Zatímco začátkem týdne jsme měli možnost vidět podrobné červencové výsledky průmyslu a stavebnictví, o den později přišly na řadu služby včetně maloobchodu. A celkově na nich není v podstatě nic moc překvapivého.
Reálné útraty v obchodech se meziměsíčně zvýšily o půl procenta, meziročně jsou o téměř šest procent výše než loni v červenci. Pozitivně vyznívá i srovnání s rokem 2019, i když lze asi jen těžko hovořit o nějakém přehnaném nákupním boomu.
GRAF: Vývoj maloobchodních tržeb
Meziroční srovnání za poslední tři roky, v procentech.
Zdroj: tradingeconomics.com
Věrni internetovým nákupům
Podíváme-li se na výsledky reálných tržeb v řadě posledních měsíců, zůstávají v čase v podstatě stabilní a jediné co dynamicky narůstá, jsou internetové prodeje.
Ukazuje se, že ani po rozvolnění se lidé zcela nevrátili do kamenných prodejen a zůstávají dál „věrní“ virtuálnímu nakupování a e-commerce. Realizovali odložené nákupy oblečení, obuvi, nábytku, elektroniky a dalšího vybavení domácností a o moc více dramaticky už neutrácejí.
Nelze vyloučit, že v nákupním rozletu jim brání i nedostatek některého zboží. Ať už jde o bílé spotřebiče, již zmíněnou elektroniku a nábytek atp., které se stále zadrhávají na cestě v kontejnerech.
V každém případě červencová čísla potvrzují scénář oživení ekonomiky založeném především na spotřebě domácností.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ:
Hotely a penziony jako investiční příležitost. Vrchol jejich nabídky ale teprve přijde
Solidní výsledek české ekonomiky, ale přílišný rozlet čekat nelze
Patří Česko k nejpoškozenějším ekonomikám pandemií koronaviru?
Živá voda pro Horecu
Příznivá čísla však přišla nejenom z maloobchodu, ale i dalších služeb – zvláště pak z oblasti HORECA, které výrazně napomohl start letní sezóny.
To asi není samo o sobě šokující zjištění, nicméně i při pohledu na sezónně očištěná čísla je vidět výrazné oživení zájmu o stravovací a zejména pak ubytovací služby. Právě jejich tržby se v červenci zvýšily meziměsíčně o téměř polovinu.
A díky tomu se i výrazně umazává propad, který hotely a další ubytovací zařízení doposud zažívaly (zhruba 30 procent pod úrovní roku 2019). Ve srovnání s loňským červencem jsou dokonce díky domácímu turismu mírně v plusu.
A příznivě nakonec vyznívají výsledky i dalších služeb, které tak v tomto čtvrtletí významně přispívají k pokračování konjunktury v Česku.