Mohlo by vás také zajímat
Tykač posiluje v Asii; e-shop CZC.cz jde pod Allegro a Mars kupuje výrobce Pringels aneb souhrn ekonomických událostí 33. týdne 2024
Libor Akrman 17. srpna 2024Křetínský chce s EPH většinu ve Slovenských elektrárnách; inflace v Česku mírně vzrostla; Česká pošta hledá poradce pro prodej Balíkovny;…
Jaderný tendr pro Korejce; EU dál povede von der Leyenová a BMW jde do Mošnova aneb souhrn ekonomických událostí 29. týdne 2024
Libor Akrman 19. července 2024Svět postihl obří IT výpadek; nový majitel Vítkovických sléváren na obzoru; tištěné Lidové noviny končí; Electro World se už sune…
Schválená dividenda ČEZ; další snížení sazeb ČNB a hodnota Amazonu poprvé nad 2 biliony dolarů aneb souhrn ekonomických událostí 26. týdne 2024
Libor Akrman 28. června 2024Divize Vista Outdoor vyjde Strnada dráže; Dánové zdaní chov prasat a skotu; v Bílině skončí těžba už v r. 2030;…
- Profil
K Měsíci jako první turisté poletí umělci. Vezme je tam neznámý japonský miliardář
Vesmírné turistice se předpovídá velká budoucnost. Má být také součástí vesmírného programu vizionáře Elona Muska. Ten nedávno s velkou pompou ohlásil jméno prvního vesmírného turisty. Je jím známý neznámý miliardář Yusaku Maezawa. Pojďte se s ním blíže seznámit.
Vizionář Elon Musk je středem pozornosti médií nejen kvůli dění okolo automobilky Tesla, ale i díky své společnosti SpaceX, která se zabývá vývojem a výrobou raket a vynášením nákladů do vesmíru.
Let do vesmíru chce umožnit i běžným lidem, přičemž první v nabídce jeho „katalogu“ je cesta k Měsíci, přičemž první komerční let by se měl uskutečnit asi za pět let.
Cestu k Měsíci doposud podstoupilo jen 24 lidí, přičemž polovina z nich stanula na jeho povrchu. Naposledy se člověk této výzvě postavil v rámci poslední mise Apollo v roce 1972.
Vesmírná turistika
Od té doby už uplynulo mnoho let, ale dlouhé čekání na další vesmírné dobrodružství se podle všeho chýlí ke konci. SpaceX o chystaném komerčním letu kolem Měsíce mluví už od loňského roku a na cestu vzdálenou 800 tisíc kilometrů už láká první odvážlivce.
Není to tak dlouho, co Musk představil svého prvního platícího pasažéra, který si pro jistotu rezervoval veškerá volná místa v kosmické lodi jen pro sebe. Doposud tajemným „kosmonautem z lidu“ je 42letý japonský podnikatel a dolarový miliardář Yusaku Maezawa (záznam tiskové konference, na níž Musk Maezawu představil, najdete ZDE, pozn. red.).
Pojďme se tedy blíže seznámit s odtajněným pasažérem, který se za pár let podívá až za oběžnou dráhu Země.
Neznámý Maezawa
Pravděpodobně jste o něm nikdy neslyšeli, ale to se s blížícím startem kosmické lodi jistě změní s tím, jak se dostane do hledáčku světových médií.
Maezawa je japonský byznysmen a zakladatel e-shopu s módou Zozotown, což je největší internetový obchod svého druhu v Japonsku. Podnikat začal už v roce 1998, kdy založil zásilkovou službu Start Today.
Ta postupně vyrostla do obří módní firmy, která zaměstnává skoro 500 lidí a jejíž tržní kapitalizace činí 7,2 miliardy dolarů.
O šest let později spustil Zozotown, který je divizí výše zmíněného Start Today. V posledním fiskálním roce jeho obchod s módou utržil 76 miliard dolarů, což je pro představu čtyřnásobek celosvětových tržeb Škody Auto.
GRAF: Vývoj akcií Start Today
Za posledních pět let, cena je v dolarech.
Zdroj: TradingView.com
Maezawa se díky tomu řadí do první dvacítky nejbohatších Japonců. Jeho jmění je odhadováno na 2,9 miliardy dolarů (asi 645 miliard korun).
Jeho e-shop nedávno představil zbrusu novou službu, která umožňuje zákazníkům objednat si oblečení se značkou Zozo na míru. Nejdříve si ale musíte objednat speciální 3D oblek, který přes mobilní aplikaci přesně změří všechny vaše rozměry.
„Investice“ do něj však ponese ovoce, neboť na základě výsledků vám pak v Zozo vyrobí oblečení přesně padnoucí vaší postavě, které je navíc cenově dostupné. Trička se prodávají v přepočtu za 11 dolarů a džíny za zhruba 35 dolarů.
V současnosti firma nabízí možnost objednat si na míru trička, džíny a košile. Od začátku června, kdy firma představila svůj „Zozosuit“, si oblek objednalo už několik desítek tisíc lidí. Nicméně ne vše jde hladce, a tak první obleky na míru putují k zákazníkům až nyní místo původně slibovaného srpna.
Rocker a sběratel umění
Kromě zmíněné vlastní módní značky Zozo je Maezawa také velkým sběratelem umění, rocker, který v minulosti dokonce bubnoval v kapele a také vášnivý skateboardista.
Cena, kterou japonský miliardář za cestu zaplatí, nebyla zveřejněna. Musk tuto sumu popsal jako „nezanedbatelnou“. Podle jeho odhadů se však náklady na vývoj a sestrojení kosmické lodi BFR (The Big Falcon Rocket) budou pohybovat okolo pěti miliard dolarů.
Cena, kterou Maezawa zaplatí, bude ale jistě minimálně o řád nižší.
Vesmírná cesta za inspirací
Maezawa oznámil, že si rezervoval celý modul jen pro sebe. Na cestu s sebou přibere šest až osm umělců z celého světa, kteří následně tento zážitek promítnou do své tvorby. Půjde o doposud nespecifikované osobnosti z oblasti filmu, literatury, módy či výtvarného umění.
„Nechtěl jsem si takovou fantastickou zkušenost nechat jen pro sebe. Chci ji sdílet s co možná největším počtem lidí. A proto jsem se rozhodl, že s sebou vezmu právě umělce,“ prohlásil na tiskové konferenci k odtajnění prvního klienta Muskovy „vesmírné cestovky“.
Yusaku Maezawa je totiž známý svou vášní pro obrazy, zejména pokud jde o modernu. Kromě podpory mladých umělců skrze vlastní nadaci si potrpí i na vlastnictví těch nejlepších děl.
I svůj vesmírný projekt pojímá jako oslavu umění, a proto ho nazval #dearMoon.
VIDEO: O projektu #dearMoon
Zdroj: YouTube.com
Kdy a čím se poletí?
Prozatím se očekává, že k samotné cestě by mělo dojít v roce 2023. V plánu je přiletět k Měsíci, obletět ho dokola a bezpečně přistát zpět na povrchu Země. Celá cesta by měla zabrat přibližně jedenáct dní.
Loď BFR se teprve začíná vyrábět ve výzkumném středisku SpaceX v Los Angeles. Musk už teď nicméně tvrdí, že by měla zvládnout rozličné druhy vesmírných cest, od vynášení nákladu na oběžnou dráhu, přes přepravu posádky k Měsíci, až po cesty na Mars.
Právě variabilita a víceúčelovost BFR je to, na čem si Musk zakládá. BFR bude mít navíc schopnost přepravit až sto tun materiálu, což je výrazně více, než unesou současné rakety. Pokud bude projekt úspěšný, v budoucnu by mohl tento stroj vynášet na oběžnou dráhu satelity či obsluhovat Mezinárodní vesmírnou stanici.
BFR by měla dokázat pojmout až sto osob na dlouhé vzdálenosti a teoreticky by tak mohla v budoucnu zajišťovat transport mezi rozličnými místy v rámci vesmíru. Nynějším nejbližším cílem SpaceX je vyslat tuto raketu na Mars, a to už v roce 2022.
INFOGRAFIKA: Schéma, jak bude probíhat cesta k Měsíci a zpět
Zdroj: #dearMoon, SpaceX
BFR však nemusí sloužit jen pro vesmírnou přepravu. Stejně tak dobře bude zvládat i dlouhé vzdálenosti mezi místy na naší planetě. Znamenalo by to konec dlouhých letů; nyní trvá například cesta z Los Angeles do Londýna více než deset hodin, BFR by měla 8 800 kilometrů dlouhou vzdálenost urazit za přibližně půlhodinu. Cena takové cesty by byla však jistě řádově vyšší než u konvenčních letadel.
Vizionářské sny Elona Muska
Je zajímavé, že samotný Elon Musk bude celé dění sledovat jen z povrchu Země a nehodlá být součástí posádky. Otázkou zůstává, zda Musk není až příliš optimistický vizionář.
Neplnění stanovených cílů a výzev je pro něj totiž spíše pravidlem než výjimkou. Své by o tom mohli povídat fanoušci a akcionáři Tesly, nemluvě o statisících zákazníků s rezervací na Model 3.
Celé dění okolo SpaceX však přinese jistě zajímavou podívanou. Stačí se jen pohodlně usadit a připoutat, komerční lety do vesmíru jsou zdá se na dosah.