Mohlo by vás také zajímat
Milovaná i proklínaná Tesla. Očekávání investorů zatím ale spíš nenaplňuje
Marek Nemky 3. října 2024Tesla se v poslední době potýká mimo jiné s rostoucí konkurencí ve Spojených státech, slabou státní podporou prodeje elektromobilů v…
České průmyslové oživení bez resurekce u sousedů bude “jen klopýtat”
Jan Bureš, Jan Čermák 30. září 2024Zatímco v německém průmyslu nálada v tamním průmyslu v září spadla do blízkosti ročních minim, tak v Česku naopak mírně…
Důkaz „nemocného“ Německa? Volkswagen poprvé zvažuje zavření fabriky v Evropě
Lukáš Kovanda 3. září 2024Německá automobilka Volkswagen zpřísňuje svůj úsporný program v hlavní, stejnojmenné značce. Nevylučuje uzavírání závodů v Německu a nucené propouštění, protože…
- Článek
Faraday Future odtajnila auto zítřka. Teď ještě sehnat dost financí
Americký start-up Faraday Future představil na veletrhu CES v Las Vegas svůj první supervůz, který hodlá vyrábět sériově. Auto zítřka či snů, jak modelu FF 91 mnozí přezdívají, však k prvním zákazníkům dojede až v roce 2018. Tedy snad, pokud se automobilce podaří vyřešit problémy s financováním. Nejrychlejší, nejpokročilejší a nejluxusnější auto posledních dob. Alespoň […]
Americký start-up Faraday Future představil na veletrhu CES v Las Vegas svůj první supervůz, který hodlá vyrábět sériově. Auto zítřka či snů, jak modelu FF 91 mnozí přezdívají, však k prvním zákazníkům dojede až v roce 2018. Tedy snad, pokud se automobilce podaří vyřešit problémy s financováním.
Nejrychlejší, nejpokročilejší a nejluxusnější auto posledních dob. Alespoň taková přízviska si vysloužil vůz FF 91 na veletrhu CES 2017 v Las Vegas, který právě probíhá. Zde se každoročně představují ty nejnovější supermoderní, digitální, chytré a elektronické (někdy i revoluční) produkty, jež mají posunout hranice světa technologií zase o něco dál.
Jedním z takových výrobků má být právě crossover FF 91 z dílny amerického start-upu Faraday Future. Supersportovní vůz bude přímým konkurentem automobilce Tesla Motors, za níž stojí podnikatel a vizionář Elon Musk, respektive jejímu modelu Tesla X.
Má se Tesla bát?
Minimálně prezentovanými vlastnostmi vozu se to Faraday Future může podařit. Pohon má zajistit elektromotor, který by s bateriemi o kapacitě 130 kWh měl zvládnout dojezd až 600 kilometrů. Zrychlení z nuly na 100 km/h dosáhne FF 91 za 2,39 sekundy. A jak bylo uvedeno při úvodní show, je to nejrychlejší zrychlení ze všech sériově vyráběných aut na světě.
VIDEO: Prezentace zrychlení FF 91 v Las Vegas
Na veletrhu byl automobil FF 91 v přímém srovnání s Bentley Bentayga, s Ferrari 488 GTB nebo s oběma modely Tesly X a S (video trvá cca 10 minut, pozn. red.).
Zdroj: YouTube.com, DPCcars.com
(Pozn. red.: Pokud byste chtěli vidět celou více než hodinovou show Faraday Future v Las Vegas, podívat se na ni můžete ZDE.)
Asi není překvapením, že FF 91 má i autonomní a supermoderní výbavu, díky níž de facto „vidí“ celé své okolí. „Oči“ mu zajišťuje deset kamer, 13 radarů a 12 ultrazvukových senzorů.
TECHNICKÉ DETAILY FF 91 |
Zrychlení: 0–100 km/h za 2,39 sekundy Výkon: 773 kW (celkový za oba elektromotory) Dojezd: přes 700 km (NEDCest. – evropská metodika) Točivý moment: 1 800 Nm Dobíjení: cca 4,5 h z běžné sítě Systém senzorů: 13 radarů dlouhého i krátkého dosahu, 12 ultrazvukových senzorů, 10 kamer s vysokým rozlišením, 3D lidar Délka vozu: 5 250 mm Šířka vozu: 2 283 mm Výška: 1 598 mm Cena: neoficiálně 150–200 tis. USD |
Zároveň má v kapotě zabudovaný výsuvný 3D lidar, tedy zařízení, které pomocí laserových paprsků dokáže měřit vzdálenost (v tomto případě auta) od snímaného objektu.
Ve spojení s výpočetní jednotkou pak vůz dokáže sám reagovat na své okolí.
Díky tomu například dokáže poté, co ho opustí majitel, samo najít místo na parkování a zaparkovat, což byla také jedna ze součástí demonstrace Faraday Future v Las Vegas (mimochodem při show v hale se FF 91 do parkování příliš nechtělo, což firma omlouvala špatným signálem, v exteriéru již vše proběhlo, jak mělo).
Podle firmy bude FF 91 prvním autem na světě, k němuž majitel vůbec nepotřebuje klíčky, postačí jen tvář nebo (v horším případě) smartphone.
FOTOGALERIE: Faraday Future FF 91
Zdroj: Faraday Future
Tajemná Faraday Future
Kdo je tedy společnost Faraday Future a odkud bere finance na celý vývoj elektrického superauta budoucnosti? Pojďme si firmu představit trochu blíže.
Start-up vznikl v roce 2014 v Kalifornii, nicméně financuje ho čínská společnost LeEco. Ta mimochodem také stojí za zmínku – stojí za ní miliardář Ťia Jüe-tching, jenž ještě před rokem patřil mezi dvacítku nejbohatších Číňanů.
LeEco vyrábí smartphony nebo televizory, pro něž také dodává multimediální obsah prostřednictvím streamové služby LeTV (obdoba Netflixu). V poslední době se ale firma dostala do finančních problémů, které v listopadovém dopise oznámil její šéf a zakladatel.
„Uháněli jsme slepě pořád kupředu … Investovali jsme velké prostředky a přehnali to s globální strategií. A to v době, kdy naše prostředky byly ve skutečnosti omezené,“ stojí v dopise Ťia Jüe-tchinga.
Olověná koule jménem dluhy
Vrátíme-li se zpět k Faraday Future, tak právě i kvůli problémům společnosti LeEco vyjadřují odborníci velké pochybnosti o finančním zdraví amerického start-upu.
Potvrzuje to i zastavení prací v továrně poblíž Las Vegas za necelé dvě miliardy dolarů, odkud by měly vyjíždět právě vozy FF 91. Podle lidí obeznámených se situací prý „rozhodně nehrozí, že by výroba v letošním roce začala“.
Až čas ukáže, jestli je Faraday Future pouze dokonalý marketingový projekt, nebo zda tato firma opravdu promluví do budoucího vývoje dopravy.
Podle dalších zpráv firmu navíc opustila i celá řada manažerů. Sám Ťia Jüe-tching se objevil v Las Vegas na konci demonstrace supervozu, ale jediné, co řekl, bylo: „Nový vůz je cool.“ Obavy z toho, zda auto zamíří v roce 2018 ke svým prvním uživatelům, tak rozhodně nevyvrátil.
V době, kdy nastupující prezident USA Donald Trump varuje před rostoucí vlnou čínských investic, to může být dalším „hřebíčkem do rakve“. Před pár týdny pak komise amerického Kongresu doporučila, aby čínské státní společnosti byly vyloučeny z akvizic na americkém trhu.
Analytici navíc varují, že mnoho čínských investorů má výrazné dluhy, což vnáší do jejich často ambiciózních projektů nejistotu.
Rychlý vzestup
Faraday Future přitom zažila během bezmála tří let opravdu raketový růst. Do jejích řad vstoupilo skoro 1 400 zaměstnanců, ještě před rokem jich bylo zhruba 500.
Česká stopa ve Faraday Future |
Ve start-upu Faraday Future najdete i českou stopu. Pracuje zde designér Otto Fabri, který se dostal přes Škodu Auto a mexickou divizi Volkswagenu do Tesly Motors, kde nějaký čas pracoval pro Elona Muska. Ve Faraday Future působí od roku 2015. |
Dost jich „přetáhla“ od konkurenční Tesly či dalších technologických firem (Apple, Google) a automobilek. Jejím hlavním designérem se stal Richard Kim, který stojí za podobou modelů BMW i3 a i8.
Právě tento prudký rozvoj ale přinesl firmě zadlužení, jež dosahuje desítky až stovky milionů dolarů.
Jen na stavbě továrny, jež je mimochodem nedaleko Gigafactory jejího rivala Tesly, firma dluží subdodavatelům přes 60 milionů dolarů.
Když Elon Musk před lety rozjížděl Teslu, byl její vývoj podobný. Z linek Tesly nicméně již pár desítek tisíc aut sjelo, zatímco na první vozy Faraday Future si zákazníci ještě počkají.
Automobilová evoluce
Faraday Future o sobě od začátku tvrdí, že „změní vše, co známe o autech“. Na druhou stranu jedním slovem dodává, že nechce být klasickou automobilkou. Vše bude záležet na tom, zda se firmě podaří vyřešit finanční potíže.
Jak ale řekl těsně před veletrhem CES jeden z manažerů firmy Bill Strickland pro automobilový server Jalopnik.com: „Pevně věřím, že finanční problémy, jež skutečně máme, vyřešíme. Je zde 1 400 zaměstnanců, kteří na to čekají. Mám plnou důvěru ve vše, co děláme, a spousta dalších lidí také. Věřím, že problémy překonáme, i když to nebude hned.“
Podle Stricklanda bude výroba FF 91 spuštěna včas, aby první auta zákazníci dostali v půli roku 2018. „Myslím, že by to mohlo být i o něco dříve,“ dodal.
Konkurenční levné stroje
Firma každopádně již na CES uvedla, že přijímá závazné objednávky se zálohou ve výši 5 000 dolarů. Nikde ale zatím nezazněla cena vozu, neoficiálně se mluví o 150 až 200 tisících amerických dolarů. To je o něco vyšší cena, než za kolik prodává Elon Musk svůj model Tesla X (záleží na verzi).
Tesla nicméně chystá i „lidový“ model Tesla 3, který by měl stát jen kolem 35 tisíc dolarů. Ten je však zatím stále ještě ve fázi vývoje a výroby, takže zákazníci musí čekat.
Muskovo „přešlapování“ využila automobilka Chevrolet, součást koncernu General Motors, která již nabídla řidičům elektromobily Bolt, jejichž cena dosahuje 30 tisíc dolarů.
Podle serveru Car and Driver půjde o jedno z top 10 vozů roku 2017. Bolt totiž dokáže na jedno nabití ujet až 300 kilometrů, a navíc si ho první zákazníci převzali již koncem loňského roku.
Na poli vývoje elektromobilů a boje o tento trh, jejž odborníci považují za budoucnost autoprůmyslu, nás čekají ještě zajímavé věci.