Mohlo by vás také zajímat
České zdravotnictví není připraveno na další krize ani na stárnutí populace, ukazuje analýza
Pavlína Zítková 13. září 2024Český zdravotnický systém je na 10. místě zemí nejhůře připravených na stárnutí populace, možné další epidemie, nárůst chronických chorob a…
Kravaty mizí z byznysového prostředí. Už je nevyžadují ani německé banky
František Novák 28. března 2024Z německých kanceláří mizí dříve oblíbený doplněk a nezbytná součást pánského obleku – kravata. I konzervativní německé banky a pojišťovny…
Svět čeká velká zdravotní krize, když lidé přestanou kvůli lékům proti obezitě cvičit
Peter Garnry 5. prosince 2023Společnost Saxo, specialista na online obchodování a investice, vydává každoroční Šokující předpovědi pro rok 2024. Ty se zaměřují na řadu…
- ROZHOVOR
Christopher Schlesiger (Fielmann): Otevíráme dveře do světa brýlové módy za dostupné ceny
Německá rodinná společnost Fielmann prodává v Německu skoro každé druhé brýle a úspěšně se etablovala i na dalších evropských trzích. Od letošního léta má první dvě prodejny i v Česku a síť plánuje dále rozšiřovat. „Chceme, aby se Fielmann stal pro české zákazníky volbou číslo jedna v oblasti maloobchodu s módními brýlemi,“ říká exkluzivně pro Peak.cz country manažer společnosti Fielmann pro Českou republiku Christopher Schlesiger.

Christoph Schlesiger, country manager společnosti Fielmann pro Českou republiku. Zdroj: Fielmann
Přes osm milionů prodaných brýlí, bezmála 900 prodejen po celé Evropě, k nimž letos v létě přibyly první dvě české. Ve střednědobém horizontu by jich podle country managera pro Českou republiku Christophera Schlesigera mělo být v Česku dvacet.
„Zahrnutí Česka do obchodní mapy společnosti bylo důležitou strategickou volbou a zároveň zcela přirozeným krokem,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Peak.cz. Podle něj jde o splněné přání mnoha českých zákazníků, kteří dříve za značkou Fielmann museli cestovat do zahraničí.
Fielmann je německou rodinnou firmou, která má v optickém průmyslu hluboké kořeny a která příští rok oslaví 50. výročí svého vzniku. Soustředí se na tzv. brýlovou módu, kterou zakladatel skupiny Günther Fielmann podle Schlesigera „zdemokratizoval“.
„Demokratizace brýlové módy je historickým úspěchem zakladatele optiky Fielmann Günthera Fielmanna. Vytvořením brýlové módy bez doplatků (tzv. Nulltarif) ukončil v roce 1981 diskriminaci všech, kteří nosili brýle na předpis,“ dodává.
Proč je pro vás Česko, které je relativně malým trhem, dalším strategickým cílem? Zamýšlíte se rozšířit více na Východ?
Česká republika se nachází v srdci Evropy. Navíc je téměř celá obklopena trhy, na kterých se už značku Fielmann podařilo úspěšně vybudovat. Kromě toho před vstupem na nový trh velmi pečlivě pozorujeme služby nabízené jeho zákazníkům. V České republice jsme viděli obrovský potenciál, jak tyto služby zlepšit, především v oblasti módních brýlí a jejich cen.
Cíl osm tisíc brýlí ročně
Christopher Schlesiger |
![]() Ve společnosti Fielmann zastává pozici country managera pro Českou republiku. Pro firmu pracuje od roku 2015. Mezi lety 2019 a 2021 byl zodpovědný za strategické řízení obchodních aktivit přímo v hlavním ústředí společnosti v německém Hamburku. |
Jaké jsou cíle expanze do Česka? A jak se rozjely první dvě prodejny od svého otevření?
Chceme, aby se Fielmann stal pro české zákazníky volbou číslo jedna v oblasti maloobchodu s módními brýlemi a zároveň aby naše obchody byly místem, kde se zákazníci při hledání nejlepšího řešení mohou spolehnout na odborné poradenství našich specialistů na optiku.
Cílem expanze v České republice je dosáhnout ve střednědobém horizontu počtu dvaceti obchodů s ročním prodejem 80 tisíc brýlí a obratem 380 milionů korun (15 milionů eur). Díky vynikajícím výkonům svých zaměstnanců se společnost rozhodla pokračovat v investování na území České republiky a jejím dodavatelském řetězci, otevírat nové obchody a vytvářet zde nová pracovní místa.
Během posledních týdnů jsme spustili naši on-line platformu pro nakupování a otevřeli dvě prodejny. Vzhledem ke stále přetrvávajícím protipandemickým opatřením i k tomu, že jsme otevřeli na začátku letních prázdnin, jsme zcela spokojeni s velmi pozitivní reakcí českých zákazníků, kteří oceňují naše ceny, stejně jako nabídku našich služeb.
Působíte již na 16 trzích, nyní tedy přichází na řadu Česko. Budete expandovat dále? Pokud ano, kam?
Společnost Fielmann rozvíjí svou síť prodejen nejen ve své mateřské zemi, v Německu, ale pokračuje i v mezinárodní expanzi, a to navzdory již zmiňované pandemii koronaviru. V dlouhodobém horizontu plánujeme rozvoj takového měřítka, že každé čtvrté brýle prodané
na území kontinentální Evropy budou od nás.
V rámci plnění naší strategie Vize 2025 jsme za loňský rok vynaložili přes 200 milionů eur na konto mezinárodní expanze. V aktuálním finančním roce budeme investovat do našich obchodů, digitalizace a mezinárodní expanze dalších bezmála 100 milionů eur. Neustále podnikáme kroky k podpoře naší mezinárodní expanze a prosazujeme ji na našich rostoucích trzích v České republice, Polsku a Itálii. Vstup na český trh představuje důležitý krok v pokračující internacionalizaci Fielmann Group.
Generační rodinný podnik
Můžete trochu blíže představit firmu Fielmann?
V roce 1972 otevřel Günther Fielmann svou první optiku v německém městě Cuxhaven. Vytvořením brýlové módy bez doplatků (tzv. Nulltarif) ukončil Fielmann v roce 1981 diskriminaci všech, kteří nosili brýle na předpis, zdemokratizoval brýlovou módu a zpřístupnil slušivé brýle opravdu každému.
Ze dne na den vyměnil Fielmann osm nevzhledných obrub hrazených německými pojišťovnami za 90 módních a vysoce kvalitních modelů, které později rozpracoval do 640 variant z acetátu i kovu, všechny zdarma. Právě demokratizace brýlové módy je historickým úspěchem Günthera Fielmanna, zakladatele optiky Fielmann.
Dnes nosí brýle z optiky Fielmann 27 milionů lidí v šestnácti zemích Evropy. Akciová společnost a zároveň rodinná firma se sídlem v německém Hamburku provozuje vlastní designová studia, výrobní závody a obchody po celé Evropě. V roce 2019 prodal Fielmann 8,3 milionu brýlí, generoval externí tržby 1,76 miliardy eur včetně DPH a zisk před zdaněním 253,8 milionu eur.
Nakolik je ve společnosti Fielmann znát status rodinné firmy?
Fielmann je rodinný podnik, který uvažuje v horizontu generací a za svůj úspěch vděčí jedinečné kombinaci dvou faktorů. Prvním je filozofie značky, která vede všechny zaměstnance od počátků heslem: „Náš zákazník jsi ty.“ Tato hlavní myšlenka se ve firmě stala tradicí a umožnila jí se rozrůst až do její dnešní podoby. Naši zaměstnanci poskytují zákazníkům takové poradenství, jaké by si sami přáli: upřímné, vstřícné, kompetentní, a především nezávislé na ceně. A tuto spolehlivost i odhodlání veřejnost oceňuje: 90 procent našich zákazníků uvedlo, že se k nám v budoucnu vrátí.
A ten druhý faktor?
Druhým zásadním faktorem jsou inovace. Společnost Fielmann byla vždy v čele inovací a
zavedla řadu proklientsky orientovaných služeb, kterými ve světě optiky nastavila novou laťku. V těchto principech nyní pokračuje Marc Fielmann, syn zakladatele, který je od roku 2019 generálním ředitelem společnosti.
Jako sociálně smýšlející rodinná firma přispívá Fielmann pravidelně do komunit, ve kterých působí. Sponzoruje tisíce mládežnických sportovních týmů po celé Evropě, podporuje ochranu historického dědictví a také je součástí environmentálních projektů, které chrání planetu a naše klima. Od roku 1984 společnost každoročně vysazuje strom za každého svého zaměstnance – zatím to činí více než 1,6 milionu stromů.
Pandemie odložila nákupy
Jak v rámci vaší strategie Vize 2025 do tohoto konceptu zapadá Česko? A co vše si má člověk pod touto vizí představit?
„Náš zákazník jsi ty“ je naším hlavním principem. Tato koncentrace na zákazníka nás dostala na vrchol. Prostřednictvím naší Vize 2025 převádíme tuto filozofii do digitální budoucnosti a zároveň do sousedních evropských zemí. Společnost Fielmann formuje optický průmysl ve prospěch zákazníků – bez kompromisů v kvalitě.
Vize 2025 si klade za cíl plně digitalizovat a internacionalizovat Fielmann Group jako celek. V roce 2025 prodáme v Evropě 12 milionů brýlí a dosáhneme externích prodejů ve výši 2,3 miliardy eur. Právě vstup na český trh představuje důležitý krok v pokračující internacionalizaci Fielmann Group.
Kromě módních brýlí prodáváte také kontaktní čočky…
Díky našemu průzkumu víme, že český trh má obecně mnohem vyšší podíl uživatelů kontaktních čoček než většina jiných trhů v Evropě. Proto je naším cílem splnit zákazníkům toto přání a nabídnout jim nejen brýle, ale i širokou škálu kontaktních čoček.
Projevila se na segmentu optiky pandemie? Přece jen brýle se on-line tolik neprodávají.
Pandemie pochopitelně ovlivnila chování zákazníků a zaznamenali jsme i nárůst on-line nakupování. Abychom splnili potřeby zákazníků, spustili jsme e-shop se slunečními brýlemi a kontaktními čočkami také v České republice. Většina klientů nákup dioptrických brýlí na nějakou dobu odložila, takže jsme tu nyní pro ně, abychom mohli nabídnout vhodné produkty za dostupné ceny.
Pro společnost Fielmann existuje jeden zastřešující cíl: chránit zdraví našich zákazníků a zaměstnanců. Za tímto účelem jsme společně s prezidentem Německé společnosti pro nemocniční hygienu definovali soubor hygienických standardů pro optický průmysl, které poskytujeme celému maloobchodnímu sektoru zdarma.
Zachycujeme módní trendy rychleji
První prodejny v Česku se otevřely v Praze, kde budou ty další?
Expanze v České republice a celá strategie na tomto území si kladou za cíl dosáhnout v dohledné době dvaceti kamenných obchodů. Protože Pražská metropolitní oblast zahrnuje téměř čtvrtinu obyvatel, bylo logickým krokem začít právě v Praze. Již k dnešnímu dni zde společnost Fielmann otevřela dvě pobočky, a to v obchodních centrech Westfield Chodov a Centrum Černý Most. Do konce roku otevřeme ještě jednu pobočku v Metropoli Zličín a další přímo v centru hlavního města. Poté se zaměříme na další větší města, jako jsou Ostrava a Brno.
V čem chcete konkurovat ostatním hráčům na trhu, jako jsou například Grand Optical, Fokus Optik, Orange Optik a další?
Jsme designéři, výrobci, distributoři předních mezinárodních značek, velkoobchodníci a také optici. Vyloučením všech prostředníků garantujeme našim zákazníkům nejlepší cenu. Pokrýváme všechny fáze výrobního i hodnotového řetězce a stanovujeme standardy kvality pro celý optický průmysl. Naše společnost provozuje vlastní designová studia a zaměstnává mezinárodní tým 30 lidí, kteří navrhují a vyvíjejí miliony dioptrických i slunečních brýlí.
Protože při vývoji nových modelů nejsme závislí na dodavatelích ani zprostředkovatelích, můžeme módní trendy zachytit mnohem rychleji než naši konkurenti. Naše služby jako bezplatné měření zraku, tříletá záruka na všechny brýle, nejlepší cena garantovaná zárukou vrácení peněz i záruka spokojenosti nebo široká nabídka produktů jsou v optickém průmyslu zcela jedinečné.
Vaše firma se hodně angažuje i na poli inovací. V čem konkrétně spočívají vaše inovační procesy?
Společnost Fielmann každoročně investuje více než 100 milionů eur do digitalizace a mezinárodní expanze ve všech zemích, ve kterých působí, a hodlá v těchto investicích pokračovat. Budoucnost spočívá ve vícekanálovém obchodním modelu. Díky své vlastní měřicí technologii je značka Fielmann první v oboru, která pro své zákazníky vytváří plně funkční vícekanálový svět – perfektní kombinaci osobních služeb a digitálních technologií.
Brýle pro osobnost
Jak se mění požadavky zákazníků na brýle?
Brýle už dávno nejsou jen zdravotní pomůckou – staly se symbolem módního vkusu, kterým zdůrazňujeme naši osobnost. Fielmann otevírá dveře do světa brýlové módy za garantovaně nejlepší ceny, od bezplatné kolekce Zero až po velké značky a mezinárodní designéry.
Ostatně od prvních týdnů našeho působení v Česku pozorujeme, že někteří zákazníci si při návštěvě našich obchodů skutečně koupí více než jedny brýle. Důvodem je fakt, že různé příležitosti vyžadují různé brýle.
Nakolik se liší jednotlivé trhy, kde působíte?
Kultura má pochopitelně důležitý dopad na preference klienta. Působíme v různých kulturních prostředích a tuto rozmanitost bereme v úvahu, abychom splnili všechny potřeby zákazníků. Proto přizpůsobujeme zařízení prodejen, kolekce a také komunikaci každému jednotlivému trhu individuálně.
Platí i u módních brýlí, že se po čase některé modely opět vracejí na výsluní?
Je určitě pravda, že módní trendy inspirující naše kolekce částečně odkazují na předchozí desetiletí a ikony. Jsme však inovativní a experimentujeme i s novými styly a tvary brýlí. Naše nezávislost na dodavatelích nám umožňuje reagovat na nové trendy mnohem rychleji, než je tomu u konkurence.
Nakolik musíte každý rok obměnit sortiment, aby byl takzvaně up-to-date, a kolik procent činí takzvané produktové jistoty?
Kolekce obměňujeme dvakrát ročně – pro sezonu jaro/léto a pro sezonu podzim/zima. V
současné době jsou v obchodech k dispozici naše letní trendy, novou podzimní kolekci
uvedeme koncem září. V České republice máme na míru vytvořenou bezplatnou kolekci sestávající z cca 300 módních brýlí. Za obroučky z této kolekce tedy neplatíte nic, pouze za brýlové čočky.
Dále jsme zde představili collezioneMILANO, která zákazníkům nabízí exkluzivní produkty za fér ceny. CollezioneMILANO je součástí kolekce Fielmann Made in Italy. Je navržena naším vrchním designérem a vyrobena ve slavném údolí Cadore – v kolébce výroby brýlí. Touto elegantní a poutavou kolekcí oversized obrub oslavujeme nadčasovou krásu Milána.