Mohlo by vás také zajímat
Hraje se o budoucnost lidstva? Ve vývoji umělé inteligence probíhají závody Čína vs. USA
Libor Akrman 25. června 2024Závod mezi USA a Čínou ve vývoji umělé inteligence a robotiky bezpochyby urychlí tempo inovací a posune hranice lidských možností.…
Stojí globální ekonomika na prahu nové obchodní války?
Kryštof Míšek 6. června 2024Svět vstupuje do období větších rizik na pozadí rizika ekonomických válek, které ve vyspělých zemích nemají obdoby, a velmocenských střetů.…
Jak malí čeští „Trumpové“ jedou na světové vlně hlupství
Jan Urban 24. května 2024S nástupem sociálních sítí se stal „novinářem“ kdokoliv se dvěma palci a mobilním telefonem. Tradiční novinařina s povinností ověřovat informace…
- Rozhovor
Gerald Rausnitz (Meopta): Naše pomoc českým firmám v USA je unikátní
MeoHub a MeoBridge jsou dva projekty na pomoc českým firmám na americkém trhu. První z nich Meopta podporuje finančně, když poskytuje subjektům z Česka zázemí v USA. U druhého z nich pak vystupuje jako americký subjekt zprostředkující dodávky potřebných komponent pro české firmy. „Umožňujeme bezstarostné propojení při rozumné ceně,“ říká k tomu spolumajitel přerovského výrobce […]
MeoHub a MeoBridge jsou dva projekty na pomoc českým firmám na americkém trhu. První z nich Meopta podporuje finančně, když poskytuje subjektům z Česka zázemí v USA. U druhého z nich pak vystupuje jako americký subjekt zprostředkující dodávky potřebných komponent pro české firmy. „Umožňujeme bezstarostné propojení při rozumné ceně,“ říká k tomu spolumajitel přerovského výrobce špičkové optiky.
Přerovská továrna vyrábějící špičkovou armádní, sportovní i průmyslovou optiku Meopta – optika, má unikátní produkty. A jak říká spolumajitel a generální ředitel Meopta Group Gerald Rausnitz, firmě se nyní daří velmi dobře. „Loňské tržby byly o něco vyšší než o rok předtím, kdy jsme utržili skoro 2 miliardy korun. Ještě čekáme na přesná čísla,“ tvrdí s tím, že z pohledu tržeb je to určitě nejlepší výsledek Meopty v novodobé historii.
Kromě toho, že Meopta je předním světovým výrobcem optiky, který se také zaměřuje na výzkum, vývoj a výrobu spotřebních, průmyslových a vojenských aplikací, snaží se také pomáhat dalším českým firmám na americkém trhu.
V nedávné době rozjela dva projekty, díky nimž mohou firmy v USA prorazit, nebo zde získat komponenty od tamních výrobců.
První z projektů nese název MeoHub, je financovaný Meoptou a umožňuje vybraným firmám využít kanceláře pro exportní zastoupení firem na americkém trhu. Proběhla již dvě kola výběru podniků a první firmy už využívají sídlo v New Yorku, poradenství, pomoc s administrativou či další služby.
Druhým mladším projektem je pak MeoBridge, kdy Meopta jako prostředník znalý amerického prostředí pomáhá českým výrobcům nakupujícím v USA. „Umožňujeme bezstarostné propojení při rozumné ceně tím, že vstoupíme do procesu jako americko-český subjekt, který rozumí oběma stranám a dokáže jejich dialog zjednodušit,“ shrnuje Gerald Rausnitz.
Jak se Meoptě dařilo v loňském roce?
Mohu konstatovat, že se nám dařilo dobře. Tržby dosáhly o něco vyšší úrovně než o rok předtím, kdy jsme dosáhli skoro dvou miliard korun. Ještě čekáme na přesná čísla, ale v loňském roce jsme tuto laťku určitě překonali. Z pohledu tržeb je to určitě nejlepší výsledek v novodobé historii, ale sledujeme dlouhodobé cíle. Nicméně výsledky za rok 2015 ve srovnání s rokem 2014 jsou mnohem lepší, než jsme čekali.
Máte na mysli novodobou historii od zprivatizování?
Ano, před více než 20 lety jsme byli státní firmou a od roku 1992 jsme soukromou firmou. Je třeba to vnímat i proto, že jsme přebírali společnost, která zaměstnávala 6000 lidí, a která byla hlavně vojenským dodavatelem optiky pro tanky. Vyráběla také fotoprojektory a kinoprojektory.
V současné době už není vojenská část tolik důležitá, nikdo už nemá zájem o fotoprojektory, protože všichni fotí digitálně a nikdo už nemá zájem o mechanický kinoprojektor, protože už se přes ně nepromítá.
V pár posledních letech se věnujeme oblasti hi-tech, do které jsme hodně investovali. Díky tomu jsme se stali největším optoelektronickým výrobcem ve východní Evropě, který zásobuje většinu hlavních hi-tech firem.
Jak těžké je být v čele společnosti, jako je Meopta, která má za sebou více než 80letou historii?
Život je výzva, a jednou z věcí, která je vždy důležitá – speciálně ve firmě tak inovativní, jako je Meopta – je dívat se na svět jinak, nebýt zaškatulkován. A nejen to, ale i vnímat, jak se o podobnou kreativitu snaží i jiní. Výzvou pro mě je proto nejen dokázat lidi vést a řídit, ale umět je také najít. Mohu pak být v podstatě jen dirigentem dobře znějícího orchestru.
V roce 2014 šlo do inovací a vývoje 80 milionů korun, loni to mělo být zhruba 90 milionů. Budete v tomto objemu pokračovat i nadále?
Byznys, v němž se pohybujeme, je oblast, ve které potřebujete dostatek kapitálu pro investice, které jdou do hi-tech optiky, hi-tech projekce a hi-tech mechaniky. Abychom tedy mohli pokračovat, jsou vysoké investice nutné. Ať už jde o oblast polovodičů, digitální projekce ve velkých kinech, jako je Imax, nebo oblasti zdravotnictví, laserů či dotykových displejů.
A jaký tedy odhadujete objem těchto investic pro letošek?
Musí odpovídat plánům dalšího rozvoje společnosti. Minimálně to ale bude tolik jako loni, možná se přiblížíme ke 100 milionům korun.
V Číně zatím vyrábět nebudeme?
Co jsou nejsilnější části portfolia Meopty v současnosti? V minulosti to byla vojenská technika, ale to už nyní neplatí, že?
Máme velmi jasnou představu, které trhy a odvětví jsou pro nás klíčové. Máme sice některé produkty, které vycházejí z historického zaměření Meopty, ale soustředíme se spíše na nové produktové řady. Když bych to měl rozdělit, zhruba 60 procent našeho byznysu tvoří průmyslové optické produkty. Pak jde o sportovní optiku, která tvoří zhruba 25 procent produkce, a zbytek jsou vojenské výrobky.
A z hlediska odbytu? Kam jde nejvíce výrobků?
Největší podíl na exportu je v rámci Evropské unie. Do evropských zemí jde kolem 65 procent produkce. Co se týká zbytku, ten jde do celého světa, naše výrobky jdou třeba do Austrálie nebo na Tchaj-wan, do Číny či Japonska a pochopitelně i do USA.
Jak vnímáte asijský trh, který je pro řadu průmyslových podniků jedním z hlavních cílů? Dochází zde k stále k rozvoji, jejich kupní síla je dobrá, snažíte se dobývat tento trh?
Očekáváme, že asijský trh poroste, zatím sem jde jen malá část našeho portfolia, ale chceme se zlepšit. Už loni jsme se více zaměřili na tento trh a očekáváme, že zde budeme ještě posilovat. Náš tržní podíl zde je zatím velmi malý, nedosahuje ani deseti procent. Ale čínská chuť po našich výrobcích roste, stejně jako chuť po výrobě unikátních hi-tech výrobků.
Myslíte si, že při předpokladu dalšího růstu čínského trhu, budete potřebovat v tomto regionu postavit vlastní linky? Nebo dokážete uspokojit tamní poptávku odtud, z České republiky?
V tuhle chvíli o tom neuvažujeme a zvládneme poptávku Číny uspokojit z Česka. Některé produkty, které nyní připravujeme, vyžadují velký příliv kapitálu. Takže přímý vstup na asijský trh je v tuhle chvíli mimo naše plány. Nicméně neustále analyzujeme a propočítáváme různé možnosti. Děláme krátkodobé i dlouhodobé plány a tohle je rozhodně otázka pro delší časový horizont.
Rosteme hlavně interně
Zmiňoval jste, že hlavní část výroby tvoří průmyslová optika a digitální optika. I z pohledu, že jste dodávali špičkovou techniku pro kinosály, které ale nyní válcují stále chytřejší a dokonalejší televize…
Z našeho pohledu nelze opticko-technologický trh srovnávat jednoduše přes konkrétní výrobky. U aut, když máte 20 procent, můžete růst na 25 procent. Vezmete-li si mobily, můžete mít na trhu podíl třeba 30 procent a chcete růst na 35. My jsme ale rozkročení v mnoha oblastech.
Zjednodušeně řečeno – my věci zobrazujeme a osvětlujeme, máme tedy spoustu prostoru, kde můžeme vyrůst. Například ve zdravotnictví, kde je nutné výborné osvětlení. Podobně je tomu i v polovodičovém průmyslu. Další oblastí jsou i obrazovky.
Šíři našeho záběru, v němž působíme, nelze srovnat s jinými druhy produktů, kde byste říkal, že máte 10procentní podíl na trhu. Dejme tomu, že máme 3 procenta, ale záleží na tom, zda jsou naši partneři ze zdravotnictví, výrobci laserů, z digitální projekce či polovodičů. Můžeme růst všude, vytváříme unikátní prostředí, v němž máme technologické znalosti a možnosti, které nacházejí uplatnění v mnoha různých druzích průmyslu. Nelze tedy říci, že by se nám dařilo penetrovat trh nějakým výraznějším způsobem, právě kvůli šíři našeho záběru.
Vaše produkty jsou velmi unikátní a o řadě oblastí se dá říci, že jste lídrem na trhu. Kde je pro vás největší konkurence?
Jak už jsem řekl dříve, neděláme spotřební zboží jednoho druhu a působíme v řadě oblastí. Takže neexistuje firma, která by nám přímo konkurovala na celém poli naší produkce. Můžeme mít konkurenci v oblasti sportovní optiky, konkurenty máme u vojenských aplikací a jiné zase v jednotlivých odvětvích průmyslové produkce. Ale nemáme konkurenta pro všechny oblasti, které pokrýváme.
Když se podíváte na vaši produkci, dá se říci, že jste lídrem trhu?
Řekl bych, že ano, ale záleží na druhu produkce. Jednou oblastí jsem si nicméně absolutně jistý. Kromě sportovní optiky neprodáváme nic, kde bychom nebyli poblíž špice. Takže pro řadu oblastí lze říci, že jsme lídry trhu, nebo máme velmi dobré partnerství s firmami, které jimi jsou.
Vidíte některé oblasti, v nichž zatím nepůsobíte, ale vnímáte je jako příležitost pro vstup vašich výrobků? Zejména v oblasti hi-tech, kde byste mohli růst a vyvíjet se?
Je spousta oblastí, kde můžeme růst a snažíme se o to. O dalším rozvoji vedeme řadu interních diskusí, kdy vymýšlíme, jak bychom mohli využít technologie, které máme a používáme, v jiných oblastech. Většina oblastí, do nichž vstupujeme, vyvíjí velmi sofistikované výrobky, takže vstup na takový trh trvá dlouho. Ale jakmile se tam dostanete, máte velmi silnou pozici.
Unikátně zlepšujeme obchod Česka s USA
Co váš projekt MeoHub (na pomoc českým firmám vstoupit na trh v USA, pozn. red.), resp. první vlna firem, které byly před několika měsíci vybrány. Jak se jim daří na americkém trhu, podařilo se jim uchytit?
Koncept MeoHubu jsme odstartovali ze dvou důvodů. Za prvé vrátit něco České republice a dát šanci českým firmám. Máme zkušenosti s prodejem v USA a o tyto zkušenosti jsme se chtěli podělit. Zároveň nám koncept přišel profitabilní. Vybrané firmy jsou všechno tradiční české podniky (např. Bushman, Hamé či Beta Control) a věřím, že po nějakých 5 až 7 měsících, možná i dříve, budou úspěšné. Zároveň pro ně bude přínosem se něco nového naučit.
Jaký byl o spolupráci prostřednictvím MeoHubu zájem? A v jaké fázi je tedy druhé kolo výběru firem? Probíhá, nebo už je u konce?
Zájem byl velmi vysoký, což nás trochu překvapilo. Už se také objevila řada dalších firem, které mají také o tuto formu spolupráce zájem. I proto jsme uskutečnili druhé kolo, které skončilo v březnu. Proces výběru byl tentokrát trochu jiný než v prvním kole tím způsobem, že zatímco předtím jsme se dívali, zda jsou firmy ziskové a mají dobrý produkt, nyní jsme více kladli důraz na hledání osobností.
Bude i třetí kolo?
Myslím, že ano, nicméně jsme stále ve fázi vývoje. Určitě si zase po čase ujasníme, co nám předchozí dvě kola ukázala. Tomu pak případně třetí kolo opět přizpůsobíme, jako jsme upravili proces výběru firem ve druhém kole. Je pro nás důležité, aby firmy, které vybíráme, dostaly nejlepší poradenství a podporu. A měly tedy co největší šanci uspět.
Máte i nějaké následovníky, kteří by podobným způsobem podporovali české firmy v zahraniční expanzi?
Neřekl bych, na rozdíl od jiných máme něco, v čem jsme unikátní. Máme české kořeny, ale jsme Američané. Už druhým rokem se s MeoHubem snažíme pomoci českým výrobkům a firmám prorazit v USA a překonat překážky vstupu. Nemyslím, že by v dohledné době přišel někdo s něčím podobným, protože potřebujete místo v Česku, místo v USA a další věci – třeba logistiku.
Pomoc jménem MeoBridge
V rámci podpory českých firem v USA jste rozjeli i další projekt MeoBridge. O co jde?
MeoBridge je jednoduchý koncept, jehož premisou je fakt, že žijeme v globálním světě. Řada firem ví, jaký produkt chce vyrábět, ale často shání suroviny po celém světě. Např. GE nebo Siemens, či jiný velký výrobce, má systém sítě dodavatelů. Z něj ví, že například část komponent se vyrábí na jihu Ohia nebo v Tennessee. Menší firmy ale tohle nemají a i když se k výrobci komponent dostanou, mají velmi špatnou vyjednávací pozici.
Naše role spočívá v tom, že kontaktujeme subjekt v daném místě – třeba v Ohiu a dáme mu vědět, že o něj má zájem česká firma. My ale za ni – jako Američané – s dodavatelem dohodneme cenu, vyřídíme papírování a odešleme dané výrobky do Česka. Výhoda je v tom, že pokud by se o stejnou koupi pokoušela přímo česká firma, měla by horší podmínky. Navíc americký dodavatel často vůbec nemá o Česku a místních podmínkách žádné povědomí. Klidně si vás spletou s Čečenskem a budou se vyptávat na revoluci.
V čem je tedy ta hlavní přidaná hodnota?
Umožňujeme „bezstarostné“ propojení při rozumné ceně tím, že vstoupíme do procesu obchodu jako americko-český subjekt, který rozumí oběma stranám a dokáže jejich dialog zjednodušit. V podstatě tedy pro českou firmu nakoupíme v USA pod naším americkým jménem a reputací, a za rozumnou cenu to do Česka přeprodáme, přičemž si z dané transakce vezmeme určitou provizi. Nicméně pro českou stranu je to levnější, než kdyby to kupovala na vlastní pěst, navíc za ni vyřídíme i potřebnou administrativu.
Jak velká je rámcově vaše provize, při nákupu dejme tomu za milion dolarů?
Nejprve si musíte uvědomit všechny benefity. Daný produkt dostanete rychleji, můžete objednat i větší množství zboží – klidně od více dodavatelů v USA – které můžeme v New Yorku dočasně uskladnit a pak ho zašleme najednou. Takže přepravní náklady jsou nižší, nemusíte se starat o clo. Nákladem navíc je tedy naše provize, která ale odpovídá množství zprostředkovaného zboží, její výše se pohybuje zhruba kolem 15 procent: Nicméně výsledná cena je i tak pořád nižší, než kdybyste vyjednávali jako český subjekt napřímo. A zdá se, že nová iniciativa bude úspěšná. Už nás oslovila celá řada českých firem.
Je to tedy nová divize v rámci Meopty, nebo jste to začlenili jen jako dílčí aktivitu?
Jde o novou divizi podobně jako třeba částečně MeoHub. V tuhle chvíli jde jen o pár lidí, ale zatím se to rozbíhá a časem jich bude více.