I když covidové lockdowny dávno povolily, útoky jemenských Hútiů na obchodní lodě v Rudém moři znovu ukázaly na zranitelnost světové ekonomiky vůči poruchám v tzv. škrtících bodech. Výsledkem současných nepokojů je zdražení námořní dopravy z Asie do Evropy na přibližně čtyřnásobek.
Útoky jemenských povstalců – s vehementní podporou Íránu – nabraly na intenzitě na konci minulého roku. Jde tak de facto o další frontu zástupné války mezi Íránem a Izraelem, resp. Spojenými státy.
USA zareagovaly na útoky hútijských povstalců vzdušným úderem na Jemen a zatím není jasné, jakou podobu bude mít odveta. Jedno je však jisté – námořní dopravci se začali ve větší míře vyhýbat Rudému moři a Suezskému průplavu. Touto tepnou proudí zhruba třetina světové kontejnerové dopravy. Dopravci nyní volí podstatně nákladnější plavbu okolo jižní Afriky.
VÍCE K TÉMATU:
Výhledy pro ekonomiku v roce 2024: Přetrvává politická i ekonomická nestabilita
Globální podnikání ohrožuje celá řada rizik. Dominují porouchané řetězce, válka na Ukrajině a inflace
Měny s vysokým výnosem začnou ztrácet na přitažlivosti
Na finanční trzích klid? Konflikty ve světě se jich spíše netýkají. Výjimkou není ani válka Izraele s Hamásem
Covidový scénář nehrozí?
Zdražení námořní dopravy je citelné, zdaleka se však nejedná o šok srovnatelný s obdobím pandemie.
V letech 2021 a 2022 se zvýšila cena námořní dopravy na trase Šanghaj-Rotterdam sedminásobně ze dvou na 14 tisíc dolarů. Současné pnutí vedlo ke zdražení na 4 000 dolarů, přibližně čtyřnásobek úrovně před útoky Hútiů.
GRAF: Vývoj ceny kontejnerové přepravy na trase Šanghaj – Rotterdam
Od roku 2011 do půli ledna 2024, v USD/kontejner.
Zdroj: Patria Finance/ČSOB, Drewry Shipping Consultants
Pokud by ale měla situace v Rudém moři dále eskalovat, pak by se jednalo o vážný problém – zvláště pokud by měl konflikt ovlivnit i export ropy a plynu z regionu Blízkého východu.
Česko je zranitelné
Česká ekonomika je vůči poruchám v dodavatelských řetězcích zvláště zranitelná, jak ostatně ukázala zkušenost z posledních let.
Dosavadní náklady dění v Rudém moři sice nejsou makroenomicky významné. Riziko pro hospodářský růst i inflaci však nelze podceňovat v případě eskalace nebo déletrvajícího narušení hlavní obchodní tepny.
Zároveň jde o připomínku, že i v letošním roce bude geopolitika v centru pozornosti, přičemž ohniska (potenciálních) střetů se dále rozšiřují…