Mohlo by vás také zajímat
Wall Street je vůči kryptoměnám opatrná, jak naznačuje dilema spotových fondů ETF
Dmytro Spilka 9. září 2024Kryptoměny jsou stále relativně novým a vyvíjejícím se trhem. Spuštění ETF Ethereum bylo označeno za významný milník pro svět kryptoměn.…
Důkaz „nemocného“ Německa? Volkswagen poprvé zvažuje zavření fabriky v Evropě
Lukáš Kovanda 3. září 2024Německá automobilka Volkswagen zpřísňuje svůj úsporný program v hlavní, stejnojmenné značce. Nevylučuje uzavírání závodů v Německu a nucené propouštění, protože…
Nejlepší čas investovat už byl, ale nejhorší je, neinvestovat vůbec
Patrik Novotný 3. září 2024Investice, jako vše v životě, s sebou nesou příležitosti i rizika, a výsledky naší snahy nemusí skončit v zelených číslech. Na…
- ČLÁNEK
Vpustit investora, či nevpustit? Šéf start-upu Smartlook přibližuje vlastní zkušenosti
Úspěšných českých startupových projektů nikdy není dost. Je vstup investora do společnosti ten správný směr, kterým se má ubírat? Svoje zkušenosti, postřehy a poznatky nabízí spoluzakladatel a šéf brněnského start-upu Smartlook Petr Janošík.
Globální start-up potřebuje globální myšlení. Pokud už takový mindset máte, přijde chvíle, kdy další růst firmy bude stát na rozhodnutí, jestli si jít pro investici, nebo ne.
Nejeden zakladatel z toho může mít strach. Jenže není to tak horké, jak se zdá. Síť fondů a investorů je v současnosti dostatečně široká pro všechny zajímavé projekty. A ačkoliv je důležité se na všechno dobře připravit, pokud se pro vstup investora rozhodnete, není na co čekat.
Co dělá start-up Smartlook? |
Český start-up Smartlook vyvíjí analytický nástroj, pomocí kterého sleduje chování uživatelů na webech a v mobilních aplikacích. Každý měsíc průměrně rozklíčuje chování až 150 milionů koncových uživatelů a návštěvníků webů či aplikací. Díky propojení nahrávacího systému a analytických nástrojů umožňuje sledovat interakce návštěvníků a odhalovat tak chyby, které brání úspěšnému prodeji. Své služby v bezmála 80 zemích světa a největší pozornost upíná na USA, kde buduje svou novou mateřskou společnost. |
Samozřejmě je nutné nebýt zbrklý a dát si na pár věcí pozor. Díky zkušenostem s vedením Smartlooku k zahraniční investici už vím, které to jsou, a chci se o ně podělit. Úspěšných českých projektů totiž nikdy není dost.
Nechat vstoupit?
Je vstup investora do vaší společnosti ten správný směr, kterým se máte ubírat? Odpověď na tuhle základní otázku vám ušetří spoustu starostí.
Ne každý volí sprint a existuje zástup podnikatelů, kteří rychlý růst nechtějí. V našem případě tomu bylo přesně naopak. Uvědomil jsem si, že s externím kapitálem máme možnost vyrůst za jeden rok jako za tři s využíváním vlastních zdrojů.
Cesta k takovému rozhodnutí však byla dlouhá a zpětně vnímám, že mě jeho oddalování zdržovalo a štěpilo mou pozornost.
Klíčové je všechno
V rámci samotné přípravy na hledání, potažmo vstup investora neexistuje nic, co by mělo přednost. Klíčová je každá položka v seznamu.
V první řadě musíte vědět, v čem vám peníze pomohou. Jsou to certifikace, bezpečnostní testy, rozšiřování týmu, expanze na nové trhy, marketing?
Rozhodně nestačí jen to, že chcete růst. V tu chvíli by mělo následovat rozhodnutí, zda je důležité, aby investor přinesl do firmy také své know-how, takzvané smart money. I když tato varianta dnes převažuje, stále je možnost upřednostnit větší objem peněz před zkušenostmi investora. Osobně se ale vždy přikláním k partnerstvím, která firmě pomohou nejen finančně.
Kolik a na co peníze potřebuji, je stejně důležité jako dobře nastavená hodnota vaší firmy. V různých odvětvích se počítá různými způsoby a i při jednáních s potenciálními investory to bude jedna z prvních otázek, které zazní. Mějte také na paměti, že ne vždy je vyšší valuace výhodou a to, podle čeho byste se měli primárně rozhodovat.
Příprava dělá mistra
V momentě, kdy máte základní představu, věnujte čas analýze. My jsme například v investičním kole série A hledali někoho se zkušenostmi se SaaS (software as a service) odvětvím. A tak bylo třeba vyrazit na Západ, kde mají investoři více zkušeností s podobnými firmami.
Zde nám výrazně pomohli dosavadní investoři, kteří nás propojili s butikovou agenturou a ta nás zase propojila s relevantními investičními fondy. Místo abych oslovoval a hledal ty správné investory sám, mohl jsem se plně soustředit na byznys. Pak stačilo jen přijít na call, kde už o nás všichni věděli, a odprezentovat Smartlook.
Navíc najít správného investora není vůbec snadné. Ne všichni investují sumu, kterou sháníte, nebo se věnují jinému oboru. Pokud nemáte network nebo soupis fondů, procházet jejich weby a zjišťovat si o nich informace vás bude stát spoustu času.
Udělej hop, ještě než přeskočíš
Uzavření dohody je na dosah, pár termsheetů (nabídek od investorů, pozn. red.) přistává na stole. Když už se děje něco takového, je téměř devadesátiprocentní šance, že jednání dospěje do zdárného konce.
Máte tedy pár měsíců, než vám peníze přistanou na firemním účtu. Přesně v ten moment už byste měli začít pracovat na vytyčených cílech, tzn. domlouvat případné spolupráce a rozjet hiring neboli hledání nových lidí do týmu.
Můžete tak získat čas, který budete po získání investice potřebovat. Ještě sice proběhne zdlouhavé due diligence, tedy detailní audit vaší firmy ze strany investora, ale ani to neznamená, že musíte čekat.
Nezapomínat na právníky
Zároveň už při prvním termsheetu se hodí povolat právní pomoc a rozhodně si připlatit za někoho, kdo to nedělá poprvé.
Investoři ve většině případů nechtějí po přijetí termsheetu ustupovat a při sepisování investiční smlouvy se na něj odkazují. Později už není cesty zpět. Zkušená advokátní kancelář je schopná předejít potenciálním neshodám a problémům, ale hlavně bude upozorňovat jen na důležité body. Jinak se na smlouvě můžete zasekat i několik týdnů.
V této souvislosti si také určitě dejte pozor na podmínky související s exitem. S tím, kdo může vyvolat prodej firmy a za jakých podmínek, s krizovými situacemi, za co ručíte a podobně.
Nezapomeňte ale i na optimálně stanovenou frekvenci a formu, v jaké budete investorovi reportovat. Pokud je to příliš často, zbytečně vás to může odvádět od plnění byznysplánu.
Z vlastní zkušenosti
Při hledání investora jsem vždy preferoval takové, kteří mají zkušenosti s odvětvím SaaS. Jsem si vědom, že se nám tím podstatně zúžily možnosti, nicméně myslím, že je lepší, když má fond již zažité postupy na posun firmy.
Zároveň to obecně platí o každém oboru. Řešit růst firmy s někým, kdo pravidelně investuje do start-upů s podobným zaměřením, znamená, že má v odvětví více zkušeností a ví, jak to chodí.
Máme také štěstí na naše seedové investory, kteří nám velmi pomohli a propojili nás s butikem. Ačkoliv jsem k němu byl v počátku skeptický, dnes už tuto možnost doporučuji dál. Správně zvolený investor se pro nás navíc stal důležitým mostem do USA.
(Z)dravý růst pro Česko
Ve finále byla největší motivací pro další investiční kola touha po růstu firmy. Baví mě to a užívám si to. Navíc si myslím, že když chce člověk myslet na západní trhy, musí mít západní mindset. Jednoduše si dojít pro uspokojení potřeb. Mou potřebou bylo vystřelit Smartlook do světa, což se nám společně s investory daří.
Proč o tom celém píšu? V počátku jsem byl stejně rozpačitý jako spousta dalších zakladatelů start-upů. Rozmýšlel jsem o tom, zda do toho jít, nebo ne, zda je ten správný čas a zda už je Smartlook připravený. Mohli jsme to udělat dřív.
Na druhou stranu díky tomu vím, jak na to v dalším kole, a chci se o své zkušenosti podělit. Zároveň věřím, že časem bude přibývat produktově orientovaných nebo SaaS start-upů i v Česku. Spolu s tím poroste také investorské podhoubí, které je u nás tradičně zaměřené spíše na e-commerce. A to přece chceme všichni. Myslím, že čeští podnikatelé si prostě zaslouží růst.