Mohlo by vás také zajímat
Norsko schválilo těžbu nerostů z mořského dna. Firmy se těší na „nový byznys“
František Novák 26. ledna 2024Severská země jako první stát světa schválila těžbu nerostných surovin z mořského dna. Příslušné startupové firmy chystají těžbu v arktické…
Mráz přichází z Kremlu v praxi: ruští vědci odmítají „západní“ koncept oteplování Země
František Novák 30. října 2023Někteří členové Ruské akademie věd popírají západní vědecký konsensus, že se Země globálně otepluje kvůli lidské činnosti. Rusko se jako…
Pavel Doležal: Po agresi Ruska na Ukrajině došlo k poklesu objemu investovaných peněz do všech aktiv
Libor Akrman 20. října 2023Do podcastu Peak.cz jsme pozvali donedávna majitele a výkonného ředitele investiční společnosti AVANT Pavla Doležala, který nyní působí jako konzultant…
Maledivy staví město, které se nemůže potopit
Maledivy tvoří více než tisícovka ostrovů v Indickém oceánu. Jsou také – jako ostatní ostrovní země – akutně ohroženy stoupající hladinou oceánů. Proto má vzniknout do roku 2027 plovoucí město pro dvacet tisíc obyvatel. Projekt připravuje architektonické Waterstudio z Nizozemska.
Má jít o průkopnický projekt uskutečněný v rekordním čase. Plovoucí město pro 20 tisíc lidí, které se nemůže potopit a je připraveno na stoupající hladinu světových moří.
Pokud se projekt, který uzavřela maledivská vláda s nizozemským developerem Dutch Docklands, podaří úspěšně dokončit, poslouží jako modelový příklad pro ostatní města, jež se nacházejí v ohrožení stoupající hladinou oceánů a moří.
Město se má rozkládat na osmi milionech metrů čtverečních, píše developer na stránkách projektu. V přepočtu tedy osmi kilometrů čtverečních. Pro srovnání v hlavním městě Malé se na stejně velké ploše tísní přes 200 tisíc obyvatel.
Ostrov jako z Lega
Budoucí obří plovoucí město v Indickém oceánu má připomínat obrovský korálový útes. Uměle vytvořené město se má nacházet jen 15 minut lodí od mezinárodního letiště v metropoli Malé. Nizozemský developer zároveň nabízí prodej bytů v tomto plovoucím komplexu jako „jedinečnou“ investici.
Maledivy – nejplošší stát světa |
Maledivy, plným názvem Maledivská republika, je ostrovní stát v Indickém oceánu. Tvoří ho stejnojmenné souostroví, řetězec devatenácti korálových atolů, který začíná 500 km jihozápadně od břehů Indie a táhne se v délce zhruba 800 km severojižním směrem až pod rovník. Je to nejmenší asijská země podle rozlohy, avšak hodně zalidněná, zhruba 1800 obyvatel na km². Celkově Maledivy sestávají z 1196 ostrovů, z nichž je zhruba 200 obydlených. Ostrovy jsou pokryté chlebovníkovými a palmovými háji. Lemují je písčité pláže a průzračné laguny. Tento nejplošší a nejníže položený stát světa (žádné místo se nenachází více než 2,5 metru nad hladinou oceánu s průměrnou nadmořskou výškou 1,5 metru nad mořem) patří k vyhledávaným turistickým cílům. Zdroj: Wikipedia |
Celý projekt má financovat společně místní vláda a nizozemská společnost Dutch Docklands. Architektem modulárního řešení, jež připomíná dánskou stavebnici Lego, je Koen Olthuis z Nizozemska a jeho architektonická kancelář Waterstudio.
Ta se poslední dvě dekády zaměřuje na stavby, jež stojí na vodě. Projekt na Maledivách je ale první v tak velkém měřítku.
Bitvu s přírodou nelze vyhrát
„Celé roky jsme si mysleli, že bychom mohli bojovat s vodou budováním hrází a kanálů. Všichni si mysleli, že pokud budeme dostatečně tvrdě bojovat, můžeme porazit přírodu. Ale důsledky klimatických změn jasně ukázaly, že tuto bitvu již nelze vyhrát. Musíme si věci naléhavě promyslet,“ zdůraznil v rozhovoru pro německý Der Spiegel Olthuis.
FOTO: Jak bude vypadat plovoucí město
Zdroj: Dutch Docklands
Sám pochází ze země, jež má bohaté zkušenosti s trvalým ohrožením pocházejícím z moře. Řešením je přizpůsobit se změněným klimatickým podmínkám, v tomto případě dát stoupající vodě dostatečný prostor.
Maledivám hrozí, že do roku 2100 prakticky zmizí pod vodou. Očekává se, že hladina oceánů stoupne v důsledku tání ledovců o jeden metr. I proto zde berou politici hrozbu globální změny klimatu velice vážně.
Bývalý prezident Malediv Mohamed Našíd v jednom z projevů v OSN o oteplování prohlásil: „Jsou tací, kteří nám říkají, že přijmout radikální opatření je příliš obtížné. Jsou tací, kteří nám říkají, abychom se vzdali naděje. No, já jsem tu, abych vám řekl, že se odmítáme vzdát.“
Rychlost oteplování planety v posledních letech překvapuje i samotné vědce, klimatology. Je těžké předpovídat, jak vysoké musí být na mnoha místech Země hráze, jež mají zabraňovat povodním a zvyšování hladiny moří. Prakticky veškeré aglomerace, jež leží na pobřeží, si musejí klást otázku, jak se s tímto problémem vyrovnat.
Velká města na pobřeží jsou ohrožena
Mezi nejohroženější města, která mohou být už v roce 2030 pod vodou, patří Amsterdam, Benátky, New Orleans, Basra, Jakarta, Bangkok, Kalkata nebo Ho Či Minovo Město.
I proto nizozemský architekt propaguje řešení plovoucích měst, protože nemůže být zaplaveno a potopit se. Olthuis argumentuje tím, že čím větší plovoucí město bude, tím více se sníží náklady na jeho výstavbu.
Tvrdí, že samotný projekt není určen pouze pro bohaté. Má jít o dostupné bydlení pro obyčejné lidi. Každopádně pořizovací náklady za bytovou jednotku se pohybují mezi 150 až 200 tisíci dolarů (3,5 až 4,6 milionu korun), což znamená, že si toto bydlení může dovolit spíše vyšší střední třída obyvatel Malediv.
VÍCE K TÉMATU:
Studie: Čechům by změny klimatu měly přinést pozitivní ekonomický dopad
Cena lanýžů letí v Evropě vzhůru. Může za to sucho
RePlanet. Ekologické hnutí, které bojuje proti Greenpeace a podporuje jádro
Nizozemský architekt dodal, že celý projekt má připomínat tradiční rybářské domky, které jsou pro tento ostrovní stát typické.
„Všechny budovy a jednotlivé části jsou na plovoucích, vzájemně propojených plošinách,“ vysvětlil Olthuis. Plovoucí plošiny jsou připevněny k mořskému dnu pomocí teleskopických kůlů, které se mohou pohybovat podle přílivu a odlivu až o dva a půl metru.
FOTO: Jak bude vypadat plovoucí město
Zdroj: Dutch Docklands
Počítá s tím, že komponenty pro toto plovoucí město se budou vyrábět v blízkosti místního přístavu. A do budoucna by se výroba dala přenést i do Indie, Číny nebo na Srí Lanku. Modulární části se mohou transportovat pomocí lodí. Hlavním materiálem má být beton, který „bezúdržbově“ vydrží minimálně sto let. Výstavba celého města má trvat pět let. Dokončení se plánuje už na rok 2027.