, my máme jako základ Android, který máme upravený vlastním potřebám. Je však třeba si uvědomit, že není Android jako Android, protože jde o otevřenou platformu. Výhodou tohoto systému je velká jednoduchost aplikací, včetně toho, že jsou zde i české aplikace pro české televizní stanice. Navíc spoustu věcí, co televize umí, ovládáme přes telefon, který běží na „stejném“ Androidu. Ale stejně tak se umí televize propojit i s mobilem s iOS. Záleží, jak tu televizi chce každý z nás využívat. Lze ji sledovat i bez mobilu, což je důležité pro starší lidi, kteří nemají mobil. Mobilní telefon jen rozšiřuje možnosti funkcí televize, ale ta sama na mobilu není plně závislá.
Jaké budou další funkce televize, kromě samotného přenosu obrazu a zvuku?
PV: Vývoj v našem segmentu jde velmi rychle – jen samotné zlepšování kvality obrazu se posouvá mílovými kroky. Ale co se týče převratné změny, nebo nové funkce, nemyslím si, že by teď něco zásadního přišlo. Někteří výrobci občas přijdou s nějakou zásadní novinkou, která může být skvělá, ale její uvedení do reálného života právě v širší míře se často ukáže, že není tak úplně jednoduché. Hlavním faktorem zůstane vždy cena, ať už očima výrobních nákladů, tak případně cen pro zákazníka.
Kdybyste se měli podívat z pohledu zákazníka, tak po čem nejvíce jdou, když si mají koupit televizi?
PV: Když pominu cenu, tak dominantní zůstává kvalita obrazu, určitou roli hraje i smart prostředí a určitě značka je důležitá. To je jedna z věcí, která to ovlivňuje.
MH: Kdybych měl dodat za segment audia a chytrých domácností, tak ještě také zákazníci dají hodně na user friendly vlastnosti. Chtějí přístroj vybalit, zapnout tlačítko a být tam, kde chtěli být. Není chytrá domácnost jako chytrá domácnost, někdy je to tak složité, že to člověka odradí a chce se vrátit ke starým zvykům. Takže když už je nová technologie, tak není o tom ji jen předvést, ale taky ji jednoduše zapojit.
PV: Klademe na to velký důraz, takže televize se po vybalení zapne de facto sama a provádí vás instalačním procesem. Podle mě nejde udělat chybu, pokud člověk ví, jaký má doma internet. Jestli je připojený přes anténu, přes kabel. To se předpokládá, že to zákazník ví. Potom celý proces trvá kolem 5 minut. Větší problém někdy bývá vybalit televizi z krabic, protože některé jsou opravdu velké. Všude píšeme, že ji musí lidé vybalovat ve dvou a ne sami.
Spousta prodejců a výrobců nabízí i instalaci, ne?
PV: To je trend až tohoto roku, že se snažíme společně s našimi prodejci poskytnout zákazníkovi co nejlepší servis předprodejní i prodejní. Kromě dopravy také instalaci na zeď a nastavení televize v rámci balíčku.
Sluchátka pro každou příležitost
Velkým hitem se stala sluchátka, která má už víceméně každý. Jaké jsou v této oblasti trendy?
MH: V oblasti audia je to jednoznačně nejsilnější segment. U nás jsou značným trendem bezdrátové špunty do uší, tzn. ice hockey stick – to je velký trend. Trh v této oblasti roste o desítky procent – jak v hodnotě, tak v kusech, alespoň za minulý rok. Letos se to podle mě trochu zpomalilo, protože jsme doběhli sami sebe. Sluchátek v Česku se prodá milion až milion a půl kusů, oproti tomu u soundbarů je to řádově 50 tisíc kusů.
Lidé se naučili používají různá sluchátka, protože mají různé prostředí a používáme je mnohem více. Mít celý den v uších jedna sluchátka taky nejde. Trendem bylo mít jedna sluchátka a teď lidé mají dvoje troje podle prostředí, kde je využívají. Oproti minulosti jde o velkou změnu. Velký trend poslední doby také je, že všichni se pustili do ANC (Active Noise Cancellation – aktivní potlačení hluku, pozn. red.). Další trend spustila nákaza koronavirem, všichni začali běhat, vyžívat se sportovně a i my jako Phillips se na to snažíme reagovat.
Je i důsledek šíření systému ANC, že lidé začínají i hůře slyšet? Kvůli tomu, že tolik konzumují zvuku přes tento typ sluchátek?
MH: Myslím si, že spíše je to dáno tím, že žijeme v rušném prostředí. Trochu to bude souviset i s faktem, že sluch se zhoršuje tím, v jaké době žijeme. Ale skutečně ANC je podle mě výsledkem toho, že žijeme v hlučném prostředí. Když přijdete do open space kanceláře, tak se dostanete do „včelího úlu.“ Technologie ANC má ale různé úrovně.
Kolik kusů vlastní člověk v současné „sluchátkové době“?
MH: Každá sluchátka by měla být zakoupená za hlubším účelem, v čemž se snažíme lidi edukovat, aby měli jedny špunty v uších doma a další třeba na vyběhnutí, jimž nevadí, že se zpotí. Když zase potřebujete sluchátka na volání, tak jsou lepší tzv. overheady. Jde o sluchátka, která pokryjí uši, přitom jsou komfortní a netlačí. Je to i otázka individuálního vkusu. Někdo chce do uší, někdo chce za uši, někdo chce skrz uši.
Trendem je i tzv. bone conduction – poslouchání přes lícní kosti, přenos zvuku úplně jiným způsobem. Tzn. když je pro vás důležité, abyste třeba na kole slyšeli, co se děje okolo vás, asi pro vás nebude tak důležité, abyste měli super basy. Dáváte přednost tomu, aby vás nesrazilo auto.
Kde vidíte trendy rozvoje v oblasti elektroniky za 10 let?
PV: Předpokládám, že u televizí bude absolutní standard rozlišení 8K, možná tu budeme mít 16K nebo 32 K (úsměv). Uvidíme, zda se rozšíří technologie rolovacích displejů, což je zajímavý koncept. Mileniálové, když se s nimi bavíte, tak zase tvrdí, že televizi nechtějí, že ji nepotřebují k životu, ale věřím tomu, že si ji pak stejně koupí, až budou mít děti. Na podobnou otázku jsem odpovídal před 15 lety a ono za těch 15 let se nic zásadního nestalo, kromě kvality obrazu a že máme smart televize, které jsou tenké. Nabízí se otázka, co bude s klasickým vysíláním. To je obrovský otazník, jestli má pokračovat ve stejné formě jako dnes. Jestli bude nějaký koncesionářský poplatek a je to de facto zadarmo, nebo půjde o placené služby. Těžko říct. Podíl tzv. TV on Demand roste na úkor klesajícího podílu klasické televize, navíc za podobné peníze jako je dnes koncesionářský poplatek.
Jaké budou trendy v oblasti audia?
MH: Už letošní rok byl pro nás stejně jako ten minulý o digitalizaci, probíhá podprahová kampaň na digitalizaci rádií. Už koncem minulého roku a začátkem letošního jsme zažili obrovský boom u digitálních rádií, jejichž prodeje šly výrazně vzhůru o tisíce procent. Nejenže jde o výrazné rozšíření nabídky pro posluchače, ale rádio může ukazovat text písničky i další různé informace. Přiznávám, že nás to jako výrobce příjemně překvapilo. Další věc, která zažívá velký boom, jsou wi-fi speakery, jejichž prostřednictvím nejen dochází ke sdílení zvuku, ale umí přenášet naši jedinečnou funkci ambilight. Stejně jako dochází k podsvícení televize, tak wi-fi speaker dokáže „podsvítit“ celou domácnost. Dalším trendem je mít domácí audio systémy bez kabelů a přenášet zážitek z kina domů – prostřednictvím systému Dolby Atmos.